در جهان امروز یکی از کم دردسرترین و پرسودترین راه های پول درآوردن و کسب درآمد ترید کردن یا همان معامله است. تریدر ارز دیجیتال در واقع کسی است که با معامله کردن ارزهای مختلف از تغییر قیمت ها و نوسانات بازار درآمد کسب می‌کند. اگر دوست دارید بیشتر درباره تریدرها یا همان معامله‌گران بازار ارز دیجیتال بدانید با بلاگ اکسبیتو همراه باشید.

یک تریدر حرفه‌ای وضعیت بازارهای مالی را تجزیه و تحلیل می‌کند و با تکیه‌ بر داده‌های به‌دست‌آمده معاملات را انجام می‌دهد. با توجه به تمام نوسانات بازار، ترید ارز دیجیتال در ایران خیلی سخت است.

در ادامه این مقاله در مورد اصطلاحات مختلف در بازارهای مالی با شما صحبت می‌کنیم تا با مفاهیم اولیه این بازارها بیشتر آشنا شوید. مثلاً به شما می­گوییم که ترید چیست و تریدر ارز دیجیتال کیست.

ترید کیست؟

تفاوت اصلی بین یک تریدر و یک سرمایه‌گذار مدت‌زمانی است که دارایی خود را در بازار و یا جاهای مختلف قرار می‌دهند. معامله گر معمولاً دارایی‌های خود را خیلی در بازار نگه نمی‌دارد و بیشتر به خرید و فروش مشغول است، اما سرمایه‌گذار دارایی خود را با توجه به استراتژی‌ای که انتخاب کرده به صورت میان‌مدت یا بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کند.


تجارت یا ترید به مبادله داوطلبانه کالاها و یا دارایی‌های مالی بین افراد مختلف در بازارهای مختلف اشاره دارد. در ترید هیچ تعهدی وجود ندارد و افراد تنها در صورتی معامله می‌کنند که برایشان سود داشته باشد. مثلاً هیچ اجباری در ترید وجود ندارد و اگر فردی ببیند از معامله‌ای سود می‌کند آن را انجام خواهد داد.


شاید هنوز هم متوجه نشده باشید که ترید ارز دیجیتال چیست؟ ترید در بازارهای مختلف معانی مختلفی هم دارد. ترید در بازارهای مالی به خریدوفروش اوراق بهادار، کالاها یا مشتقات گفته می‌شود. تجارت آزاد به معنای مبادلات بین‌المللی محصولات و خدمات است، بدون اینکه تعرفه یا سایر موانع تجاری جلوی راه تریدرها قرار داشته باشد.


ترید به‌عنوان یک اصطلاح عمومی به هر نوع مبادله داوطلبانه از مبادله کارت‌های بیسبال بین کلکسیونرها گرفته تا قراردادهای چند میلیون دلاری بین شرکت‌ها اشاره دارد.


ترید در اقتصاد کلان معمولاً به تجارت بین‌المللی گفته می‌شود. در این نوع ترید دو سیستم صادرات و واردات وجود دارند که اقتصاد جهانی را به هم متصل می‌کنند.


کالایی که به بازار جهانی فروخته می‌شود صادراتی است و کالایی که از بازار جهانی خریداری می‌شود وارداتی نام دارد.


اما تریدی که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم معامله در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال است.


در این نوع ترید افراد بازار را تحلیل می‌کنند، ارزها و یا کالاها را در پایین‌ترین قیمت می‌خرند و آن‌ها را در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. افراد مختلف می‌­توانند از این راه درآمد کسب کنند.


ترید برای بعضی‌ها به‌عنوان شغل اصلی و برای بعضی دیگر شغل دوم و یا سوم آن‌ها است. محبوب‌ترین ترید این روزها ترید در بازار ارزهای دیجیتال است. در ادامه انواع ترید در این بازار را به شما معرفی می‌کنیم.


شغل تریدر ارز دیجیتال

انواع ترید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی برای تریدرها است. بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت 24 ساعته کار می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، اتریوم، دوج و … را در هر مکان و هر زمان خرید و فروش کنید. بنابراین درک تجارت و ترید در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.


بازار ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد. شاید یکی از دلایل محبوبیت این بازار هم همین نوسانات باشند. تریدرها از این نوسانات استفاده می‌کنند تا بتوانند در زمان کم به سود زیادی برسند.


بازار ارزهای دیجیتال به معامله­‌گرانی باهوش نیاز دارد تا بتوانند با کمی دانش در این بازار بیشترین سود را کسب کنند. برای اینکه بفهمید تریدر ارز دیجیتال کیست و چگونه در این بازار فعالیت می­کند باید انواع ترید یا همان معامله را بلد باشید و ترید مناسب خود را انتخاب کنید. در اینجا انواع ترید در بازار ارزهای دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم:


  • معاملات اسپات
  • معاملات فیوچرز
  • معاملات مارجین

معاملات اسپات

وقتی ارز دیجیتالی را در لحظه خریدوفروش می‌کنید تا سود به دست بیاورید یعنی معاملات اسپات یا نقطه‌ای انجام داده‌اید. اکثر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به‌قصد نگهداری می‌خرند تا در بلندمدت بتوانند از آن‌ها سود بگیرند، اما تریدرهایی که معاملات اسپات انجام می‌دهند دیگر ارزهای دیجیتال را نگه نمی‌دارند و آن‌ها را در لحظه خریدوفروش می‌کنند.


معاملات اسپات یا همان نقطه‌ای در بین تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال بسیار محبوب هستند. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند صرافی ایرانی اکسبیتو گزینه‌های مختلفی برای خریدوفروش ارز دیجیتال در هر زمان که بخواهید در اختیار شما قرار می‌دهند. ارزهای دیجیتالی که نقدینگی بیشتری دارند نسبت به سایر ارزها حجم معاملات بیشتری هم در صرافی‌های محبوب برای معاملات اسپات خواهند داشت.


اسپات تریدینگ- تریدر ارز دیجیتال چیست؟

نمونه‌هایی از معاملات اسپات

ایده اصلی معاملات اسپات این است که تا جایی که ممکن است ارزها را با قیمت پایین بخرید و آن‌ها را در قیمت بالا بفروشید. به‌این‌ترتیب درآمد شما از معاملات به حداکثر خواهد رسید.


برای درک نحوه عملکرد معاملات اسپات به مثال‌های زیر با استفاده از بیت کوین (BTC) و تتر(USDT) توجه کنید.


علی می‌خواهد به اندازه 1000 تتر بیت کوین بخرد. قیمت بیت کوین در لحظه خرید علی 48 هزار دلار است. در طرف مقابل محمد می‌خواهد 1000 تتر بخرد و بیت کوین بفروشد. این دو باهم معامله می‌کنند.


بلافاصله وقتی این دو نفر باهم به توافق رسیدند، دستور خریدوفروش تکمیل و اجرا می‌شود. علی 0.0208 بیت کوین و محمد 1000 تتر دریافت خواهند کرد.


حالت اول

اگر بعد از یک روز، قیمت بیت کوین به 49500 دلار افزایش یابد و علی تصمیم بگیرد بیت کوین‌های خود را بفروشد، ارزش آن‌ها تقریباً 1029 تتر خواهد بود؛ یعنی علی 29 تتر سود به دست می‌آورد.


حالت دوم

اگر پس از یک روز، قیمت بیت کوین به 46500 دلار کاهش یابد و علی تصمیم بگیرد بیت کوین‌های خود را بفروشد، ارزش آن‌ها تقریباً 967 تتر خواهد بود؛ یعنی علی 33 تتر ضرر می‌کند.

انجام معاملات اسپات بسیار آسان است، اما باید تحلیل بازار را بلد باشید تا بتوانید در این معاملات سود به دست بیاورید، در غیر این صورت ضرر خواهید کرد.


 معامله فیوچرز - تریدر ارز دیجیتال چیست؟

معاملات فیوچرز

معاملات آتی یا فیوچرز به معاملاتی گفته می­شود که فرد معامله­‌گر برای به دست آوردن سود روی قیمت آتی یک ارز دیجیتال شرط‌بندی می‌کند. در واقع فرد در آن لحظه مالک آن ارز دیجیتال نیست، اما روی قیمت آن در آینده شرط می‌بندد.


اگر پیش‌بینی فرد از قیمت ارز موردنظر درست از آب دربیاید فرد سود می‌کند و در حالت معکوس فرد متحمل ضرر می‌شود. در حال حاضر معاملات فیوچرز بیت کوین محبوب‌ترین نوع معاملات فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال است.


معاملات فیوچرز در واقع از دارایی های افراد محافظت می­کنند، چون فرد مجبور نیست همان لحظه ارز دیجیتال را بخرد و فقط روی آن شرط بندی می­کند. البته اگر قیمت ارز موردنظر در آینده برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کند و کاهش یابد ممکن است تریدر مجبور شود پول بیشتری برای آن بپردازد.


در معاملات معمولی ارزهای دیجیتال شما باید کیف پول داشته باشید و ارز دیجیتال را از یک صرافی بخرید، اما در معاملات فیوچرز به‌جای خرید یا فروش مستقیم یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین می‌توانید به‌طور غیرمستقیم از تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال سود ببرید.


نمونه‌هایی از معاملات فیوچرز

در معاملات فیوچرز از قرارداد استفاده می‌شود. این قرارداد توافقی است بین دو طرف برای خرید یا فروش یک دارایی مانند ارز دیجیتال در تاریخ از پیش تعیین‌شده و با قیمت از پیش تعیین‌شده.


به‌عنوان‌مثال، اگر فکر می‌کنید که قیمت بیت کوین (BTC) تا پایان ماه افزایش خواهد داشت، می‌توانید با خرید یک قرارداد آتی بیت کوین با تاریخ انقضای ماهانه یک موقعیت خرید در این ارز دیجیتال داشته باشید. در تاریخ انقضای قرارداد، دو طرف معامله تسویه‌حساب می‌کنند و قرارداد بسته می‌شود.


چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم؟

معاملات مارجین

معاملات مارجین معاملاتی هستند که در واقع نیاز به سرمایه ندارند؛ یعنی شما بدون اینکه سرمایه‌ای را به کیف پول خود و یا صرافی واریز کنید می­توانید معاملات مارجین انجام دهید. البته برای انجام این نوع معامله باید پول در حساب خود داشته باشید، اما لازم نیست که سرمایه شما به اندازه میزان معامله باشد. در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم که معاملات مارجین چگونه کار می‌کنند.


معامله مارجین که نام دیگر آن معامله بر روی اهرم (leverage) است از طریق وام گرفتن انجام می‌شود؛ یعنی شما برای انجام معاملات مارجین می‌توانید وام بگیرید. این وام توسط کارگزار و یا صرافی در اختیار تریدر قرار می‌گیرد و نیاز به وثیقه دارد. در دنیای بازارهای مالی به این وام مارجین می‌گویند.


مقدار وامی که می‌خواهید دریافت کنید به مقدار معاملات شما بستگی دارد. شما باید به‌قدری وام بگیرید که کمی بیشتر از مبلغ معامله در کیف پول خود سرمایه داشته باشید تا اگر دچار ضرر شدید بتوانید آن را جبران کنید.


به عبارت ساده‌تر، معامله مارجین شامل استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده از یک کارگزار برای سرمایه‌گذاری در چیزی مانند ارز دیجیتال است. یکی از بهترین راه‌های ترید ارز دیجیتال در ایران مارجین است.


این نوع معامله در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری محبوب شده است، زیرا برخلاف معاملات معمولی، معاملات مارجین به شما امکان می‌دهند تا به مبالغ بیشتری از سرمایه دسترسی داشته باشید. به‌عبارت‌دیگر، معاملات مارجین به شما این فرصت را می‌دهند که در صورت انجام معاملات موفق، سود بیشتری کسب کنید. البته در شرایط برعکس احتمال ضرر هم بیشتر است.


نمونه‌هایی از معاملات مارجین

معامله مارجین در بازار ارزهای دیجیتال دقیقاً مانند سایر بازارهای مالی است. یک تریدر از کارگزار خود پول قرض می‌کند تا بتواند در موقعیت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال شرکت کند و سود بگیرد. برای عملی شدن این موضوع کارگزار به وثیقه کوچکی برای وام نیاز دارد.


فرض کنید می‌خواهید 100 هزار دلار بیت کوین بخرید، اما فقط 2000 دلار در حساب خود دارید. با یک اهرم 100:1، حاشیه موردنیاز 1 درصد از اندازه موقعیت شما 1000 دلار خواهد بود. 1000 دلار باقیمانده در حساب شما می‌تواند برای باز کردن معاملات اضافی مورد استفاده قرار بگیرد. شما باید وجوه کافی در حساب معاملاتی ارز دیجیتال خود داشته باشید تا میزان مارجین را پوشش دهید.


این بدان معناست که هرگز نباید کل حساب معاملاتی خود را به مارجین تخصیص دهید، زیرا حتی حرکت‌های کوچک قیمتی به ضرر شما می‌تواند منجر به کال مارجین (margin call) شود. کال مارجین یا فراخوان اعتبار یک ویژگی بد است که نشان می‌دهد شما اعتبار کافی در حساب خود ندارید و باعث بدسابقه شدن شما می‌شود.


اگر مارجین رایگان شما (یعنی موجودی حساب معاملاتی شما - حاشیه مصرف‌شده) به زیر یک آستانه خاص برسد، یک فراخوان اعتبار (کال مارجین) دریافت خواهید کرد که از شما می‌خواهد وجوه اضافی را به حساب خود واریز کنید.


معاملات مارجین

چگونه تریدر شویم؟

تا اینجا فهمیدیم که ترید ارز دیجیتال چیست، اما تجارت یا همان ترید فقط به معنای یافتن یک استراتژی، تمرین آن و سپس کسب درآمد زیاد از طریق آن نیست. تریدرها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا به آن‌ها اجازه دهد یک استراتژی را به‌طور مؤثر در همه شرایط بازار اجرا کنند.


وقتی شخصی شروع به معامله می‌کند، بعید است که همه این ویژگی‌ها را باهم داشته باشد. این افراد ممکن است در یک، دو، سه یا حتی چهار مورد از آن‌ها قوی باشند، اما باید روی ویژگی‌های دیگر خود نیز کار کنند. باید بدانید که تریدرها موفق متولد نمی‌شوند، بلکه از طریق تلاش و کار سخت است که به موفقیت و سود زیاد در معاملات می‌رسند. در ادامه به شما می­گوییم که یک تریدر خوب چه ویژگی‌هایی دارد:


ویژگی‌های یک تریدر موفق


  • نظم و انضباط

نظم و انضباط یک ویژگی کلیدی است که هر تریدر به آن نیاز دارد. بازار فرصت‌های بی‌نهایتی را برای ترید به شما می‌دهد. شما می‌توانید هزاران سهام مختلف را در هر ثانیه از روز معامله کنید، اما تعداد بسیار کمی از این ثانیه‌ها فرصت‌های معاملاتی عالی را فراهم می‌کنند.


تنها حدود پنج ثانیه فعالیت معاملاتی واقعی و درست در طول روز وجود دارد. هر ثانیه دیگر فرصتی است برای به هم ریختن این پنج ثانیه. هر چه تعداد معاملاتی که انجام می‌دهید بیشتر شود حواستان بیشتر پرت می‌شود و معاملات خوب را از دست می‌دهید.


نکته اصلی این است که شما روزانه زمان کمی برای انجام معاملات واقعی دارید. اگر کار شما معامله است باید با نظم و انضباط پای سیستم بنشینید و منتظر سیگنال‌های تجاری باشید. هنگامی‌که یک سیگنال خوب را پیدا کردید باید بدون تردید با برنامه معاملاتی خود پیش بروید.


چگونه یک تریدر موفق شویم؟

  • صبر

صبر با نظم و انضباط ارتباط دارد. ترید در بازارهای مختلف به صبر زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات شما باید زمان زیادی منتظر بمانید تا یک سیگنال دریافت کنید. تریدرهای مبتدی صبر زیادی ندارند و معمولاً با ورود یا خروج خیلی زود یا خیلی دیر دچار مشکل می‌شوند.


تریدرهای موفق برای نقاط ورود و خروج ایده آل خود بر اساس استراتژی‌هایشان به صبر نیاز دارند، اما وقتی‌که زمان آن فرامی‌رسد باید به‌سرعت عمل کنند. یکی از مهمترین روش‌های ترید ارز دیجیتال در ایران همین است.


  • سازگاری

یک تریدر باید خودش را با شرایط متفاوت سازگار کند. مثلاً ممکن است شما یک استراتژی معاملاتی را در جایی یاد گرفته باشید، اما شرایط موجود در بازار با آن استراتژی متفاوت باشد، مثلاً نوسانات بیشتر، نوسانات کمتر و ... وجود داشته باشد. شما نباید انتظار داشته باشید که بازار دقیقاً مانند مثال‌هایی باشد که شما خوانده‌اید.


معامله‌گران موفق استراتژی‌های خود را در انواع شرایط بازار پیاده‌سازی می‌کنند و می‌دانند که چه زمانی نباید از استراتژی‌های خود استفاده کنند.


  • امیدوار بودن

یک تریدر باید امیدوار باشد. اگر هر بار که یک معامله را از دست می‌دهید احساس دلسردی می‌کنید یا استراتژی شما نتیجه‌ای که انتظار دارید را نمی‌دهد نباید زندگی را به خود سخت بگیرید. حتی موفق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تریدر­ها هم در طول معاملات خود ضرر می‌کنند. یک تریدر باید در برابر رگبار ناملایمات بازار مقاومت کند. ضرر یک واقعیت معاملاتی است، اما این نحوه عملکرد شما پس از چند معامله سخت است که تفاوت ایجاد می‌کند.


پس از ضرر هم به حرکت خود ادامه دهید و به دنبال برنامه معاملاتی خود باشید. نکته مهم این است که امید خود را از دست ندهید.


  • استقلال
    در ابتدای کار در بازارهای مالی می‌توانید از افراد خبره کمک بگیرید، اما در نهایت این شما هستید که معاملات خود را انجام می‌دهید و موفقیت خود را تعیین می‌کنید. پس یک تریدر واقعی باید احساس استقلال کند و دیگر به دیگران اعتماد نداشته باشد. وقتی استراتژی معاملاتی مناسب خود را پیدا کردید طبق همان پیش بروید و به حرف دیگران گوش ندهید.

اگر به‌تازگی سفر معاملاتی خود را آغاز کرده‌اید، همین حالا به فکر استقلال خود باشید. اطلاعاتی که دیگران ارائه می‌دهند را تجزیه‌وتحلیل کنید. اگر خوب بود از آن‌ها استفاده کنید، ولی اگر نتوانستید با آن‌ها به کار خود ادامه دهید آن‌ها را کنار بگذارید.


  • آینده‌نگری

شاید مفهوم ترید ارز دیجیتال چیست را درک کرده باشید، اما باید بدانید که تریدرها باید همیشه در حال برنامه‌ریزی برای حرکات بعدی خود باشند و بر اساس آنچه حریف آن‌ها (بازار) انجام می‌دهد تصمیم بگیرند که چه‌کاری انجام بدهند. بازارهای مالی، به‌ویژه بازار ارز دیجیتال ثبات ندارند. ما نمی‌توانیم بگوییم که در مدت پنج دقیقه با قیمت مشخصی خرید و فروش خواهیم کرد.


تریدرها به‌طور مداوم بر اساس اطلاعات قیمت جدیدی که هر ثانیه دریافت می‌کنند، اقدام بعدی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها سناریوهای مختلفی را در نظر می‌گیرند که می‌توانند اجرایی شوند و سپس برنامه‌ریزی می‌کنند که چگونه برنامه معاملاتی خود را اجرا کنند. تریدرهای آینده‌نگر می‌دانند که در هر قدم باید چه‌کاری انجام بدهند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها قاطعانه و بدون تردید عمل کنند.


تفکر روبه‌جلو در ابتدا نیاز به تمرین دارد و انرژی ذهنی زیادی می‌طلبد، اما هر چه بیشتر آن را تمرین کنید برای شما سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.


چگونه یک تریدر ارز دیجیتال موفق شویم؟

چگونه یک تریدر ارز دیجیتال موفق شویم؟

حالا که می­دانیم تریدر ارز دیجیتال کیست باید یاد بگیریم که چگونه به یک تریدر موفق تبدیل شویم. در دنیایی که همه به‌راحتی به تجارت آنلاین دسترسی دارند، چرا فقط تعداد کمی از افراد به تریدرهای موفق تبدیل شده‌اند؟


هیچ‌کس از پول بدش نمی‌آید. اینکه به‌راحتی با لپ‌تاپ خود کار کنید، رئیس خودتان باشید و هرروز از معاملات سود بگیرید آرزوی بسیاری از افراد است. در ادامه به شما می­گوییم که چگونه به یک تریدر تبدیل شوید. اگر قصد دارید شروع کنید در ترید ارز دیجیتال در ایران بهتر است اول باید به بازار مسلط باشید.


خودتان را ارزیابی کنید.

تبدیل‌شدن به یک تریدر مستلزم ترکیبی از دانش، مهارت‌ها و ویژگی‌ها و همچنین تعهد به سبک زندگی است. آیا در تجزیه‌وتحلیل ریاضی مهارت دارید؟ از بازارهای مالی چیزی میدانید؟ از روانشناسی رفتاری در خود و دیگران آگاه هستید؟

برای اینکه به یک تریدر تبدیل شوید باید بدانید که بازارهای مالی در واقع به موارد زیر نیاز دارند:

  • ساعت کار طولانی
  • مرخصی خیلی کم
  • خودآموزی مستمر
  • ریسک بالا
  • تعهد بی‌پایان و دائمی

اگر فردی هستید که می‌توانید با این شرایط کنار بیایید پس دست‌به‌کار شوید.

سرمایه کافی را آماده کنید.

هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور مداوم در بازار ارزهای دیجیتال و یا هر بازار دیگری سود کند. ضررهای متناوب و طولانی بخشی از بازی معاملاتی هستند. برای مقابله با این خطرات، یک تریدر باید سرمایه کافی داشته باشد. این سرمایه هم باید از جایی تأمین شده باشد که فرد به آن نیاز ندارد. مثلاً برای تریدر شدن نباید خانه یا ماشین خود را بفروشید.


چگونه یک تریدر موفق شویم؟

بازار را درک کنید.

اول باید بازارهای مالی را درک کنید و شناختی نسبت به آن‌ها داشته باشید. بعد از آن باید بازاری که برای شما مناسب است را پیدا کنید. این بازار می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال، بازار فارکس، بازار بورس و ... باشد. وقتی بازار مناسب خود را پیدا کردید شروع به آموختن در مورد آن کنید.

یک استراتژی معاملاتی تنظیم کنید.

تریدرهای مبتدی که وارد دنیای تجارت می‌شوند می‌توانند با انتخاب حداقل دو استراتژی تجاری تثبیت‌شده کار خود را شروع کنند. با افزایش تجربه می‌توان به سراغ تعداد بیشتری از استراتژی‌ها با پیچیدگی‌های بیشتر رفت.


اگر علاقه دارید درباره استراتژی‌های معاملاتی بدانید: استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی


مدیریت سرمایه را تمرین کنید.

تریدرهای مبتدی که وارد دنیای تجارت می‌شوند می‌توانند با انتخاب حداقل دو استراتژی تجاری تثبیت‌شده کار خود را شروع کنند. با افزایش تجربه می‌توان به سراغ تعداد بیشتری از استراتژی‌ها با پیچیدگی‌های بیشتر رفت.


از معاملات کوچک شروع کنید.

حتی اگر پول کافی و تجربه کافی دارید، در اولین معاملات با یک استراتژی جدید مقدار زیادی سرمایه را وارد بازار نکنید. یک استراتژی جدید را با مقدار کمتری از سرمایه امتحان کنید و پس‌ازاینکه استراتژی مورد نظر جواب داد مقدار سهام را افزایش دهید.


موفقیت در ترید

برای اینکه بتوانید معاملات موفقی داشته باشید باید یک سری قوانین را رعایت کنید. موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست، اما با رعایت مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم می‌توانید به یک ترید موفق دست پیدا کنید.


  • تحلیل بنیادی و تکنیکال را باهم ترکیب کنید.

تحلیل تکنیکال و بنیادی دو مورد از مهم‌ترین مواردی هستند که در هنگام ورود به بازارهای مالی باید آن‌ها را بلد باشید. ارزهای دیجیتال ترکیبی از امور مالی و فناوری هستند. افرادی که به‌عنوان تریدر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند تحلیل بنیادی و تکنیکال را در معاملات خود با هم ترکیب می‌کنند. بهتر است برای خرید یک ارز دیجیتال، آن را هم از نظر بنیادی و هم از نظر تکنیکال بررسی کنید تا به نتایج خوبی برسید.


  • کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

به‌جای اینکه تعداد زیادی ارز دیجیتال بخرید بهتر است تحقیق و بررسی کنید و ارزهایی که باکیفیت هستند و آینده خوبی دارند را بخرید. ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال زیاد باشد، اما اشکالی ندارد. اگر تعداد کمی ارز دیجیتال باکیفیت بخرید بهتر از این است که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال بی‌کیفیت خریداری کنید.


  • مدیریت ریسک

یک تریدر موفق بیشتر به مدیریت ریسک توجه می‌کند. هیچ تریدری نمی‌تواند معاملات 100 درصد موفق انجام بدهد. شما باید بتوانید ریسک را مدیریت کنید، مثلاً برای زمان‌هایی که خرید اشتباه کرده‌اید هم استراتژی خروج خوبی داشته باشید.


تریدر ارز دیجیتال چیست؟

نکات طلایی در ارز دیجیتال

حالا که متوجه شده‌­اید ترید ارز دیجیتال چیست شاید تصمیم بگیرید تا در بازارهای مالی مثلاً بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید. در این صورت باید دقت زیادی داشته باشید. در این قسمت چند نکته طلایی را به شما می­گوییم که برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال به دردتان می‌خورند.


  • فقط پولی را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.
  • ابتدا سایر نیازهای مالی خود را پوشش دهید.
  • سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید.
  • برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنید.
  • تحقیق کنید.
  • هرگز تسلیم ترس­های خود نشوید.
  • احساسی تصمیم نگیرید.
  • از صرافی‌های معتبر آنلاین مثل اکسبیتو استفاده کنید.

کلام آخر

برای اینکه به یک تریدر موفق تبدیل شوید باید هدف داشته باشید. اگر هنوز هم می­پرسید که تریدر ارز دیجیتال کیست باید بگوییم که این فرد انرژی زیادی روی تحقیق و پژوهش در این مورد صرف می­کند تا با دستی پر وارد این بازار شود. پس اگر شما هم می­خواهید تریدر شوید باید این کارها را انجام دهید.


هیچ‌گاه سرمایه مورد نیاز خود را وارد بازارهای مالی نکنید. افراد زیادی برای ورود به این بازارها ملک و املاک خود را فروخته‌اند و پشیمان شده‌اند. همیشه تمام هزینه­‌های ضروری خود را صرف کنید و سپس سرمایه باقیمانده را در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال به کار بگیرید.