میکر کریپتو یک رمز ارز غیرمتمرکز و توکن حاکمیتی است که شاخص اصلی پلتفرم میکر دائو محسوب شده و به کاربران این امکان را می‌دهد که استیبل کوین ایجاد کرده و آن را مدیریت کنند. این ارز غیرمتمرکز قیمت پایینی دارد و کارمزد کم در معاملات، آن را به گزینه‌ای جذاب برای معامله‌کنندگان تبدیل کرده است.


آشنایی با ارز دیجیتال میکر MKR

آشنایی با ارز دیجیتال میکر MKR

میکر (MKR) یک ارز دیجیتال بوده که توسط MakerDAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز در بلاک چین اتریوم توسعه یافته است. Maker یکی از اجزای حیاتی پلتفرم MakerDAO محسوب می‌شود، زیرا به‌عنوان یک توکن دولتی و برای پشتیبانی از استیبل کوین دای به کار می‌رود. MakerDAO برای تقویت ثبات و تمرکززدایی بازار ارزهای دیجیتال تاسیس شد و توکن Maker نقش مهمی در دستیابی به این هدف دارد. Maker دارای ویژگی‌ها و برنامه‌های منحصربه‌فرد مختلفی است که جایگاه برجسته‌ای در بازار ارزهای دیجیتال به آن می‌دهند.


میکر (MKR) سابقه جالبی در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارد. این پروژه توسط Rune Christensen در سال 2015 تأسیس شد و در ابتدا با نام DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) شناخته می‌شد. هدف DAO ایجاد یک سازمان غیر متمرکز بود که به اعضا اجازه می‌داد از طریق قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم در مورد پروژه‌های تامین مالی نظر دهند.


بااین‌حال، DAO با یک آسیب‌پذیری امنیتی قابل توجهی در کد قرارداد هوشمند خود مواجه بود که منجر به هک گسترده‌ای در ژوئن 2016 شد. مهاجمان از این آسیب‌پذیری سوء‌استفاده کردند و تقریباً یک‌سوم سرمایه DAO را که معادل ارزش میلیون‌ها دلار اتر می‌شد، به غارت بردند.


در پاسخ به این هک، جامعه اتریوم یک هاردفورک بحث‌برانگیز برگزار کرد که منجر به تقسیم بلاک چین اتریوم به دو شبکه مجزا شد: اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC). اکثریت جامعه از هاردفورک حمایت کردند و در نتیجه شبکه فعلی اتریوم ایجاد شد؛ درحالی‌که یک اقلیت تصمیم گرفتند به بلاک چین اصلی بپیوندند.


هاردفورک

پس از هک و هاردفورک، Rune Christensen به کار بر روی پروژه ادامه داد و در دسامبر 2017، DAO به MakerDAO تغییر نام داد و یک ارز دیجیتال جدید به نام میکر (MKR) به‌عنوان توکن حاکمیتی معرفی شد. تمرکز اصلی پلتفرم MakerDAO ایجاد و مدیریت استیبل کوین DAI بوده؛ یک استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتوانه وثیقه که به ارزش دلار آمریکا متصل است. MKR به‌عنوان پشتیبان در زمان نوسانات بازار، نقش مهمی در حفظ ثبات DAI ایفا می‌کند.


از زمان تغییر نام تجاری و معرفی MKR ،MakerDAO به یکی از پروژه‌های پیشگام در فضای DeFi تبدیل شده و پایه‌ای برای وام‌دهی غیرمتمرکز و صدور استیبل کوین در بلاک چین اتریوم فراهم می‌کند. از آخرین به‌روزرسانی میکر دائو تا کنون، این رمز ارز همچنان یک بازیگر اساسی در اکوسیستم DeFi است و نقشی حیاتی در حاکمیت و ثبات DAI ایفا می‌کند.


میکر (Maker) چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

میکر (Maker) چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

ارز دیجیتال میکر (MKR) نقشی حیاتی در اکوسیستم MakerDAO و استیبل کوین دای ایفا می‌کند.


شفافیت

یکی از مشکلات اصلی که میکر سعی در اصلاح آن دارد شفافیت است. این شبکه از قراردادهای هوشمند برای اعتماد به طرفین استفاده می‌کند. درحال‌حاضر، ارزهای پایدار اصلی مانند تتر از شما می‌خواهند که به ذخایر شبکه ایمان داشته باشید. در بیشتر موارد، شما باید به حسابرسان شخص ثالث برای تأیید دارایی‌های شرکت اعتماد کنید.


میکر نیاز به اعتماد به سازمان‌های متمرکز را از بین می‌برد. لازم نیست منتظر ممیزی‌های خارجی یا اظهارات شرکت باشید. کل شبکه از طریق بلاک چین قابل ردیابی است. میکر یک قدم فراتر می‌رود. به‌عنوان مثال، کارکنان شرکت، موارد ضبط‌شده از هر جلسه را در صفحه SoundCloud شرکت منتشر می‌کنند تا همه کاربران آن را بررسی نمایند.


نوسان

وظیفه اصلی MKR این است که مطمئن شود DAI با دلار مرتبط است. این استراتژی رمزنگاری دوگانه به جلوگیری از نوسانات کمک کرده و از نظر انعطاف پذیری پروژه امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.


مدیریت جامعه

دارندگان MKR می‌توانند در اداره اکوسیستم شرکت کنند. مدیریت جامعه به کاربران امکان کنترل بیشتری بر آینده شبکه می‌دهد. در اکوسیستم Maker، مکانیسم حاکمیت غیرمتمرکز بر قراردادهای هوشمند فعال متکی است. این قراردادها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که کنترل سیستم را برای کاربران فراهم کرده تا از شفافیت بالا در سراسر پلتفرم مطمئن باشند.


کاهش قیمت

کاهش قیمت

MKR از یک پروتکل کاهش قیمت برای کمک به حفظ ارزش آن در طول زمان استفاده می‌کند. هر زمان که یک قرارداد هوشمند CDP بسته می‌شود، کارمزد اندکی در MKR دریافت خواهد شد. بخشی از این هزینه خرج می‌شود. به‌این‌ترتیب، سیستم می‌تواند تعادل سالمی بین عرضه و تقاضای این دارایی دیجیتال برقرار کند.


پروتکل‌های نزولی درحال تبدیل شدن به یک ویژگی استاندارد در بخش DeFi هستند. پلتفرم‌های اولیه DeFi به‌دلیل سیاست‌های صدور توکن پاداش، استعداد تورم دارند. توسعه‌دهندگان Maker می‌دانند که شما نمی‌توانید به‌طور مداوم توکن‌ها را بدون کاهش ارزش معامله کنید.


مزایای سرمایه‌گذاری بر روی میکر (MKR) کدامند؟

مزایای سرمایه‌گذاری بر روی میکر (MKR) کدامند؟

میکر ارز دیجیتال حاکم بر پروتکل Maker است و به همین دلیل طیف وسیعی از مزایا را به‌دنبال خواهد داشت، اما سه مزیت مهم این ارز دیجیتال عبارت‌اند از:


افزایش بالقوه ارزش توکن

برای اطمینان از ارزشمند ماندن توکن MKR، پروتکل میکر از مکانیزم کاهش تورم استفاده می‌کند. این سیستم تضمین می‌کند که در صورت بسته‌شدن یک قرارداد هوشمند وام وثیقه‌گذاری‌شده، کارمزد بهره کمی پرداخت شود. بخشی از کارمزد سوزانده‌ شده و تعادل میان عرضه موجود و تقاضا برای ارز دیجیتال میکر حفظ می‌شود. این مورد یکی از برجسته‌ترین مزایای ارز میکر به شمار می‌رود.


دسترسی به استیبل کوین دای

پلتفرم میکر دارای دو توکن بومی – استیبل کوین دای و توکن حاکمیتی MKR – است که هر دو بر اساس استاندارد توکن ERC-20 اتریوم هستند. ازاین‌رو، هر دو ویژگی‌های امنیتی بلاک چین اتریوم را به ارث برده‌اند.


استیبل کوین دای زمانی ایجاد می‌شود که کاربر پروتکل میکر، ارز دیجیتال دیگری مانند ETH را در پلتفرم به‌منظور دریافت وام در DAI، قفل می‌کند. با ایجاد شدن دای، کاربران می‌توانند این استیبل کوین را برای بازپس‌گیری ارز دیجیتالی که به‌عنوان وثیقه قفل کرده‌اند، ارائه دهند. پروتکل میکر، استیبل کوین دای را از طریق قراردادهای هوشمند به نام Maker Vaults تولید می‌کند. این قراردادها را می‌توان از طریق واسط‌های وب (مثل Oasis Borrow یا Instadapp) و برنامه‌های مختلف ایجاد کرد که اساساً به‌عنوان پرتال دسترسی به شبکه عمل می‌کنند. زمانی که کاربر بخواهد کریپتو وثیقه‌شده خود را از قرارداد هوشمند بازیابی کند، ابتدا باید دای تولیدشده را به‌همراه کارمزد ثبات (stability fee) بازپرداخت کند.


مشارکت در سیستم حاکمیت‌ میکر

یکی از مزایای کلیدی ارز دیجیتال میکر ویژگی حاکمیت جامعه آن است. دارندگان این توکن وظیفه مشارکت در مدیریت پروتکل Maker DeFi را بر عهده دارند. این قدرت به کاربران امکان کنترل بیشتری را بر روی آینده پلتفرم دیفای می‌دهد؛ زیرا آن‌ها تصمیم می‌گیرند که چه تغییراتی باید اجرا شوند. در واقع، دارندگان این توکن می‌توانند تصمیمات کلیدی مانند تغییر خط‌مشی برای استیبل کوین دای، تصمیم‌گیری در مورد پذیرش کوین‌های جدید به‌عنوان وثیقه و بهبود سیستم حکمرانی بگیرند.


ارز دیجیتال میکر

ارز دیجیتال میکر (MKR) چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد اصلی ارز میکر، رای دادن به مدیریت پروتکل و DAI است. هر توکن MKR در صورت استیک شدن در یک قرارداد رای برابر با یک رای است. کاربران توکن‌های Maker خود را به یک پیشنهاد متعهد می‌کنند، که نتیجه آن بر اساس تعداد توکن‌های MKR دریافت‌شده (نه تعداد دارندگان MKR) تعیین می‌شود.


توکن‌های میکر نیز به‌عنوان منبع افزایش سرمایه ارزش دارند، زیرا اگر بدهی سیستم از مازاد بیشتر شود، عرضه MKR می‌تواند افزایش یابد. این به دارندگان توکن Maker انگیزه می‌دهد تا از ریسک‌پذیری بیش‌ازحد اجتناب کرده و پلتفرم Maker را به‌طور صحیح مدیریت کنند.


 آیا میکر (MKR) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا میکر (MKR) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، خوب بودن ارز میکر (MKR) به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول، مهم است که بدانیم Maker چیست و چگونه کار می‌کند. چنانچه گفته شد، Maker یکی از موفق‌ترین سیستم‌های مالی غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم فعالیت دارد. وظیفه اصلی آن مدیریت استیبل کوین DAI است که به ارزش دلار آمریکا متصل بوده، اما توسط سایر دارایی‌های رمزنگاری پشتیبانی می‌شود.


MKR نشانه دولتی پروتکل Maker است. دارندگان MKR این امکان را دارند که در مورد تغییرات پروتکل، مانند تعدیل نسبت وثیقه، نظر دهند که این امر بر پایداری DAI تاثیرگذار خواهد بود. دارندگان MKR در ازای مشارکت در حاکمیت، پاداش‌هایی به‌شکل کارمزد تراکنش و سهمی از کارمزد ثبات دریافت می‌کنند که توسط وام‌گیرندگان با استفاده از DAI پرداخت می‌شود.


یکی از مزایای مهم سرمایه‌گذاری در MKR پتانسیل افزایش قیمت است. با افزایش تقاضا برای DAI و استفاده گسترده‌تر از پروتکل Maker، ارزش MKR افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این، ازآنجایی‌که دارندگان MKR برای شرکت در مدیریت آن، پاداش دریافت می‌کنند، انگیزه‌ای برای نگهداری توکن وجود دارد. بااین‌حال، مانند همه ارزهای دیجیتال، MKR در معرض نوسانات بازار و عوامل مختلف داخلی و خارجی دیگر است. قیمت آن می‌تواند به‌سرعت در واکنش به تغییرات در بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال، تحولات نظارتی و اخبار مربوط به خود پروتکل Maker نوسان داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در MKR دارای ریسک‌های منحصربه‌فردی است. ازآنجایی‌که MKR یک رمز ارز حاکمیتی بوده، ارزش آن ارتباط تنگاتنگی با موفقیت پروتکل Maker دارد. اگر پروتکل با یک نقض امنیتی بزرگ یا سایر شکست‌های فاجعه‌بار روبه‌رو شود، بر ارزش MKR تاثیر منفی خواهد داشت.


درصورتی‌که شما به خرید ارز میکر و سرمایه‌گذاری بر روی آن علاقه دارید، می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو به این کار اقدام کنید. اکسبیتو امکان خرید میکر را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


سخن پایانی

سخن پایانی


Maker به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در بازار ارزهای دیجیتال یعنی نوسانات آن می‌پردازد. تثبیت ارزش DAI در برابر دلار آمریکا، به کاربران کریپتو این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد نوسانات بازار یا بی‌ارزش شدن دارایی‌هایشان، رمز ارزهای خود را معامله کرده یا نگهداری کنند. وایت پیپر میکر نشان می‌دهد که چگونه اقدامات امنیتی سنجیده‌شده در این پلتفرم در تلاش برای کاهش خطرات نوسانات عمل می‌کنند. از‌آنجایی‌که استیبل کوین‌های موجود توسط جامعه بلاک چین به‌دلیل عدم شفافیت و تمرکز مشکوک رد می‌شوند، DAI فرصتی واقعی برای تصاحب صحنه و تبدیل شدن به استیبل کوینی است که موج جالب جدیدی از تکامل را در اقتصاد ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند.