اگر از آن دسته افرادی باشید که دنیای ارز دیجیتال را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند، احتمالاً اصطلاح دیوار فروش و دیوار خرید ارز دیجیتال را شنیده‌اید. دانستن درباره دیوار فروش سبب می‌شود بتوانید در معامله‌های ارزی خود سود بیشتری کسب کنید. در این مقاله درباره چیستی و اهمیت این دیوارها می‌خوانید. با ما همراه شوید.

دیوار خرید ارز دیجیتال چیست؟

اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال، معاملات بین معامله‌گران را از طریق استفاده از لیست سفارش (orderbook) ثبت و تسهیل می‌کنند. این لیست، مجموعه‌ای از سفارش‌های خرید و فروش انجام‌شده توسط معامله‌گران است؛ برای یک دارایی مالی خاص است و بر اساس سطح قیمت سازماندهی شده است. در این لیست، هر سفارش انفرادی (individual order) درخواست خرید یا فروش مقدار معینی از ارز دیجیتال با قیمتی معین است.


دیوار خرید ارز دیجیتال در حقیقت یک سفارش خرید با حجم بسیار زیاد و با قیمت مشخص است. به این نوع سفارش Buy Limit Order یا «سفارش خرید محدود» می‌گویند. منظور از محدود‌بودن، مشخص‌بودن قیمت است. پس سفارش محدود خرید، سفارشی برای خرید کوین با قیمت مشخص یا کمتر از آن است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا میزان پرداخت را کنترل کنند.


دیوار خرید ارز دیجیتال در حقیقت از لیست سفارش‌ها بیرون می‌آید. وقتی به لیست سفارش در یک لحظه معین نگاه می‌کنیم، چیزی که می‌بینیم «نمودار عمقی» یا depth chart نامیده می‌شود که ابزاری برای درک عرضه و تقاضای ارز دیجیتال است. در زیر نمونه‌ای از نمودار عمقی را می‌بینید.

دیوار خرید ارز دیجیتال چیست؟

دیوار فروش ارز دیجیتال چیست؟

در صفحات مربوط به رصد فعالیت‌های ارز دیجیتال، قسمتی برای دیدن سفارشات وجود دارد که به آن دفتر سفارش می‌گویند. اگر وارد این بخش شوید و انباشت سفارش فروش در یک نقطه قیمتی خاصی را ببینید، یعنی با دیوار فروش مواجه شده‌اید. در این حالت، نمودارهای مربوط به عمق، شکلی شبیه به دیوار را نشان می‌دهند. نمودار عمق، به اعداد دفتر سفارشات، تجسم می‌بخشد. علت نام‌گذاری هم مربوط به همین شکل دیوار مانند است.


در یافتن دیوار فروش، دقت کردن به اشکال بسیار مهم است. اگر به اعداد دفتر سفارشات دقت کنید معمولا چیزی دستگیرتان نمی‌شود اما دیوار در نمودار عمق، آن قدر واضح است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. هر عددی که در این دفتر قرار بگیرد به صورت دو نمودار سبز و قرمز نمایش داده می‌شود. رنگ سبز نشانه خرید و رنگ قرمز نشانه فروش است. بنابراین باید در منطقه قرمز رنگ دنبال دیوار فروش باشیم.

دیوار فروش ارز دیجیتال چیست؟

دیوار طبیعی و مصنوعی خرید

دیوار خرید ارز دیجیتال می‌تواند به طور طبیعی ایجاد شود و یا مصنوعی. در انواع طبیعی به راستی یک خریدار درخواست بالایی برای خرید یک ارز دیجیتال می‌دهد، چون فکر می‌کند ارزش آن را دارد. دیوار طبیعی وقتی ایجاد می‌شود که شرکت تولید‌کننده آن ارز دیجیتال، عملکرد خوبی داشته باشد، ارزش سهام آن افزایش‌یافته باشد و یا در پروژه‌هایی که انجام می‌دهد موفق شده باشد. در این شرایط واقعا ارز دیجیتال تولیدی این شرکت ارزش خرید با قیمت بالاتر را خواهد داشت. پس تقاضای خرید با قیمت بالاتر زیاد شده و دیوار تشکیل می‌شود.


اما در دیوار خرید ارز دیجیتال مصنوعی، گروه و جریان‌هایی برای این‌که قیمت ارز دیجیتال خاصی را کنترل کنند و از افت آن جلوگیری کنند، چنین سفارش‌هایی را ثبت می‌کنند. نهنگی که مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال خاص را در اختیار دارد، ممکن است نگران پایین‌آمدن ارزش دارایی خود باشد. در نتیجه، از منابع خود برای خرید سکه‌های بیشتر و بالا بردن قیمت استفاده می‌کنند و باعث می‌شوند این نوع دارایی، بهتر از آنچه واقعا هست ظاهر شود. او با این‌ کار ارزش دارایی خود را بالا برده و سپس آنها را با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رساند تا از دست آنها راحت شود و سپس این دیوار خرید را حذف می‌کند که نتیجه آن سقوط ناگهانی قیمت‌ها است.


در واقع، وجود دیوار خرید باعث افزایش قیمت‌ها حتی قبل از انجام سفارشات دیوار خرید می‌شود. این به این دلیل است که پس از برخورد قیمت به دیوار خرید، عرضه دارایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حال اگر روند واقعی نزولی رمز ارز مورد نظر خیلی زیاد باشد، این دیوارها به سرعت «خورده می‌شوند» و قیمت‌ها همچنان نزولی باقی می‌ماند. به عبارت دیگر چون ارزش واقعی در حال کاهش است، افراد زیادی مایل به فروش دارایی خود هستند و پس از دیدن دیوار خرید ارز دیجیتال، فورا دارایی‌های خود را می‌فروشند و دیوار از بین می‌رود. پس از حذف دیوار، چون همچنان افراد بیشتری مایل به فروش دارایی کم‌ارزش خود هستند، قیمت‌ها باز هم رو به کاهش می‌گذارد.

دیوار طبیعی و مصنوعی خرید

خوب همان‌طور که می‌بینید لازم است برخورد خاصی با این دیوارها داشته باشید تا سرمایه شما از دست نرود و بتوانید سود کنید. برای این کار لازم است بتوانید تحلیل خوبی داشته باشید. با این حال ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم که تا بدانید چطور از دیوار خرید ارز دیجیتال در جهت منافع خود بهره ببرید و چه دیوارهایی را برای خرید پیدا کنید.


دیوار فروش طبیعی و مصنوعی

همان طور که گفته شد، دیوارهای فروش به دلیل انباشت سفارش فروش در یک نقطه قیمتی خاص به وجود می‌آیند اما علت انباشت، موضوع دیگری است. علت بنیادین چنین اتفاقی، می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. در دیوارهای طبیعی، افراد زیادی در بازار تصمیم می‌گیرند در نقطه‌ای ارزهای خود را بفروشند.


گاهی علت تصمیم مشارکت‌کنندگان در بازار معمولاً اخباری از جنس استرس آور است. برخی اوقات نیز شرکت‌های پشتیبان ارزهای دیجیتال تصمیم می‌گیرند خود را توسعه دهند یا تغییراتی به وجود بیاورند. بازیگران بازار نیز به این خبرها واکنش نشان می‌دهند. به دیوارهایی که حاصل مشارکت دسته جمعی عده‌ زیادی از معامله‌گران باشد، دیوارهای طبیعی گفته می‌شود.

دیوار طبیعی و مصنوعی فروش

در دیوارهای غیر طبیعی یا مصنوعی، اشخاصی که سرمایه زیادی در بازار ارز دیجیتال دارند، قیمتی را برای فروش انتخاب می‌کنند. با انجام این کار، اشخاص حاضر در بازار دچار اضطراب و تشویش می‌شوند و احساس می‌کنند قرار است با ریزش سنگین مواجه شوند. بنابراین احساسات و منطق بازار به هم می‌ریزد. این نوع معامله‌گران که معمولاً نهنگ‌‌ها هستند، سعی می‌کند نبض بازار را در دستان خود داشته باشند. هدف نهنگ‌‌ها این است که بتوانند با ایجاد یک دیوار فروش مصنوعی، چند برابر حالت عادی سود کنند.


نهنگ‌ها افرادی هستند که سرمایه مالی فراوانی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و معمولاً به دلیل پول هنگفت خود، کنترل را در دست می‌گیرند. اگر بازار، جوان و تازه تاسیس باشد یا با ارزهای اصلی و اساسی مواجه نباشیم، ایجاد دیوار فروش مصنوعی برای نهنگ‌ها کار سختی نیست. ممکن است یک نهنگ به تنهایی دیوار فروش را ایجاد کند یا از نهنگ‌های دیگر نیز بخواهد به او کمک کنند.


در حالت اول او سفارش فروش بسیار بالایی را ثبت می‌کند تا بازار متوجه این فرآیند غیر طبیعی بشود و مطابق میل نهنگ عمل کند. گاهی هم دو یا چند نهنگ با هم سفارشی را ثبت می‌کنند و فضای بازار را تشویش‌آمیز می‌کنند. در بخش بعدی مقاله به اهمیت این دیوارها برای معامله‌گران می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه باید از دیوار فروش استفاده کنید تا بتوانید تصمیم‌های بهتری برای معاملات خود بگیرید.


اهمیت دیوار خرید ارز دیجیتال

گاهی اوقات معامله‌گران می‌توانند با ایجاد دیوار خرید ارز دیجیتال، یک تصویر خاص در بازار ایجاد کنند و از سقوط یک ارز دیجیتال به زیر این ارزش جلوگیری کنند، زیرا احتمالاً هنگام اجرای سفارش، تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت.


بگذارید ساده‌تر حرف بزنیم. دیوار خرید ارز دیجیتال به نوعی، از این‌که قیمت ارزی خاص از مقدار مشخصی پایین‌تر بیاید جلوگیری می‌کند. چطور این کار را می‌کند؟ وقتی قیمت خرید از حد معینی پایین‌تر نیست، هیچ دلیل منطقی برای فروشندگان وجود ندارد که دارایی‌های خود را با قیمتی پایین‌تر از آن چیزی که دیوار خرید پیشنهاد می‌کند، بفروشند. پس قیمت‌ها بالا می‌رود.

اهمیت دیوار خرید ارز دیجیتال

مثلا تصور کنید که برای خرید یک نوع ارز دیجیتال خاص اقدام کرده‌اید. بررسی‌های قبلی شما مثلا نشان می‌دهد که خرید ارز دیجیتال مورد نظر با قیمت 100 دلار بر اساس شرایط بازار منطقی است. اما وقتی نمودار عمقی را می‌بییند، متوجه می‌شوید که یک دیوار خرید با قیمت 110 دلار وجود دارد. به عبارت دیگر یک نهنگ، موسسه و یا هر خریدار دیگر پیشنهاد داده است که می‌خواهد حجم بسیار زیادی از این نوع ارز را با قیمت 110 دلار بخرد. خوب در این شرایط فروشندگان چرا باید ارز خود را با قیمت 100 دلار به شما بفروشند؟ آنها می‌توانند قیمت بیشتری در ازای فروش دارایی خود دریافت کنند. در این شرایط شما دو راه حل دارید؛ یا باید از خریدن ارز دیجیتال منصرف شوید و یا قیمت خرید خود را بالا ببرد.


اهمیت دیوار فروش ارز دیجیتال

بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند دیوار فروش تنها در فرآیند معامله کردن و برای تحلیل‌های تکنیکال موثر است اما بر خلاف تصور، دیوار فروش در تشخیص ستون‌های یک ارز نیز فایده دارد. دیوارهای فروش به طور غالب در ارزهای تازه تاسیس به وجود می‌آیند؛ زیرا دستکاری چنین ارزهایی آسان است. در حالتی که ارز به صورت طبیعی دچار دیوار فروش یا خرید می‌شود، باید دانست که با ارز ضعیفی مواجه هستیم. در صورت بروز دیوارهای فروش طبیعی، معامله‌گران حرفه‌ای سعی می‌کنند سرمایه خود را از ارز خارج کنند زیرا احتمال شکست آن وجود دارد. به وجود آمدن این دیوارها برای معامله‌گران معنی‌دار است. هر دیواری که به صورت طبیعی رخ دهد، خبر از کلاه‌برداری‌ها یا عملکرد ضعیف شرکت‌های متولی ارز می‌دهد. بنابراین باید پس از ایجاد دیوار فروش، محتاطانه با ارز برخورد کرد؛ علی‌الخصوص اگر دیوارهای خرید و فروش به صورت متناوب تکرار شود.


اگر معامله‌گران تشخیص دهند که دیوار فروش مصنوعی است، برای سود همزمان با نهنگ‌ها یا سرمایه‌داران عظیم ارزهای دیجیتال، استراتژی می‌چینند. وقتی نهنگ‌ها برای نقطه‌ی خاصی سفارش می‌گذارند، انتظار دارند بقیه مشارکت کنندگان در بازار نیز به قیمت آن‌ها توجه کنند. در اکثر موارد با چنین فشاری، ارز امکان خروج از موقعیت خود را پیدا نمی‌کند و احتمالاً در قیمت پایین برای مدتی باقی خواهد ماند. آن‌ها با پایین نگه داشتن قیمت ارز، تعداد بیشتری با قیمت کمتر می‌خرند و پس از تکمیل سفارشات خود، بازار را به حالت عادی رها می‌کنند. دیوار فروش از بین می‌رود و قیمت در اثر آزاد شدن از فشار سنگین به صورت ناگهانی افزایش شدید پیدا می‌کند. در این صورت نهنگ‌ها سود زیادی از فروش ارزهای گران خود به دست می‌آورند.

اهمیت دیوار فروش ارز دیجیتال

تریدرها چگونه از دیوار خرید و فروش استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفته شد در دیوار فروش مقدار زیادی سفارش وجود دارد. در بازاری که ربات‌های تریدر و نهنگ‌ها دیوارهای مصنوعی ایجاد می‌کنند، امکان بسته شدن همه سفارشات در دیوار ممکن نیست. در چنین شرایطی تریدرها دو راه پیش پای خود دارند. تریدرهای محافظه‌کار تلاش می‌کنند تا سرمایه خود را هر چه زودتر از بازار خارج کنند. آن‌ها از این می‌ترسند که بر اثر ریزش ناگهانی، پول خود را از دست بدهند. معامله‌گران حرفه‌ای‌تر می‌دانند که نهنگ‌ها الگوهای خود را تکرار می‌کنند. بنابراین با فاصله کمی از دیوار سفارش خود را ثبت می‌کنند.

تریدرها چگونه از دیوار خرید و فروش استفاده میکنند.

سرمایه‌داران بزرگ بازار کریپتوکارنسی بیشتر از شما یا هرکس دیگری به فکر چند برابر کردن سرمایه‌های هنگفت خود هستند. بنابراین سود کردن در ارزهایی که در انحصار نهنگ‌ها قرار دارند، کار سختی نیست. فقط کافی است به اعمالشان دقت کنید و صبر داشته باشید. تجربه ثابت کرده که پس از ایجاد دیوار فروش، قیمت‌ها به طرز فزاینده‌ای بالا می‌روند و بازار واکنش صعودی نشان می‌دهد. پس صبر کردن به شما کمک می‌کند تا بیشتر و بهتر از بقیه سود کنید.


دیوار خرید و فروش چه چیزی را نشان می‌دهد؟

به صورت کلی می‌توان گفت که دیوار خرید و فروش، اوردرها را نشان می‌دهند. شما به عنوان یک تریدر یا سرمایه‌گذار اگر علم کافی نسبت به تمام اوردرها داشته باشید و بتوانید در قالب نمودار آن‌ها را بررسی کنید، به راحتی خواهید توانست بازار را پیش‌بینی کنید و در نهایت معامله مناسبی داشته باشید.

دیوار خرید و فروش چه چیزهایی را نشان می‌دهد؟

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم مفهوم دیوار خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال را به صورت شفاف توضیح دهیم و نکات مهمی را مطرح کردیم که کمک می‌کند بتوانید اوج و فرود دیوارها به نفع خود استفاده کنید. در فرایند معاملات کریپتوکارنسی چیزی مهم‌تر از یادگیری مداوم نیست. با یادگیری صحیح، هیچ دیواری آن قدر بلند نیست که نتوان از آن بالا رفت. اگر دیوارها را به درستی تشخیص دهید و رفتار مشارکت‌کنندگان در بازار را تحلیل کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت.

کلام آخر