امروزه‌روز مردم به دنبال سرمایه‌گذاری و سودآوری گسترده و کلان هستند آن‌ها معمولاً راه‌های مختلف را امتحان و در نهایت بهترین روش جهت سودآوری را انتخاب می‌کنند. یکی از شیوه‌های کسب درآمد در عصر حاضر که با روی کار آمدن ارز دیجیتال نیز رونق بسیاری پیدا کرده، آربیتراژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری است. ما در این مقاله قصد داریم آربیتراژ گیری و مهم‌ترین قوانین مربوط به این شیوه‌ی معاملاتی را برای هر تریدر شرح دهیم. پس با ما در‌ادامه همراه باشید.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ از نظر علم اقتصاد به معنای به دست آوردن سود از تفاوت قیمت یک کالا و یا دارایی بین بازارهای موجود (دو یا چند بازار) است. در حقیقت می‌توان گفت زمانی که یک دارایی، کالا، سهام و یا ارزی در بازارهای گوناگون دارای ارزش متفاوتی باشد، آربیتراژگران (خریداران) دارایی را از بازاری که دارای قیمت کمتری است خریداری می‌نمایند و آن را در بازاری که دارایی دارای قیمت بیشتری است می‌فروشند و به‌این‌ترتیب در بازه زمانی کوتاهی سود می‌کنند.

آربیتراژ چیست؟.png

در دنیای ارز دیجیتال نیز آربیتراژ به همین مفهوم است. تریدرها در این بازار ارز را با قیمت کمتر از یک صرافی خریداری می‌نمایند و با قیمت بیشتر به صرافی دیگری می‌فروشند. یک تریدر موفق در این حوزه کسی است که به دنبال ارزان‌ترین صرافی جهت خرید ارز و گران‌فروش‌ترین صرافی جهت فروش ارز باشد. در چنین صورت است که وی سود زیادی خواهد کرد.


هرچند آربیتراژگیری روشی نسبتاً کم‌خطر و ایمن برای تبادل رمز ارز و ارز دیجیتال است. اما این شیوه کسب درآمد نیز مانند سایر روش‌ها یکسری خطرات و ریسک‌ها دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


ریسک‌ها و خطرات آربیتراژ گیری چیست؟


فقدان دانش و آگاهی کافی و لازم


هرچند آربیتراژ گیری از مطمئن‌ترین روش‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال است. اما نداشتن دانش و آگاهی لازم و کافی در این زمینه منجر به هدر رفت سرمایه و ضرر می‌شود. لذا توصیه می‌شود تریدرها قبل از آغاز آربیتراژگیری حتماً دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.



بالا رفتن احتمال اشتباه با افزایش تعداد تراکنش‌ها


در آربیتراژ گیری معمولاً تعداد تراکنش‌های انجام‌شده زیاد‌است و همین عامل هم سبب افزایش احتمال خطا و اشتباه می‌شود. مثلاً تریدر ممکن است نوع ارز را اشتباه انتخاب نماید و یا آن را به آدرس غلطی ارسال کند. با افزایش دقت حین انجام عملیات آربیتراژ گیری احتمال این ریسک کاهش پیدا می‌کند.

افزایش ناگهانی نوسانات و منفی شدن سود


گاهی حین معامله ارز دیجیتال نوسانات به‌صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، تفاوت بین قیمت‌ها قبل از نهایی کردن معامله بسته، هزینه‌های معامله غیر معمولی و یا روند انجام معاملات کند می‌شود. در این صورت یا سود حاصله صفر و یا رقم سود به‌کلی منفی می‌شود. این عامل هم یکی دیگر از ریسک‌های آربیتراژ گیری برای تریدرها است.

بالا بودن کارمزد بعضی رمز ارزها


بالا بودن کارمزد بعضی از رمز ارزها یکی دیگر از خطرات آربیتراژ گیری برای تریدرها است و می‌تواند منجر به منفی شدن سود شود. بنابراین تریدرها قبل از خرید و فروش حتماً به کارمزد تعلق‌گرفته به ارز دیجیتال توجه کنند.

قوانین مهم در آربیتراژ‌گیری کدام‌اند؟

قوانین مهم در آربیتراژ‌گیری کدام‌اند.png

تریدرها برای موفقیت در این زمینه لازم است با مهم‌ترین قوانین آربیتراژ‌گیری آشنا باشند. این قوانین عبارت‌اند از:

1- انتخاب صرافی مناسب:

از اساسی‌ترین قوانین آربیتراژ‌گیری انتخاب صرافی مناسب است. این صرافی بهتر است حجم معاملاتی بالایی داشته باشد، قیمت ارزهای ارائه‌شده توسط آن پایین باشد و از همه مهم‌تر معتبر و خوش‌نام باشد.

2- انجام دقیق و صحیح معامله:

قبل از آربیتراژ گیری حتماً چندین بار صحت آدرس‌ها، قابلیت و سرعت انتقال را بررسی نمایید.

3- افزایش سرعت عمل در آربیتراژ گیری:

داشتن سرعت بالا از دیگر قوانین مهم برای تریدرها است. تریدر موفق با داشتن سرعت و عکس‌العمل سریع احتمال موفقیت خود را افزایش می‌دهد. زیرا که زمان در انجام آربیتراژ بسیار تأثیرگذار است و سرعت پایین سبب از بین رفتن فرصت می‌شود.

4- استفاده از ربات‌ها در صورت نداشتن مهارت کافی:

اگر به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اید و خیلی مهارت ندارید با استفاده از ربات‌های معتبر آربیتراژ روند معاملاتی خود را تسهیل کنید.

5- آربیتراژ گیری با سرمایه‌های کلان:

از دیگر قوانین مهم این حوزه است. زیرا که خرید و فروش با سرمایه‌های خرد با توجه به کارمزدهای تعلق‌گرفته اصلاً از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

سخن پایانی.png


سخن پایانی

در بالا به‌طور مختصر آربیتراژ‌گیری را تعریف کردیم و تعدادی از مهم‌ترین قوانین آن برای تریدرها را برشمردیم. در انتها متذکر می‌شویم که انجام هرچه بهتر این معامله نیازمند سرعت و دانش بالا است. پس سعی کنید دانش خود در این حوزه را افزایش دهید. امید است این مطالب بتواند در این راه گام موثری بردارد.