بیت کوین یک شکل مفید از پول است که مردم می‌توانند از آن برای سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش کالا استفاده کنند. در واقع بیتکوین اولین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است و برای ارزش‌گذاری به هیچ فرد یا دولتی وابسته نیست. برخلاف ارز فیات یا همان ارزهای رایجی که توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها ارزش‌گذاری می‌شود، هیچ نهادی قیمت رمزارزها را کنترل نمی‌کند. قیمت‌گذاری ارزهای دیجیتال مانند دلار یا دیگر ارزهای رایجی نیست که توسط دولت‌ها حمایت می‌شود و همین غیرمتمرکز بودن نگرانی‌هایی را برای کشورها به همراه داشته است.


هر حرفی در مورد بیت کوین دیر یا زود منجر به بحث‌وجدل بر سر این می‌شود که چه چیزی به بیت کوین ارزش می‌دهد. بعضی افراد ادعا می‌کنند که بیت کوین هیچ ارزشی ندارد، درحالی‌که کارشناسان آن را طلای دیجیتال با پتانسیل تقریباً بی‌نهایت می‌دانند. بیت‌کوین واقعا کدام یک از آن‌هاست؟ یک کالای بی‌ارزش یا طلایی ارزشمند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال،‌ این مقاله را از دست ندهید.


بیت کوین در کجا استفاده می‌شود؟

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) اغلب به‌عنوان یک ارز دیجیتال و به‌عنوان جایگزینی برای پول فیات (پول واقعی مانند دلار) تحت کنترل بانک مرکزی شناخته می‌شود. شبکه بیت کوین غیرمتمرکز است و از این ارز دیجیتال در معاملات خرده‌فروشی استفاده نمی‌شود. معمولاً ارزش بیت کوین با فلزات گران‌بها یکسان در نظر گرفته می‌شود. بیتکوین و طلا، از نظر تعداد محدود هستند و موارد استفاده متنوعی دارند. فلزات گران‌بها مثل طلا در کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند، درحالی‌که فناوری زیربنایی بیت کوین یعنی بلاکچین کاربردهایی در صنایع خدمات مالی دارد. منشأ دیجیتالی بیت کوین به این معنی است که حتی ممکن است روزی به‌عنوان رسانه‌ای برای تراکنش‌های خرده‌فروشی عمل کند.


بیت کوین ارزش خود را از ویژگی‌های مختلفی به دست می‌آورد. درنهایت، ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات به این دلیل ارزش دارند که اعتماد مردم را به خود جلب کرده‌اند. برخلاف پول فیات (ارز رایج کشورها)، بیت کوین بانک مرکزی ندارد و ساختار غیرمتمرکز آن امکان ایجاد یک سیستم مالی منحصربه‌فرد را فراهم می‌کند. فناوری بلاکچین امنیت، ابزار و مزایای زیادی را ارائه می‌دهد. همچنین روشی انقلابی برای مقابله با انتقال ارزش در سطح جهانی ارائه می‌کند. از بسیاری جهات، بیت کوین همچنین می‌تواند به‌عنوان یک ذخیره ارزش مشابه طلا عمل کند.

بیت کوین در کجا استفاده می‌شود؟.png

چه عواملی به ارزشمند شدن ارزهای سنتی کمک می‌کند؟

به طور کلی یک ارز یا پول ارزشمند شش ویژگی کلیدی دارد. این ویژگی‌های ارزشمند شامل کمیاب بودن، تقسیم‌پذیری، قابل‌قبول بودن، قابل‌حمل بودن، دوام و مقاومت در برابر جعل (یکنواختی) می‌شود. در حقیقت این ویژگی‌ها باعث می‌شوند یک ارز کاربرد گسترده‌ای در اقتصاد داشته باشد. این ویژگی‌هاهمچنین سبب کاهش تورم می‌شوند و تضمین‌کننده امنیت یک ارز می‌شوند، فارغ از این‌که این ارز سنتی است یا دیجیتال.


یک ارز در صورتی کاربردی است که به‌عنوان ذخیره کننده ارزش کار کند یا ارزش نسبی آن در طول زمان حفظ شود. در طول تاریخ، بسیاری از جوامع از کالاها یا فلزات گران‌بها به‌عنوان روش پرداخت استفاده می‌کردند، زیرا ارزش نسبتاً ثابتی داشتند. جوامع به‌جای حمل مقادیر دست‌وپا گیر دانه‌های کاکائو، طلا یا دیگر اشکال اولیه پول، درنهایت به ارز ضرب شده به‌عنوان جایگزین روی آوردند. اولین ارزها از فلزاتی مانند طلا، نقره و برنز استفاده می‌کردند که ماندگاری طولانی داشتند و معمولاً ارزش آن‌ها کم نمی‌شد.


ارزش ارزها در ابتدا از خواص فیزیکی ذاتی ناشی می‌شد. به‌عنوان‌مثال، ارزش طلا ناشی از هزینه‌های استخراج و برخی عوامل کیفی مانند درخشندگی و خلوص آن بود. در عصر مدرن، ارزهای دولتی اغلب به شکل پول کاغذی هستند که خواص فیزیکی ذاتی فلزات را ندارند. برای مدت طولانی، ارزش پول کاغذی با مقدار طلای پشتوانه آن تعیین می‌شد. امروزه اکثر ارزهای اصلی جهانی فیات هستند. بسیاری از دولت‌ها و جوامع دریافته‌اند که ارزهای فیات بادوام هستند و کمترین آسیب را در برابر از دست دادن ارزش در طول زمان دارند. ارزش ارزهای فیات تابعی از تقاضا و عرضه آن‌ها است. دلار آمریکا باارزش تلقی می‌شود، زیرا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از آن استفاده می‌کند و بر جریان پرداخت‌ها در تجارت بین‌المللی تسلط دارد.

چه عواملی به ارزشمند شدن ارزهای سنتی کمک می‌کند؟.png

چرا ارزهای دیجیتال ارزش دارند؟

طلا به دلیل ویژگی‌های فیزیکی ذاتی خود به‌عنوان ارز کاربرد داشت، اما دست‌وپا گیر نیز بود. پول کاغذی یک پیشرفت به‌حساب می‌آید، اما نیاز به ساخت و ذخیره‌سازی دارد و فاقد تحرک ارزهای دیجیتال است. تکامل دیجیتالی پول از ویژگی‌های فیزیکی دور شده و به سمت ویژگی‌های کاربردی‌تر رفته است.


چرا بیت کوین ارزشمند است؟

هیچ مقام و نهاد دولتی از بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند. معاملات مبتنی بر اجماع در شبکه بیت کوین توسط یک شبکه غیرمتمرکز متشکل از گره‌های مستقل تصویب می‌شوند. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال بعضی از ویژگی‌های پول فیات را دارند. بیت کوین محدود است و نمی‌تواند تقلبی باشد. به گفته کارشناسان بیت کوین ارزش دارد، زیرا مردم فکر می‌کنند که این ارز دیجیتال دارای ارزش است. اگر هم به نظر می‌رسد این ارز ناپایدار است، واقعاً همین‌طور است.


مردم بر این باورند که بیت کوین روزی باارزش‌تر از امروز می‌شود. این موضوع تقاضای بیت کوین را افزایش می‌دهد و ارزش آن نیز مانند طلا به رشد خود ادامه خواهد داد. بیت کوین ارزش دارد، زیرا به‌عنوان نوعی پول کاربرد دارد. بیت کوین دارای ویژگی‌های پول (بادوام، قابل‌حمل، قابل تعویض، کمیاب و تقسیم‌پذیر) است که به کالاهای ارزشمند فیزیکی مانند طلا و یا نهادهای دولتی وابسته نیست. به طور خلاصه، ارز بیت کوین توسط ریاضیات پشتیبانی می‌شود.


با این ویژگی‌ها، تنها چیزی که برای حفظ ارزش آن لازم است اعتماد و پذیرش است. در مورد بیت کوین، این را می‌توان با تعداد کاربران، بازرگانان و استارتاپ‌های رو به رشد آن سنجید. مانند سایر ارزها، ارزش بیت کوین فقط و به‌طور مستقیم به افرادی بستگی دارد که مایل به پذیرش آن به‌عنوان روشی برای پرداخت هستند. ارزش بیت کوین یک موضوع ذهنی با نظرات مختلف است. البته می‌توان گفت که قیمت بیت کوین در بازار نشان‌دهنده ارزش آن است. آنچه مهم است این است که چرا مردم در وهله اول ارزش آن را ارزیابی می‌کنند. بیت کوین ویژگی‌های دیگری دارد که باعث افزایش ارزش آن می‌شود.

چرا بیت کوین ارزشمند است؟.png

ارزش بیت کوین در کاربردی بودن

یکی از مزایای اصلی بیت کوین توانایی آن در انتقال سریع مقادیر زیادی از ارزش در سراسر جهان بدون نیاز به واسطه است. درحالی‌که ارسال مقدار کمی بیت کوین به دلیل کارمزد می‌تواند نسبتاً گران باشد، ارسال میلیون‌ها دلار از آن با هزینه کمتری امکان‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال یک تراکنش بیت کوین به ارزش حدود 45 میلیون دلار با کارمزدی کمتر از 50 دلار (از ژوئن 2021) انجام شده است.


ارزش بیت کوین در غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی ارزهای دیجیتال است. با نبود کنترل از سوی نهادهای دولتی، بلاکچین‌ها قدرت و آزادی بیشتری به کاربران ارائه می‌دهند. هرکسی می‌تواند به بهبود شبکه بیت کوین به دلیل ماهیت منبع باز آن کمک کند. حتی سیاست پولی ارز دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، کار ماینرها شامل تأیید تراکنش‌ها است، اما همچنین تضمین می‌کند که بیت کوین‌های جدید با نرخ قابل پیش‌بینی و ثابتی به سیستم اضافه می‌شوند.


غیرمتمرکز بودن بیت کوین یک سیستم بسیار قوی و امن ایجاد می‌کند. هیچ گره واحدی در شبکه نمی‌تواند از طرف همه تصمیم بگیرد. اعتبار سنجی تراکنش‌ها و به‌روزرسانی‌های پروتکل همگی نیاز به توافق گروهی دارند و از بیت کوین در برابر سوء مدیریت و سوءاستفاده محافظت می‌کنند. برای خرید بیت کوین به لینک درج شده مراجعه کنید.


ارزش بیت کوین در توزیع

شبکه بیت کوین به بیشترین تعداد گره‌ها اجازه می‌دهد تا در این شبکه مشارکت کرده و امنیت آن را افزایش دهند. هر چه تعداد گره‌های بیشتری به شبکه توزیع‌شده بیت کوین متصل شوند، شبکه ارزش بیشتری پیدا می‌کند. یک پایگاه داده متمرکز بیشتر از پایگاه داده توزیع‌شده در معرض حملات سایبری و هک قرار می‌گیرد. یک سیستم ابری مانند سیستم بیت کوین توسط هزاران کاربر در سراسر جهان نگهداری می‌شود و آن را بسیار کارآمدتر و ایمن‌تر می‌کند.

ارزش بیت کوین در توزیع.png

ارزش بیت کوین در جلب اعتماد کاربران

کاربران بیت کوین نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند. آن‌ها فقط باید به خود بیت کوین اعتماد کنند که ثابت کرده بسیار قابل‌اعتماد و ایمن است و کد منبع آن برای دیدن همه باز است. اثبات کار یک مکانیسم شفاف است که هرکسی می‌تواند با استفاده از آن تراکنش‌های خود را تأیید و بررسی کند. این موضوع باعث ارزش بیشتر بیت کوین می‌شود.


ارزش بیت کوین در محدود بودن

عرضه بیت کوین محدود و در حدود 21 میلیون عدد است. زمانی که ماینرهای بیت کوین آخرین سکه را در حدود سال 2140 استخراج کنند، چیز دیگری برای استخراج در دسترس نخواهد بود. کالاهای سنتی مانند طلا، نقره و نفت هم محدود هستند، اما هرساله ذخایر جدیدی از آن‌ها کشف می‌شوند. هنگامی‌که تمام بیت کوین استخراج شد، قیمت آن باید کاهش پیدا کند، اما با از دست دادن یا سوزاندن سکه‌های کاربران، عرضه کاهش می‌یابد و احتمالاً باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.


به همین دلیل، دارندگان ارزش زیادی در کمبود بیت کوین می‌بینند. کمبود بیت کوین همچنین به مدل محبوب Stock to Flow منجر شده است. بر اساس این مدل، نیروی محرکه اصلی در قیمت بیت کوین، کمیاب بودن آن است. با داشتن رابطه احتمالی بین قیمت و کمبود یک ارز، با کم شدن بیت کوین احتمالاً ارزش آن بیشتر خواهد شد.

رزش بیت کوین در محدود بودن.png

کلام پایانی

متأسفانه هیچ پاسخ دقیقی در مورد اینکه چرا بیت کوین ارزش دارد وجود ندارد. فقدان دانش عمومی و سوءتفاهم باعث شده است که برخی سؤال کنند که آیا بیت کوین اصلاً ارزشی دارد یا خیر. با استفاده از کلماتی مانند کلاه‌برداری به‌راحتی می‌توان متوجه شد که برخی افراد از بازار ارزهای دیجیتال هراس دارند، اما درنهایت باید گفت که بیت کوین بر روی یک شبکه بسیار امن اجرا می‌شود و این ارز دیجیتال برای جامعه، سرمایه‌گذاران و معامله گران ارزش دارد. اگر شما هم به این ارز دیجیتال و ارزش آن در آینده خوش‌بین هستید می‌توانید آن را از طریق بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی یعنی اکسبیتو خریداری کنید.