تجارت در بازارهای مالی از جمله کریپتو، سکه دورویی است که یک روی آن ضرر و روی دیگر سود است. همه معامله‌گرها دوست دارند روی سود را بیشتر ببینند، اما در هر صورت باید گاهی روی دیگر سکه را هم پذیرفت. وقتی سکه را بالا می‌اندازید، نمی‌توانید مشخص کنید شیر می‌آید یا خط. در بازار ارزهای دیجیتال هم نمی‌دانید که انتهای هر دستور خرید یا فروشی که ثبت می‌کنید، به سود منتهی می‌شود یا ضرر. اما تفاوت معاملات ارزهای دیجیتال با پرتاب سکه این است که شما با استراتژی درست می‌توانید احتمال ضرر را کاهش دهید. در این مقاله روش‌هایی را توضیح می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند دارایی‌هایتان را از دست ندهید و میزان ضررتان را به حداقل برسانید. با ضررهای حداقلی و سودهای حداکثری، شما می‌توانید به یک معامله‌گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شوید.


چگونه در بازار کریپتوکارنسی ضرر نکنیم

چگونه در بازار کریپتوکارنسی ضرر نکنیم؟

⚠️اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که حتی بزرگ‌ترین معامله‌گرهای بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، تاکنون بارها ضرر کرده‌اند. پس هیچکدام از روش‌های پیشگیری از ضرر، تضمینی نیستند و تنها از اینکه تمام دارایی‌هایتان را از دست بدهید، پیشگیری می‌کنند. با پذیرش دو روی ضرر و سود در معاملات ارزهای دیجیتال، درگیر ترس‌های بیهوده نمی‌شوید و در معاملاتتان منطقی خواهید بود. در نتیجه می‌توانید تصمیم‌های درستی بگیرید و در بازار رمز ارز ضرر نکنید.

در ادامه ۱۰ تکنیک کلیدی برای پیشگیری از ضررهای بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهیم.


1_ مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که توان از دست دادن آن را دارید

این نکته‌ای است که در سرمایه‌گذاری در تمام بازارهای مالی اهمیت دارد، اما در بازار ارزهای دیجیتال نکته‌ای است که باید با رنگ قرمز در ذهنتان یادداشت کنید! زیرا ثبات دارایی‌های دیجیتال کم‌تر از بسیاری از بازارهای مالی است و احتمال دارد در طول یک روز، نرخ یک دارایی چند ده درصد کاهش داشته باشد. پس مبلغی را برای سرمایه‌گذاری در این بازار در نظر بگیرید که حتی اگر همه آن را از دست دادید، توان جبرانش را داشته باشید و ورشکسته نشوید.


نمی‌توان انکار کرد که سرمایه‌گذاران اولیه بازار ارزهای دیجیتال و خریداران بیت کوین یک دلاری، هزاران دلار سود به دست آوردند. اما نقطه مقابل این افراد هم وجود دارند. تریدرهای تازه‌واردی که از اواخر سال ۲۰۲۱ وارد بازار شدند، هنوز هم به یاد دارند که بیت کوین ظرف ۶ ماه از ۶۹ هزار دلار به ۱۸ هزار دلار رسید!


مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که توان از دست دادن آن را دارید

وقتی بازار صعودی است، بسیاری از افراد بخاطر خوش‌بینی که دارند، دارایی‌های مهم زندگیشان مثل خانه یا ماشین را می‌فروشند تا با خرید ارزهای دیجیتال، سود به دست آورند و مقدار آن را بیشتر کنند. اما این افراد به اینکه اگر ورق برگردد و روند صعودی دیگر ادامه نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد، فکر نمی‌کنند!


2_ مبلغ محدودی را به هر معامله اختصاص بدهید

در بازار ارزهای دیجیتال باید به هر معامله، مبلغ مشخصی اختصاص دهید. بعضی از معامله‌گران مبتدی، وقتی یکی از دارایی‌های که خریده‌اند، سود می‌کند، مبلغ بیشتری را به خرید آن اختصاص می‌دهند. حتی ممکن است سایر دارایی‌هایشان را هم بفروشند تا بتوانند مقدار بیشتری از آن توکن را بخرند. این اشتباه بزرگی است؛ زیرا در صورت افت قیمت، بخش مهمی از سرمایه‌شان را از دست خواهند داد.


دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد ذخیره کنید

3_ دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد ذخیره کنید

کیف پول‌های سرد، کیف پول‌هایی هستند که در حالت عادی به اینترنت دسترسی ندارند. این کیف پول‌ها در دو نوع کاغذی و سخت‌افزاری ساخته شده‌اند که نوع دوم آن‌ها کاربردی‌تر است. والت‌های سخت‌افزاری، تنها در صورت نیاز به واریز یا برداشت، به کیف پول نرم‌افزاری شما متصل می‌شوند و در سایر موارد، کاملا آفلاین هستند.


دلایل اهمیت استفاده از کیف پول‌های سرد برای پیشگیری از ضرر در کریپتو عبارتند از:


  • دارایی‌هایتان از خطرات حمله‌های سایبری و آنلاین در امان می‌ماند.

  • کلید خصوصی کیف پول تنها در اختیار خودتان قرار دارد و هیچ شخص ثالثی به دارایی‌ها دسترسی نخواهد داشت.

  • احتمال از دست رفتن دارایی‌ها بخاطر بسته شدن حساب کاربری صفر است.

  • با استفاده از عبارت بازیابی می‌توان دارایی‌های موجود در یک والت سخت افزاری آسیب دیده، گم‌شده یا دزدیده شده را به یک کیف پول جدید انتقال داد.

4_ از استراتژی پوشش ریسک استفاده کنید

پوشش ریسک روش‌های مختلفی دارد که در بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از قراردادهای آتی یا معاملات آپشن (Option trading) دو استراتژی کاربردی برای پوشش ریسک هستند که به شما کمک می‌کنند اثرات ضررهای شدید روی دارایی‌هایتان را خنثی کنید. البته این روش‌ها، گاهی اوقات مقدار سود شما را نیز کاهش می‌دهند.


یکی از روش‌های ساده پوشش ریسک این است که دارایی مورد نظرتان را در بلند مدت بخرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید به اندازه ۱۰۰ دلار اتر (ETH) بخرید، به جای اینکه همه داراییتان را امروز برای خرید اتر صرف کنید، این کار را به مرور زمان انجام بدهید. یعنی امروز ۳۰ دلار، هفته آینده ۴۰ دلار و هفته بعد نیز ۳۰ دلار نهایی را برای خرید اتر صرف کنید. اگر در این مدت، اتر ارزان‌تر شود، میزان ضررتان کم‌تر خواهد بود. اما اگر قیمت آن رشد کند، سود کم‌تری به دست می‌آورید (چون می‌توانستید همان ابتدا اتر را با قیمت پایین‌تر بخرید).


5_ در معاملات ارز دیجیتال چشم‌بسته تقلید نکنید

الگوبرداری از افراد موفق در بازار ارزهای دیجیتال و سیگنال گرفتن از آن‌ها، شاید در کوتاه مدت شما را به سود برساند. اما اگر بدون آگاهی به این روند ادامه دهید، قطعا ضرر خواهید کرد. بسیاری از افراد در روندهای هیجانی بازار دچار ضرر می‌شوند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱، بسیاری از افراد بیت کوین را با قیمتی بیشتر از ۶۰ هزار دلار خریدند! احتمالا می‌توانید حدس بزنید که بسیاری از آن‌ها چند ماه بعد با سرخوردگی، دارایی‌هایشان را با قیمتی بسیار پایین‌تر فروختند و از بازار خارج شدند.


به یاد داشته باشید که بعضی از استراتژی‌های معامله در بازار ارزهای دیجیتال مانند استراتژی مومنتوم روی پیروی از روندهای بازار تمرکز دارند. منظور ما از تقلید کورکورانه زمانی است که بدون هیچ دلیل و منطقی و تنها به این خاطر که قیمت یک دارایی رو به افزایش است آن را بخرید و با موج‌های هیجانی بازار همراه شوید.


سبد دارایی‌های متنوعی برای خود بچینید.

6_ سبد دارایی‌های متنوعی برای خود بچینید

اگر در زمینه ارزهای دیجیتال آموزش دیده‌ باشید، مطمئنا این جمله را شنیده‌اید: «تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نچینید!» این یعنی همه سرمایه‌تان را فقط برای یک دارایی دیجیتال خاص صرف نکنید. وقتی سرمایه‌تان را بین دارایی‌های مختلف تقسیم می‌کنید، اگر یکی از آن‌ها وارد ضرر شود، سود سایرین آن را جبران می‌کند یا حداقل همه ارزش پولتان از بین نمی‌رود. البته تنوع سبد معاملاتی که می‌چینید نباید به اندازه‌ای باشد که کنترلش از اختیارتان خارج شود. بهترین انتخاب این است که بین ۳ تا ۹ دارایی دیجیتال مختلف در سبد معاملاتی خود داشته باشید.


7_ بیش از حد از اهرم‌های معاملاتی استفاده نکنید

اهرم‌های معاملاتی، ابزاری برای به دست آوردن سود بیشتر هستند اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها، شما را در دور باطل بدهی گرفتار می‌کند که پایان آن چیزی جز ورشکستگی نیست. اگر سرمایه کافی برای خرید ارزهای دیجیتال مورد نظرتان ندارید و نمی‌خواهید سایر دارایی‌هایتان را بفروشید، باید بیشتر از هر زمان دیگری به استفاده از اهرم‌های معاملاتی دقت داشته باشید. لوریج تریدینگ اگر با استراتژی درست انجام نشود، شکست خواهد خورد.


8_ در معاملات خود شرط احتیاط را رعایت کنید

افرادی که بدون تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزهای دیجیتال را خرید و فروش می‌کنند، معمولا متضرر می‌شوند. این افراد معمولا مبلغ بالایی را به هر معامله اختصاص می‌دهند و تنها بر اساس سیگنال‌هایی که از افراد و منابع نامعتبر می‌گیرند، ارز دیجیتال می‌خرند. افراد بی‌احتیاط، معمولا نمی‌توانند تریدرهای موفقی در بازار کریپتو باشند.


مدیریت ریسک را فراموش نکنید

9_ مدیریت ریسک را فراموش نکنید

می‌توان گفت مدیریت ریسک مجموعه‌ای از ۸ تکنیکی است که پیش از این توضیح دادیم. معاملات ارزهای دیجیتال مانند دریایی است که باید آرام‌آرام در آن شنا کردن را یاد بگیرید. اگر به یکباره ریسک کنید و به عمق دریا بپرید، غرق خواهید شد!


از دیگر نکات مهم در مدیریت ریسک، دوری از معامله بر اساس احساسات است. به عنوان مثال بسیاری از افراد دوج کوین را تنها بر اساس صحبت‌های ایلان ماسک، خریدند و حتی تصور می‌کردند که این پروژه متعلق به ایلان ماسک است. نتیجه این معامله احساسی، رشد کوتاه مدت قیمت دوج کوین بود. بعد از ترکیدن حباب، بسیاری از افرادی که بدون تحلیل این توکن‌ها را خریده بودند، ضرر کردند.


کلام آخر؛ در بازار کریپتو نمی‌توان از ضرر پیشگیری کرد، اما می‌توان احتمالش را کاهش داد


در این مقاله ۹ تکنیک کلیدی آموزش دادیم که به شما کمک می‌کنند پولتان را در کریپتو از دست ندهید. اگر تجربه زیادی در زمینه معامله در بازار ارزهای دیجیتال ندارید، بهتر است کارتان را با گام‌های کوچک شروع کنید. صرافی اکسبیتو یک صرافی دانش‌بنیان ایرانی است که امکان خرید انواع دارایی‌های دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است. این صرافی هم برای تریدرهای تازه‌وارد و هم برای افراد حرفه‌ای انتخاب مناسبی است؛ زیرا هم رابط کاربری ساده‌ای دارد و هم امکانات مختلفی را به معامله‌گران ارائه می‌دهد.