در نیمه اول سال 2021، کارمزدهای شبکه اتریوم این بلاک چین را به یک شبکه بسیار گران‌قیمت برای کاربران تبدیل کرد. این نقطه ضعف جدی بلاک چین‌های غیرمتمرکزتری مانند اتریوم است. همان‌طور که در اکثر این شبکه‌ها می‌بینیم، هرچه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، رسیدن به اجماع دشوارتر و گران‌تر می‌شود. هدف ارز دیجیتال زیلیکا (ZIliqa) حل این مشکل از طریق فناوری شاردینگ است. در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با این پروژه و نحوه کار آن، خواهیم دید که آیا می‌توان به رسیدن زیلکا به یک دلار امیدوار بود یا خیر. همراه ما باشید.


آشنایی با ارز دیجیتال زیلیکا ZIL

آشنایی با ارز دیجیتال زیلیکا ZIL

زیلیکا یک بلاک چین قدرتمند است که در ژوئن 2017 به دست آمریت کومار (Amrit Kumar) و شینشو دان (Xinshu Don) دو محقق از دانشگاه ملی سنگاپور تاسیس شد. هدف این پلتفرم بلاک چینی رشد اکوسیستمی از برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) و ارزهای دیجیتالی مثل اتریوم (ETH)، ترون (TRX) و ریپل (XRP) است.


زیلیکا برای متمایز کردن خود از دیگر رقبا، از فناوری شاردینگ (Sharding) استفاده می‌کند که بلاک چین را به چندین زنجیره به هم پیوسته تقسیم کرده و ظرفیت پردازش تراکنش را افزایش می‌دهد.


زیلیکا همچنین از زبان برنامه‌نویسی بومی Scilla استفاده می‌کند که تمرکز آن بر امنیت شبکه بوده و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌های سفارشی‌ بسازند. برای دستیابی به همه این ویژگی‌ها، ارز دیجیتال بومی شبکه، ZIL، به‌منظور اجرای برنامه‌ها، انجام تراکنش‌ها و تشویق بازیگرانی که از شبکه پشتیبانی می‌کنند استفاده می‌شود.


توسعه‌دهندگان برای جمع‌آوری پول برای ساخت Zilliqa، در دسامبر 2017 یک فروش توکن عمومی برگزار کردند، درست زمانی که قیمت ارز دیجیتال بیت کوین به نزدیک به 20000 دلار رسید. در زمان راه‌اندازی، ZIL به‌عنوان یک توکن ERC-20 معامله می‌شد، اما پس از راه‌اندازی شبکه اختصاصی در ژوئن 2019 به توکن بومی ZIL تبدیل گردید.


زیلیکا چگونه کار می‌کند؟

زیلیکا چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال زیلیکا ویژگی‌هایی چون قراردادهای هوشمند، تسویه تراکنش و صدور توکن را ارائه می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی آن، Scilla، برای اجرای منطق برنامه‌نویسی سفارشی (قراردادهای هوشمند) و طراحی برنامه‌های جدید (برنامه‌های غیرمتمرکز) برای ارائه محصولات و خدمات متنوع بهره ببرند.


همان‌طور که در ابتدا ذکر کردیم،‌ زیلیکا برای اجرای قراردادهای هوشمند و تایید تراکنش‌های شبکه به فناوری شاردینگ متکی است. شاردینگ یک تکنیک ساختاری بوده که شبکه را به چند خرده زنجیره یا شارد (Shard) تقسیم می‌کند و به گره‌ها اجازه می‌دهد فقط کسری از تراکنش‌های شبکه را پردازش کنند.


هر شارد به‌عنوان یک بلاک چین مجزا عمل کرده و به گره‌های اختصاصی خود اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را پردازش کنند و بلوک‌های جدیدی را به خرده‌ زنجیره‌های خود که میکروبلاک نامیده می‌شوند بیفزایند.


تاریخچه قیمت ارز دیجیتال زیلیکا ZIL

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال زیلیکا ZIL

زیلیکا در سال 2018 با شروعی قدرتمند پا به میدان گذاشت و در ماه می همان سال پس از عرضه با قیمت 0.12 دلار به بالاترین سطح خود در 0.2 دلار رسید. بااین‌حال، این توکن تا اواسط سال 2019 به حدود 0.005 دلار سقوط کرد و تقریباً تا صعود بازار در سال 2021 در همان محدوده باقی ماند.


با افت بازار رمز ارز، قیمت ZIL نیز سقوط کرد و به 0.04 دلار در اوایل سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. تنها یک جهش کوتاه به 0.18 دلار در مارس 2022 اتفاق افتاد و قیمت مجدداً روند نزولی به خود گرفت.


از سال ۲۰۲۲ به بعد قیمت همچنان در روند نزولی بلندمدت به سر می‌برد؛ اما اگر مدت اخیر را در نظر بگیریم، ارز دیجیتال zil در ۴ ماه اخیر از سطح ۰.۰۱۵ دلار شاهد یک صعود قابل ملاحظه تا سقف ۰.۰۲۸ دلار بوده و امروز (۸ بهمن ۱۴۰۲) با قیمت ۰.۰۲ دلار معامله می‌شود؛ اما آیا رسیدن زیلکا به یک دلار ممکن است؟ ‌در ادامه این مقاله خواهیم دید.


تحلیل فاندامنتال زیلیکا (ZIL) به چه شکل است؟

تحلیل فاندامنتال زیلیکا (ZIL) به چه شکل است؟

تحلیل فاندامنتال (یا تحلیل بنیادی)، ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. ارزیابی اطلاعات بنیادین پروژه به ما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهیم ارزش فعلی آن از حد واقعی کمتر است یا بیشتر. در ادامه سه شاخص تحلیل فاندامنتال را برای ارز دیجیتال زیلیکا بررسی کرده‌ایم:


شاخص احساسات وزنی

احساسات وزنی شاخصی است که احساسات بازار پیرامون یک توکن خاص را تعیین می‌کند. این شاخص منشن‌ها (Mention) در شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به مثبت یا منفی بودن آن ترکیب کرده و آنها را با فراوانی وقوعشان در طول زمان مقایسه می‌کند. علاوه‌بر این، اعداد به دست آمده می‌توانند مشخص سازند که آیا ارز دیجیتال مورد نظر تحت‌تأثیر جو صعودی بازار بوده یا در یک روند نزولی گیر کرده است.


درحال‌حاضر (ژانویه 2024)، به نظر می‌رسد که ارز دیجیتال زیلیکا عمیقاً در یک تله نزولی گیر افتاده؛ زیرا شاخص احساسات وزنی آن به‌شدت پایین آمده است. اکنون این اندیکاتور نشان می‌دهد که فعالان بازار نسبت به این توکن دیدگاه نزولی دارند.


فعالیت توسعه‌دهندگان

فعالیت توسعه‌دهندگان

فعالیت توسعه‌دهندگان نشان‌دهنده تلاش تیم در راه‌اندازی ویژگی‌ها یا محصولات جدید بر روی پلتفرم است. این شاخص اساساً به پیشرفت بنیادی پروژه که در نقشه راه مشخص شده، اشاره می‌کند. مطمئناً تأثیر مستقیمی بر قیمت ندارد، اما اگر سطح فعالیت توسعه‌دهندگان بالا باشد، سرمایه‌گذاران صعودی باقی می‌مانند.


متأسفانه، شاخص فعالیت توسعه‌دهندگان Zilliqa به‌شدت کاهش یافته است. معامله‌گران احتمالاً در دراز مدت اعتماد خود را به این توکن از دست بدهند، اما با خارج شدن شاخص از تله نزولی، ممکن است فعالیت تیم به اوج خود برگردد.


احساسات اجتماعی

احساسات اجتماعی نشان‌دهنده فراوانی منشن‌ها یا پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و با 100 توکن برتر بر اساس ارزش بازار مقایسه می‌شود.


احساسات اجتماعی حول ارز دیجیتال ZIL در چند ماه گذشته به‌شدت کاهش یافته و در نتیجه معامله‌گران ممکن است تمرکز خود را به پلتفرم‌های دیگری تغییر داده باشند.


 آیا زیلیکا می‌تواند به 1 دلار برسد؟

آیا زیلیکا می‌تواند به 1 دلار برسد؟

زیلیکای 1 دلاری ارزش بازاری برابر با 17 میلیارد دلار خواهد داشت. این ارزش بازار، معادل ترکیبی از پروژه‌های سولانا و کاردانو است. طبق روند کنونی، اگر Zilliqa هر سال 25 درصد افزایش یابد، 18 سال طول می‌کشد تا به $1 برسد.


به‌طور کلی، هیچ داده‌ای نشان نمی‌دهد که رمز ارز زیلیکا به 1 دلار خواهد رسید. اگر اکوسیستم آن سریع‌تر گسترش یابد و مثلاً 50 درصد توکن‌های آن سوزانده شود، احتمال رسیدن به 1 دلار بیشتر است؛ اما روی‌هم‌رفته،‌ رسیدن زیلکا به یک دلار در آینده نزدیک کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.


 آیا زیلیکا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا زیلیکا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

ارز دیجیتال ژیلیکا بر روی یک بلاک چین قدرتمند عمل می کند که انتظار می‌رود پیشرفت خوبی داشته باشد.


راه‌اندازی پروژه متاورس «متاپولیس» در سال ۲۰۲۳، نشان‌دهنده تعهد تیم زیلیکا به پیشرفت و گسترش این پروژه بود. اخیراً نیز ژیلیکا اعلام کرده است که قصد دارد با راه‌اندازی یک کنسول بازی سخت‌افزاری وارد فضای بازی‌های کریپتویی شود. با توجه به این روندها، سرمایه‌گذاران می‌توانند از توسعه و گسترش مستمر شبکه اطمینان حاصل کنند.


اگر قصد سرمایه‌گذاری در زیلیکا را دارید، اطلاع از پیشبینی‌های قیمت این ارز دیجیتال در سال‌های آتی می‌تواند برایتان مفید باشد:


پیش‌بینی قیمت Zilliqa برای سال 2024

طبق وب‌سایت کوین کودکس، پیش‌بینی می‌شود زیلیکا در سال ۲۰۲۴ در محدوده 0.016610 دلار و 0.078018 دلار معامله شود. اگر این توکن بخواهد به تارگت بالایی برسد، باید 278.96 درصد افزایش یابد.


پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال زیلیکا برای سال 2025

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال زیلیکا برای سال 2025

محدوده قیمت زیلیکا برای سال 2025 درحال‌حاضر بین 0.016610 دلار و 0.085228 دلار پیش‌بینی می‌شود. در مقایسه با قیمت امروز، این ارز دیجیتال می‌تواند تا سال 2025 314.24 درصد افزایش یابد تا به تارگت مورد نظر برسد.


پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال زیلیکا برای سال 2030

پایین‌ترین و بالاترین قیمت پیش‌بینی‌شده برای ارز zil برای سال 2030 درحال‌حاضر 0.024602 دلار و 0.133934 دلار هستند. در مقایسه با قیمت امروز، توکن ZIL باید تا سال 2030 550.98 درصد افزایش یابد تا به تارگت مورد نظر برسد.


اگر قصد خرید توکن ZIL‌ را دارید، صرافی ارز دیجیتال‌ اکسبیتو بستر مناسبی برای شماست. صرافی اکسبیتو امکان خرید ارز زیلیکا را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده تا بتوانید با سرعت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید. ضمن اینکه اکسبیتو امنیت بسیار بالایی دارد و ثبت‌نام در این صرافی در عرض 1 دقیقه انجام می‌شود.


سخن پایانی

سخن پایانی


زیلیکا خود را به‌عنوان یک بلاک چین و ارز دیجیتال قدرتمند ثابت کرده است. این شبکه سرعت تراکنش‌ خیره‌کننده‌ای را در یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و امن ارائه می‌کند که خبر خوبی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است.


مزایایی از این دست، به‌همراه تعهد تیم زیلیکا به توسعه مستمر مشارکت‌های استراتژیک و ارتقای شبکه، باعث می‌شوند این ارز دیجیتال آینده بسیار درخشانی داشته باشد. اگر زیلیکا بتواند نشان دهد که راه‌حل مقیاس‌پذیری آن قابل اجراست، این پتانسیل را دارد که یک سروگردن بالاتر از بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر باشد. هرچند رسیدن زیلکا به یک دلار کماکان محل تردید است. بااین‌حال، قطعاً زیلیکا ارزش تحلیل و بررسی را دارد.