توکن پنکیک سواپ با نماد CAKE توکن بومی صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) است. این صرافی یک صرافی غیرمتمرکز برای مبادلهٔ رمز ارز بوده که ویژگی‌های خاص خود را داشته و به هزینه‌های پایین و سرعت تراکنش‌ها شهرت دارد. در ادامه قابلیت‌های متنوع این صرافی و توکن آن را معرفی می‌کنیم.


 آشنایی با رمز ارز پنکیک سواپ CAKE

آشنایی با رمز ارز پنکیک سواپ CAKE

پنکیک سواپ توسط یک گروه ناشناس از توسعه‌دهندگان خلق شد. این توسعه‌دهندگان با خروج از بازارسازهای خودکار (AMM) موجود در آن زمان به‌جای استفاده از شبکهٔ اتریوم از جایگزینی متفاوت بهره بردند. صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز در سپتامبر ۲۰۲۰ بر زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) به اجرا درآمد تا جایگزینی برای بازارساز خودکار (AMM) برای مبادله ارزهای دیجیتال باشد که هزینه‌های تراکنش کمتر و سرعت بالاتری ارائه کند. یک AMM یک صرافی غیرمتمرکز است که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.


با اینکه در ابتدا صرافی پنکیک سواپ فقط یک کپی بود، ولی به‌تدریج ویژگی‌هایی را اضافه کرد تا کاربردی‌تر باشد. کسب موفقیت برای پنکیک سواپ زیاد طول نکشید و در فوریه ۲۰۲۱ به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های مبادلهٔ ارز دیجیتال غیرمتمرکز بر حسب میزان کل توکن قفل‌شده (TVL) یا مقدار سرمایه سپرده‌گذاری‌شده، تبدیل گردید.


صرافی پنکیک سواپ به کاربران خدماتی از قبیل کشت سود (Farming)، سهام‌گذاری و ویژگی‌های لاتاری عرضه می‌کند و فرصت‌هایی برای دریافت پاداش به آن‌ها می‌دهد. پنکیک سواپ از مدل بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند و توکن بومی خود (CAKE) را برای فعالیت‌های متنوعی به کار می‌گیرد.


آشنایی با رمز ارز پنکیک سواپ CAKE

به یُمن نرخ پاداش بالای آن، پنکیک سواپ به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد؛ چراکه نرخ پاداش بیش از ۱۰۰ درصد به کسانی که در توکن بومی آن CAKE سهام‌گذاری کنند پرداخت می‌کرد؛ ولی متأسفانه این جذابیت مورد سوء‌استفاده‌های کلاهبرداران نیز قرار گرفت و به بهشت فریب‌های پامپ و دامپ (Pump and Dump) تبدیل شد. صرافی پنکیک سواپ هزینه‌های معقولی دارد که ۰.۲۵ درصد برای کلیه تریدرها هزینه برمی‌دارد.


یکی از جنبه‌های جذاب پنکیک سواپ امکان مشارکت در لاتاری‌ها و رقابت‌های ترید است. پنکیک سواپ به‌طور منظم جوایز ارز دیجیتال به رقبا اهدا می‌کند.


در میانه سال ۲۰۲۲ پنکیک سواپ اعلام کرد که تعداد توکن CAKE را به حداکثر ۷۵۰ میلیون عدد محدود می‌کند و کاربردهای دیگری برای توکن‌های قفل‌شده برای کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت انجام می‌دهد.


رمز ارز پنکیک سواپ (CAKE) چه کاربردهایی دارد؟

رمز ارز پنکیک سواپ (CAKE) چه کاربردهایی دارد؟

هر کسی که یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشد می‌تواند در صرافی پنکیک سواپ به مبادلهٔ توکن‌ها یا سهام‌گذاری آن‌ها بپردازد. کاربردهای متنوعی برای رمز ارز پنکیک سواپ وجود دارند؛ زیرا کاربردهای جذابی از قبیل سهام‌گذاری، کشت سود (Farming)، بازی‌ها و NFTها برای آن در نظر گرفته شده‌اند. جامعهٔ کاربری فعال آن نیز تراکنش‌های بیشتر و تعاملات قراردادی بالاتری از یونی سواپ (Uniswap) در اختیار می‌گذارند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این کاربردها می‌پردازیم.


سهام‌گذاری

با سهام‌گذاری ارز دیجیتال در پنکیک سواپ می‌توانید درآمد غیرفعال داشته باشید و این یکی از دلایل محبوبیت آن است.


پنکیک سواپ به کاربران اجازه می‌دهد هر توکن ارز دیجیتال BEP20 (توکن‌های ساخته‌شده در زنجیره هوشمند بایننس) را ترید کنند. ازآنجایی‌که این صرافی غیرمتمرکز است، اجازه می‌دهد مبادلات رمز ارز از طریق استخرهای نقدینگی (Liquidity pool) صورت گیرند. هر استخر نقدینگی حاوی دو نوع مختلف ارز دیجیتال بوده و دارای یک نرخ درصد سالانه (APR) است که با توکن پنکیک سواپ (CAKE) پرداخت می‌شود. پنکیک سواپ این APR را به سپرده‌گذارانی پرداخت می‌کند که سرمایه‌های خود را در استخر قفل (سهام‌گذاری) کرده باشند.


کاربران با سپرده‌گذاری توکن‌های ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ می‌توانند پاداش دریافت کنند. البته باید مراقب باشید، زیرا این کار بدون ریسک نیست. اگر ارزش یکی از ارزهای دیجیتال که سهام‌گذاری کرده‌اید، کاهش یابد، ممکن است به‌جای دریافت پاداش، کل پول خود را از دست بدهید.


کشت سود

کشت سود

یکی از روش‌های کسب سود در پنکیک سواب کشت سود (Farming) است. در این روش استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) حاوی دو ارز دیجیتال هستند و کاربر باید مقدار مساوی از هر یک را واریز کرده و مزرعه‌ها (Farm) توکن‌های CAKE را به‌عنوان پاداش پرداخت می‌کنند.


گیمینگ

پنکیک سواپ دارای یک بازارچه گیمینگ بوده که هاب نهایی برای گیمرها، توسعه‌دهندگان و جامعه طرفداران است تا به بازی کردن، ساختن و متصل شدن بپردازند. تجربهٔ گیمینگ در اینجا خلاقیت بدون مرزی را به هر کسی که به آن تعلق دارد عرضه می‌کند و مهم نیست که از کدام بلاک چین آمده باشند. هدف این بازارچه فوران پتانسیل‌های بدون محدودیت GameFi است که با ترکیب فناوری‌های بلاک چین، دیفای و «بازی برای کسب درآمد» به بازیکنان می‌دهد.


 تأمین نقدینگی تأمین نقدینگی

تأمین نقدینگی

تعداد بی‌شماری استخر نقدینگی (Liquidity Pool) در پنکیک سواپ وجود دارند. مقادیر APR بر اساس ارزهای دیجیتال موجود در استخر و اندازهٔ استخر (یعنی میزان سرمایه‌ها) محاسبه می‌شود. معمولا مقدار آن‌ها در ابتدا بیشتر است و با رشد کردن استخر کاهش می‌یابد.


ترید کردن

مبادله کردن انواع مختلفی از توکن‌های ارز دیجیتال بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری و تنها با متصل کردن یک کیف پول رمز ارز از قابلیت‌های جذاب پنکیک سواپ است.


حاکمیت

توکن CAKE علاوه‌بر کاربردهای معاملاتی، ارزش حاکمیتی هم دارد و به دارندگان اجازه می‌دهد در مورد تصمیمات نسبت به پروتکل‌های این پلتفرم، مشخص کردن تخفیف‌های هزینه‌های مبادله در آینده، دسترسی به عرضه اولیه فارم (IFO)، خرید بلیت‌های لاتاری و غیره رأی دهند.


عرضه اولیه فارم (IFO)

عرضه اولیه فارم (IFO)

عرضه اولیه فارم (IFO) یک مفهوم جدید عرضه اولیه توکن است که پیشگام استفاده از آن پنکیک سواپ بود. کاربران برای مشارکت در یک عرضه اولیه فارم باید پروفایل پنکیک سواپ خود را ایجاد کرده باشند و سپس توکن‌های CAKE خود را در استخر IFO ثبت می‌کنند تا توکن بخرند. میزان CAKE ثبت شده یک کاربر توسط تعداد iCAKE مورد نیاز یک کاربر تعیین می‌شود. iCAKE یک توکن نیست بلکه یک سنجه عددی است که برای محاسبه تعداد CAKE‌ سهام‌گذاری‌شده در استخر سهام‌گذاری مدت مشخص CAKE و کل دوره سهام‌گذاری شخص در این موقعیت به کار می‌رود.


NFTها

می‌توان با استفاده از پنکیک سواپ به خرید و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) پرداخت. این پلتفرم علاوه‌بر مبادلهٔ رمز ارز، دارای بازارچه NFT نیز بوده که مجموعه‌های NFT تأییدشده در آن قابل خرید و فروش هستند. پنکیک سواپ با ارائه مجموعه‌های NFT خود و ارائه قابلیت خلق پروفایل‌های شخصی در صرافی با متصل کردن آن‌ها به یک NFT در صدر جدول قرار دارد.


پروتکل‌ها و تجمیع‌کنندگان

پروتکل‌ها و تجمیع‌کنندگان

پنکیک سواپ بیش از یک پروتکل دیفای است. پنکیک سواپ یک پروتکل گردش نقدینگی بوده که بر زنجیره هوشمند بایننس فعالیت می‌کند و به‌صورت نسخه‌ای ارزان‌تر و سریع‌تر از صرافی‌های مبتنی بر اتریوم ظاهر شده است. پنکیک سواپ به مشتریان خود اجازه می‌دهد با استفاده از استخرهای نقدینگی تولیدشده توسط کاربران، ارزهای دیجیتالی مبادله کنند. پروتکل همچنین راه‌حل‌های کشت سود دیفای برای ارائه‌دهندگان گردش نقدینگی ارائه کرده که شامل استخرهای نقدینگی شخصی‌سازی‌شده می‌شود.


هر مبادله انجام‌شده از طریق یک تجمیع‌کننده (Aggreegator) که از استخر پنکیک سواپ استفاده می‌کند در حجم آن محاسبه می‌شود. وقتی از یک تجمیع‌کننده استفاده کنید، مبادلات ممکن است از طریق چندین استخر انجام شوند، ولی تنها حجمی که از استخر پنکیک سواپ استفاده شده محاسبه خواهد شد.


 آیا پنکیک سواپ (CAKE) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا پنکیک سواپ (CAKE) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

یکی از امتیازات پنکیک سواپ بسیار امن بودن آن بوده؛ به‌طوری که تا کنون دچار هک نشده است. ساخته شدن آن بر زنجیره هوشمند BNB (که قبلا زنجیره هوشمند بایننس خوانده می‌شد) باعث شده هزینه‌های پایین و سرعت تراکنش واقعا سریعی داشته باشد.


همکاری آن با صرافی بایننس (Binance) در مارس ۲۰۲۲ باعث شد که یک ریزبرنامه (Mini Program) در اپلیکیشن موبایلی بایننس ساخته شود تا کاربران بتوانند به آسانی به معامله در پنکیک سواپ بپردازند. بدین ترتیب پنکیک سواپ اولین پروژهٔ دیفای بود که در اکوسیستم بایننس یک ریزبرنامه داشت. پنکیک سواپ به همکاری با دیگر پروژه‌ها و شرکت‌ها ادامه می‌دهد که نویدبخش آینده‌ای امیدوارکننده است.


بااین‌حال، قابلیت ساخت توکن و فروش آن در پنکیک سواپ آن را به جایی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل کرده است که با ساختن و عرضهٔ گستردهٔ یک توکن کاربران را تشویق به خرید می‌کنند و پس از بالا رفتن ارزش کل توکن‌های خود را فروخته و دست آن‌ها را خالی می‌گذارند. معضل دیگری که در پنکیک سواپ وجود دارد تهدید‌های امنیتی است که برای مثال در نوامبر ۲۰۲۱ برای این پلتفرم رخ داد.


از سوی دیگر موقعیت پنکیک سواپ در اکوسیستم تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) و کلیه گزینه‌های سهام‌گذاری آن یک فرصت سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی خوب به نظر می‌رسد. مزایایی از قبیل کم بودن هزینه‌ها، ساده و سرراست بودن کار با آن و داشتن استخرها و فارم‌های بسیار هم جذابیت دارند.


البته مانند دیگر رمز ارزها، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در پنکیک سواپ نیازمند مشاوره با کارشناسان حرفه‌ای و توجه به تحولات بازار است.


در همین راستا، اگر شما به خرید پنکیک سواپ (CAKE) علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید این کار را از طریق صرافی اکسبیتو انجام دهید. اکسبیتو به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بنیان، امکان خرید پنکیک سواپ را با بهترین قیمت و کمترین کارمزد برایتان فراهم کرده است.


سخن پایانی کاربرد ارز پنکیک سواپ

سخن پایانی


پنکیک سواپ توانسته است در بازار ارزهای دیجیتال جای خود را به‌خوبی باز کرده و با ارائه یک پلتفرم سریع و کارآمد، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند. امکان دریافت پاداش از فعالیت‌های گوناگون از مزایای این پلتفرم بوده و امکان تولید و خرید و فروش توکن‌های متنوع آن را به فرصتی جذاب برای فعالیت تبدیل کرده است.