سرمایه‌گذارانی که در ابتدا به بیت‌کوین علاقه داشتند و سهام خود را در این ارز دیجیتال حفظ کردند، در حالی که قیمت آن سر به فلک می‌کشید، درآمدی باورنکردنی داشتند. در واقع، داستان‌های میلیونرهای بیت‌کوین که ذخیره‌ اولیه توکن‌ها را حفظ کرده‌اند، الهام‌بخش سرمایه‌گذاران جدید است که به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ بعدی در این فضا هستند.


در میان میلیونرهای برجسته‌ای که ثروت خود را از طریق ارز دیجیتال به دست آورده‌اند، چارلی شرم یک چهره شاخص است. شرم که‌ از حامیان سرسخت بیت‌کوین و فضای ارزهای دیجیتال است، دو سال را به دلیل فعالیت مرتبط با یک تجارت انتقال پول بدون مجوز، در زندان گذراند.


چارلی شرم کیست؟

چارلز شرم(Charlie Shrem)، متولد 25 نوامبر 1989، یک کارآفرین آمریکایی و طرفدار بیت‌کوین است. او یکی از بنیان‌گذاران شرکت استارت‌آپی BitInstant(اکنون منحل شده) و یکی از موسسان بنیاد بیت‌کوین است. او در سال 2014 به اتهام کمک و مشارکت در فعالیت یک تجارت انتقال پول بدون مجوز مرتبط با بازار جاده ابریشم به دو سال زندان محکوم شد. او در سال 2016 از زندان آزاد شد. در سال 2017 به Jaxx پیوست و به عنوان مدیر عملیاتی آن خدمت کرد و مشاور ارزهای دیجیتال CryptoIQ را تأسیس کرد.


کودکی و نوجوانی

شرم در 25 نوامبر 1989 در بروکلین در شهر نیویورک، از پدر و مادری جواهرساز به دنیا آمد. چارلی شرم سوری-یهودی، در دبیرستان خصوصی یهودیان ارتدکس به نام فلت‌بوش تحصیل کرد. سپس وارد دانشگاه CUNY در دانشگاه شهر نیویورک شد و در رشته اقتصاد و امور مالی تحصیل کرد.


شرم که در زمان ظهور بیت‌کوین، فارغ التحصیل دانشگاه بود، شروع به سرمایه گذاری و خرید بیت کوین کرد. اما در نهایت با از کار افتادن سرویس ذخیره‌سازی‌اش، ارزهای خود را از دست داد. با الهام از این ضرر، شرم با یکی از دوستانش به نام گرت نلسون که به شدت به ارزهای دیجیتال علاقه داشت، برای راه اندازی سرویس کاربرپسند BitInstant که به مردم کمک می‌کرد پول را به بیت‌کوین تبدیل کنند، شریک شد.


زندگی کاری چارلی شرم

شرم خود را به عنوان یک متخصص بیت‌کوین معرفی کرده است. او به بیت‌کوین به عنوان یک فناوری نگاه می‌کند که با اجازه دادن به شهروندان برای محافظت از پول خود بدون بانک و سایر موسسات مالی سنتی به جهان کمک می‌کند. او یکی از اعضای هیئت موسس بنیاد بیت‌کوین است که در سال 2012 با ماموریت استانداردسازی و ترویج بیت‌کوین تاسیس شد. شرم قبلاً نایب رئیس بود و پس از دستگیری در 26 ژانویه 2014 استعفا داد.

زندگی کاری چارلی شرم

شرم پس از آزادی از حبس خانگی در می 2014 در رویداد "صنعت بیت‌کوین" صحبت کرد، به عنوان مشاور توسعه کسب و کار برای استارتاپ پرداخت Payza کار کرد و به دو هتل بروکلین هالیدی توصیه کرد بیت‌کوین را به عنوان یک ارز بپذیرند. او یکی از مالکین بار منهتن EVR است که در سال 2013 افتتاح شد و اولین کافه‌ای بود که بیت‌کوین را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفت.


دستاوردهای چارلی شرم

BitInstant به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد و در یک مقطع، تقریباً 30٪ از کل تراکنش‌های بیت‌کوینرا به خود اختصاص داد. در این فرآیند، توجه زیادی از سوی سرمایه‌گذاران، از جمله مدیریت سرمایه Winklevoss جلب شد. این شرکت از سال 2011 تا ژوئیه 2013 در حال فعالیت بود.


شرم در بحبوحه شور و شوق BitInstant، خود را به عنوان یک «طرفدار و مدافع بیت‌کوین» توصیف کرد، یکی از حامیان ارز دیجیتال است، زیرا به نظر او امنیت و استقلال ارزهای دیجیتال در مقایسه با موسسات بانکی سنتی افزایش یافته است. در طول ظهور BitInstant، شرم نایب رئیس بنیاد بیت‌کوین شد. در بحبوحه محبوبیت فزاینده BitInstant، شرم شاهد افزایش قابل توجه ثروت شخصی خود بود.


جرائم چارلی شرم

شرم در سال 2014 هنگامی‌ که به دلیل مشارکت غیرمستقیم خود در انتقال یک میلیون دلار بیت‌کوین به بازار سیاه جاده ابریشم دستگیر و به دو سال زندان محکوم شد، توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرد. در سال 2012، شرم به رابرت فایلا کمک کرد تا بیش از 1 میلیون دلار پول نقد برای دارایی‌های بیت‌کوین معامله کند که سپس از طریق تجارت به مشتریان جاده ابریشم منتقل می‌شد. فایلا در اواخر سال 2014 به اداره یک تجارت انتقال پول بدون مجوز اعتراف کرد و به دو سال زندان محکوم شد.

جرائم چارلی شرم

در روند صدور حکم شرم، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، جد راکوف، به شرم دستور داد که نزدیک به 1 میلیون دلار را غرامت بدهد. BitInstant در سال 2013 بسته شد و شرم در اوایل سال 2014 از سمت خود در بنیاد بیت‌کوین استعفا داد. شرم رسماً در سپتامبر 2014 به کمک و مشارکت در یک تجارت انتقال پول بدون مجوز اعتراف کرد.


قاضی پرونده، چارلی شرم را فردی توصیف کرد که "با شوق" در این جنایت شرکت کرده بود و از کاری که انجام داده پشیمان نیست. وقتی که قاضی راکف حکم حبس را برای شرم صادر کرد، خاطرنشان کرد: شرم ممکن بود به پنج سال زندان محکوم شود، او در نهایت تا مارس 2015 تحت مقررات حبس خانگی و مشروط باقی ماند. سپس از اواخر مارس 2015 تا ژوئن 2016 زندانی شد. تمام دارایی و سرمایه‌های شرم از دست او رفت و او مجبور شد برای گرفتن تیم وکلا، پول زیادی صرف کند.


بازگشت به بیت‌کوین

شرم بعد از آزادی از زندان به عنوان مدافع سرسخت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال باقی مانده است. شرم حتی اعلام کرد که قصد دارد به سرمایه گذاری در فضای ارزهای دیجیتال ادامه دهد اما دارایی‌های خود را متنوع کند و سود بیت‌کوین خود را به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات منتقل کند. او همچنین با چندین پروژه و سرمایه‌گذاری جدید به این صنعت بازگشته است.


چارلی شرم در نوامبر سال 2016 Intellisys Capital را راه اندازی کرد و به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) برای آن کار خواهد کرد. این صندوق قصد داشت توکن‌های ارزهای دیجیتال را برای جذب سهام یک مجموعه از شرکت‌های تولیدی و مرتبط ارائه کند. این صندوق در مارس 2017 منحل شد. در ماه مه 2017، شرم به عنوان مدیر توسعه تجارت و جامعه به شرکت کیف پول ارزهای دیجیتال Jaxx پیوست. بعداً در سال 2017، شرم با Viberate، یک استارت‌آپ مبتنی بر بلاک‌چین که هدف آن مختل کردن نحوه مدیریت درآمدها و رزرو کنسرت‌های موسیقی‌دانان بدون نمایندگی آژانس بود، شروع به همکاری کرد.


دادگاه چارلی شرم و دوقلوهای وینکلوس

در سال 2018 کامرون و تایلر وینکلوس شکایتی علیه شرم تنظیم کردند و ادعا کردند شرم بیش از 30 میلیون دلار بیت‌کوین از آن‌ها دزدیده است. دوقلوهای وینکلوس همچنین با مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس بوک وارد یک نبرد قانونی طولانی شدند که ادعا می‌کرد زاکربرگ زمانی که دوستانشان در دانشگاه هاروارد بودند، ایده آن‌ها را برای شبکه اجتماعی دزدیدند.


طبق گزارش‌ها، شرم مشاور ارز دیجیتال برادران وینکلوس بود که از طرف آن‌ها بیت‌کوین را خریداری کرد. با این حال، دوقلوهای Winklevoss در سال 2018 علیه شرم شکایت کردند. بر اساس ادعای دوقلوهای وینکلوس مدعی شدند که چارلی شرم 5000 بیت کوین از سرمایه آن‌ها را دزدیده است.


میراث Charlie Shrem

در سال 2019، شرم پادکستی به نام داستان‌های ناگفته را راه‌اندازی کرد که به بررسی داستان‌های پیرامون رهبران دنیای ارزهای دیجیتال می‌پردازد. چارلی شرم حضور فعال آنلاین خود را حفظ کرده است. داستان او در کتاب‌های مربوط به بخش ارزهای دیجیتال به تفصیل آمده است، جایی که او اغلب به عنوان «اولین جنایتکار» در این فضا توصیف می‌شود.

میراث چارلی شرم

اگرچه فعالیت شرم در صنعت رمز ارزها از اولین تلاش‌های او برای رهبری BitInstant تغییر کرده است، اما او همچنان یک حامی‌ سرسخت بیت‌کوین‌ است. او در حال حاضر به عنوان سخنران در موضوعات مرتبط با ارزهای دیجیتال استخدام می‌شود و به چندین شرکت و سازمان مرتبط با ارز دیجیتال مشاوره می‌دهد. شرم با آخرین سرمایه‌گذاری تجاری‌اش، وب‌سایت اطلاعات ارزهای دیجیتال Crypto.IQ، خیلی از علاقه‌اش دور نشده است. Crypto.IQ به سرمایهٔگذاران، اطلاعات و اخبار بازار درباره دنیای ارزهای دیجیتال و راهنمای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت‌کوین و اتریوم ارائه می‌دهد.


کلام آخر
شاید چارلی شرم را به خاطر موفقیتش در دنیای ارزهای دیجیتال یا مشارکت در تجارت جاده ابریشم به یاد بیاوریم. صرف نظر از این، تخصص و تجربه او بسیار مورد توجه است و کمتر افرادی می‌توانند با آن رقابت کنند. شرم از راه اندازی یک صرافی موفق بیت‌کوین گرفته تا بازگشت پس از مدتی در زندان، احتمالاً به این زودی صنعت ارزهای دیجیتال را ترک نخواهد کرد. اگر درباره چارلی شرم پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.