بیت کوین (BTC) همچنان محبوب‌ترین ارز دیجیتال است؛ ولی نقایصی مثل حجم نسبتا پایین تراکنش‌ها در ثانیه کاربرد آن را برای پرداخت‌های دیجیتالی محدود کرده‌اند. بیت کوین کش (BCH) برای حل این مشکل ساخته شد و راهی ارزان‌تر و سریع‌تر برای پردازش پرداخت‌ها ایجاد کرد. از آن زمان بیت کوین کش به یکی از ۱۵ کوین برتر بازار ارز‌های دیجیتال تبدیل شده است. در ادامه به معرفی و مقایسه بیت کوین کش با دیگر ارز‌های دیجیتال معروف می‌پردازیم.


 بیت کوین کش (BCH) چیست؟

بیت کوین کش (BCH) چیست؟

بیت کوین کش (BCH) یک ارز دیجیتال است که مثل بیت کوین بر بلاک چین ساخته شده و محبوب‌ترین هاردفورک (Hard Fork) بیت کوین محسوب می‌شود. این سکه در آگوست ۲۰۱۷ توسط راجر ور (Roger Ver) از طریق یک هاردفورک از بلاک چین بیت کوین ساخته شد. علت این انشعاب این بود که بعضی فعالان بلاک چین بیت کوین پیشنهاد کردند که قوانین تغییر کنند تا پردازش حجم بالاتری از تراکنش‌ها در بیت کوین ممکن شود؛ ولی بیشتر رأی‌های گردآوری‌شده مخالف بودند و در نتیجه بخشی از جامعه کاربران بیت کوین با این انشعاب باعث شدند که دو مسیر بلاک چین با یک منشأ مشترک ایجاد و بیت کوین کش متولد شود.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با بیت کوین (BTC)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با بیت کوین (BTC)

بیت کوین کش از اندازه بلوک بزرگ‌تری نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند. بلوک‌های گروه‌های تراکنش‌ها به‌طور همزمان به بلاک چین اضافه می‌شوند. بیت کوین اندازه بلوک را به ۱ مگابایت محدود کرده است که تنها ۷ تراکنش در ثانیه را ممکن می‌سازد؛ ولی بیت کوین کش اندازه بلاک را ابتدا ۸ و بعدا ۳۲ مگابایت در نظر گرفت که پردازش بیش از ۱۰۰ تراکنش در ثانیه را اجازه می‌دهد.


به‌جز اندازهٔ بلوک و سرعت تراکنش، بیت کوین کش بسیار شبیه به بیت کوین کار کرده و دفترکل دیجیتال غیرمتمرکز متن‌باز آن از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. همچنین ماینرها به تأیید و اضافه کردن تراکنش‌ها با استفاده از روش‌های رمزنگاری برای حل معادلات می‌پردازند و توکن‌های بیت کوین کش را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند سکه‌های خود را به دیگران بفروشند. شباهت دیگر بیت کوین کش با بیت کوین در تعداد کل سکه‌ها است که هر دو حداکثر ۲۱ میلیون سکه خواهند داشت.


تفاوت دیگر در هزینه تراکنش است که در بیت کوین به‌طور میانگین ۵۹ دلار هزینه برمی‌دارد، ولی در بیت کوین کش کمتر از یک سنت (یک صدم دلار) است.


سرعت بالاتر تراکنش‌های در بیت کوین کش با آسیب‌پذیری امنیتی همراه بوده؛ زیرا تعداد کمتر ماینر برای تأیید تراکنش‌ها لازم است که تهدیدی امنیتی به حساب می‌آید.


از جنبهٔ اندازهٔ بازار نیز سهم بازار بیت کوین کش حدود ۷.۱ میلیارد دلار است که تنها جزئی از سهم بازار ۸۸۱ میلیارد دلاری بیت کوین به حساب می‌آید.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با اتریوم (ETH)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با اتریوم (ETH)

اتریوم (ETH) ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم (Ethereum) است و مقام دومین رمز ارز محبوب دنیا پس از بیت کوین را دارد و نیز دومین رتبه از نظر سهم بازار پس از بیت کوین را به خود اختصاص می‌دهد. اتریوم در سال ۲۰۱۵ یعنی دو سال قبل از بیت کوین کش به بازار معرفی شد.


بیت کوین کش یک واسطهٔ پرداخت است، ولی اتریوم (ETH) علاوه‌بر آن از پلتفرم برنامه‌نویسی خود برای قراردادهای هوشمند و تولید برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp) استفاده می‌کند.


اندازه بلوک اتریوم ۱ مگابایت و اندازه بلوک بیت کوین کش ۳۲ مگابایت است که از جنبه مقیاس‌پذیری حائز اهمیت بوده؛ درحالی‌که بلوک‌های بیت کوین کش هر ۱۰ دقیقه تولید می‌شوند، تأیید بلوک اتریوم ۱۵ ثانیه طول می‌کشد.


بیت کوین کش از الگوریتم هشینگ SHA-256 بیت کوین استفاده کرده که تنها با سخت‌افزارهای اختصاصی خوب کار می‌کند؛ ولی الگوریتم اتریوم به حافظه توجه دارد و ماینرهای آن سریع‌تر می‌توانند فعالیت داشته باشند. بدین ترتیب استخراج غیرمتمرکز در اتریوم بسیار عملی‌تر است.


بیت کوین کش با یک هاردفورک به دو مجموعه متمایز یعنی Bitcoin ABC و Bitcoin SV تقسیم شد. درحالی‌که اتریوم کلاسیک هاردفورک موفقیت‌آمیز اتریوم است.


تراکنش‌های اتریوم دارای هزینه گس هستند که بر اساس فضای ذخیره‌سازی، پیچیدگی محاسباتی و پهنای باند استفاده شده محاسبه می‌شوند. هزینه‌های تراکنش بیت کوین کش بر اساس وضعیت شبکه فعلی و اندازهٔ بلوک محاسبه خواهند شد.


در سال گذشته (2023) بیت کوین کش توانسته ۲.۳۹ درصد بازده داشته باشد که به‌روشنی کمتر از ۳۲.۰۹ درصد اتریوم است. نسبت شارپ (Sharp Ratio) بیت کوین کش درحال‌حاضر برابر ۲.۰۰ بوده که تقریبا برابر مقدار ۱.۹۴ مربوط به اتریوم محسوب می‌شود.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با لایت کوین (LTC)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با لایت کوین (LTC)

بیت کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) شباهت‌های بسیاری دارند و از هارد فورک بیت کوین ساخته شده‌اند و کد منبع یکسانی داشته و در بین ۱۰ ارز دیجیتال بزرگ بازار قرار دارند.


لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال است که پرداخت‌های سریع و کم‌هزینه ارائه می‌کند. این ارز در سال ۲۰۱۱ فعال شد که ۶ سال جلوتر از معرفی بیت کوین کش است. برای طراحی آن یک کلون از کد منبع بیت کوین گرفته و با تغییراتی تلاش شد تا مشکلات بیت کوین از قبیل هزینه‌های بالای تراکنش، کندی تراکنش و نیز استخرهای ماینینگ متمرکز رفع شوند.


اندازه بلوک لایت کوین ۱ مگابایت بوده که کمتر از اندازهٔ ۳۲ مگابایتی بلوک بیت کوین کش است. زمان تولید بلوک در لایت کوین ۲.۵ دقیقه بوده، ولی این زمان در بیت کوین کش ۱۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود. میانگین اندازه تراکنش در لایت کوین ۴۴۳ بایت و در بیت کوین کش ۲۲۶ بایت است. در نتیجه بیت کوین کش می‌تواند هزاران تراکنش در ساعت پردازش کند. بااین حال، اطلاعات جدید نشان می‌دهند که متوسط اندازه بلوک بیت کوین کش ۱۷۱ کیلوبایت و در مورد لایت کوین ۱۸ کیلوبایت است.


لایت کوین دارای مزیت شبکه لایتنینگ (Lightning Network -LN) نسبت به بیت کوین کش بوده که یک راه‌حل لایه ۲ پرداخت است که تراکنش‌های سریع تقریبا لحظه‌ای و ارزان‌تری بین شرکت‌کنندگان را ممکن می‌کند.


لایت کوین به حجم تراکنش روزانه تقریبی ۲۰ تا ۳۰ هزار دست یافته و بیت کوین کش را با نوسان حجم تراکنش ۱۰ تا ۴۰ هزار عدد در روز پشت‌سر می‌گذارد؛ به‌ویژه پس از هاردفورک نوامبر ۲۰۱۸ بیت کوین کش باعث کاهش اعتماد و افت قابل توجه فعالیت بیت کوین کش شد.


استخراج لایت کوین و بیت کوین کش هر دو به‌شدت متمرکز انجام می‌شود. الگوریتم اجماع بیت کوین کش اثبات کار (PoW) و الگوریتم SHA-256 است. لایت کوین از الگوریتم هش Scrypt استفاده می‌کند که محبوب‌تر از PoW به حساب می‌آید. این الگوریتم حافظه‌محور است.


لایت کوین به‌شدت امنیت بالایی دارد و استخراج آن تنها با ماشین‌های ASIC انجام می‌شود.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با دوج کوین (DOGE)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با دوج کوین (DOGE)

دوج کوین (DOGE) در بین معامله‌گران ارز دیجیتال، کاربران عادی و نیز سرمایه‌گذاران محبوبیت زیادی دارد. این دارایی رمز ارزی قابل خرید در بسیاری صرافی‌های ارز دیجیتال است. تأسیس دوج کوین در سال ۲۰۱۳ بوده که ۴ سال قبل از ابداع بیت کوین کش است.


تعداد کوین موجود بیت کوین کش بیش از ۱۹ میلیون و ۴۶۴ هزار سکه بوده و این رمز ارز حداکثر ۲۱ میلیون سکه خواهد شد. دوج کوین درحال‌حاضر بیش از ۱۴۰ میلیارد سکه دارد و سقف نهایی برای آن در نظر گرفته نشده است.


حجم معاملات روزانهٔ بیت کوین کش بیش از ۲۴۹ میلیون دلار بوده؛ درحالی‌که این عدد برای دوج کوین به بیش از 353 میلیون دلار در روز می‌رسد.


سودآوری استخراج (Mining) در هر دو ارز دیجیتال بیت کوین کش و دوج کوین پایین است. الگوریتم اجماع هر دوی آن‌ها اثبات کار (PoW) و الگوریتم هش دوج کوین Scrypt و الگوریتم هش بیت کوین کش SHA-256 محسوب می‌شود.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با اتریوم کلاسیک (ETC)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک (ETC) پلتفرمی است که استفاده از فناوری دفترکل توزیع‌شده را از طریق برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp) ممکن می‌سازد و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. پس از یک هک در شبکه اتریوم، اتریوم کلاسیک شکل گرفت و شبکه اولیه اتریوم به دو شبکه تقسیم شد و اتریوم کلاسیک نسخهٔ تغییر نیافتهٔ اتریوم اولیه را حفظ کرد. اتریوم کلاسیک یکی از محبوب‌ترین ارز‌های دیجیتال جهان است.


اتریوم کلاسیک و بیت کوین کش هر دو از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند؛ ولی الگوریتم هش اتریوم کلاسیک EtHash و الگوریتم بیت کوین کش SHA-256 است.


حداکثر تعداد توکن‌ها در بیت کوین کش ۲۱ میلیون با بیش از ۱۹ میلیون سکه در گردش بوده؛ ولی در اتریوم کلاسیک حداکثر تعداد توکن‌ها ۲۱۰ میلیون عدد است که بیش از ۱۴۳ میلیون آن درحال‌حاضر (فوریه 2014) در گردش هستند.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با پالیگان (MATIC)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با پالیگان (MATIC)

ارز دیجیتال پالیگان (MATIC) توکن بومی اکوسیستم پالیگان (Polygon) است که با علامت اختصاری POL نیز شناخته می‌شود. پالیگان چیزی بیش از یک راه‌حل لایه دوم است که در سال ۲۰۲۴ عرضه شد و با به‌روزرسانی به نسخه ۲.۰ خود یک مجموعه راه‌حل‌های کاربردی بلاک چین ارائه کرد. پالیگان در اکوسیستم خود سه پلتفرم مجزا برای ساخت dAppهای کارآمد ارائه کرده است.


مکانیزم اجماع پالیگان «اثبات سهام بر زنجیره جانبی» (PoSS) بوده که به شبکه اتریوم متصل است. درحالی‌که مکانیزم اجماع بیت کوین کش اثبات کار (PoW) است.


استفاده از توکن پالیگان (POL) روش پیش‌فرض پرداخت هزینه تراکنش‌ها محسوب می‌شود. همچنین تضمین امنیتی شبکه‌های لایه ۲ را به کمک سهام‌گذاران در زیرساخت خود تضمین می‌کند. پالیگان یک توکن حاکمیتی نیز هست و برای پیاده‌سازی پیشنهادات پیشرفت‌های جدید در اکوسیستم با کمک آن رأی‌گیری می‌شود.


دارندگان توکن پالیگان می‌توانند برای کمک به حفظ امنیت و دریافت پاداش، توکن‌های خود را سهام‌گذاری کنند. سهام‌گذاری از طریق دفترکل، امن‌ترین روش است که امنیت کیف پول سخت‌افزاری را با انعطاف‌پذیری انتخاب تأییدکننده ترکیب می‌کند؛ ولی در بیت کوین کش این گزینه‌ها وجود ندارند.


تعداد بیشینه توکن‌های پالیگان ۱۰.۰۹ میلیارد توکن برنامه‌ریزی شده که بیش از ۱۰۷ میلیون از آن درحال گردش در بازار هستند.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با سولانا (SOL)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با سولانا (SOL)

سولانا (SOL) یک ارز دیجیتال با کارایی بالا است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp) پشتیبانی می‌کند. سولانا توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.


مکانیزم اجماع سولانا اثبات سهام (PoS) است که با مکانیزم اثبات کار (PoW) بیت کوین کش تفاوت دارد.


ارسال پول با استفاده از بیت کوین کش تقریبا ۳ برابر از سولانا هزینه‌برتر است. سرعت تراکنش ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) سولانا به این معنی است که سرعت تراکنش بیت کوین کش ۵۴ برابر کندتر از آن تأیید می‌شود. میزان غیرمتمرکز بودن بیت کوین کش نیز نصف سولانا است. در نتیجه بیت کوین کش در مقایسه با سولانا کمتر قابل اعتماد بوده که البته به این معنی نیست که امنیت بیت کوین کش کمتر است؛ زیرا هر دو از روش خودحضانتی (Self-Custody) پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی کمتر به نهاد مرکزی برای امنیت وابسته هستند.


با اینکه بیت کوین کش ۹۳ درصد از سکه‌های مجاز خود را فراهم کرده، حداکثر تأمین سکه سولانا نامحدود است. در نتیجه بیت کوین کش سه بار کمتر از سولانا نرخ تورم دارد.


بیت کوین کش سهام‌گذاری را ارائه نمی‌کند، ولی در سولانا سهام‌گذاری سالانه ۷ درصد سود به‌همراه دارد.


سولانا و بیت کوین کش از راه‌حل‌های لایه ۲ پشتیبانی نمی‌کنند. خالق سولانا آناتولی یاکوونکو اعتقاد دارد که بهتر است روی بهینه‌سازی راه‌حل‌های لایه ۱ کار کنیم تا اینکه به سراغ راه‌حل‌های لایه ۲ برویم.


مقایسه بیت کوین کش (BCH) با کاردانو (ADA)

مقایسه بیت کوین کش (BCH) با کاردانو (ADA)

کاردانو (ADA) ارز دیجیتالی است که مثل بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. کاردانو اولین ارز دیجیتالی بود که به‌صورت دانشگاهی از کد متن‌باز بازبینی‌شده استفاده کرد که یک ویژگی منحصربه‌فرد است. معمولا سطح بالای امنیتی و سرعت تراکنش‌های کاردانو مورد تمجید قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال به‌سرعت ارزش پیدا کرد و در جمع ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر سهم بازار قرار گرفت.


حداکثر تعداد سکه کاردانو 45 میلیارد و در مورد بیت کوین کش ۲۱ میلیون است. تا کنون بیش از ۱۹ میلیون سکهٔ بیت کوین کش تولید شده و بیش از ۳۵.۱۴ میلیارد سکه‌های کاردانو در دسترس قرار دارند.


الگوریتم اجماع کاردانو اثبات سهام (PoS) است، ولی بیت کوین کش از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. الگوریتم هش کاردانو Ouroboros و الگوریتم هش بیت کوین کش SHA-256 است.


سودآوری استخراج در بیت کوین کش پایین، ولی در کاردانو بالا محاسبه می‌شود.


چه چیزی بیت کوین کش را نسبت به سایر رمز ارزها متمایز می‌کند؟

چه چیزی بیت کوین کش را نسبت به سایر رمز ارزها متمایز می‌کند؟

بیت کوین کش از جنبهٔ ساختاری بسیار شبیه بیت کوین بوده، ولی برخی تغییرات در آن داده شده است. بیت کوین کش برای معادل پول نقد بودن طراحی شده، ولی بیت کوین بیشتر برای ذخیره کردن ارزش مثل یک طلای دیجیتالی در نظر گرفته می‌شود.


مهم‌ترین تغییر در ساختار بیت کوین کش محدودیت اندازه بلوک آن است که می‌تواند بیشترین مقدار داده را در یک بلوک به‌میزان ۳۲ مگابایت ذخیره کند؛ در نتیجه تأثیر بزرگی بر هزینهٔ انتقال در شبکه و سرعت آن دارد:


  • بیت کوین کش می‌تواند به‌طور متوسط ۱۱۶ تراکنش در ثانیه پردازش کند.

  • هزینه‌های تراکنش در بیت کوین کش کمتر از ۰.۰۱ دلار هستند.

علت اینکه توسعه‌دهندگان اندازه بلوک بزرگ‌تری انتخاب نکرده‌اند، دشواری انتخاب گره‌هایی است که بتوانند بلوک‌های بزرگ تراکنش را پردازش و تأیید کنند.


سخن پایانی مقایسه بیت کوین کش با سایر ارزهای دیجیتال

سخن پایانی


بیت کوین کش (BCH) به‌عنوان یک ارز دیجیتال که از نسل بیت کوین (BTC) سرچشمه گرفته است، ویژگی‌هایی تا حد زیادی مشابه ولی در مواردی متفاوت با بیت کوین دارد. این ارز دیجیتال بیشتر به‌عنوان واسطه انتقال ارزش طراحی شد تا عملکردی مشابه پول نقد داشته باشد. مهم‌ترین مزایای آن سرعت بالاتر تراکنش نسبت به بیت کوین و بسیار پایین‌تر بودن هزینه‌های تراکنش آن هستند که کارمزد این شبکه از یک‌صدم بیت کوین است.