محافظت از دارایی‌های رمزارزی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته به یک هدف محبوب برای کلاه‌برداران و هکرها تبدیل شده‌اند. نوسانات اخیر قیمت ارزهای دیجیتال نامنظم است و بازار رمز ارز را بی‌ثبات می‌کند، اما این موضوع باعث شده تا هم سرمایه‌گذاران و هم کلاه‌برداران زیادی به این بازار جذب شوند.


داشتن ارز دیجیتال شبیه به یک بانک شخصی است. در این مورد مسئولیت امنیت و مدیریت (که به‌طور سنتی بر عهده بانک‌ها است) بر عهده صاحب ارزهای دیجیتال خواهد بود. ازآنجایی‌که بازار ارزهای دیجیتال در حال حرکت به سمت یک روند صعودی بزرگ هستند و ارز بیت کوین به بالاترین حد خود رسیده است، نگرانی‌های امنیتی بیش از هر زمان دیگری به وجود آمده‌اند. در این مقاله روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا از ارزهای خود محافظت کنید.

چرا باید از رمزارزها محافظت کرد؟


چرا باید از ارزهای دیجیتال محافظت کنیم؟

امنیت ارزهای دیجیتال شامل همه‌چیزهایی است که سرمایه‌گذاران باید در مورد خطرات موجود در بازار بدانند. همچنین امنیت ارزها اصولی است که سرمایه‌گذاری‌ها یا معاملات کریپتو را ایمن نگه می‌دارد و از دارایی‌های دیجیتال محافظت می‌کند.


همیشه ایمن نگه‌داشتن رمز ارز ایده خوبی است. با رونق فعلی بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به این دلیل باید از ارزهای دیجیتال محافظت کنیم، زیرا در معرض خطر هک و دست‌کاری قرار دارند. اگر از دارایی‌هایتان محافظت نکنید ممکن است برای همیشه آن‌ها را از دست بدهید.


چگونه ارزهای دیجیتال در معرض خطر قرار می‌گیرند؟

درحالی‌که هک کردن ارزهای دیجیتال به لطف فناوری بلاکچین قدرتمندی که در پشت آن‌ها قرار دارد دشوار است، اما محل ذخیره آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در طول زمان بسیاری از کیف پول‌ها و صرافی‌ها قربانی هک شده‌اند. هکرها نقاط ضعف صرافی‌ها و کیف پول‌ها مانند نقاط ضعف در کد نویسی آن‌ها را پیدا می‌کنند و ارزهای دیجیتال در معرض خطر قرار می‌گیرند. تهدید ارزهای دیجیتال عمدتاً از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتال یا ارائه‌دهندگان صرافی شکل می‌گیرد.

چگونه ارزهای دیجیتال در معرض خطر قرار می‌گیرند؟

یک کیف پول دیجیتال ارزهای شما را ذخیره نمی‌کند، اما یک کلید خصوصی دارد که به شما امکان می‌دهد ارز دیجیتال را به‌صورت آنلاین معامله کنید. این کلید خصوصی هویت دیجیتالی شما در بازار ارزهای دیجیتال است و هرکسی که این کلید را به دست‌آورد می‌تواند کلاه‌برداری کند و ارزهای دیجیتال شما را بدزدد. مجرمان سایبری از تکنیک‌های پیچیده برای به خطر انداختن کیف پول‌های دیجیتال و سرقت یا انتقال دارایی‌های دیجیتال بدون اطلاع کاربر استفاده می‌کنند. برای محافظت از ارز دیجیتال خود در برابر حملات سایبری، ایمن کردن کیف پول ضروری است.


روش‌های محافظت از ارزهای دیجیتال

در این مقاله ۱۰ نکته‌ی مهم و مؤثر برای محافظت از ارزهای دیجیتال به شما معرفی می‌کنیم. با انجام این مراحل، هنگام خرید ارز دیجیتال نگران هک شدن یا از بین رفتن رمزارزهایتان نخواهید بود.

روش‌های نگهداری از ارزهای دیجیتال


1- احراز هویت دومرحله‌ای را انجام کنید.


احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) یک لایه حفاظتی اضافه است که مجموعه شما را ایمن‌تر نگه می‌دارد. راه‌اندازی احراز هویت دومرحله‌ای ساده است و نیاز به یک برنامه جداگانه دارد که کدی را ارائه می‌دهد. شما باید این کد را در سایتی که لایه محافظ را به آن اضافه می‌کنید، وارد ‌کنید. احراز هویت دومرحله‌ای اساساً هویت شما را با استفاده از یک کد شخص ثالث تأیید می‌کند.


2- از هویت خود محافظت کنید.


هنگام تعامل آنلاین به‌ویژه با انجمن‌های ارز دیجیتال، هویت خود را تا جایی که می‌توانید ناشناس نگه‌دارید. هرگز با سایر کاربران درباره میزان ارز دیجیتال خود یا اطلاعات حساسی مانند کلیدهای خصوصی، آدرس‌های ایمیل یا کیف پول‌هایی که استفاده می‌کنید صحبت نکنید. این موضوع فقط مختص انجمن‌ها و تالارهای گفتگو نیست و باید در هر جای اینترنت رعایت شود.


3- کامپیوتر شخصی خود را ایمن نگه‌دارید.


در اینجا باید از یک سیستم‌عامل قابل‌اعتماد استفاده کنید و حواستان باشد که آن را به‌روز نگه‌دارید. همین امر در مورد فایروال‌ها، آنتی‌ویروس‌ها و نرم‌افزارهای ضد جاسوسی که نصب کرده‌اید هم صدق می‌کند. همیشه مطمئن شوید که از آخرین نسخه هر نرم‌افزار استفاده می‌کنید. این مورد تضمین می‌کند که هرگونه آسیب‌پذیری در کد برطرف شده و یا قبل از اینکه خیلی دیر شود برطرف می‌شود. اگر از تلفن همراه برای مدیریت ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنید، همین نکات را باید رعایت کنید؛ یعنی سیستم‌عامل گوشی، آنتی‌ویروس و ... را همیشه به‌روزرسانی کنید.


از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هم آگاه باشید، به‌خصوص هدایا و کلاه‌برداری‌های فیشینگ. کلاه‌برداری‌های زیادی در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند که هدفشان این است که شما را وادار به نشان دادن کلیدهای خصوصی خودتان کنند. مراقب هرگونه تبلیغات یا افرادی باشید که از شما می‌خواهند برای آن‌ها رمز ارز ارسال کنید. همچنین هرکسی که ادعا می‌کند اگر کلیدهای خصوصی خود را به آن‌ها دهید ارز دیجیتال بیشتری می‌گیرید. همچنین از کلیک کردن روی لینک‌هایی که از شما رمز عبور یا کلیدهای خصوصیتان را می‌خواهند اجتناب کنید.


4- از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.


ازآنجایی‌که رمز ارزها همه به‌صورت یک کد هستند، تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول راهی عالی برای اطمینان از ایمن بودن این کدها است. اگر می‌خواهید واقعاً از امنیت ارزهای دیجیتال خود اطمینان حاصل کنید، چند مرحله دیگر هم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها انجام دهید. جدا از پشتیبان گیری منظم از کیف پول انتخابی خود، مطمئن شوید که نسخه‌های پشتیبان شما رمزگذاری شده‌اند. همچنین در صورت به خطر افتادن کیف پول اصلی یا هر یک از نسخه‌های جایگزین، نسخه‌های پشتیبان رمزگذاری شده خود را در چندین مکان نگهداری کنید تا درنهایت بتوانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید.


استفاده از کیف پول های سخت افزاری

5- از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.


یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی برای ایمن نگه‌داشتن رمز ارزها، استفاده از کیف پول سخت‌افزاری است. در مقاله بهترین کیف پول اتریوم در سال 2022 گفتیم که کیف پول‌های سخت‌افزاری به شما این امکان را می‌دهند که ارزهای دیجیتال خود را در فضای ذخیره‌سازی سرد یا همان آفلاین نگهداری کنید تا دسترسی به ارزهای شما برای هکرهای اینترنتی غیرممکن شود. پس از یک دهه از ورود ارزهای دیجیتال به بازار، نوآوری‌های زیادی در این فضا صورت گرفته است. این موضوع را می‌توان به‌وضوح در بخش کیف پول‌های سخت‌افزاری مشاهده کرد.


این کیف پول‌ها چندین گزینه دارند که ارزهای دیجیتال شما را در یک دستگاه کوچک ذخیره می‌کنند. با اتصال کیف پول سخت‌افزاری به کامپیوتر یا تلفن همراه از طریق فناوری بلوتوث یا USB، ارزهای دیجیتال شما آفلاین می‌مانند و درعین‌حال دسترسی به آن‌ها برای شما آسان خواهد بود. بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری عبارت‌اند از تروزر، لجر نانو اس و لجر نانو ایکس.


بیشتر بخوانید: موارد امنیتی حساب کاربری ارز دیجیتال

6- از یک سیستم‌عامل کارآمد استفاده کنید.


شما نه‌تنها در کامپیوتر، بلکه در نرم‌افزار کیف پول هم باید به‌طور مرتب به‌روزرسانی‌ها را انجام دهید. هرچند وقت یک‌بار باگ‌ها در نرم‌افزارهای کیف پولی کشف می‌شوند و نسخه‌های جدید سیستم‌عامل برای غیرفعال کردن و رفع کردن آن‌ها ایجاد می‌شوند. وقتی صحبت از کیف پول بیت کوین می‌شود، سیستم‌عامل Tails و سیستم‌عامل مجازی مبتنی بر بلاکچین (VOS) به‌طور گسترده به‌عنوان کارآمدترین سیستم‌عامل‌ها در نظر گرفته می‌شوند.


7- کلیدهای خصوصی خود را به‌صورت آفلاین ذخیره کنید.


قبل‌تر به اهمیت ایمن نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی کیف پول اشاره کرده‌ایم، اما این موضوع آن‌قدر مهم است که دوباره به آن خواهیم پرداخت. کلیدهای خصوصی خود را در ایمیل یا فایل روی دسکتاپ خود نگه ندارید. اگر امنیت کامپیوتر شما به خطر بیفتد، نه‌تنها اطلاعات ارزشمند خود، بلکه کل مجموعه ارزهای دیجیتال خود را نیز از دست خواهید داد. از طریق کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های سخت‌افزاری، کلیدهای خصوصی خود را به‌صورت آفلاین و به‌دوراز هرگونه فعالیت مخرب ذخیره کنید.

کلیدهای خصوصی خود را ذخیره کنید

8- مطمئن شوید که امنیت ایمیل شما بالا است.


ایمیل شما نشان‌دهنده هویت آنلاین شماست، بنابراین اطمینان از امنیت مطلوب آن ضروری است. وجود نقض در این امنیت می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. یکی از این مشکلات به خطر افتادن امنیت دارایی‌های دیجیتال شما است. در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه ایمیل شما به بهترین شکل محافظت می‌شود را بیان می‌کنیم:


  • از رمز عبور قوی برای ایمیل خود استفاده کنید (حداقل 10 کاراکتر، ترکیبی از حروف و نمادها).
  • بررسی کنید که SMTP (پروتکل انتقال ایمیل ساده) از آخرین نسخه TLS (امنیت لایه حمل‌ونقل) استفاده می‌کند. این پروتکل رمزنگاری برای تأمین امنیت ارتباط از طریق یک شبکه کامپیوتری ضروری است.
  • یک برنامه آنتی‌ویروس قدرتمند نصب کنید و آن را به‌روز نگه‌دارید.

9- از کیف پول‌های سرد و گرم به‌طور هم‌زمان استفاده کنید.


درک تفاوت بین کیف پول سرد و گرم کلید حفظ امنیت ارز دیجیتال شما است. به‌طور خلاصه، کیف پول‌های گرم معمولاً به‌صورت آنلاین نگهداری می‌شوند و دسترسی آسان‌تری به ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند، درحالی‌که کیف‌های سرد به‌صورت آفلاین و دور از دسترس هکرها قرار دارند. بهتر است بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد آفلاین ذخیره کنید و خیالتان از ایمنی آن‌ها راحت باشد. بخش کمی از ارزهای دیجیتال خود را که می‌خواهید معامله کنید در یک کیف پول گرم نگه‌دارید.


10- دسترسی به کیف پول خود را محدود کنید.


سعی کنید تا حد امکان دسترسی به کیف پول خود را محدود کنید. این موضوع به استفاده از کیف پول‌های آفلاین و همچنین ایمن نگه‌داشتن کلیدهای خصوصی شما اشاره دارد. با قرار دادن بخش عمده‌ای از سبد ارزهای دیجیتال خود در یک کیف پول آفلاین، اطمینان حاصل می‌کنید که بخش عمده‌ای از دارایی‌های شما به‌طور کامل در یک گوشه غیرقابل هک نگهداری می‌شوند. کلیدهای خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید. باید آن‌ها را جایی قرار دهید که فقط خودتان به آن‌ها دسترسی داشته باشید.