امروز می خواهیم درباره الگوی کانال صحبت کنیم. یکی از الگوهای خوب نموداری است که در خیلی از بازارها از جمله بازار کریپتو توانسته جوابگو باشد و معامله گران با استفاده از آن سودهای خوبی کسب کردند. اگر شما هم می‌خواهید با زیر و بم این الگو آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.


آموزش الگو کانال.png

الگوی کانال چیست؟

الگوی کانال یک الگوی بسیار قوی است که تقریبا جهت روند بازار را به ما نشان می‌دهد و مکررا داخل چارت دیده می‌شود. وقتی صحبت از الگوی کانال می‌شود باید بدانیم منظور از "کانال" چیست؟؟ زمانی که قیمت روند صعودی به خود می‌گیرد با یک نظم و هارمونی خاص حرکت می‌کند و می‌توانیم بگوییم قیمت داخل یک کانال صعودی یا نزولی افتاده است. در این حالت اگر ما دو کف و دو سقف متوالی داشته باشیم می‌توانیم کانال را رسم کنیم. وقتی قیمت با سقف کانال برخورد می‌کند به سمت پایین ریجکت می‌شود و وقتی به کف کانال ما برخورد می‌کند به سمت بالا ریکاوری می‌شود. این ابزار کانال را می‌توانید در قسمت Parallel channel انتخاب کنید و بعد از درآوردن کف و سقف قیمتی کانال را روی آن رسم کنید.


الگوی کانال چیست؟.png

آموزش ویدئویی الگوی کانال



میدلاین کانال چیست؟

کانال ما از یک جزء داخلی به اسم میدلاین هم تشکیل شده است. میدلاین در واقع یک خط کمکی داخل کانال است. زمانی که قیمت به کف کانال رسم شده برخورد می‌کند حرکت صعودی به خود می‌گیرد و وقتی به وسط کانال یعنی میدلاین برخورد می‌کند واکنش ریزشی به آن خط نشان می‌دهد. حتی بعضی اوقات قیمت به این خط واکنش نشان می‌دهد و دوباره به کف کانال برخورد و سپس به سمت بالا حرکت می‌کند. این میدلاین در واقع به شما ثابت می‌کند کانالی که رسم کرده‌اید درست است یا خیر؟ این میدلاین بیشتر به این کمک می‌کند که بتوانیم کانالمان را درست و دقیق‌تر رسم کنیم. قیمت در رفت و برگشت هایی که داخل کانال اتفاق افتاده حتما باید به میدلاین کانال ما واکنش نشان دهد.


رسم الگوی کانال

این الگویی که می‌بینید یک الگوی ساده است، یک الگوی کانال نزولی و یک الگوی کانال صعودی. ولی در واقعیت کانال اصلی که شما در چارت خواهید دید به این صورت منظم نخواهد بود و ممکن است که به خاطر نقاط بیرون زده چارت متوجه نشوید از کجا کانال را رسم کنید. شما باید به تایم‌ فریم‌های بالا مثل 4 ساعته، 8 ساعته، روزانه بروید و کانال اصلی و در واقع روند اصلی چارت را پیدا کرده و کانال آن را رسم کنید و در تایم‌های پایین‌تر این پیوت‌های مینور و این برگشت های کوچک را در خود کانال هم مشاهده می کنید.


بازار به صورت فرکتال کار می‌کند یعنی اگر شما در تایم‌ فریم‌ 4 ساعته مشاهده کردید قیمت داخل یک کانال افتاده است در تایم‌ فریم‌15 دقیقه‌ای یا تایم‌ فریم‌ 5 دقیقه‌ای هم قیمت یک لگ تشکیل می‌دهد و عینا همان کانال را دارد. مثلا در یک نقطه قیمت در حال صعودی شدن است و در خود لگ‌های صعودی آن شاهد یک کانال خواهیم ‌بود، یا بالعکس وقتی قیمت در حال پایین آمدن است در لگ اصلاحی یک کانال خواهیم‌داشت. در الگوهای دیگر ما به این‌ها اسم‌های مختلفی دادیم تا مغز و ذهن ما بتواند آن‌ها را به خاطر بسپارد.


در اصل وقتی ما کانال را می‌کشیم، قیمت به این صورت به آن واکنش نشان می‌دهد که قیمت از بالا یا پایین از داخل یک کانال نزولی یا صعودی به جهت مخالف برگشت داده‌شده و به یک حمایت یا مقاومت برخورد کرده است و یک واکنش به صورت پیوت مینور به ما نشان می‌دهد. این پیوت مینور که حاصل واکنش قیمت به مقاومت یا حمایت می‌باشد برای ما حائز اهمیت است و کانال ما را یک مقدار منظم‌تر می‌کند.


رسم الگوی کانال ۱.png

کانال باید حتما 4 پیوت را تشکیل دهد یعنی اینکه حتما باید دو سقف و دو کف داشته باشد تا ما بتوانیم آن را به عنوان یک کانال بشناسیم وقتی کانال این چهارتا لگ خود را تشکیل می‌دهد قیمت خیلی خوب به میدلاین ما برخورد کرده و واکنش نشان خواهد داد. حتی ما با استفاده از این میدلاین‌ها خیلی اوقات می توانیم سیگنال های خوبی دریافت کنیم. بعضی اوقات قیمت با برخورد به میدلاین واکنش مینوری نشان می‌دهد و بعضی اوقات هم ممکن است واکنش ماژوری نشان بدهد. واکنش ماژوری یعنی مثلا وقتی قیمت به سمت بالا در حرکت است و لگ آن با میدلاین ما برخورد می کند می‌تواند تا 70 درصد این لگ صعودی را با یک روند اصلاحی پوشش دهد و دوباره به کف کانال برخورد کند و سپس شروع به حرکت به سمت بالا نماید این موضوع برای روند نزولی هم به همین صورت است.


این شماتیک را برای شما رسم کردیم تا بدانید لزوما قرار نیست کانال دقیق و زیبا باشد و شما یک مقدار شلوغی در کانال خود خواهید داشت. این پیوت‌ها به شما نشان می‌دهد که این کانال آیا به درستی رسم شده یا خیر؟ اینطور نیست که شما دو تا پیوت حمایتی یا مقاومتی داشته باشید و با یک خط این دو را به هم وصل کنید و بگویید این یک کانال است بلکه میدلاین آن هم باید برای شما حائز اهمیت باشد.


نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که قیمت همیشه در این کانال‌‌ها به صورت منظم حرکت نمی کند، برخی مواقع بیگ‌بویز یا آی‌تی ها (کسانی که می‌توانند بازار را تکان دهند) به بازار نوسان می‌دهند. بازار کریپتوکارنسی حجم معاملات بسیار پایین‌تری نسبت به بازار فارکس دارد. در بازار فارکس اگر یک موسسه یا آی‌تی یا یک بیگ‌بوی بخواهد بازار را به اندازه 1 یا 5 پیپ تکان بدهد باید میلیون‌ها دلار خرج کند تا بتواند فریب‌هایی را روی بازار پیاده کند و استاپ معامله‌گران را بزند.

این موضوع را به چه صورت مشاهده می کنید؟

بعضی اوقات که قیمت داخل کانال حرکت می‌کند شما تشکیل شدن کانال را به وضوح می‌بینید، ولی برخی مواقع هنگام کشیدن کانال کانال، مشاهده می‌کنید که شکل رسم شده شمایل یک کانال درست را ندارد چرا که قیمت از آن بیرون زده است. در مواقعی هنگام رسم کانال خواهید دید که قیمت هارمونی و نظم خاصی دارد ولی دلیل این بیرون زدگی ها چیست؟ برخی مواقع قیمت کف خود را BOS می‌کند یعنی آن را به سمت پایین می‌شکند به صورتی که انگار کانال کشیده شده را نقض می‌کند ولی این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد؟ این ها فریب هایی هستند که آی‌تی یا کسانی که گرداننده های بازارند بر سر معامله گران پیاده می کنند.


اگر شما در کانال خود همچین پدیده‌ای دیدید مثلا اگر از طرف کف به اندازه یک درصد از کانال بیرون زده بود توقع این را داشته باشید که قیمت به اندازه همان مقدار یا نصف آن یا دو برابر آن بتواند از سقف کانال هم بیرون بزند (خارج از این سه حالت نیست). پس اگر زمانی شما در داخل کانال خود بیرون زدگی مشاهده کردید، کانال شما کانال نقضی نیست و کاملا درست است. این بیرون زدگی ها فریب هایی هستند که آیتی‌ها اجرا می‌کنند.


وقتی ببینید کانال شکسته شده به فکر پولبک خواهید افتاد یا وقتی از بالا شکسته می‌شود شما به این فکر می کنید که در پولبک خرید کنید در صورتی که این فقط یک فیک اوت و نفوذ است که به قصد جمع کردن نقدینگی انجام می‌شود. افراد بسیاری در این نقاط وارد می‌شوند، و استاپ خود را بر یک مقاومت یا یک حمایت که می‌گذارند. وقتی استاپ را پشت سقف یا کف کانال گذاشتند قیمت با یک حرکت استاپ این افراد را خواهد زد بعد از آن کسانی که بریک اوت تریدر هستند در برگشت با استفاده از پولبک به خط کانال قصد دارند وارد معامله شوند و به سمت بالا یا پایین لانگ یا شورت بگیرند ولی با برگشت دوباره قیمت به داخل کانال استاپ آن ها نیز می‌خورد. این تریک ها را در بازار زیاد می‌بینید و باید حواستان باشد که این بیرون زدگی‌ها به این معنا نیستند که ما نظمی در کانال خود نداریم. این ها فقط یکسری فریب هستند و کانال شما حتی با وجود آن‌ها درست است.


نکته دیگر این است که گاهی ممکن است ما یک کانال میانی داشته باشیم یعنی قیمت به بالا یا پایین کانال رفته و بازی کرده است و مجددا به رنج خود برگشته و کانال تشکیل داده است. شما می توانید با استفاده از لگ هایی که با لگ‌های لایو و آینده بازار موازی می‌شوند کانال خود را رسم کنید.

شما برای کشیدن کانال نیاز دارید که خط روندها را بشناسید. برخی مواقع ما می‌توانیم از خط روندهای میانی یا حمایت و مقاومت‌های میانی، برای رسم کانال کمک بگیریم. وقتی می‌بینید قیمت از یک نقطه به پایین ریجکت شده است باید در نظر داشته باشید که احتمالا در حتما آن نقطه اتفاق مهمی رخ داده که قیمت را به سمت پایین کشیده است و بعد دوباره وقتی قیمت به سمت بالا حرکت کرده و آن را شکسته، توانسته بالای آن بازی کند. شما می‌توانید از این لگ‌ها و این پیوت‌ها استفاده کنید. اگر همین خط روند را کپی کنید و به صورت موازی در بالای لگ‌ها قرار دهید خواهید دید که تبدیل به یک کانال می‌شود. با این تفاوت که اگر کانال را با دو خط موازی رسم کنید به رسم یک میدلاین هم احتیاج دارید تا ببینید قیمت می‌تواند به میدلاین واکنش نشان دهد یا خیر؟


این موضوع را به چه صورت مشاهده می کنید؟.png

نحوه عملکرد میدلاین چگونه است؟

مثلا زمانی که قیمت به سقف کانال شما برخورد می‌کند، و یک سیگنال و تاییدیه برای شورت گرفتن به شما می‌دهد،. شما توقع دارید که قیمت به کف کانال برخورد کند ولی با برخورد به میدلاین دوباره به سمت پایین برمی‌گردد و حتی استاپ شما را می‌زند یا سر‌به‌سر از معامله خارج می‌شوید. پس میدلاین برای شما حائز اهمیت است گاهی حتی قیمت با برخورد به کف و سقف به شما سیگنال داده، و با دیدن آن وارد معامله می شوید ولی قیمت به میدلاین کانال برخورد می کند و دوباره به قیمت ورود شما برمی‌گردد.


تا به‌این‌جای کار یاد گرفتیم زمانی‌که یک کانال ساده داریم، قیمت در این کانال صعودی یا نزولی گیر افتاده و به سمت بالا و پایین در حال حرکت است. در این کانال قیمت باید حتما به میدلاین واکنش نشان دهد. موضوع دیگر این که برخی مواقع بیرون زدن قیمت از کانال وجود دارد و این اصلا به عنوان مشکل شناخته نمی‌شود. این بیرون زدگی ها تریک های بازار هستند و شما با وجود آن ها هم می توانید کانال خود را بکشید.


با رسم کانال خواهید دید که قیمت خیلی خوب و با نظم داخل کانال حرکت می‌کند. این حرکت تا زمانی که قیمت با یک تاییدیه یک یا دو پیوت ماژور قبلی خود را به سمت پایین یا بالا بشکند ادامه خواهد داشت. قیمت باید از لحاظ زمانی در این محدوده باقی بماند نه این که تنها با به جا گذاشتن یک شدو دوباره به داخل کانال برمیگردد. خیلی مواقع قیمت کف کانال را می‌شکند و با به جا گذاشتن یک شدو دوباره به سمت بالا برگشته و حرکت می‌کند.


چه زمانی از شکسته شدن کف مطمئن شویم؟

زمانی می‌توانید مطمئن شوید که از لحاظ قیمتی، حجمی و هم از لحاظ زمانی قیمت در زیر یا بالای کانال رسم شده بازی کند، یعنی بتواند از لحاظ حجمی، زمانی و قیمتیدر این نواحی باقی بماند. در این زمان شما مطمئن خواهید بود که روند بلند مدت صعودی عوض شده است (مثلا بیتکوین یا اتریوم یا هر جفت ارز دیگری) و از این پس به سمت پایین حرکت می کند. این مورد مربوط به روند های بزرگ بود و در اسکلپ شرایط و قواعد مقداری متفاوت است.


در مثال زیر ما تایم‌ فریم‌ هفتگی BTCUSD در بروکر بیت استمپ را می بینیم روی این چارت تقریبا از روزهای اول بیتکوین تا جایی که دیتا وجود داشت قیمت را به ما نشان داده است. (این نوشته یک فورکست یا تحلیل نیست فقط می‌خواهیم با هم یک نگاهی به کانال‌های داخل چارت بیندازیم.)


مرور مطالب ۱.png

در این نمودار سقف‌ها و کف‌هایی می‌بینیم که با حرکت قیمتی را شروع کرده است. ما می‌توانیم از این سقف کمک بگیریم و کانال خود را رسم کنیم. بهتر است حساسیت زیادی برای رسم دقیق و نوک به نوک کانال به خرج ندهید. سقف‌ها و کف‌های کانال بصورت محدوده نمایش داده می‌شوندو خطی نیستند.این محدوده‌ها ضخیم هستند پس نگران این نباشید که خطوط را نوک به نوک رسم کنید یا خیر.


رفتار کلی قیمت را نگاه کنید مثلا در یک نقطه قیمت تقریبا به میدلاین ما برخورد داشته است و بعد از برخورد به سمت پایین اصلاح کرده است. در نقطه‌ای دیگر هم به میدلاین برخورد داشته و بالا رفته و دوباره به پایین حرکت کرده است. به این نکته توجه کنید که در واقع میدلاین به صورت یک محدوده است ولی اگر ابزارهای زیادی برای نشان دادن این محدوده استفاده کنیم نمودار شلوغ خواهد شد. در این بخش که کندل‌ها با یک شدو به میدلاین برخورد داشته،ریکاوری شده‌اند و مجددا به پایین آمده‌اند اگر به تایم‌ فریم‌ های پایین تر بروید خواهید دید برخورد کندل‌ها به میدلاین کاملا مشخص است. در واقع هرجا میدلاین شکسته شده، قیمت به آن پولبک زده و بعد دوباره شروع به ریزش کرده است.

در کانالی که رسم کرده‌ایم برخوردهای زیادی وجود دارد مثلا در یک نقطه میدلاین به سمت بالا شکسته است و به آن پولبک زده شده و دوباره به سمت بالا حرکت کرده است.مجددا با یک واکنش دیگر به میدلاین و حرکت به سمت کف دوباره به جهت بالا حرکت کرده تا به سقف کانال برخورد کند.


به این صورت شما می‌توانید از کانال استفاده کنید. اگر شما داخل همین کانال درتایم‌ فریم‌ پایین‌تر بروید باید کانال‌های کوچک‌تری هم مشاهده کنید.


در تصویر زیر یک کانال بلند مدت در چارت بیت‌کوین وجود دارد این کانال با استفاده از متصل کردن سقف‌ها و کف‌ها رسم شده است. دقت کنید که قیمت به میدلاین‌ها به خوبی واکنش نشان داده و حتی ما یک بیرون زدگی هم مشاهده می‌کنیم. با نگاه به این نمودار، قیمت می‌تواند تا محدوده 12 الی 13 هزار دلار هم پایین بیاید. و خودش را به این نواحی برساند.


در دل این کانال بزرگ تعدادی کانال‌های کوچک هم داریم مثلا درتایم‌ فریم‌ 4 ساعته که در زیر می بینید ما یک کانال داریم. پیدا کردن کانال ها را در تایم‌های بزرگ‌تر کاربرد بیشتری دارند.


مرور مطالب ۲.png

در نقطه دیگر ما یک کانال داریم که قیمت به خوبی به آن پولبک زده است. اگر به نمودار نگاه کنید در خیلی از نقاط می‌توانید کانال رسم کنید فقط باید چشم‌هایتان مقداری به نمودار عادت کند. کانال‌های خود را رسم کنید و نگران این نباشید که ببینید درست یا غلط هستند. بعد از رسم کردن ببینید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا واکنش ها به سقف، کف و میدلاین در کانال شما وجود دارد یا نه؟ خط‌های شما تاثیرگذار بوده یا نبوده است؟ و این که بیرون زدگی‌های کانال به چه صورت هستند؟

مرور مطالب ۳.png

اگر بخواهیم نگاهی به عقبه بیت‌کوین بیندازیم در خیلی از نقاط می‌توانیم کانال رسم کنیم و بیرون زدگی‌ها و شدوها را مشاهده کنیم.


سخن پایانی


هرچه شما در رسم کانال وسواس بیشتری به خرج دهید می توانید کانال‌های منظم‌تری بکشید. مهم پیدا کردن هارمونی کنید و عادت دادن چشم‌هایتان است. بدون توجه به درست و غلط بودن کانال رسم شده واکنش‌های قیمتی درتایم‌ فریم‌ های مختلف را نسبت به کانال بررسی کنید. با این استراتژی می توانید با استفاده از الگوی کانال، سودهای خوبی نصیب خود کنید.

امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد. برای شما آرزوی موفقیت دارم.