برای کسانی که با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، مهم است که از دارایی‌های خود حفاظت کنند و حساب کاربری خود را در مقابل انواع خطراتی که در اینترنت وجود دارد امن نگه دارند. در این مقاله، تمام خطرات اینترنتی که ممکن است شما یا حساب کاربری ارز دیجیتال‌تان را تهدید کند بررسی خواهیم کرد و در ادامه راه‌های حفظ امنیت در مقابل آن‌ها را خواهیم گفت.


امنیت در مقابل سرقت ارزهای دیجیتال

سارقان ارز دیجیتال از راه‌های مختلفی برای دزدیدن دارایی شما اقدام می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از هکرها برای به دست آوردن دارایی‌های دیجیتال شما از راه های مختلفی استفاده می‌کنند. در این بخش به هریک از این راه‌های سرقت خواهیم پرداخت و روش‌های مختلف جلوگیری از سرقت را بررسی خواهیم کرد.

سرقت ارز دیجیتال از حساب کاربری

سرقت از حساب کاربری

بسیاری از کاربران، در حساب کاربری خودشان در صرافی‌های مختلف، ارزهای دیجیتال زیادی نگهداری می‌کنند. در بسیاری از موارد، امکان ورود به حساب کاربری شما از راه‌های مختلفی وجود دارد و همین شرایط را برای دزدان مهیا می‌کند تا به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کنند و آن را به سرقت ببرند.


  • برای اطمینان از اینکه حساب کاربری شما کاملا امن است ابتدا باید مطمئن شوید که ایمیل و شماره تلفنی که به کمک آن حساب کاربری باز کرده اید کاملا امن هستند و هیچکس جز خودتان به آن دسترسی ندارد.
  • در ادامه باید حتما مراحل احراز هویت خود را به پایان برسانید و به صورت کامل در صرافی هویت خود را مشخص کرده اید. برای اینکه مطمئن شوید کسی به حسابتان دسترسی ندارد، فقط روی گوشی یا لپ تاپ شخصی خودتان به آن وصل شوید.
  • از استفاده از وای فای عمومی برای دسترسی پیدا کردن به صرافی خودداری کنید. به احتمال خیلی زیاد اگر تمام این موارد را انجام دهید و در استفاده از حساب کاربری‌تان دقت زیادی به خرج دهید، امکان سرقت دارایی‌هایتان خیلی کم خواهد شد.

امنیت در مقابل هکرها

هکرها گروهی از برنامه نویسان هستند که از نوشتن کد برای شکستن دیوارهای حفاظتی اطلاعات استفاده می‌کنند و اطلاعات شما را به سرقت می‌برند و به وسیله آن به دارایی‌های شما دسترسی پیدا می‌کنند. برای مقابله با هکرها شما باید اطلاعات خود را امن نگه دارید و در استفاده از اپلیکیشن‌ها دقت زیادی داشته باشید تا روی لینک‌های آلوده به ویروس کلیک نکنید و بدافزارها را روی گوشی یا سیستم‌تان نصب نکنید. بهتر است برای استفاده از حساب کاربری‌تان از وی پی ان یا برنامه‌ی مخصوص صرافی‌تان استفاده کنید تا ریسک هرگونه نشت اطلاعات را از راه‌های مختلف ببندید.

محافظت از دارایی دیجیتال در مقابل هکرها

فیشینگ

فیشینگ یکی از خطرات جدی است که معمولا توسط هکرها یا سارقان اینترنتی شما را تهدید می‌کند، و برای امن ماندن از آن، بهترین راه رعایت کردن موارد امنیتی و بررسی محتوای تمام لینک‌ها و اطلاعات دقیق هر سازمان یا بانکی است که از طریق آن تراکنش انجام می‌دهید. این مسئله می‌تواند شما را از خطرات بسیار زیادی محفوظ نگه دارد. اگر در انجام این موارد دقت کنید، مهمترین و بزرگترین خطرات را دفع خواهید کرد و نیازی به نگرانی بابت سرقت اطلاعات‌تان نیست.


برنامه‌های تقلبی ارز دیجیتال

بدافزارها یا برنامه‌های تقلبی اپلیکیشن یا نرم افزارهایی هستند که به ویروسی آلوده شده‌اند که می‌تواند اطلاعات شما را نشر دهد یا به هر نحوی امنیت سایبری شما را در خطر قرار دهد. برای اینکه خود از این خطر حفظ کنید، مهمترین کار این است که بتوانید به درستی نرم افزارهای امن را نصب کنید و نرم افزارهای تقلبی را شناسایی کنید.


شناسایی نرم افزارهای تقلبی

در اکثر موارد به محض اینکه نرم افزار تقلبی یا بد افزاری را روی گوشی یا سیستم‌تان نصب کنید، سیستم شما را آلوده خواهد کرد. پس قبل از اینکه برنامه را نصب کنید باید از امنیت آن اطمینان حاصل کنید. این کار سختی نیست. شما باید هر برنامه ای که می‌خواهید نصب کنید، کاملا بشناسید و از منبع اصلی آن یا Google Play نصب کنید تا مطمئن شوید فایل آن دست نخورده است و به ویروسی آلوده نشده است. این موارد می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا از نرم افزارهای تقلبی خودداری کنید.


شناسایی لینک‌های تقلبی

لینک‌های تقلبی هم دقیقا مثل بدافزارها می‌توانند گوشی شما را آلوده کنند یا اطلاعات شما را به سرقت ببرند. برای اینکه لینک‌های اصلی را شناسایی کنید، سعی کنید از خود سایت مبدا لینک مورد نظرتان را پیدا کنید و هر لینکی را روی گوشی خود باز نکنید. در این حالت گوشی شما آلوده نخواهد شد و مشکلات شما با فیشینگ نیز تا حد بسیار خوبی کنترل خواهد شد.


محافظت از دارایی دیجیتال

شما برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید. علاوه بر این ابزارهای مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند از ان اف تی، ارزهای دیجیتال و سایر سرمایه‌های دیجیتالی خود را در مقابل سارقان محافظت کنید. برای این کار شما می‌توانید از کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنید و بدین صورت از دارایی خود مواظبت کنید.


محافظت از کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری نوعی سخت افزار است که برای نگهداری اموال و دارایی های دیجیتالی از آن استفاده می‌شود. این محصول تشابه ظاهری زیادی به هارد داریو دارد اما مجهز به پسوردی است که بدون آن عملا بلااستفاده می‌شود. این کیف پول‌ها امن ترین مکان برای ذخیره و مواظبت از ارزهای دیجیتال است. اگر علاقه دارید درمورد کیف پول دیجیتال اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مقاله‌ی کیف پول سخت افزاری چیست را مطالعه کنید.

کیف پول سخت افزاری

محافظت از کیف پول نرم افزاری

کیف پول نرم افزاری، یک اپلیکیشن است که شما می‌توانید روی لپ تاپ یا گوشی خود آن را نصب کنید و بعد از قفل کردن آن، تمام دارایی‌های دیجیتالی خود را در آن نگهداری کنید و از خطر سارقان در امان نگه دارید. کیف پول نرم افزاری مزایا و معایب زیادی دارد که اگر علاقه دارید درباره آن مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم.
مطالعه کنید: کیف پول نرم افزاری چیست؟


موارد امنیتی پیشنهاد شده توسط صرافی اکسبیتو

در ادامه به بررسی برخی موارد امنیتی برای استفاده از اکسبیتو و سایر پلتفرم‌های مالی اشاره خواهیم کرد:

  • در شرایط حال حاضر، VPNهای متفاوتی به شما پیشنهاد می‌شوند که بهتر است تا حصول اطمینان کامل آنها را نصب نکنید و یا بر روی دستگاهی که کیف‌پول شما روی آن نصب یا فعال نیست از آنها استفاده کنید.
  • در صورت نیاز به آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها از نسخه apk (نصب مستقیم) که بر روی سایت رسمی مجموعه‌ها قرار دارد استفاده کنید.
  • پس از هر بار ورود به اپلیکیشن‌های مالی و انجام فعالیت مربوطه، از حساب کاربری خود خارج شوید.
  • در صورت نیاز به تردد در مسیرهای پر ترافیک و مسدود (انسان یا خودرو) از همراه داشتن تلفن همراه یا دستگاه‌های الکترونیکی حاوی اطلاعات مالی و ایمیل اجتناب کنید.
  • در صورت لود نشدن اپلیکیشن اکسبیتو و یا عدم برقراری ارتباط با چت آنلاین اکسبیتو در اپلیکیشن از مرورگر برای ورود به اکسبیتو استفاده کنید.
  • در صورت قطع شدن اینترنت به صورت سراسری، امکان حذف سفارش تنها توسط خود کاربر وجود خواهد داشت لذا حتما در سفارش گذاری خود به این موضوع دقت کنید تا در شرایط ناپایداری متضرر نشوید.
  • در صورتی که اپلیکیشن بر روی موبایل شما نصب است و می‌خواهید آپدیت انجام دهید، باید تنها همان اپلیکیشن (با توجه به یکسان بودن امضاها) برای شما به‌روزرسانی شود و در صورت ساخته شدن آیکون جدید، نسخه اشتباه و بدافزار است.
  • به هیچ عنوان نام کاربری یا کلمه عبور خود را با شخصی در میان نگذارید. پشتیبانی اکسبیتو در هیچ شرایطی نام کاربری به همراه پسورد را از شما نمی‌پرسد.
  • در صورت ثبت درخواست برداشت رمزارز یک کد به ایمیل شما ارسال می‌شود. این کد جهت تایید تراکنش توسط کاربر است. پس در هیچ شرایطی این کد و اطلاعات ایمیل خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
    کیف پول نرم افزاری

امنیت حساب کاربری

امنیت حساب کاربری شما اهمیت بسیار بالایی دارد و شما باید تمام اقداماتی که در این مقاله اشاره شد را رعایت کنید. علاوه بر این شما می‌توانید به صورت ماهانه پسوردهای خود را تغییر دهید یا تعداد و ساعت‌های ورود و خروج از حساب کاربری‌تان را بررسی کنید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.