ممکن است که مفهوم و کاربرد API یا Application Programming Interface در ابتدا برایتان ترسناک و پیچیده به نظر برسند، اما APIها در واقع ابزاری قدرتمند برای تازه‌کاران در دنیای کریپتو، معامله‌گران متخصص و حتی سرمایه‌گذاران بزرگ در نظر گرفته می‌شوند. در هر لحظه APIها اجازه می‌دهند که معاملات و داده‌های بازار به طور یکپارچه بین سیستم‌های مختلف در یک محیط بسیار امن جریان یابند. به لطف APIها، کاربران می‌توانند به یک جریان داده یکپارچه برای تجارت و خودکارسازی استراتژی‌ها در چندین صرافی به طور همزمان دسترسی داشته باشند.


API (رابط برنامه‌نویسی کاربردی) با تسهیل تجارت آنلاین و دادن فرصتی به هزاران خرده‌فروش برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان، به تمرکززدایی اقتصاد مدرن کمک کرده است. API ها همچنین توسط شرکت‌های آنلاین از همه نوع در صنایع سنتی و صنعت کریپتو استفاده می‌شوند. در این مطلب به بررسی اینکه API چیست؟، انواع مختلف ‌‌API، کاربرد‌های ‌‌API در ارزهای دیجیتال و نحوه‌ی حضور ‌‌API در کریپتو می‌پردازیم.


API چیست؟

API یا همان که یک اسم بسیار طولانی به نسبت کاربرد خود دارد، به زبان ساده رابطی بین برنامه‌های مختلف است. شما می‌توانید اپلیکیشن‌ها را به عنوان یک سری کد که در سروری در حال اجرا شدن است در نظر بگیرید. با کمک API شما می‌توانید تعداد زیادی اپلیکیشن‌های کوچک را مثل یک پازل به یک دیگر متصل کنید و در نهایت برنامه مورد نظر خود را بسازید.(قسمت‌هایی از پازل که به مکمل یک‌دیگر می‌شوند همان API هستند.)
برای مثال وقتی شما یک سفر با اسنپ هماهنگ می‌کنید، برنامه اسنپ برای شما یک اپلیکیشن به نظر می‌رسد، اما در واقع مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف می‌باشد. یک برنامه برای پرداخت هزینه‌ی سفر، یک برنامه موقعیت مکانی شما را شناسایی می‌کند، یک برنامه نظرات شما مربوط به سفر را بررسی می‌کند و.... وقتی شما فرمی را به صورت آنلاین پر می‌کنید در صورتی که تمام اطلاعات را پر نکنید وارد مرحله‌ی بعد نمی‌شوید، این اطلاعات پر کننده‌ی قسمت‌های خالی پازل‌ها هستند که آن را به قطعه‌ی مکمل دیگرش وصل می‌کند. در ادامه به بررسی عمیق‌تر API و کاربردها و انواع آن می‌پردازیم.

انواع API

APIها در چهار حالت مختلف ارائه می‌شوند. هر یک از این‌ها، سطح دسترسی متفاوتی را پوشش می‌دهد یا در مورد APIهای وب، کاربرد متفاوتی را پوشش می‌دهد. اینکه کدام یک از این موارد را استفاده می‌کنید به نیازهای خاص API شما بستگی دارد. بخش‌های زیر توضیحاتی در مورد هر نوع API ارائه می‌دهند و می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید کدام یک برای مورد استفاده شما بهترین انتخاب می‌باشد. هر بخش همچنین زمینه و مثال‌هایی را ارائه می‌کند تا به زبان ساده درک کنید که چگونه هر مدل API می‌تواند در موارد استفاده مختلف قرار بگیرد.


انواع API

API های عمومی

APIهای عمومی، همچنین به عنوان API های باز شناخته می‌شوند، APIهایی هستند که برای استفاده عمومی منتشر می‌شوند. با یک API عمومی، هر کسی می‌تواند از هر تعداد شرکتی که از آن استفاده می‌کنند، داده درخواست کند. APIهای باز یک مؤلفه‌ی حیاتی برای برنامه‌های تلفن همراه‌تان هستند و همچنین یکپارچه سازی آسان با سرویس‌های اصلی بسیاری از وب سایت‌ها را برای شما فراهم می‌کنند. نمونه‌ای از API عمومی که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، API‌های نقشه‌های گوگل است. APIهای باز به ویژه زمانی مفید هستند که اطلاعات یا خدماتی دارید که می‌خواهید در دسترس عموم قرار دهید. این APIها اغلب برای پروژه‌های منبع باز و برای انتشار دانش عمومی مانند ناسا و سایر سازمان‌های دولتی استفاده می‌شوند.


API های خصوصی

API خصوصی یا بسته معمولاً توسط یک فروشنده در زیرساخت نرم‌افزار خود استفاده می‌شود. APIهای داخلی اغلب اختصاصی هستند، آن‌ها فقط در شبکه خصوصی یک سازمان استفاده می‌شوند. بیشتر سازمان‌ها از APIبرای تبادل داده با برنامه‌های مختلف تجاری داخلی، مانند مدیریت ارتباط با مشتری، برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا سیستم‌های مالی استفاده می‌کنند.

API های شریک

وقتی دو شرکت مختلف می‌خواهند داده‌ها را به اشتراک بگذارند، ممکن است این کار را از طریق یک API شریک انجام دهند. شرکت‌ها به فروشندگان اجازه می‌دهند از طریق یک API در ازای ویژگی‌ها یا خدمات اضافه شده در سیستم‌های خود، به جریان‌های داده دسترسی داشته باشند. این مدل به کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با کسب‌وکار دیگری ارتباط برقرار کنند. API خود را در صورت نیاز به دسترسی خارجی به API شریک تبدیل کنید اما این دسترسی باید محدود به کاربران مجاز باشد. احتمالاً در شرکت‌هایی که از سرویس‌های خارجی برای بخش‌هایی از عملکرد یک برنامه استفاده می‌کنند، APIهای شریک را مشاهده خواهید کرد. اغلب، این می تواند یک راه حل ترجیحی در مقایسه با توسعه خدمات باشد. این به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ویژگی‌هایی را که توسط متخصصان در جاهای دیگر توسعه داده شده است را در برنامه‌های خود ادغام کنند.


API های ترکیبی

این APIها برای کاهش بار سرور و ترافیک شبکه مفید هستند، زمانی که انتظار درخواست‌های مکرر برای چندین نقطه پایانی API را دارید. تماس‌ها کمتر انجام می شود و در نتیجه زمان پردازش سرور و تعداد درخواست‌ها در سراسر شبکه کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود API های کامپوزیت به طور استثنایی برای میکروسرویس‌ها مؤثر باشند. اغلب، برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی میکروسرویس ها باید اطلاعات را از چندین منبع جمع آوری کنند. داشتن API های ترکیبی که این کار را انجام می‌دهند، برنامه‌های کاربردی کارآمدتری را ایجاد می‌کنند. برای مثالی از یک API ترکیبی در عمل، به یک فرم سفارش آنلاین فکر کنید. هنگامی که کاربر فرم را تکمیل و ارسال می‌کند، برنامه اغلب مجبور است کاربر را ثبت کند، موجودی را بررسی و به روز کند و یک اعلان تأیید ارسال کند. یک API ترکیبی اجازه می‌دهد تا همه این وظایف به طور همزمان و در یک تماس واحد انجام شوند.


API چه کاربردی در کریپتو دارد؟

بازار کریپتو بسیار سریع تغییر می‌کند و پروژه‌های جدید روزانه راه‌اندازی می‌شوند و پروژه‌های موجود هم با سرعتی سرسام‌آور در حال افزایش و تکامل هستند. برای کسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، ماندن در بالای همه تغییرات و انجام تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند چالشی دلهره‌آور باشد. ها معاملات آگاهانه را فعال می‌کنند. اگر تا به حال از API صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو استفاده کرده‌اید، احتمالاً از این ویژگی استفاده کرده‌اید. تمام داده‌های بازار از طریق API در اختیار صرافی‌ها (و در نتیجه به کاربران) قرار می‌گیرد و هر ثانیه به‌روزرسانی می‌شود. این شامل قیمت سکه، ارزش بازار و ارقام حجم معاملات است. API های Exchange، API های بیت کوین، API های اتریوم و بسیاری دیگر وجود دارند تا مبادلات را با داده‌های بازار پیوند دهند و به شما اجازه تجارت بدهند.


API چه کاربردی در کریپتو دارد؟

1. کاربرد API در کیف پول‌های دیجیتال

اجرای API، به کاربران اجازه می‌دهد کیف پول خود و سایر برنامه‌های شخص ثالث ضروری خود را با صرافی‌ها ادغام کنند تا نیازی به ورود جداگانه به سیستم نداشته باشند. این API امکان ارتباط بین این ابزارها را فراهم می کند، تصویر دقیق‌تری از بازار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در وقت کاربران صرفه جویی می‌کند. بنابراین، به جای راه‌اندازی چند مورد در یک زمان، آن‌ها می‌توانند به جای آن روی یک پلت‌فرم کار کنند.


2. کاربرد API درمعاملات ارز دیجیتال

APIها همچنین تجارت الگوریتمی در ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. برخلاف بازارهای سنتی که هر از گاهی بسته می‌شوند، معاملات ارزهای دیجیتال هرگز متوقف نمی‌شوند. با این حال، مردم نمی‌توانند شبانه روز بیدار بمانند، بنابراین API ها تجارت الگوریتمی را برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و شرکت‌های ارزهای دیجیتال تسهیل می‌کنند. ها نه تنها در اجرای استراتژی های معاملاتی مفید هستند، بلکه به معامله گران در ساخت آن‌ها نیز کمک می‌کنند. یک استراتژی مؤثر مستلزم تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های بازار است و APIها به علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند تا این داده‌ها را پردازش کنند و فرصت‌های سودآوری را شناسایی کنند.


مزایای کلیدهای API در مقایسه با کلیدهای سنتی که در اینترنت استفاده می کنیم چیست؟

اولا، رمزهای عبور معمولی سایت ها را چند برابر آسیب پذیرتر می کند زیرا می توانند توسط شرکت ها مجددا استفاده شوند. در همین حال، کلیدهای API همیشه به طور تصادفی تولید می شوند، بسیار طولانی هستند، بدون ترتیب منطقی از نمادها استفاده می شود. در نتیجه، شکستن آنها تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این، سایت ها و نرم افزارهای سنتی ممکن است از شما بخواهند که ترکیب نام کاربری و رمز عبور خود را به روز کنید. این زمان می برد و مهم است، به خصوص اگر نماینده یک کسب و کار هستید، هر دقیقه می تواند مبلغی برای شما هزینه داشته باشد. API این مشکل را با خودکار شدن حل می کند. همانطور که می بینید، کلیدهای API دارای مزایای قابل توجهی هستند. به همین دلیل است که آنها به طور گسترده توسط سرویس‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند که هدفشان ارائه سیستم‌های امن و سالم تا حد امکان به مشتریان است.


کاربرد API ارز دیجیتال

خدمات مالی می‌توانند با استفاده از رابط‌های برنامه نویسی کاربردی (API) با خدمات بلاک چین و ارزهای دیجیتال ادغام شوند. از کیف پول‌های کریپتو گرفته تا استخراج کریپتو، کاربردهای API کریپتو بسیار قابل‌توجه و متنوع است. در اینجا نگاهی به نحوه عملکرد API صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو و شرکت‌ها از APIهای رمزنگاری شده می‌اندازیم.


کاربرد API ارز دیجیتال

1. کیف پول رمزنگاری شده

به احتمال زیاد، تلفن شما از قبل یک کیف پول دیجیتال دارد که برخی از داده‌های کارت اعتباری شما را برای خریدهای آنلاین و حضوری ذخیره می‌کند. در روشی مشابه، کیف پول‌های کریپتو به مدیریت جفت‌های کلید عمومی/خصوصی که مالکیت رمزارز اصلی را کنترل می‌کنند، کمک می‌کنند. ای‌پی‌آی کریپتو به عنوان یک مکان مرکزی عمل می‌کند که در آن می‌توانید رمزنگاری خود متصل شوید.

2. بانک‌های دیجیتال

API برای پلتفرم‌های بانک‌داری دیجیتال به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا با خدمات بانک‌داری رمزنگاری‌شده،یکپارچه شوند تا وام‌دهی، نگهداری حساب‌ها، پرداخت‌ها و پذیرش سپرده‌ها را فراهم کنند. همچنین به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا موجودی‌ها و کارمزدهای مشتریان را مطلع کنند. با انجام این کار، بانک‌ها به طور بالقوه می‌توانند مشتریان جدید را جذب کرده و با مشتریان فعلی تعامل بیشتری داشته باشند.


3. ردیابی نمونه کارها

APIها را می‌توان برای داده‌های ورودی تاریخی، بلاک چین‌های مورد استفاد یا ردیاب‌های کریپتو و... استفاده کرد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های رمزنگاری شده خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. این‌ها می‌توانند اطلاعاتی مانند تراکنش‌های انجام شده از یک آدرس خاص، پیگیری هزینه‌های پرداخت شده در یک تراکنش یا دوره تراکنش خاص، نظارت بر سپرده‌ها و برداشت‌ها و... را در اختیار قرار دهند.


4. مبادلات رمزنگاری

APIها همچنین می‌توانند شما را با داده‌های تاریخی و علایق سهام مرتبط کنند و سکه‌ها را بر اساس ارزش بازار و حجم مرتب کنند. برای مثال،‌می‌توانند تبادل FIX/REST و فیدهای WebSocket Coinbase می‌توانند «دسترسی مستقیم به سفارش‌دهی و ارائه داده‌های بازار بلادرنگ ارائه دهند.»


5. Crypto Custody

APIهای Crypto custody از ارائه دهندگان نگهبانی کریپتو با کیف پول‌های کریپتو و سایر برنامه‌های مدیریت ارز دیجیتال برای ذخیره و ایمن‌سازی دارایی‌های رمزنگاری ادغام می‌شوند ( به ویژه کلید خصوصی که صاحبان آن دارایی ها را تأیید می‌کند.)


سیستم‌های معاملاتی API به چه اندازه امن هستند؟

معمولاً ۳ سطح مجوز برای APIهای استفاده خصوصی در کریپتو وجود دارد:

  1. خواندن (مشاهده دارایی ها)
  2. نوشتن (سپرده دارایی، تجارت)
  3. انتقال/برداشت (انتقال/حذف دارایی)
    سیستم‌های معاملاتی API  به چه اندازه امن هستند؟

انجام معاملات از طریق کلیدهای API بسیار ایمن و قابل اتکا است، البته تا زمانی که مجوزهای صحیح را تنظیم کنید و بهترین شیوه‌های امنیتی مانند فعال کردن 2FA را در همه حساب‌های خود انجام دهید. به هیچ عنوان مجوز دسترسی به اطلاعات انتقال/برداشت را فعال نکنید تا در صورتی که به صورت تصادفی معاملات خود را به اشتراک گذاشتید حریم خصوصی داده‌های معاملات شما در سیستم API همچنان حفظ شود.


سخن آخر
انتخاب صرافی که یک API مطمئن و ایمن را فراهم کرده است تضمین کننده‌ی امنیت اطلاعات معاملات و برداشت‌های شما می‌باشد. در این مطلب ماهیت و عملکرد API‌ها را بررسی کردیم و دیدیم که ساختار آن‌ها نقش مهمی در به جریان افتادن عملیات‌ها و معماملات مد نظر ما همراه با حفظ امنیت داده‌ها دارند. API صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو یکی از ایمن‌ترین API های جهت انجام معاملات دیجیتال برای شما می‌باشد.