معمولاً سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل‌های بنیادین و فنی خود، به خرید ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند. ازآنجایی‌که رمز ارزها نوسانات زیادی دارند، با استفاده از بررسی نمودار قیمت آن‌ها، می‌توان به تحلیل مفیدی برای یافتن زمان مناسب خرید و فروش ارزها دست یافت. حالا تصور کنید که یک ارز دیجیتال هیچ نوسانی نداشته و همیشه قیمتش ثابت باشد، آن‌وقت تکلیف سرمایه‌گذاران برای تشخیص زمان مناسب خرید آن‌ چیست؟


این چالش در مورد استیبل کوین‌هایی، مانند تتر (USDT)، صدق می‌کند؛ زیرا آن‌ها همیشه قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارند. ازاین‌رو، تشخیص بهترین زمان برای خرید تتر می‌تواند برای معامله‌گران چالش‌برانگیر باشد. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو قصد داریم به این موضوع بپردازیم و ببینیم که چه زمانی باید به خرید تتر اقدام کنیم.


آشنایی با تتر (USDT)

آشنایی با تتر (USDT)

تتر (Tether)، در سال 2014، با نام اولیه «ریل کوین» (RealCoin) به بازار عرضه شد؛ اما در نوامبر همان سال، تغییر نام داد. تتر استیبل کوینی با پشتوانه ارزهای فیات است که سعی می‌کند قیمت خود را برابر با دلار آمریکا حفظ کند. ازاین‌رو، در خزانه این شرکت، به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار آمریکا نگهداری می‌شود. در گذشته، نسبت به ذخایر پشتوانه این استیبل کوین، موجی از بدبینی وجود داشت؛ اما اخیراً این شرکت گزارشی دقیق را از وثیقه USDT منتشر کرده و خیال کاربران از این بابت راحت شده است.


اصولاً بازار رمز ارزها با نوسانات بی‌شمارش شناخته می‌شود و این مسئله برای اغلب سرمایه‌گذاران ترسناک است. در این میان، تتر به‌عنوان ارزی پایدار که قیمت دلار آمریکا را نمایندگی می‌کند، احساسی از آرامش را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. به همین خاطر، در سال‌های اخیر، USDT به‌طور گسترده مورد پذیرش سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کاربران امور مالی غیرمتمرکز قرار گرفته است و در زمینه‌های مختلفی به کار می‌رود.


چرا باید تتر (USDT) بخریم؟

ازآنجایی‌که تتر همیشه قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد، انجام محاسبات آن بسیار ساده است. از طرفی، این استیبل کوین پرمعامله‌ترین رمز ارز در سال 2023 بوده و در حجم بسیار بالایی خرید و فروش می‌شود. در واقع، USDT کوینی کاملاً منحصربه‌فرد است و شهرت و محبوبیت بسیار بالایی دارد. این استیبل کوینِ همه‌کاره در حوزه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود و در سرمایه‌گذاری، جفت‌ارزهای معاملاتی و دیفای نقشی اساسی دارد. به‌خاطر همین، در این بخش، بررسی می‌کنیم که چرا باید تتر بخریم.


نقدینگی بسیار بالا

نقدینگی بسیار بالا

ازآن‌جایی‌که تتر به قیمت دلار آمریکا متصل شده و ارزش این ارز فیات را در امور مالی غیرمتمرکز نمایندگی می‌کند، در حجم بسیار بالایی معامله می‌شود. این مسئله باعث شده که تتر نقدینگی بسیار بالایی داشته باشد و هیچ استیبل کوینی نتواند، در این زمینه، با آن رقابت کند.


پایداری در بازار ناپایدار

بااینکه ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی دارند، اما تتر مانند پناهگاهی ایمن است که کاربران را از تلاطم بازار نجات می‌دهد. به همین خاطر، افرادی که می‌خواهند دارایی پایداری را در سبد سرمایه خود بگنجانند، به خرید USDT اقدام می‌کنند.


شفافیت بالا

در طول این سال‌ها، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره پشتوانه تتر وجود داشتند. برخی معتقد بودند که USDT با مجموعه‌ای از ارزهای فیات و دارایی‌های دیگر وثیقه شده و بعضی دیگر اعتقاد داشتند که تتر اصلاً پشتوانه‌ای ندارد. بااین‌حال، اخیراً شرکت تتر رویکرد شفاف‌سازی را در پیش گرفته و قصد دارد که با سرمایه‌گذارانش به‌صورت صادقانه رفتار کند. همچنین، پشتوانه این استیبل کوین مورد ممیزی قرار گرفته و خیال سرمایه‌گذاران از این مسئله راحت شده است. این شفاف‌سازی باعث می‌شود که معامله‌گران با دید کامل به خرید USDT اقدام کنند.


کارمزد پایین.

کارمزد پایین

کسب‌و‌کارها و مشاغل مختلف برای انتقال دارایی‌ها، باید کارمزدهای زیادی را بپردازند. خصوصاً انتقال ارزهای فیات مستلزم پرداخت هزینه‌های بالایی است. در سوی مقابل، تتر بر روی شبکه‌های مختلفی راه‌اندازی شده و برخی از این شبکه‌ها کارمزدهای پایینی دارند؛ حتی در مواردی، بلاک چین‌هایی مشاهده شده‌اند که به‌صورت رایگان USDT را انتقال می‌دهند. این ویژگی برای شرکت‌ها و تاجران بسیار مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند که سرمایه‌های خود را حفظ کنند.


سرمایه‌گذاری روی دلار

در کشورهای توسعه‌یافته‌ای که اقتصاد پویایی دارند، دلار آمریکا نوسانات چندانی نداشته و تقریباً نرخ USD در این مناطق، ثابت باقی می‌ماند؛ حتی ممکن است که دچار افت هم شود. بااین‌حال، در کشورهایی که با تورم زیادی مواجه‌اند، مانند ایران، اغلب نرخ دلار روبه‌افزایش است. در نتیجه، دلار سرمایه‌گذاری خوب و مطمئنی برای ساکنان این مناطق محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که خرید و فروش دلار فیزیکی دشوار بوده و نیاز به صرف کردن وقت و انرژی زیادی دارد، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که تتر را به‌جای این ارز فیات خریداری کنند.


بهترین زمان برای خرید تتر

بهترین زمان برای خرید تتر (USDT)

همان‌طور که می‌دانید، تتر همیشه قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. به‌این‌ترتیب، گزینه‌ی بسیار خوبی برای حفظ سرمایه‌های ما در برابر تورم و کاهش ارزش است. پس برای درک تغییرات تتر نسبت به ریال ایران، باید به عوامل موثر بر قیمت دلار توجه داشته باشیم. از طرفی، شخصی که تتر را می‌خرد و از آن نگهداری می‌کند، صرفاً ارزش سرمایه خود را حفظ کرده است؛ در این میان، کسی سود می‌کند که تتر را در زمان مناسب بخرد و آن را به‌موقع بفروشد. به همین خاطر، در این بخش، سعی خواهیم کرد که بهترین زمان برای خرید تتر را پیدا کنیم.


تحلیل فاندامنتال

در تحلیل فاندامنتال یا بنیادین دلار، باید به عوامل مهم سیاسی، مانند برجام، توجه داشته باشید؛ در نتیجه، چنین خبرهایی که بر روی اقتصاد تأثیر می‌گذارند، باعث تغییرات قیمت تتر نیز می‌شوند. پیگیری اخبار روش بسیار خوبی برای یافتن زمان مناسب برای خرید تتر است.


⚠️البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از عوامل سیاسی، پیش از رخ دادن، تأثیرات خود را می‌گذارند؛ یعنی وقتی خبری درباره یک واقعه‌ مهم مخابره می‌شود،سرمایه‌گذاران به خرید یا فروش دلار روی می‌آورند و قیمت آن تغییر می‌کند. پس، اگر شما صبر کنید تا اتفاق مورد نظر نهایی شود، احتمال دارد که روند حرکتی اصلی را از دست داده و در سقف یا کف قیمت، به معامله تتر اقدام کنید. برای مثال، خبرهایی، مانند لغو تحریم‌ها، پیش از اینکه عملی شوند، تاحدودی قیمت دلار را پایین می‌آورند؛ ازاین‌طریق، زمان مناسبی برای خرید USDT فراهم می‌شود.

تحلیل تکنیکال

اگرچه تتر همیشه قیمتی برابر با دلار دارد و نمودار آن به خطی صاف شبیه است؛ اما برای تحلیل تکنیکال قیمت دلار، می‌توانید از نمودار دلار/ریال بهره ببرید. این نمودار به شما کمک می‌کند که تحلیل‌های مناسبی را انجام داده و قیمت آینده تتر را پیش‌بینی کنید. برای بررسی فنی نمودار قیمت، ابزارهایی مانند خطوط حمایت و مقاومت، اندیکاتورها، الگوهای کندل استیک و... بسیار مفید هستند. در واقع، تحلیل تکنیکال به دانش تحلیلی گسترده‌ای نیاز دارد و با یادگیری این آموزش‌ها، معامله‌گران بهترین زمان برای خرید تتر را شناسایی می‌کنند.


تا قبل از ساعت 15

بازار دلار، مانند طلا، از ساعت 10 تا 11 صبح به وقت ایران شروع به کار می‌کند. به همین خاطر، برای مشاهده نرخ جدید، باید تا این ساعات از روز صبر کرد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که قیمت تمام ارزهای فیات را بر اساس نرخ صبح بازار بسنجید و به قیمت‌های روز گذشته توجه چندانی نداشته باشید.


از طرفی، مشاهده می‌شود که در ساعات پایانی زمان اداری، یعنی از ساعت 15 به بعد، دلالان و صرافی‌ها در تلاش هستند تا نوساناتی را در قیمت دلار ایجاد کنند. ازاین‌رو، خرید تتر و دلار در چنین زمان‌هایی توصیه نمی‌شود.


روزهای اداری هفته

قانونی نانوشته در بازار ارزی وجود دارد که بر اساس آن، قیمت دلار در روزهای آخر هفته بالا می‌رود. البته برخی از کارشناسان، این اتفاق را تأیید نمی‌کنند؛ اما آمارهایی درباره صحت این رشد قیمتی وجود دارند. ازاین‌رو، توصیه می‌شود که تتر را نیز در روزهای ابتدایی و میانی هفته خریداری کنید.


تغییرات قیمت بیت کوین

تغییرات قیمت بیت کوین

بااینکه در ظاهر، تتر همیشه قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد؛ اما در عمل، این استیبل کوین، در اطراف 1 دلار، نوسان می‌کند. یعنی تتر سعی دارد که خود را در محدوده این ارز فیات نگه داشته و پایدار بماند. بااین‌حال، عواملی وجود دارند که انحراف قیمت USDT را افزایش می‌دهند. یکی از این عوامل، تغییرات قیمت بیت کوین است.


ازآنجایی‌که تتر پای ثابت معاملات رمز ارزی محسوب می‌شود، وقتی قیمت بیت کوین بالا می‌رود، می‌فهمیم که معامله‌گران با تترهای خود به خرید BTC اقدام کرده‌اند. دراین‌صورت، عرضه USDT افزایش یافته و تقاضا برای آن کمتر می‌شود. این اتفاق می‌تواند قیمت تتر را کاهش دهد؛ به‌طوری که ما شاهد انحراف نرخ USDT روبه‌پایین خواهیم بود. در چنین مواقعی، فرصت مناسبی برای خرید تتر به دست می‌آید.


هاوینگ بیت کوین

یکی دیگر از عوامل موثر بر انحراف قیمت تتر، هاوینگ بیت کوین است. در واقع، هر چهار سال یکبار، پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود که به این رویداد هاوینگ می‌گوییم. آمارها نشان می‌دهند که همیشه پس از هاوینگ، سرمایه‌گذاران کمی از بیت کوین دلسرد می‌شوند و BTCهای خود را با USDT معاوضه می‌کنند. این مسئله باعث انحراف تتر روبه‌بالا شده و قیمت این رمز ارز را افزایش می‌دهد. در نتیجه، پیش از هاوینگ، زمان خوبی برای خرید تتر است.


بهترین مکان برای خرید تتر کدام است؟

بهترین مکان برای خرید تتر کدام است؟

طبیعتاً ساکنان ایران، با استفاده از ریال، به خرید تتر اقدام می‌کنند. ازاین‌رو، برای این کار، به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی نیاز است. بااین‌حال، فروش ریالی تتر تنها عاملی نیست که یک صرافی را به مکان خوبی برای خرید تتر تبدیل می‌کند. در واقع، روش‌های مختلفی برای خرید تتر وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، «لیمیت اردر» یا «خرید و فروش محدود» است.


زمانی که شما می‌خواهید تتر را با قیمت بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید، احتمال دارد که این قیمت نسبت به نرخ لحظه‌ای دلار بالاتر باشد. در عوض، در روش لیمیت اردر، شما می‌توانید قیمت مورد نظر خود را ثبت کنید و منتظر بمانید تا یک کاربر دیگر، تترهای خود را با قیمت مد نظر شما بفروشد. دراین‌صورت، خرید شما نهایی شده و تترها را با قیمتی مناسب، به سبد سرمایه‌تان اضافه می‌کنید.


در همین راستا، صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان معامله تتر را با 3 روش «خرید و فروش محدود»، «خرید و فروش فوری» و «سواپ» فراهم کرده است. ازاین‌طریق، شما می‌توانید USDT را با بهترین قیمت، خرید و فروش کنید. در ضمن، صرافی اکسبیتو کمترین کارمزد بازار را برای معاملات در نظر گرفته است تا خیال شما بابت سرمایه‌گذاری بر روی تتر و سایر رمز ارزها راحت باشد.


سخن پایانی


تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، محبوب‌ترین استیبل کوین دنیا است که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد. این رمز ارز در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ ازاین‌رو، پس از بیت کوین و اتریوم، توانسته در جایگاه سوم بازار کریپتو، از نظر ارزش بازار، قرار بگیرد. از طرفی، ساکنان کشورهایی، مانند ایران، USDT را می‌خرند تا سرمایه‌های خود را از تورم و کاهش ارزش حفظ کنند. بااین‌حال، شناخت بهترین زمان برای خرید تتر ظرافت‌هایی دارد که سرمایه‌گذاران باید از آن‌ها مطلع باشند. به‌خاطر همین، در این مقاله، سعی کردیم که با ارائه نکاتی، زمان مناسب برای خرید USDT را مورد بررسی قرار دهیم.