اتریوم و اتریوم کلاسیک دو بلاک چین برجسته هستند که منشأ مشترکی دارند، اما در مسیر توسعه از یکدیگر جدا شده‌اند. اتریوم به‌خاطر قابلیت‌های قرارداد هوشمند نوآورانه و جامعه توسعه‌دهندگان فعال خود شناخته شده است. از سوی دیگر، اتریوم کلاسیک در نتیجه یک هاردفورک بحث‌برانگیز در شبکه اتریوم با تمرکز بر اصولی مانند تغییرناپذیری و عدم تمرکز پدیدار شد. درحالی‌که هر دو ارز دیجیتال بر پایه فناوری مشابهی کار می‌کنند، تفاوت‌های آن‌ها در حاکمیت و روند توسعه منجر به اکوسیستم‌های متمایزی شده است.


در این مقاله، ضمن معرفی این دو بلاک چین، مزایا و معایب اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم را خواهیم فهمید. همراه ما باشید.


اتریوم (ETH) چگونه رمز ارزی است؟

اتریوم (ETH) چگونه رمز ارزی است؟

اتریوم درحال‌حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان به شمار می‌رود. توسعه‌دهنده اصلی این ارز دیجیتال که در سال 2015 منتشر شد برنامه‌نویسی به نام ویتالیک بوترین است. عملکرد اتریوم با بیت کوین تفاوت زیادی دارد؛ بیت کوین یک شبکه پرداخت و یک واحد انتقال ارزش به حساب می‌آید، درحالی‌که اتریوم را می‌توان به‌عنوان یک اکوسیستم کامل در نظر گرفت. پتانسیل اتریوم فوق‌العاده است و بسیاری از مردم می‌گویند که اتریوم بزرگ‌ترین نوآوری فناوری در کل دهه 2010 به شمار می‌رود.


اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز با بلاک چین خاص خود است که در آن همه می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp)، قراردادهای هوشمند و حتی ارزهای دیجیتال بسازند. هدف همه این‌ها ایمن بودن و قابل اعتماد بودن است و نیازی به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا آژانس‌ها نیست؛ همه‌چیز برای همه قابل دسترسی بوده و بنابراین جلوگیری از کلاهبرداری آسان است.


هر کسی که به اتریوم علاقه دارد باید بداند که نام اتریوم در واقع به کل اکوسیستم اتریوم اشاره دارد. اگر در اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع اتر ارز دیجیتال اتریوم (ETH) را خریداری کرده‌اید. اتر به‌عنوان سوخت پلتفرم اتریوم شناخته می‌شود. شما با سرمایه‌گذاری در اتریوم یا اتر در عمل، به گسترش استفاده از این شبکه و رشد برنامه‌های ساخته‌شده بر روی آن کمک می‌کنید.


 آشنایی با اتریوم کلاسیک (ETC)

آشنایی با اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک (ETC) یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و متن‌باز است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. اتریوم کلاسیک پس از یک هک در سال 2016 تشکیل شد؛ زمانی که جامعه اتریوم در مورد پرداخت غرامت به کاربران آسیب‌دیده در شبکه به توافق نرسیدند. بدین صورت که بلاک چین اصلی به دو قسمت تقسیم شد و اتریوم کلاسیک به‌عنوان زنجیره اصلی «تغییرناپذیر» باقی ماند و اتریوم به‌عنوان یک هاردفورک تحت هدایت ویتالیک بوترین به کار خود ادامه داد.


اتریوم کلاسیک یک پلتفرم بلاک چین مشابه بیت کوین است، با یک تفاوت کلیدی: علاوه‌بر ثبت تراکنش‌ها، می‌تواند به‌عنوان یک کامپیوتر توزیع‌شده برای اجرای قراردادهای هوشمند نیز استفاده شود.


اتریوم کلاسیک با ارائه مزایای حاکمیت غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث (مانند وکیل) قابل اجرا هستند. قراردادهای هوشمند مشابه گزاره‌های «اگر-آنگاه» (if-then) هستند؛ به این معنی که اگر مفاد قرارداد برآورده شوند، دستورات قرارداد اجرا خواهند شد. اگر پارامترهای قرارداد برآورده نشده باشند، بسته به شرایط تعیین‌شده در شروع قرارداد، ممکن است قرارداد باطل شود.


به‌عنوان مثال، در یک معامله ملکی، اگر در قرارداد قید شده باشد که در تاریخ معینی قرار است سپرده اولیه پرداخت شود و وجه دریافت نشده باشد، می‌توان قرارداد را باطل کرد. قراردادهای هوشمند در یک دفترکل توزیع‌شده یا شبکه بلاک چین قرار دارند.


دفترکل توزیع‌شده دفتر تمام معاملات و قراردادهایی است که به‌صورت غیرمتمرکز در مکان‌های مختلف نگهداری می‌شوند.


توافق بین خریدار و فروشنده در خطوط کد در قرارداد هوشمند نوشته شده است که بسته به شرایط داخل قرارداد، به‌صورت خودکار اجرا می‌شود. در نتیجه، نیازی به نظارت یا سانسور خارجی توسط یک مقام مرکزی وجود ندارد، زیرا کد کامپیوتر اجرای قرارداد را کنترل می‌کند.


 اتریوم کلاسیک (ETC) چگونه کار می‌کند؟

اتریوم کلاسیک (ETC) چگونه کار می‌کند؟

مانند بیت کوین، اتریوم کلاسیک از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. امنیت شبکه توسط ماینرهایی اداره می‌شود که با استفاده از زمان و توان محاسباتی خود، تراکنش‌ها را پردازش کرده و بلاک‌ها را تولید می‌کنند. هنگام استفاده از شبکه، مهم است که تراکنش‌ها به ترتیب انجام شوند. ماینرها این امر را با حل معماهای محاسباتی دشوار به‌منظور تولید بلوک‌ها انجام می‌دهند، که به‌عنوان راهی برای ایمن‌سازی شبکه عمل می‌کند.


یکی از ویژگی‌های مهم اتریوم کلاسیک این است که به کاربران شبکه اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. این قراردادهای هوشمند شامل توافق‌نامه‌ها یا شرایط «اگر-آنگاه» بوده که در خطوط کدهایی نوشته شده‌اند که خوداجرا‌شونده هستند؛ ازآنجایی‌که این فرایند کاملاً خودمختار است، نیازی نیست شخص ثالثی برای انجام معاملات بین خریدار و فروشنده، مانند وکیل، وجود داشته باشد.


گفتنی است، اتریوم کلاسیک متعهد شده که به استفاده از مکانیزم اثبات کار برای ایمن‌سازی بلاک چین خود ادامه خواهد داد. همچنین سیاست پولی این بلاک چین برای همیشه ثابت خواهد بود.


مزایای اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم کدامند؟

مزایای اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم کدامند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، اتریوم کلاسیک (ETC) یک بلاک چین جداگانه است که در سال 2016 به‌دنبال هک قرارداد هوشمند DAO، از اتریوم (ETH) جدا شد. برخی از مزایای بالقوه اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم شامل موارد زیر است.


تغییرناپذیری

اتریوم کلاسیک به اصل تغییرناپذیری پایبند است؛ به این معنی که پس از تایید تراکنش در بلاک چین، نمی‌توان آن را برگشت داد یا لغو کرد. برخی از کاربرانی که برای یکپارچگی و ماندگاری تراکنش‌ها ارزش قائل هستند، این را یک نقطه قوت بزرگ می‌بینند.


عدم تمرکز

اتریوم کلاسیک جامعه کوچک‌تر و غیرمتمرکزتری نسبت به اتریوم دارد، که برخی از کاربران معتقدند که منجر به ایجاد یک شبکه انعطاف‌پذیرتر و مقاوم در برابر سانسور می‌شود.


امنیت

طرفداران Ethereum Classic استدلال می‌کنند که تمرکز آن بر تغییرناپذیری و مقاومت در برابر تغییرات باعث می‌شود ایمن‌تر شده و در برابر حملات احتمالی که ممکن است از آپدیت‌های مکرر پروتکل‌ به وجود بیایند، کمتر آسیب‌پذیر باشد.


 اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم چه معایبی دارد؟

اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم چه معایبی دارد؟

برای درک تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک آشنایی با معایب اتریوم کلاسیک نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به همین خاطر، در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم.


انجمن و توسعه‌دهندگان

یکی از مواردی که اتریوم را متمایز می‌کند به این مسئله مربوط می‌شود که جامعه آن از توسعه‌دهندگان بزرگی تشکیل شده است. درحال‌حاضر بیش از 200 شرکت از فناوری بلاک چین اتریوم برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.


ETH همچنین دارای هش‌ ریت بالاتری نسبت به ETC است و به‌طور مداوم با آخرین تغییرات در فضای بلاک چین به‌روز می‌شود. قراردادهای هوشمند اتریوم نیز برخلاف اتریوم کلاسیک به‌روزرسانی منظم دریافت می‌کنند.


به‌روزرسانی‌ها

عدم دسترسی به به‌روزرسانی‌های جدید، یکی از دلایلی بوده که به نظر می‌رسد اتریوم کلاسیک از نظر رشد و پذیرش توسط توسعه‌دهندگان عقب مانده است. اتریوم دارای تعداد زیادی برنامه غیرمتمرکز (dApp) بوده و در زمینه توسعه اپلیکیشن‌ها بسیار محبوب است. این موضوع که تمام چهره‌های مطرح صنعت کریپتو به اتریوم منتقل شده‌اند، توضیح می‌دهد که چرا ETC ارزش بازار پایین‌تری دارد. تنها مشکل اصلی مرتبط با اتریوم این است که بلاک چین آن مانند گذشته تغییرناپذیر نیست.


 روش اجماع

روش اجماع

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم اتریوم و اتریوم کلاسیک، روش اجماع است. به نظر می‌رسد که هر دوی آنها هنوز از پروتکل اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال، اتریوم اکنون درحال تلاش برای انتقال به مدل اثبات سهام (POS) است و قصد دارد به‌طور کامل از PoW خارج شود.


از سوی دیگر، Ethereum Classic هیچ برنامه‌ای برای انتقال به PoS ندارد و همچنان تا زمانی که بتواند از PoW استفاده خواهد کرد. الگوریتم POW‌ بسیار انرژی‌بَر بوده و آثار مخربی بر محیط‌زیست دارد.


قیمت

یکی از تفاوت‌های برجسته بین اتریوم کلاسیک و اتریوم قیمت آن‌هاست. در واقع، اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو ارزش بازار خوبی دارند. بااین‌حال، به‌دلیل محبوبیت اتریوم، این ارز دیجیتال رشدی استثنایی داشته است. اتریوم دومین ارز دیجیتال محبوب پس از بیت کوین و یکی از برترین پلتفرم‌های بلاک چین در بازار به حساب می‌آید.


از سوی دیگر، اتریوم کلاسیک به‌عنوان بیست‌و‌چهارمین رمز ارز جهان، در بین توسعه‌دهندگان چندان محبوب نیست. بنابراین، اتریوم یا اتریوم کلاسیک هر دو سهم بازار خود را دارند، اما اختلاف آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل، قیمت این دو ارز، تمایز آشکار دیگری محسوب می‌شود.


 اتریوم کلاسیک یا اتریوم؛ کدام‌یک آینده بهتری دارد؟

اتریوم کلاسیک یا اتریوم؛ کدام‌یک آینده بهتری دارد؟

برای پیش‌بینی آینده این دو بلاک چین بهتر است یک جمع‌بندی از ویژگی‌ها و نقشه راه آن دو داشته باشیم. اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود و یک جامعه توسعه‌دهنده بزرگ و فعال دارد که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند را بر روی این پلتفرم اجرا می‌کنند. اتریوم همچنین در مسیر یک به‌روزرسانی بزرگ به نام اتریوم 2.0 قرار دارد که هدف آن بهبود مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری است. این عوامل می‌توانند به موفقیت و رشد بلندمدت اتریوم کمک به‌سزایی کنند.


اتریوم کلاسیک در مقایسه با اتریوم دارای ارزش بازار و جامعه کوچک‌تری است. درحالی‌که برخی از کاربران از پایبندی آن به اصول تغییرناپذیری و تمرکززدایی قدردانی می‌کنند، اتریوم کلاسیک ممکن است در مقایسه با اتریوم با چالش‌هایی در زمینه پذیرش، مقیاس‌پذیری و توسعه مواجه شود. بااین‌حال، برخی از حامیان آن بر این باورند که تمرکز آن بر امنیت و تغییرناپذیری می‌تواند کاربرانی را که برای این ویژگی‌ها ارزش قائل هستند، جذب کند.


با این اوصاف، آینده اتریوم بسیار روشن‌تر به نظر می‌رسد. هر چند کارشناسان بر این باورند که اتریوم کلاسیک نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حامیان خاص خود را خواهد داشت.


اتریوم کلاسیک یا اتریوم؛ کدام‌یک آینده بهتری دارد؟

سخن پایانی


همان‌طور که در این مقاله دیدیم، به نظر می‌رسد اتریوم نسبت به اتریوم کلاسیک برتری جدی داشته باشد. این واقعیت که اکثر توسعه‌دهندگان پیشرو بلاک چین اتریوم را انتخاب کرده‌اند، به این معنی است که این شبکه می‌تواند به پیشرفت خود ادامه دهد.


اگرچه اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو قابلیت قراردادهای هوشمندی را ارائه داده‌اند، اما اتریوم (ETH) حجم معاملات بسیار بالاتری دارد. همچنین پذیرش و موارد استفاده از بلاک چین اتریوم به‌طور قابل توجهی بیشتر از هر شبکه بلاک چین دیگری است. ضمن اینکه کاربران به‌دلیل ایمنی و امنیت، بیشتر به‌سمت اتریوم گرایش دارند تا اتریوم کلاسیک. حال نظر شما چیست؟ آیا اتریوم کلاسیک می‌تواند به بقای خود ادامه دهد؟ آیا این بلاک چین توان رقابت با رقبای خود را دارد؟