اصولاً تریدرها معتقدند که اغلب ارزهای دیجیتال نوساناتی را مشابه بیت کوین (BTC) از خود بُروز می‌دهند. بااین‌حال، اخیراً مشاهده شده است که در زمان ثبات قیمت بیت کوین، می‌توان ستاپ معاملاتی سودآوری را برای ارزهای تون کوین (TON)، مونرو (XMR)، منتل (MNT) و کوانت (QNT) تشکیل داد. درصورتی‌که این فرضیه درست باشد، تریدرها سیگنال معاملاتی بسیار خوبی را دریافت خواهند کرد و می‌توانند در زمان ثبات قیمت بیت کوین، از ارزهای دیگر سود کسب کنند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که این فرضیه را به‌طور کامل بررسی کنیم.


ثبات قیمت بیت کوین چیست؟

زمانی که بیت کوین از تب‌و‌تاب می‌افتد و نوسانات کمتری را نشان می‌دهد، کارشناسان می‌گویند که با ثبات قیمت بیت کوین (BTC) مواجهیم؛ یعنی قیمت آن در یک محدوده‌ی مشخص تثبیت شده است. برای مثال در هفته‌ی آخر ماه اوت 2023، بیت کوین در چنین وضعیتی قرار داشت. این نوسانات محدود باعث سردرگمی تریدرها شده بودند و آن‌ها نمی‌توانستند برای معامله‌ی بعدی خود تصمیم درستی را اتخاذ کنند.


بااین‌حال، کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل کریپتو کوانت (CryptoQuant)، دراین‌باره گفت: «ثبات قیمت بیت کوین را می‌توان اتفاقی مثبت تلقی کرد؛ زیرا نشان‌دهنده‌ی این است که نهنگ‌ها پوزیشن خود را حفظ کرده‌اند و دارایی‌ها به سرمایه‌گذار جدیدی انتقال نیافته‌اند.»


اگرچه حرکت بیت کوین در «منطقه‌ی خنثی» (range-bound)، تریدرها را گیج می‌کند، اما برخی از تحلیلگران معتقدند که این اتفاقِ مثبتی است و می‌تواند نویدبخش پایان سیر نزولی BTC باشد. به همین خاطر، در ادامه‌ی این مقاله، بازار بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌های تون کوین (TON)، مونرو (XMR)، منتل (MNT) و کوانت (QNT) را در همان هفته آخر ماه اوت، مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم به یک نتیجه‌گیری کلی درباره‌ی فرضیه‌ی این مقاله برسیم.


تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین (BTC)

همان‌طور که گفتیم، باید قیمت بیت کوین را در هفته‌ی پایانی اوت 2023 مورد تحلیل قرار دهیم. در تایم‌لاین روزانه، در 26 اوت، بیت کوین نوعی الگوی کندل استیک را تشکیل داده که نشان‌دهنده‌ی عدم اطمینان از حرکت صعودی (گاوی) یا نزولی (خرسی) است.


تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین (BTC)

بااین‌حال، «شاخص قدرت نسبی» (RSI) به ما می‌گوید که فروشندگان دست بالا را دارند؛ اما بعید به نظر می‌رسد که خریداران به‌راحتی تسلیم شوند. در نتیجه، احتمالاً قدرت خرید سعی می‌کند که بیت کوین را در سطح 24.800 نگه دارد.


درصورتی‌که خریداران قیمت را بالاتر از «میانگین متحرک نمایی» (EMA) بیست روزه قرار دهند، احتمال دارد که جفت‌ارز BTC/USDT سیر صعودی قدرتمندی را شروع کند. این مسئله می‌تواند «میانگین متحرک ساده» 50 روزه را به سمت 28888 دلار سوق دهد.


در سوی مقابل، اگر فروشندگان بخواهند قدرت خود را به نمایش بگذارند، باید قیمت را به زیر 24.800 دلار بکشانند. اگر آن‌ها موفق به چنین کاری شوند، احتمال دارد که جفت‌ارز خرید تتر بیت کوین BTC/USDT تا 20000 دلار هم کاهش پیدا کند.


تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین (BTC)2

حالا اگر به نمودار 4 ساعته برویم، می‌بینیم که میانگین متحرک نمایی 20 روزه درحال کاهش است و RSI هم نزدیک به «نقطه میانی» (midpoint) نمودار چهار ساعته قرار دارد. از این وضعیت نتیجه می‌گیریم که بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شده است. اگر قیمت به 25700 دلار سقوط کند، انتظار داریم که به ترتیب تا 25166 و 24800 دلار هم پایین برود.


در عوض، در حالتی که قیمت بتواند خود را بالای میانگین‌های متحرک حفظ کند، احتمالاً خریداران توانسته‌اند که قدرت فروش را خنثی سازند. اگرچه یک مقاومت جزئی در 26.314 دلار وجود دارد، اما اگر BTC/USDT بتواند آن را رد کند، ممکن است که تا 26610 دلار و سپس، تا 26833 دلار هم افزایش داشته باشد.


تجزیه و تحلیل قیمت تون کوین (TON)

دیدیم که بیت کوین در هفته‌ی آخر ماه اوت، در وضعیتی خنثی قرار داشت. حالا برای اینکه شرایط آلت‌ کوین‌های مد نظر خود را بسنجیم، تک‌تک به‌سراغ تحلیل نمودار آن‌ها خواهیم رفت. با دقت در نمودار روزانه‌ی تون کوین، می‌بینیم که این رمز ارز درحال تشکیل یک الگوی «سر و شانه» (head and shoulders) معکوس است و با شکست و بسته شدن در بالای 1.53 دلار تکمیل می‌شود.


تجزیه و تحلیل قیمت تون کوین (TON)

شیب میانگین متحرک نمایی 20 روزه و RSI در ناحیه‌ی مثبت نشان می‌دهند که مقاومت چندانی در مسیر صعودی تون کوین قرار ندارد. بنابراین، اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای 1.53 دلار برسانند، انتظار می‌رود که جفت‌ارز TON/USDT روند صعودی خود را به سمت 1.91 دلار در پیش بگیرد.


البته فروشندگان سعی خواهند کرد که قیمت را در 1.53 دلار نگه دارند و آن را به زیر میانگین‌های متحرک بیاورند. درصورتی‌که آن‌ها موفق باشند، قیمت به ترتیب تا 1.25 دلار و 1.15 دلار کاهش پیدا خواهد کرد.


تجزیه و تحلیل قیمت تون کوین (TON)2

حالا به سراغ نمودار 4 ساعته‌ی تون کوین می‌رویم. از این تایم‌لاین درمی‌یابیم که سطح 1.53 دلار می‌تواند سد مستحکمی برای عبور خریداران باشد. اگر قیمت از این سطح پایین بیاید اما در برابر میانگین متحرک 20 روزه کم بیاورد، متوجه می‌شویم که قدرت خرید کمی دچار افت شده است. البته این افت زیاد نیست و شانس شکست سطح 1.53 دلار وجود دارد و می‌تواند تا 1.70 دلار هم رشد کند.


در سوی مقابل، اگر قیمت از سطح مقاومت کاهش پیدا کرده و به زیر میانگین متحرک 20 روزه برود، نشان‌دهنده‌ی این است که معامله‌گران نزدیک به 1.53 دلار، سیو سود انجام داده‌اند. به‌این‌ترتیب، ممکن است که توکن کوین تا میانگین متحرک ساده (SMA) و سپس، تا 1.33 دلار هم کاهش پیدا کند.


همان‌طور که دیدید، توانستیم در زمان ثبات قیمت بیت کوین، به یک ستاپ معاملاتی سودآور در توکن کوین (TON) برسیم.


تجزیه و تحلیل قیمت مونرو (XMR)

پس از مشاهده‌ی سیگنال معاملاتی تون کوین در شرایط ثبات قیمت بیت کوین، قصد داریم که وضعیت مونرو (XMR) را هم در همان تاریخ بررسی کنیم. در تایم‌لاین روزانه‌ی این ارز دیجیتال، می‌بینیم که قیمت چندین‌بار از خط روند صعودی، با قدرت به عقب برگشته است؛ یعنی اینکه خریداران به‌شدت از این سطح دفاع می‌کنند.


تجزیه و تحلیل قیمت مونرو (XMR)

به‌این‌ترتیب، جفت‌ارز XMR/USDT می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی 20 روزه (148 دلار) افزایش داشته باشد؛ اما احتمالا این سطح به‌صورت یک مقاومت قدرتمند عمل خواهد کرد. درصورتی‌که خریداران با رسیدن به این سطح کم نیاورند و میدان را رها نکنند، مونرو می‌تواند با یک رالی بزرگ به بالاتر از متحرک نمایی برسد. همچنین، این امکان وجود دارد که جفت‌ارز مورد نظر تا میانگین متحرک ساده 50 روزه (157 دلار) هم رشد داشته باشد و ازاین‌طریق، تلاش فروشندگان را افزایش دهد.


درصورتی‌که قیمت از سطح میانگین متحرک نمایی 20 روزه با سرعت یا به‌صورت شارپ کاهش پیدا کند، متوجه می‌شویم که هنوز قدرت فروشندگان زیاد است. در نتیجه، احتمالا این جفت‌ارز مجدداً رالی ذکر شده را آزمایش خواهد کرد. البته برخورد زیاد با سطح حمایت هم باعث تضعیف آن خواهد شد و ممکن است که قیمت تا 125 دلار و سپس، تا 115 دلار پایین بیاید.


تجزیه و تحلیل قیمت مونرو (XMR)2

در نمودار 4 ساعته، می‌بینیم که خریداران قیمت را بالاتر از میانگین‌های متحرک نگه داشته‌اند و این نشان می‌دهد که احتمال شکست قدرت فروش وجود دارد. اگرچه مقاومت در سطح 150 دلار دیده می‌شود، اما درصورتی‌که این سطح قدرت خود را از دست بدهد، مونرو می‌تواند تا 160 دلار بالا برود. همچنین، افزایش میانگین متحرک نمایی 20 روزه و RSI نیز دست بالای خریداران را نشان می‌دهد.


در عوض، اگر قیمت میانگین‌های متحرک را بشکند و به زیر آن‌ها برود، متوجه می‌شویم که خریداران قدرت خود را از دست داده‌اند و احتمال کاهش قیمت مونرو تا 125 دلار هم وجود دارد. ازاین‌طریق، توانستیم به یک ستاپ معاملاتی در مونرو هم دست پیدا کنیم که مُهر تأیید دیگری بر فرضیه‌ی این مقاله خواهد زد.


تجزیه و تحلیل قیمت منتل (MNT)

از 20 ژوئیه 2023 که ارز منتل به قیمت 0.60 دلار رسید، در یک روند نزولی قوی قرار گرفت.


تجزیه و تحلیل قیمت منتل (MNT)

الگوی کندل استیک پایان روز 25 اوت، نشان می‌دهد که خریداران می‌خواهند روند را به دست بگیرند. به‌این‌ترتیب، جفت‌ارز MNT/USDT می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی 20 روزه (0.45 دلار) افزایش یابد. این سطح اهمیت زیادی دارد و تریدرها باید مراقب آن باشند. اگر خریداران بتوانند این سطح را شکست دهند، قیمت باید تا سطح 38.2 درصد «فیبوناچی اصلاحی» (Fibonacci retracement) بالا برود که برابر با 0.48 دلار خواهد بود.


در عوض، اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی 20 روزه به عقب برگردد، همچنان، در طول رالی، فروش ادامه پیدا خواهد کرد. پس، انتظار داریم که سطح حمایت 0.41 دلار دوباره آزمایش شود. درصورتی‌که این حمایت در برابر شدت خرید تاب نیاورد، قیمت تا 0.35 دلار هم کاهش خواهد یافت.


تجزیه و تحلیل قیمت منتل (MNT)2

حالا به سراغ تایم‌لاین 4 ساعته می‌رویم. در این نمودار، خریداران قیمت را به بالای میانگین‌های متحرک کشانده‌اند و در تلاش‌اند که یک رالی را ایجاد کنند. این مسئله نشان می‌دهد که خریداران هنوز تسلیم نشده‌اند و در سطوح بالاتر، شاهد درگیری دو جناح خواهیم بود.


درصورتی‌که قیمت میانگین متحرک را به‌سمت پایین بشکند، می‌فهمیم که فروشندگان دست بالا را دارند و احتمالاً قیمت به زیر 0.41 دلار سقوط خواهد کرد. در سوی مقابل، اگر قیمت بالای میانگین متحرک نمایی 20 قرار بگیرد، درمی‌یابیم که خریداران درحال تلاش‌هایی هستند تا قیمت را به 0.52 دلار برسانند.


همان‌طور که مشاهده کردید، با تحلیل نمودار قیمت منتل نیز، در زمان ثبات قیمت بیت کوین، توانستیم به یک ستاپ معاملاتی سودآور دست پیدا کنیم. کم‌کم فرضیه‌ی ما برای دریافت سیگنال از این آلت کوین‌ها، در زمان حرکت رنج بیت کوین، دارد شکلی قوی‌تر به خود می‌گیرد.


تجزیه و تحلیل قیمت کوانت (QNT)

آخرین آلت کوینی که برای تأیید فرضیه‌ی این مقاله، به‌سراغ آن می‌رویم، کوانت (QNT) است. با مراجعه به تایم‌لاین 1 روزه‌ی این رمز ارز، مشاهده می‌کنیم که در 17 اوت 2023، از یک سطح حمایت قوی در 95 دلار برخوردار است. همچنین، ارز QNT در 26 اوت، توانسته به بالای میانگین متحرک صعود کند. این مسئله نشان‌دهنده‌ی تقاضای قوی در سطوح بالاتر است.


تجزیه و تحلیل قیمت کوانت (QNT)

ازاین‌رو، خریداران سعی دارند که روند را حفظ کرده و قیمت را به‌سمت «خط روند نزولی» (Downtrend Line) هدایت کنند. پس، احتمال درگیری شدید بین دو جناح خریدار و فروشنده، در خط روند نزولی، زیاد خواهد بود. درصورتی‌که قیمت از این سطح به عقب برگردد، اما نتواند میانگین متحرک نمایی 20 روزه (101 دلار) را بشکند، متوجه می‌شویم که احساسات بازار تغییر کرده است. یعنی اغلب افراد به‌جای فروش، ترجیح می‌دهند که QNT را در قیمت پایین خریداری کنند.


ازاین‌طریق، احتمال صعود قیمت به بالای خط روند افزایش خواهد یافت. اگر این تحلیل درست باشد، قیمت کوانت تا 120 دلار هم رشد می‌کند. در عوض، اگر قیمت نزولی شده و به زیر میانگین متحرک بیاید، تحلیل قبلی ما برای مدتی باطل خواهد شد و ممکن است که قیمت تا 95 دلار نیز پایین بیاید.


در تحلیل تکنیکال ارز کوانت (QNT) نیز مشاهده کردید که در زمان ثبات قیمت بیت کوین می‌توان سیگنال معاملاتی خوبی را از این ارز دیجیتال دریافت کرد.


در زمان ثبات قیمت بیت کوین (BTC) چگونه عمل کنیم؟

در زمان ثبات قیمت بیت کوین (BTC) چگونه عمل کنیم؟

وقتی که قیمت یک دارایی در محدوده‌ی خنثی قرار می‌گیرد، تریدرها استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی را اتخاذ می‌کنند. برای مثال، برخی کلا دست از معامله می‌کشند، بعضی دیگر به‌سراغ ربات‌های معامله‌گر می‌روند و عده‌ای هم به‌دنبال سیگنال معاملاتی در سایر دارایی‌ها می‌گردند.


فرضیه‌ای که ما امروز در این مقاله مطرح کردیم و با یک نمونه‌ی آماری آن را نشان دادیم، برای دسته‌ی سوم بسیار مناسب است. در واقع، چنین معامله‌گرانی با مشاهده‌ی قرار گرفتن بیت کوین (BTC) در محدوده‌ی رنج، می‌توانند ارزهای تون کوین (TON)، مونرو (XMR)، منتل (MNT) و کوانت (QNT) را به‌دقت مورد بررسی قرار دهند تا سیگنال معاملاتی سودآوری را از آن‌ها کسب کنند.


توصیه‌ی ما به شما این است که وقتی با چنین بازاری مواجه می‌شوید، شتاب را کنار بگذارید و با طمأنینه‌ی کامل نمودار قیمت این آلت کوین‌ها را تحلیل کنید. ازاین‌طریق، می‌توانید بهترین نتیجه را از تحلیل خود به دست آورید. همچنین، تعیین دستورات حد سود (TP) و توقف ضرر (SL) را با توجه به سطوحی که اشاره کردیم، فراموش نکنید. به‌این‌ترتیب، با برعکس شدن روند و شکست تحلیل، ضرر چندانی نخواهید کرد.


علاوه‌بر آن، تمام این آلت کوین‌ها و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در لیست معاملاتی صرافی اکسبیتو قرار دارند و شما می‌توانید در موقع مناسب، با بهترین قیمت و کمترین کارمزد، این رمز ارزها را خریداری کنید. کارمزد پایین، قیمت خوب و سرعت بالای معاملات اکسبیتو به شما کمک می‌کنند که از سیگنال‌های قیمت جا نمانید و به‌موقع با روند مورد نظر خود همراه شوید.


سخن پایانی


تجربه نشان می‌دهد که وقتی قیمت بیت کوین در روندی خنثی قرار می‌گیرد، می‌توان در آلت‌ کوین‌هایی مانند تون کوین (TON)، مونرو (XMR)، منتل (MNT) و کوانت (QNT)، ستاپ معاملاتی تشکیل داد. به همین خاطر، در این مقاله، به‌سراغ داده‌های تاریخی رفتیم و سعی کردیم که این فرضیه را در زمانی که بیت کوین به ثبات قیمتی رسیده بود، اثبات کنیم.