پس از ظهور بیت کوین (BTC)، آلت کوین‌های مختلفی برای رقابت با این رمز ارز پدید آمدند. بااین‌حال، شاید تنها آلت کوین واقعی را باید اتریوم (ETH) در نظر گرفت. در واقع، تاکنون، هیچ ارز دیجیتالی نتوانسته به‌اندازه‌ی اتریوم، سهم بزرگی از بازار بیت کوین را تصاحب کند. شبکه اتریوم با تمرکز بر محدودیت‌های بیت کوین و شناسایی ظرفیت‌های فناوری بلاک چین، اکوسیستم جامعی را پایه‌گذاری کرده که در زمینه‌های گوناگونی، مانند نسل جدید اینترنت (Web 3.0)، امور مالی غیرمتمرکز (Defi) و نرم‌افزارهای کاربردی (dApps) مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این کاربردها بر قیمت اتریوم تأثیر دارند و این رمز ارز را به رتبه‌ی دوم بازار کریپتو (پس از بیت کوین) رسانده‌اند. بااین‌حال، فناوری بلاک چین روزبه‌روز رشد می‌کند و با موانع جدیدی مواجه می‌شود. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم به چالش های بیت کوین و اتریوم بپردازیم تا آینده بزرگ‌ترین ارزهای بازار را مورد بررسی قرار دهیم.


آشنایی با بیت کوین و اتریوم.

آشنایی با بیت کوین و اتریوم

بیت کوین یک سیستم مالی غیرمتمرکز و همتابه‌همتا (P2P) است که در سال 2009، توسط فردی ناشناس، با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» راه‌اندازی شد. شبکه بیت کوین به نظارت هیچ نهاد متمرکزی، مانند دولت‌ها و بانک‌ها، نیازی ندارد و بر اساس یک دفترکل توزیع‌شده عمل می‌کند. در این فرایند، ماینرهایی از سراسر جهان، کامپیوترهای خود را به شبکه بیت کوین متصل کرده و یک تابع پیچیده ریاضی را حل می‌کنند. ازاین‌طریق، تراکنش‌ها تأیید شده و بلوک‌های جدید به بلاک چین اضافه می‌شوند. ماینرها نیز بابت این فعالیت خود، ارز دیجیتال بیت کوین را پاداش می‌گیرند. به این کار، استخراج یا ماینینگ بیت کوین می‌گوییم.


این ابداع ناکاموتو، چراغ راهی شد برای شبکه‌های غیرمتمرکزی که بعداً پدید آمدند. دراین‌بین، اتریوم سرشناس‌ترین بلاک چینی است که با الهام از بیت کوین ساخته شد. برخلاف بیت کوین که با هدف ارائه جایگزینی برای پول‌های سنتی به بازار آمد، اتریوم به‌صورت یک کامپیوتر مجازی عظیم‌الجثه ایجاد گردید تا خدمات مالی غیرمتمرکزی را به کاربران ارائه کند. این شبکه با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، خدمات گوناگونی را مانند صرافی‌های رمز ارزی، وام‌دهی غیرمتمرکز، استیبل کوین‌ها، توکن‌های غیرقابل تعویض، بازی‌های کامپیوتری و... در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


ویژگی‌های این شبکه باعث شدند تا ارز دیجیتال اتریوم (ETH) به رقیب اصلی بیت کوین (BTC) تبدیل شود. به‌این‌ترتیب، سرمایه‌گذاران زیادی به خرید این دو ارز علاقه پیدا کرده‌اند. درصورتی‌که شما نیز به سرمایه‌گذاری بر روی ETH و BTC تمایل دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی آنلاین ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید و فروش بیتکوین و اتریوم اقدام کنید. اکسبیتو امکان خرید بیت کوین و اتریوم را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.


صنعت ارزهای دیجیتال در آینده به چه صورت خواهد بود؟

صنعت ارزهای دیجیتال در آینده به چه صورت خواهد بود؟

ارزهای دیجیتال در مدت‌زمان کوتاهی راهی طولانی را پیموده‌اند و از یک صنعت کوچک به یک بازار بسیار بزرگ تبدیل شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که امروزه مالکیت ارزهای دیجیتال در اختیار حدود 200 تا 300 میلیون نفر قرار دارد و دراین‌بین، ویتنام بالغ‌ترین بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است. بر اساس سناریوهای خوش‌بینانه، بیت کوین و سایر رمز ارزها می‌توانند به جایگزینی برای برای پول‌های سنتی تبدیل شوند. بااین‌حال، فعلاً نتیجه‌گیری قاطعانه در این مورد زود است؛ زیرا کشورهای مختلف رویکردهای قانونی متفاوتی را در مورد صنعت کریپتو اتخاذ کرده‌اند. برای مثال، السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی بیت کوین را یک ارز رسمی در نظر گرفته‌اند؛ درحالی‌که کشور چین به‌طور کامل تراکنش‌های رمز ارزی را غیرقانونی اعلام کرده است. ازاین‌رو، موارد قانونی یکی از مهم‌ترین چالش های بیت کوین و اتریوم به حساب می‌آیند و می‌توانند آینده صنعت ارزهای دیجیتال را به‌شکلی متفاوت رقم بزنند.


از طرفی، برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که مشتاقان کریپتو باید نگاهی انتقادی‌تر به این صنعت داشته باشند. آن‌ها کلاهبرداری‌ها و رفتارهای مخرب برخی از پروژه‌های بزرگ را مانعی برای رشد ارزهای دیجیتال می‌دانند و بر این باورند که رمز موفقیت این بازار در ایجاد اعتماد عمومی نهفته است.


از سوی دیگر، فناوری بلاک چین هنوز نوپا بوده و با محدودیت‌های مختلفی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. اگرچه پروژه‌های گوناگونی برای رفع این محدودیت‌ها پدید آمده‌اند، اما هنوز سیستم‌های امور مالی غیرمتمرکز آمادگی پاسخگویی به نیازهای طیف وسیعی از انسان‌ها را ندارند. به همین خاطر، پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال به ارائه راه‌حل‌هایی کاربردی و کارآمد وابسته است. درصورتی‌که همه این محدودیت‌ها کنار بروند و چالش های بیت کوین و اتریوم نیز برطرف شوند، انتظار می‌رود که نه‌تنها قیمت بیت کوین و اتریوم رشد خوبی داشته باشد، بلکه صنعت ارزهای دیجیتال به ابزاری برای پرداخت در سطح جهانی تبدیل گردد.


چالش‌های پیش روی بیت کوین کدامند؟.

چالش‌های پیش روی بیت کوین کدامند؟

عوامل گوناگونی بر روی قیمت بیت کوین و آینده این رمز ارز تأثیر می‌گذارند. اصولاً اصلی‌ترین چالش های بیت کوین و اتریوم به فناوری این دو شبکه مربوط می‌شوند. البته مسائل قانونی و پذیرش عمومی نیز دراین‌باره تأثیرگذار هستند. به همین خاطر، در این بخش، قصد داریم تا به چالش‌های پیش روی بیت کوین بپردازیم.


مقیاس‌پذیری پایین

شبکه بیت کوین بر اساس فناوری بلاک چین کار می‌کند. در این بلاک چین، ظرفیت هر بلوک به 1 مگابایت محدود شده است. ازاین‌طریق، بیت کوین تنها می‌تواند 3 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. همچنین، هرچه تراکنش‌های بیشتری به‌سوی بلاک چین بیت کوین روانه شوند، ترافیک شبکه افزایش یافته و سرعت پردازش پایین‌تر خواهد آمد. این مشکل تحت‌عنوان «مقیاس‌پذیری» شناخته می‌شود.


این مسئله یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیت کوین به حساب می‌آید؛ زیرا تنها زمانی این شبکه می‌تواند به پذیرش عمومی دست یابد که نرخ پردازش تراکنش‌هایش با تقاضای روزانه‌ی کاربران سازگاری داشته باشد. همچنین، بیت کوین باید به همگان اطمینان دهد که در آینده نیز می‌تواند از افزایش تراکنش‌ها پشتیبانی کند. بااین‌حال، فعلاً بیت کوین در مقایسه با سیستم‌های پرداخت جهانی، مانند ویزا و پی‌پَل، محدودیت چشمگیری دارد و حتی راه‌حل‌های ارائه‌شده نیز نتوانسته‌اند به‌طور کامل مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف نمایند.


چالش‌های قانون‌گذاری بیت کوین

چالش‌های قانون‌گذاری بیت کوین

در سال‌های اخیر، بسیاری از دولت‌ها و نهادهای نظارتی به‌دنبال تنظیم و قانون‌گذاری بیت کوین و سایر رمز ارزها بوده‌اند. این دولت‌ها بیشتر نگران فعالیت‌های غیرقانونی و پول‌شویی در حوزه ارزهای دیجیتال هستند. ازآنجایی‌که بیت کوین بزرگ‌ترین دارایی رمزنگاری‌شده‌ی دنیا است، طبیعتاً بیشترین توجه نهادهای نظارتی نیز به این رمز ارز معطوف می‌شود.


از طرفی، ماهیت غیرمتمرکز شبکه بیت کوین، این ارز دیجیتال را در برابر دخالت نهادهای دولتی مقاوم کرده است. این مسئله نیز نگرانی‌های دولت‌های انحصارطلب را تشدید می‌کند. بنابراین، اگر بیت کوین به‌دنبال پذیرش عمومی و ارائه جایگزینی برای پول‌های سنتی می‌باشد، باید بتواند تعامل خوبی را با سیاست‌گذاران برقرار کند.


مالیات بیت کوین

در واقع، مالیات یکی از بزرگ‌ترین چالش های بیت کوین و اتریوم است و حتی سایر رمز ارزها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فقدان یک قانون مشخص در تمام نقاط جهان، کاربران را در زمینه مالیات کریپتو، دچار سردرگمی کرده است. همچنین، تلاش برای دور زدن مالیات بیت کوین، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند؛ چراکه سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند تا به‌طور مداوم محل استقرار خود را تغییر دهند و به کشوری بروند که برای ارزهای دیجیتال مالیات در نظر نمی‌گیرد.


از طرفی، نوسانات قیمت بیت کوین جلوی یک قانون‌گذاری دقیق مالیاتی را گرفته‌اند؛ زیرا دولت‌ها نمی‌توانند به‌درستی تشخیص دهند که چه مالیاتی برای چنین بازاری مناسب است. ازآنجایی‌که اغلب قوانین مالیاتی سنتی هستند، تطبیق این قوانین با یک بازار پرنوسان و پویا کار دشواری به نظر می‌رسد. ازاین‌رو، برخی از کشورها، مانند ایالات متحده، درحال راه‌اندازی نرم‌افزارهایی هستند تا ازاین‌طریق، بتوانند مالیات منصفانه‌ای را به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اختصاص دهند.


نوسان بالای بیت کوین

نوسان بالای بیت کوین

قیمت بیت کوین (BTC) همیشه در نوسان است و مدام جابه‌جا می‌شود. هربار که نرخ این رمز ارز افزایش یا کاهش می‌یابد، بلافاصله با یک روند اصلاحی مواجه شده و برخلاف جهت حرکت می‌کند. این نوسانات زیاد باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شوند؛ ازاین‌رو، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که بر روی دارایی‌های باثبات‌تری سرمایه‌گذاری کنند.


بااین‌حال، کارشناسان اعتقاد دارند که نوسانات قیمت بیت کوین درحال کاهش هستند. احتمالاً این اتفاق به‌خاطر افزایش حجم بازار BTC رخ داده است و انتظار می‌رود که با افزایش استفاده از بیت کوین، فرازونشیب‌های قیمتی نیز کاهش بیشتری داشته باشند.


مصرف انرژی ماینینگ بیت کوین

یکی از چالش‌های اساسی بیت کوین، اثرات مخربی هستند که این رمز ارز بر محیط‌زیست می‌گذارد. عرضه بیت کوین از طریق فرایند استخراج رخ می‌دهد. کاربرانی که سیستم‌های کامپیوتری خود را به شبکه متصل می‌کنند، تراکنش‌ها و بلوک‌های جدید را تأیید کرده و ارز BTC را به‌عنوان پاداش به دست می‌آورند. این فرایند انرژی سرسام‌آوری را مصرف می‌کند.


در واقع، نه‌تنها دستگاه‌های ماینر به برق زیادی برای حل کردن تابع ریاضی پیچیده شبکه بیت کوین نیاز دارند، بلکه خود این دستگاه‌ها نیز باید با سیستم‌های سرمایشی قدرتمندی خنک شوند. این مسئله به‌طور چشمگیری به محیط‌زیست آسیب می‌زند. ازاین‌رو، فعالان محیط‌زیست مخالفان سرسخت فرایند استخراج بیت کوین هستند. درصورتی‌که این شبکه به‌دنبال پذیرش عمومی باشد، باید به‌سراغ استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر برود.


چالش‌های شبکه اتریوم کدامند؟

چالش‌های شبکه اتریوم کدامند؟

در بررسی چالش های بیت کوین و اتریوم، باید محدودیت‌های هر دو شبکه را در نظر بگیریم. در بخش قبلی، موانع پیش روی بیت کوین را توضیح دادیم و در این بخش، به‌سراغ چالش‌های اتریوم خواهیم رفت.


مقیاس‌پذیری و سرعت پایین تراکنش‌های اتریوم

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، یکی از چالش های بیت کوین و اتریوم مربوط به مقیاس‌پذیری و سرعت پایین این شبکه‌ها است. ازآنجایی‌که اتریوم بستری برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند به حساب می‌آید، چالش مقیاس‌پذیری در این شبکه بیشتر آشکار می‌شود. در واقع، روزانه کاربران فراوانی از نرم‌افزارها و پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم استفاده می‌کنند و افزایش تراکنش‌های این شبکه، سرعت این نرم‌افزارها را به‌شدت کاهش می‌دهد. این مسئله نه‌تنها کاربران را با چالش مواجه می‌کند، بلکه باعث این می‌شود که توسعه‌دهندگان به فکر راه‌اندازی پروژه‌هایشان بر روی یک شبکه مقیا‌س‌پذیرتر باشند.


هزینه کارمزد تراکنش‌ها

در حالت کلی، اتریوم نسبت به شبکه‌های جدیدتر، کارمزدهای بالاتری را دریافت می‌کند. منظور از کارمزد یا گس فی (Gas Fee)، هزینه‌ای است که به ماینرها پرداخت می‌شود تا تراکنش‌ها را تأیید کنند. این کارمزد در مواقع افزایش ترافیک تراکنش‌ها، به‌شدت بالا می‌رود. ازاین‌رو، کاربران مجبور می‌شوند تا برای استفاده از خدمات نرم‌افزارهای مبتنی بر اتریوم، هزینه گزافی را بپردازند.


البته اخیراً راه‌حل‌هایی بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند که نه‌تنها کارمزد اتریوم را کاهش می‌دهند، بلکه مقیاس‌پذیری آن را نیز بالاتر می‌برند. توسعه‌دهندگان امیدوارند که این راه‌حل‌ها بتوانند راهکاری برای پذیرش عمومی اتریوم باشند.


افزایش رقبای اتریوم

افزایش رقبای اتریوم

دیدید که اتریوم، در زمینه مقیاس‌پذیری و هزینه پردازش تراکنش‌ها، با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. به همین خاطر، شبکه‌های جدیدتری راه‌اندازی شده‌اند که با استفاده از فناوری‌های نوآورانه، سرعت، ایمنی و تراکنش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را به کاربران ارائه می‌دهند. برخی از این شبکه‌ها عبارت‌اند از:


  • سولانا (Solana)

  • پولکادات (Polkadot)

  • کاردانو (Cardano)

  • آوالانچ (Avalanche)

  • الگوراند (Algorand)

اگرچه این شبکه‌ها رویکردهای مؤثرتری را در پیش گرفته‌اند، اما همچنان اتریوم به یکه‌تازی خود در زمینه قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ادامه می‌دهد. در واقع، سابقه و شهرت این شبکه باعث شده که علی‌رغم محدودیت‌هایش، همچنان گزینه اول توسعه‌دهندگان برای ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا اتریوم می‌تواند با حل مشکلاتش، به پیشتازی در این زمینه ادامه دهد و یا اینکه کم‌کم شبکه‌های جدیدتر جای آن را خواهند گرفت.


سرمایه‌گذاری در بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

سرمایه‌گذاری در بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

پیش از انجام سرمایه‌گذاری، باید چالش های بیت کوین و اتریوم را در نظر بگیرید تا بتوانید آینده این دو رمز ارز را به‌خوبی پیش‌بینی کنید. هر دوی این دارایی‌ها دارای پتانسیل خوبی برای رشد هستند؛ زیرا جهان به‌سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و این مسئله می‌تواند منجر به پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال شود. اگرچه اتریوم کاربردهای فراوانی دارد و پروژه‌های متنوعی بر روی این شبکه قرار گرفته‌اند، اما بیت کوین در طول زمان قدرت خود را نشان داده و به‌ همین خاطر، تثبیت‌شده‌تر است.


اگر به نمودار قیمت بیت کوین و اتریوم نگاهی کنید، متوجه می‌شوید که این دو ارز نوسانات مشابهی را انجام می‌دهند؛ با این تفاوت که فرکانس حرکات قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین کمتر است. در واقع، BTC به‌عنوان پادشاه رمز ارزها شناخته می‌شود و با هر حرکتی، کل بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ اما چون حجم بازار بالایی دارد، فرکانس نوساناتش کوتاه‌تر است. بنابراین، اگر تحمل ریسک بالایی دارید و به‌دنبال نوسان‌گیری کوتاه‌مدت از بازار رمز ارزها هستید، می‌توانید به‌سراغ اتریوم بروید. همچنین، درصورتی‌که می‌خواهید بر روی یک دارایی قدرتمندتر و پذیرفته‌شده‌تر سرمایه‌گذاری کنید، بیت کوین گزینه مطلوبی برای شما محسوب می‌شود.


سخن پایانی


بررسی چالش های بیت کوین و اتریوم نقشی اساسی در پیش‌بینی آینده این دو رمز ارز دارد. موانع پیش روی این شبکه‌ها می‌توانند بر روی قیمت بیت کوین و اتریوم نیز تأثیر بگذارند؛ به همین خاطر، برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران حائز اهمیت هستند. ازاین‌رو، در این مقاله، با بررسی چالش های بیت کوین و اتریوم، سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره شرایط فعلی و وضعیت آینده این ارزهای دیجیتال، به شما ارائه دهیم.