بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال هستند که عملکرد آن‌ها روی سایر ارزهای دیجیتال نیز اثر می‌گذارد. هر دوی این ارزها از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند و کاربردهای زیادی دارند. بااین‌حال، این دو ارز دارای یک‌سری تفاوت‌های کلیدی هستند؛ به همین جهت، اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید دید بهتری نسبت به این دو داشته باشید یا روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، لازم است که تفاوت‌های BTC و ETH را به‌طور کامل بشناسید. در این مقاله از اکسبیتو، به بررسی کامل تفاوت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) خواهیم پرداخت.


بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است؟

بیت کوین (BTC) چگونه رمز ارزی است؟

بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتال دنیا است که در ژانویه 2009 توسط فردی مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد. این ارز به‌وسیله یک سیستم غیرمتمرکز ایجاد شده و به‌عنوان یک دارایی ارزشمند به شمار می‌رود. تمام تراکنش‌های بیت کوین در یک دفترکل توزیع‌شده تغییرناپذیر و ایمن نگهداری می‌شوند. این ارز محبوبیت زیادی بین معامله‌گران دارد و از زمان پیدایش خود توانسته است که رشد خیره‌کننده‌ای داشته باشد. کاربران می‌توانند از بیت کوین برای پرداخت هزینه کالا و خدمات، نقل و انتقال دارایی‌ها، استخراج، استیکینگ و پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده کنند. قیمت بیت کوین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و تحلیلگران کریپتو معتقد هستند که این ارز یک دارایی ارزشمند و آینده‌دار است.


اتریوم (ETH) چگونه رمز ارزی است؟

ایده اتریوم (ETH) در اواخر سال 2013 مطرح شد و در نهایت در جولای سال 2015 توسط ویتالیک بوترین به مرحله اجرا درآمد. اتریوم به‌عنوان بزرگترین پلتفرم نرم‌افزاری کریپتوکارنسی شناخته می‌شود و به‌صورت غیرمتمرکز و متن‌باز طراحی شده است. این ارز ساخت و استقرار قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را فراهم می‌کند. علاوه‌بر آن، ارز دیجیتال ETH برای موارد مختلفی همچون پرداخت هزینه کالا و خدمات، پرداخت تراکنش‌های داخل شبکه، سرمایه‌گذاری ارزشمند و استیکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، اتریوم یک پلتفرم منحصر‌به‌فرد است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند


تا از زیرساخت‌های بلاک چین برای ساخت پروژه متعدد با ویژگی‌های مختلف استفاده کنند. همه این ویژگی‌ها سبب می‌شوند که اتریوم محبوبیت زیادی بین کاربران داشته باشد و یک دارایی ارزشمند با پتانسیل رشد بالا تلقی شود.


تفاوت الگوریتم اثبات کار (PoW) با اثبات سهام (PoS)

تفاوت الگوریتم اثبات کار (PoW) با اثبات سهام (PoS) چیست؟

مکانیزم اجماع الگوریتمی است که برای اجرای بهتر زنجیره بلوکی و پردازش تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکانیزم به دو دسته اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) تقسیم ‌می‌شود. هر یک از ارزهای دیجیتال برای پیشبرد اهداف خود و با توجه به عملکردی که دارند، از الگوریتم متفاوتی استفاده می‌کنند.


الگوریتم اثبات کار تفاوت زیادی با اثبات سهام دارد. بنابراین اگر می‌خواهید که دید بهتری نسبت به این دو مکانیزم داشته باشید، لازم است که تفاوت‌های آن‌ها را بدانید. به‌طور کلی، تفاوت الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام عبارت‌اند از:


  • اثبات کار برای اعتبارسنجی نیاز به حل مسائل پیچیده ریاضی دارد، ولی اثبات سهام با اشتراک‌گذاری دارایی این فرایند را انجام می‌دهد.

  • میزان مصرف انرژی الگوریتم اثبات سهام در مقایسه با الگوریتم اثبات کار کمتر است.

  • مکانیزم PoS نسبت به مکانیزم PoW کارایی بیشتری داشته و به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند تراکنش‌های خود را سریع‌تر انجام دهند.

  • مشارکت در استخراج ارزهای با الگوریتم اثبات کار نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت و تامین انرژی بالا دارد؛ ولی برای ارزهای با الگوریتم اثبات سهام این قضیه صدق نمی‌کند و همه کاربران می‌توانند مشارکت کنند.

  • پاداش استخراج‌کنندگان در PoW همان ارزهای جدید تولیدشده است؛ ولی کاربران اثبات سهام پاداش خود را بر اساس تراکنش و سود حاصل از استیک دارایی‌هایشان دریافت می‌کنند.

  • الگوریتم اثبات کار امنیت بسیار بالایی دارد؛ اما در سوی مقابل، انرژی بسیار زیادی را نیز هدر می‌دهد.

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و اتریوم چیست؟

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و اتریوم چیست؟

بیت کوین و اتریوم شباهت‌های زیادی دارند، ولی چشم‌اندازها و محدودیت‌های آن‌ها باعث می‌شود که به دو بلاک چین متفاوت تبدیل شوند. هر یک از این بلاک چین‌ها مزایا و معایب خاص خود را داشته و گزینه مناسبی برای حل مشکلات و نیازهای کاربران هستند. به‌طور کلی، تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و اتریوم عبارت‌اند از:


اهداف (Purpose)

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم در اهداف آن‌ها است. بیت کوین (BTC) به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای پول‌های سنتی و با هدف تبدیل شدن به یک سیستم نقدی غیرمتمرکز ایجاد شده؛ ولی اتریوم هدفی بزرگ‌تر، یعنی تسهیل تراکنش‌ها و امکان کسب درآمد از قراردادهای هوشمند، dApps و... را در سر دارد. در واقع اتریوم یک پلتفرم متن‌باز است که میزبانی برنامه‌های کاربردی و قراردادهای هوشمند را بر عهده می‌گیرد تا کاربران بتوانند بدون نیاز به واسطه با بلاک چین تعامل برقرار کرده و نیازهای خود را به کمک آن برطرف کنند.


تکنولوژی (Technology)

تکنولوژی (Technology)

بیت کوین و اتریوم از لحاظ نوع تکنولوژی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بیت کوین از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و قابل استخراج است. در واقع، ماینرها با حل مسائل پیچیده ریاضی تراکنش‌های داخل شبکه بیت کوین را اعتبارسنجی کرده و به بلاک چین اضافه می‌کنند. این فرایند نیاز به انرژی و توان محاسباتی زیادی دارد. به همین جهت، ماینرها در قبال حل معادلات ریاضی پاداش دریافت می‌کنند. اتریوم نیز ابتدا از مکانیزم PoW استفاده می‌کرد، ولی با ارتقای بلاک چین به نسخه دوم این شبکه، به مکانیزم اثبات سهام (PoS) روی آورده است. بر اساس این تکنولوژی، اعتباردهنده‌ها برای ایجاد یک بلوک جدید باید مقداری ارز دیجیتال را به‌عنوان وثیقه به شبکه اضافه کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید که تکنولوژی اثبات سهام کارآمدتر از اثبات کار است.


مقیاس پذیری (Scalability)

مقیاس‌پذیری یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم است. بیت کوین از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند؛ به همین جهت، این شبکه تنها تراکنش‌های محدودی را در ثانیه (حداکثر 7 تراکنش) انجام می‌دهد. این درحالی است که اتریوم به‌لطف استفاده از مکانیزم اثبات سهام، می‌تواند تا 30 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. هر دوی این شبکه‌ها با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه هستند، ولی اتریوم با تغییراتی همچون استفاده از الگوریتم PoS و شاردینگ، تا حدودی توانسته است که مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف کند.


میزان عرضه (Supply)

میزان عرضه (Supply)

منظور از میزان عرضه، تعداد کل کوین‌های ایجادشده یک ارز دیجیتال است. بیت کوین دارای حداکثر حجم عرضه 21 میلیون کوین بوده، ولی اتریوم هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد. در واقع، می‌توان تعداد نامحدودی اتریوم ایجاد کرد. با توجه به محدود بودن عرضه بیت کوین شاهد افزایش ارزش آن در بلندمدت هستیم و همین موضوع یکی از نقاط قوت بیت کوین نسبت به اتریوم در نظر گرفته می‌شود.


موارد استفاده (Use cases)

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا و طلای دیجیتال شناخته می‌شود. هدف از ایجاد بیت کوین کمک به پرداخت آسان هزینه کالا و خدمات بود. با گسترش دنیای کریپتوکارنسی و محبوبیت بیت کوین، شاهد پذیرش آن توسط دولت‌ها، فروشگاه‌ها و موسسات مالی مختلف هستیم. بهره‌مندی از این ویژگی سبب شده است که بیت کوین موارد استفاده زیادی داشته و به‌عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته شود.


اتریوم یکی از کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال است که موارد استفاده گسترده‌تری دارد؛ چراکه کاربران می‌توانند از اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند، پرداخت هزینه کالا و خدمات، ایجاد و معامله توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، مدیریت زنجیره تامین و ایجاد سازمان‌های غیرمتمرکز (DAO) استفاده کنند. بنابراین شما می‌توانید از اتریوم برای رفع نیازهای خود کمک بگیرید.


قیمت (Price)

قیمت (Price)

از دیگر تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم می‌توان به قیمت و عوامل موثر بر قیمت آن‌ها اشاره کرد. بیت کوین به‌عنوان رهبر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و سایر ارزهای دیجیتال از آن پیروی می‌کنند. قیمت این ارز به عوامل مختلفی همچون میزان عرضه و تقاضا، دامیننس تتر، محبوبیت بیت کوین، احساسات بازار، اخبار، عوامل منطقه‌ای، رویدادهای اقتصادی و... بستگی دارد. بنابراین، برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار دهید.


این درحالی است که قیمت اتریوم تا حدود زیادی به قیمت بیت کوین بستگی دارد. در کنار قیمت بیت کوین عواملی همچون به‌روز‌رسانی‌های شبکه اتریوم، میزان عرضه و تقاضا و میزان استفاده از شبکه بلاک چین روی قیمت ETH تاثیر می‌گذارند. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت رمز ارزهایی که روی بلاک چین اتریوم قرار دارند، با تغییر قیمت اتریوم دچار تغییر می‌شوند.


مصرف انرژی مخرب داینامیک (Skewed energy consumption dynamics)

جدیدترین تفاوت بیت کوین و اتریوم از زمان ادغام اتریوم در سپتامبر 2022 نمایان شد. قبل از این تاریخ، هر دوی این ارزها از مکانیزم اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزایش امنیت بلاک چین استفاده می‌کردند. بیت کوین هنوز هم از این تکنولوژی استفاده می‌کند، ولی اتریوم شبکه خود را از اثبات کار به اثبات سهام منتقل کرده است. با توجه به این قضیه شاهد کاهش مصرف انرژی توسط شبکه بلاک چین اتریوم هستیم. مصرف بالای انرژی و به خطر انداختن محیط‌زیست همیشه جزء مشکلات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شد، ولی استفاده از اثبات سهام تا حدود زیادی این مشکل را برطرف می‌کند. به همین دلیل است که میزان کاربردپذیری و محبوبیت اتریوم روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.


حداکثر عرضه محدود در مقابل نامحدود (A capped vs. unlimited maximum supply)

حداکثر عرضه محدود در مقابل نامحدود (A capped vs. unlimited maximum supply)

بیت کوین حداکثر حجم محدودی دارد و پس از رسیدن کوین‌ها به عدد 21 میلیون دیگر شاهد تولید بیت کوین جدید نخواهیم بود؛ اما اتریوم بدین‌گونه طراحی نشده است و حجم عرضه نامحدودی ندارد. هر چند ادغام اتریوم باعث می‌شود که تعداد اتریوم‌های جدید در هر سال کاهش پیدا کند، ولی در نهایت ویژگی عرضه حجم نامحدود در اتریوم باقی خواهد ماند.


سخن پایانی


بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دو ارز دیجیتال برتر کریپتو هستند که محبوبیت زیادی دارند. هر یک از این ارزها ویژگی‌های خاص خود را داشته و به‌نوبه‌ی خود گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند. هر دوی این ارزها پتانسیل لازم برای داشتن عملکرد فوق‌العاده در درازمدت را دارند؛ به همین جهت، لازم است که خصوصیات هر یک از آن‌ها را به خوبی بشناسید. در این مقاله مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم را برای شما شرح دادیم. شناخت این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به BTC و ETH داشته باشید و به‌صورت هوشمندانه روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.