وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، ناخودآگاه اغلب مردم به یاد بیت کوین و اتریوم می‌افتند. بااین‌حال، رمز ارز دیگری، به نام تتر (Tether) وجود دارد که آرام و بی‌صدا در عرصه‌ی اقتصاد جهانی به ایفای نقش می‌پردازد. تتر، با نماد اختصاری USDT، استیبل کوینی است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و توانسته به سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا، از نظر ارزش بازار، تبدیل شود. ازآنجایی‌که تتر به ارزش دلار متصل است و این پول سنتی را در دنیای کریپتو نمایندگی می‌کند، تأثیر زیادی نیز بر اقتصاد جهانی و بازار مالی بین‌المللی دارد. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که اثرات تتر بر این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.


آشنایی با مفهوم استیبل کوین

آشنایی با مفهوم استیبل کوین

اگرچه بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان عرصه‌ای سودآور شناخته می‌شود، اما نوسانات زیاد رمز ارزها بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران می‌کند. این افراد علاقه‌ دارند که بتوانند به‌موقع از بازار خارج شوند و به‌جای ارزهای ناپایدار، سرمایه‌شان را به یک دارایی با ثبات تبدیل کنند. از طرفی، مبادله رمز ارزها با دلار برای ساکنان بسیاری از کشورها امکان‌پذیر نیست و در ضمن، کارمزدهای زیادی را به کاربران تحمیل می‌کند. ازاین‌رو، استیبل کوین‌ها پدید آمدند.


استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی باثبات متصل شده و می‌توانند دارایی مورد نظر را بر روی بلاک چین نمایندگی کنند. اصولاً، استیبل کوین‌هایی که قیمتی برابر با 1 دلار دارند، پرطرفدارتر هستند و در این میان، تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT محبوب‌ترین و سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است. استیبل کوین‌ها از روش‌های مختلفی بهره می‌برند تا بتوانند قیمت خود را در یک محدوده مشخص حفظ کنند؛ برای مثال، استیبل کوین‌های الگوریتمی، استیبل کوین‌های با وثیقه فیات، استیبل کوین‌های با وثیقه رمز ارزها دسته‌بندی‌های مختلف این ارزهای دیجیتال هستند که این نام‌گذاری‌ها به نحوه وثیقه‌گذاری و اتصال آن‌ها به دلار یا دارایی باثبات دیگر اشاره دارند.


تتر یک استیبل کوین با وثیقه فیات است؛ یعنی به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا در خزانه این شرکت نگهداری می‌شود. در ابتدا، USDT با استفاده از لایه اومنی (Omni) بر روی بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد؛ اما نیاز کاربران کریپتو، توسعه‌دهندگان این رمز ارز را تشویق کرد که استیبل کوین خود را بر روی شبکه‌های مختلفی راه‌اندازی کنند. درحال‌حاضر، تتر بر روی بزرگ‌ترین بلاک چین‌های دنیا حضور دارد و در موارد مختلفی، مانند سرمایه‌گذاری، خدمات دیفای، بازی و... استفاده می‌شود. به همین منظور، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو از تتر بر روی انواع شبکه‌های بلاک چین پشتیبانی می‌کند و شما به‌راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید تتر را از این صرافی خریداری کنید.


تتر USDT و ارتباط آن با اقتصاد جهانی چگونه است؟

تتر USDT و ارتباط آن با اقتصاد جهانی چگونه است؟

دیدیم که تتر قدرتمندترین استیبل کوین است و ازآنجایی‌که ارزش قوی‌ترین پول دنیا را نمایندگی می‌کند، نقشی مهم در اقتصاد جهانی دارد. بااین‌حال، بسیاری از اقتصاددانان از نقش رمز ارزها در اقتصاد غافل هستند و آن‌ها را به‌طور کلی نادیده می‌گیرند. ازاین‌رو، در این بخش، به ارتباط تتر با اقتصاد جهانی خواهیم پرداخت.


ثبات در میان نوسانات

در دریای پرتلاطم ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) پناهگاه امنی برای کاربران و سرمایه‌گذاران است. این استیبل کوین که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، حرکات قیمتی آشفته‌ای را نشان نمی‌دهد و گزینه‌ی بسیار خوبی برای حفظ سرمایه‌ها از خطرات احتمالی و ریزش بازار است. از طرفی، این ثبات قیمتی باعث افزایش چشمگیر نقدینگی تتر می‌شود؛ خصوصاً وقتی که کاربران ارزهای فیات خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا به خرید و فروش رمز ارزها بپردازند، حجم بازار تتر رشد بسیار زیادی خواهد داشت. مبادله‌ی دلار با تتر و افزایش نقدینگی این استیبل کوین، اثرات انکارناپذیری بر اقتصاد جهانی می‌گذارند.


دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران سنتی

بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند و حتی از معامله‌ی این رمز ارزها می‌ترسند. بااین‌حال، قیمت تتر با ثباتی که دارد، یک پول سنتی آشنا را در دنیای کریپتو نمایندگی می‌کند؛ ازاین‌رو، USDT برای بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی آشنا به نظر می‌رسد. این مسئله باعث می‌شود که تتر مانند دروازه‌ای برای ورود این سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو عمل کند. ازاین‌طریق، تعامل گسترده‌ای بین امور مالی غیرمتمرکز و اقتصاد جهانی برقرار می‌شود. این مسئله می‌تواند روی اقتصاد تأثیر مثبتی بگذارد و باعث پویایی آن شود.


حواله‌ها و معاملات جهانی

حواله‌ها و معاملات جهانی

ساکنان برخی از کشورهای جهان، مانند ایران، با تحریم مواجه هستند و به امور مالی بین‌المللی دسترسی ندارند. همچنین، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، سیستم بانکداری به‌صورت دموکراتیک توسعه نیافته است و ساکنان آن‌ها نمی‌توانند از خدمات مالی بهره‌مند شوند. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال مرزها را از میان برداشته و امور مالی غیرمتمرکز را برای همگان به ارمغان آورده‌اند. ازآنجایی‌که تتر قیمت پرکاربردترین ارز فیات را نمایندگی می‌کند، ابزار بسیار خوبی برای انجام معاملات برون‌مرزی، با ارزش دلار، است.


این حواله‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی بدون معطلی انجام می‌شوند و نسبت به امور مالی سنتی، کارمزدهای بسیار پایین‌تری دارند. این رویکرد دموکراتیک در بهره‌مندی از معاملات جهانی، تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد می‌گذارد.


مسائل مربوط به اعتماد و شفافیت

یکی از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال، مربوط به شفافیت تراکنش‌ها است. در واقع، فناوری بلاک چین درجه بالایی از شفافیت را برای امور مالی به ارمغان می‌آورد که به‌هیچ‌وجه در بانکداری سنتی مشاهده نمی‌شود. بااین‌حال، تتر همیشه با چالش‌های بسیاری در این زمینه مواجه بوده و تردیدهای زیادی در مورد میزان واقعی پشتوانه آن وجود داشته است. برخی از افراد معتقدند که تتر با ترکیبی از دلار، ارزهای فیات و اوراق بهادار وثیقه شده و بعضی دیگر اعتقاد دارند که USDT اصلاً هیچ پشتوانه‌ای ندارد.


البته اخیراً مدیرعامل شرکت تتر تغییر کرده و این شرکت رویکرد مثبتی را در زمینه شفاف‌سازی در پیش گرفته است. به‌خاطر همین، آن‌ها اعلام کرده‌اند که به‌زودی، به‌صورت روزانه وضعیت وثیقه USDT را به کاربران گزارش خواهند داد. این شفافیت می‌تواند دید مثبتی را نسبت به تتر ایجاد کند و این رمز ارز را به جایگاه بهتری در دنیای اقتصاد برساند.


اثرات تتر USDT بر بازار مالی به چه صورت است؟

اثرات تتر USDT بر بازار مالی به چه صورت است؟

در بخش قبل وجوه ارتباط تتر (USDT) با اقتصاد جهانی را مورد بررسی قرار دادیم؛ اما نمی‌توان اثرات این استیبل کوین را بر بازار مالی نیز نادیده گرفت. در واقع، تتر به‌عنوان یک استیبل کوین قدرتمند، ارزش بازار بسیار بالایی دارد و طبیعتاً می‌تواند روی بازارهای مالی هم اثر داشته باشد. به همین خاطر، در این بخش، به اثرات USDT بر این بازارها می‌پردازیم.


بازار فارکس

ازآنجایی‌که تتر با دلار ارتباط دارد، پویایی این استیبل کوین می‌تواند روی بازار فارکس نیز اثر بگذارد. این تأثیر در مناطقی که تتر با پذیرش گسترده‌تری مواجه شده است، بیشتر نیز خواهد بود. بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس، حجم USDT را به‌عنوان نماینده‌ای برای افزایش تقاضای دلار در نظر می‌گیرند. در نتیجه، نه‌فقط سرمایه‌گذاران کریپتو، بلکه تریدرهای بازارهای دیگر نیز به‌طور مداوم تتر را رصد می‌کنند.


تجارت کریپتو

اصولاً USDT به‌عنوان یک جفت معاملاتی ثابت برای اغلب ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. ازاین‌رو، این رمز ارز نقدینگی معاملات کریپتو را تأمین کرده و معامله‌گری را در صرافی‌های ارز دیجیتال تسهیل می‌کند. این ویژگی‌های تتر تأثیرات مثبت زیادی بر اقتصاد بازار کریپتو می‌گذارند.


نرخ بهره و وام‌دهی

با گسترش امور مالی غیرمتمرکز (Defi)، بسیاری از خدمات بانکداری سنتی، به‌شکلی نوین در اختیار کاربران کریپتو قرار گرفتند. دراین‌بین، تتر به‌طور گسترده به‌عنوان وثیقه‌ی خدمات مختلفی، مانند وام‌دهی و کشت سود، پذیرفته می‌شود. در نتیجه، تتر بر روی نرخ بهره وام ارز دیجیتال و عملکردهای مربوط به وام‌دهی اثر می‌گذارد.


سخن پایانی


تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT، سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و به‌طور گسترده در مواردی، مانند سرمایه‌گذاری، ترید، خدمات دیفای و... کاربرد دارد. بااین‌حال، اثرگذاری تتر به بازار کریپتو محدود نمی‌شود و این رمز ارز یکی از بازیگران مهم عرصه اقتصاد بین‌المللی نیز به حساب می‌آید. از این رو، در این مقاله از اکسبیتو، به اثرات USDT بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی پرداختیم.