مقایسه اتریوم و سولانا در بین طرفداران بازار رمز ارزها همیشه جذاب و هیجان‌انگیز بوده است. این دو رمز ارز درحال رشد دارای شباهت‌های بسیاری هستند و در رقابتی تنگاتنگ به رشد ظاهراً توقف‌ناپذیر خود ادامه می‌دهند. در این مقاله، ضمن معرفی مختصر قابلیت‌های آن‌ها، به مقایسه اتریوم و سولانا می‌پردازیم که می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ کمک کند.
رمز ارز اتریوم (ETH) چیست؟.

رمز ارز اتریوم (ETH) چیست؟

رمز ارز اتریوم که به‌اختصار ETH نوشته می‌شود و دومین رمز ارز محبوب بعد از بیت کوین است که بر بستر نرم‌افزاری اتریوم (Ethereum) فعالیت می‌کند. عنوان صحیح این رمز ارز اتر (Ether) است؛ ولی از آنجا که اتریوم هم به‎طور مصطلح گفته می‌شود، در ادامه از اتریوم برای نامیدن این رمز ارز استفاده می‌کنیم.


رمز ارز اتریوم در سال ۲۰۱۵ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و هم‌بنیان‌گذارانی از جمله گاوین وود (Gavin Wood) معرفی شد. خالقین اتریوم یک شبکهٔ بزرگ بلاک چین را تأسیس کردند که میزبان هر نوع کاربردی از قبیل ذخیره‌سازی داده و اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری غیرمتمرکز باشد. آن‌ها رمز ارز اختصاصی خود اتریوم (ETH) را در این بستر عرضه کردند.


از ویژگی‌های جذاب رمز ارز اتریوم نامحدود بودن سکه‌های آن محسوب می‌شود. این درحالی است که رمز ارز بیت کوین دارای حداکثر ۲۱ میلیون کوین بوده که پس از استخراج همهٔ آن‌ها تولید بیت کوین متوقف می‌شود. بااین‌وجود، سالانه حداکثر تولید ۱۸ میلیون توکن اتریوم در این شبکه مجاز است.


بر خلاف بیت کوین، که در آن شبکه به تاییدکننده‌های تراکنش پاداش می‌دهد، اتریوم کسانی را که در معامله شرکت می‌کنند ملزم به پوشش هزینه کرده و درصدی جزئی از آن‌ها می‌گیرد. اگر قصد شما از کار با شبکه اتریوم، درآمدزایی در قالب یک ماینر باشد، این خبر خوبی است؛ ولی اگر قصد استفاده از شبکه اتریوم را دارید، کمتر خوشحال خواهید شد.


ارز دیجیتال سولانا (SOL) چگونه رمز ارزی است؟

ارز دیجیتال سولانا (SOL) چگونه رمز ارزی است؟

رمز ارز سولانا (Solana) که به‌اختصار SOL خوانده می‌شود، بر پایهٔ شبکهٔ اتریوم ساخته شده است. آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) که یک توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار بود، در سال ۲۰۱۷، پیشنهاد ساخت این رمز ارز را ارائه کرد و در مارس ۲۰۲۰ این ارز دیجیتال عرضه شد. درحال‌حاضر (ژانویه 2024)، سولانا یازدهمین رمز ارز محبوب در بازارهای جهانی است و شباهت بسیاری به اتریوم دارد.


رمز ارز سولانا با هدف پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، نقل و انتقال سریع و ارزان پول و پشتیبانی از dAppها طراحی شده است. کد سولانا متن‌باز (Open Source) محسوب می‌شود. کوین‌های سولانا نامحدود هستند و برخلاف بیت کوین تولید این رمز ارز پایان نخواهد یافت.


مقایسه اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) چگونه است؟

در مقام مقایسه اتریوم و سولانا، این دو رمز ارز مشابهت بسیاری دارند. هر دو متن‌باز هستند. هر دو تعداد نامحدودی کوین قابل تولید دارند و از قراردادهای هوشمند، نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) و NFTها پشتیبانی می‌کنند. همچنین هر دوی آن‌ها نرخ ثابتی نداشته و بسته به شرایط بازار دچار تغییرات قیمتی می‌شوند.


اتریوم از نظر تعداد dApp خود که قریب به ۳۰۰۰ مورد است از سولانا که بیش از ۳۵۰ مورد دارد، جلوتر می‌باشد. بااین‌حال سولانا به‌شدت درحال تلاش برای گسترش شبکهٔ خود است. در ادامه جزئیات بیشتری از مقایسه این دو مرز ارز رقیب را ببینید.


سرعت تراکنش.

سرعت تراکنش

مقایسه اتریوم و سولانا در زمینهٔ سرعت نشان می‌دهد سولانا عملکرد بهتری نسبت به اتریوم از خود بروز داده است. بنا به گفتهٔ گری دیوال (Gary DeWaal) مدیر بازارهای مالی و گروه قانون‌گذاری Katten: «در شبکه اتریوم تأیید بلوک‌های جدید در هر ۱۲ ثانیه انجام می‌شود؛ درحالی‌که در شبکه بیت کوین هر ۱۰ دقیقه این کار انجام می‌شود». امکان دارد که با پیشرفت فناوری این سرعت باز هم بهبود یابد.


سولانا از مکانیزمی استفاده می‌کند که سرعت بسیار بالایی را به دست می‌دهد. بر خلاف مکانیزم مورد استفاده در اتریوم، سولانا با بهبود مکانیزم خود، سرعت تراکنش بالاتری را نسبت به رقیب خود کسب کرده است و هزینه‌ بسیار کمتری را برای کاربران به‌همراه دارد. درحال‎حاضر، سولانا از ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه پشتیبانی می‌کند.


مکانیزم اجماع

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ شبکه اتریوم با یک به‌روزرسانی بزرگ تحت‌عنوان «ادغام» (The merge) شروع فعالیت نسل جدید خود را اعلام کرد. از مزایای شبکهٔ جدید، جایگزین شدن الگوریتم اجماع بسیار کم‌مصرف «اثبات سهام» (Proof of Stake) با الگوریتم اجماع قبلی «اثبات کار» (Proof-of-Work) است که اعلام شده ۹۹.۹ درصد مصرف انرژی و ۹۹.۹۵ درصد تولید کربن توسط شبکه اتریوم را کاهش می‌دهد. نسل جدید ابتدا «اتریوم ۲» خوانده می‌شد، ولی بنیاد اتریوم از کاربران خواست از این نام‌گذاری جدید صرف نظر کنند. مکانیزم اجماع سولانا ترکیبی از الگوریتم اجماع «اثبات تاریخ» (PoH) و الگوریتم اجماع «اثبات سهام» (PoS) است. الگوریتم اثبات تاریخ از برچسب‌های زمانی برای تعریف بلوک بعدی در زنجیرهٔ سولانا استفاده می‌کند. به نظر کنستانتین آنیسیموف (Konstantin Anissimov) مسئول ارشد اجرایی صرافی آنلاین ارز دیجیتال CEX.IO: «سولانا از ترکیبی از استراتژی‌های رمزنگاری آزمایش‌شده در گذر زمان و نوآوری‌های جدید برای حل کردن کاستی‌های راه‌حل‌های اولیهٔ رمز ارز بهره می‌برد.»


با مقایسه اتریوم و سولانا در این زمینه باید گفت هر دو الگوریتم‌های مناسبی در اختیار دارند، ولی مکانیزم سولانا عملکرد سریع‌تری را نشان داده است.


قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند

معاملات اقتصادی در هر صنعتی نیازمند قراردادهای حقوقی هستند و قراردادهای هوشمند با پشتوانهٔ بلاک چین، نسل جدیدی از این خدمت را ارائه می‌کنند. در یک قرارداد هوشمند، تعدادی قانون و یک کار برای اجرا تعیین شده و با برآورده شدن قوانین مربوطه، کار تعیین‌شده به‌طور هوشمند و خودکار اجرا می‌شود؛ مثل پرداخت منظم هزینهٔ اجاره در سررسید معین. این قراردادها از لجستیک تا بازی‌ها و ابزارهای مالی و موارد فراوان دیگر را پوشش می‌دهند.


یکی از ویژگی‌های قراردادهای هوشمند که اتریوم و سولانا پشتیبانی می‌کنند، قطعی شدن آن‌ها است. یعنی پس از ثبت یک قرارداد هوشمند در شبکه، دیگر نمی‌توان از اجرای آن شانه خالی کرد یا قرارداد را تغییر داد. این مسئله ارزشمند بودن این قراردادها را به‌خوبی نشان می‌دهد. بدین ترتیب این قراردادها دارای ویژگی‌های خودکار بودن، قابلیت اعتماد، دقت، امنیت و حتی اقتصادی بودن هستند؛ زیرا هزینه‌های قراردادهای مرسوم را کاهش خواهند داد.


مقیاس‌پذیری

بیشتر کارشناسان معتقدند اتریوم تنها توانسته مسئلهٔ غیرمتمرکز بودن و امنیت را حل کند و در مورد مقیاس‌پذیری هنوز موفق نیست. در عوض، سولانا تمرکز خود را بر حل مسئلهٔ امنیت و مقیاس‌پذیری قرار داده است. الگوریتم اثبات تاریخ سولانا امنیت منحصربه‌فردی را برای شبکه ایجاد می‌کند و سرعت عملکرد آن مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد.


در مقایسه اتریوم و سولانا در زمینهٔ مقیاس‌پذیری باید گفت هر دوی این رمز ارزها به‌شدت درحال کار بر بهبود مسئلهٔ مقیاس‌پذیری خود هستند.


کارمزد تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش‌ها

در شبکه اتریوم کارمزد هر تراکنش با عنوان هزینهٔ گس (Gas Fee) خوانده می‌شود. فرمول محاسبهٔ هزینه‌های گس متشکل از کارمزد پایه و انعام است. اگر کارمزد پایه اندکی در نظر بگیرید، ممکن است تراکنش شما رد شده و درعین‌حال هزینه‌ای هم به شما تحمیل شود. کارمزد خرید و فروش اتریوم نسبتا گران است که علت را به اعتبار این رمز ارز و پویا بودن فرمول محاسبهٔ آن نسبت می‌دهند. به‌دلیل بزرگ بودن شبکهٔ اتریوم و معاملات بسیار زیادی که روزانه در آن انجام می‌شوند، کارمزد به‌صورت پویا تغییر کرده و نوسانات زیادی را در طول روز تجربه می‌کند.


سولانا در حوزه کارمزد تراکنش با قیمت 0.00025 دلار و سرعت عالی در حد چند ثانیه، واقعا عملکردی عالی از خود نشان داده است.


تفاوت قیمت

بالاترین قیمت تاریخی اتریوم ۴۸۹۱.۷ دلار بوده بوده و قیمت روز آن تقریبا ۱۸۰۰ دلار است. پیش‌بینی قیمت اتریوم بر اساس جداول تکنیکال برای سال ۲۰۲۴ میلادی بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار می‌باشد. بنابر تحلیل Cryptonewz، در سال ۲۰۲۵ قیمت اتریوم به سقف نهایی ۶۵۰۰ دلار و حداقل قیمت ۴۵۰۰ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حداقل قیمت ۱۴۰۰۰ دلار و حداکثر قیمت ۲۰۵۰۰ دلار می‌رسد. اگرچه برخی کارشناسان مثل بیل بارهیت (Bill Barhydt) مدیر ارشد پلتفرم Abra خوشبین‌تر هستند و انتظار دارند قیمت اتریوم تا ۲۰۳۰ میلادی به حداکثر ۴۰ هزار افزایش یابد.


سولانا در زمان معرفی به بازار در ۲۰۲۰ میلادی با قیمت ۰.۷۷ دلار شروع به کار کرد و در اوایل ۲۰۲۴ میلادی با قیمت ۱۱۲.۳۹ دلار معامله شد که رشدی تقریبا ۱۴۵۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.


امنیت

امنیت

امنیت هر دو رمز ارز اتریوم و سولانا بالا است و از این نظر قابل اعتماد هستند. اتریوم به‌عنوان یک رمز ارز کاملا امن و دارای مشخصات امنیتی بسیار بالا شهرت خوبی در بازار کریپتوکارنسی دارد.


سولانا از الگوریتم BFT برای حفظ امنیت در برابر ناتوان شدن یک گره شبکه و دستکاری نشدن عملکرد کلی استفاده می‌کند که یک راه‌حل اثبات‌شده برای امنیت است و با بالاتر رفتن تعداد کاربران، امنیت آن باز هم افزایش می‌یابد.


توسعه اکوسیستم

شبکه اتریوم بنا به گفتهٔ هم‌بنیان‌گذار آن ویتالیک بوترین، دارای ۶ فاز توسعه است که فاز اول انجام شده و بقیه در دست انجام هستند.


  • ادغام (Merge): حرکت به اجماع اثبات سهام (PoS)

  • موج (Surge): رسیدن به مقیاس بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه

Scourge

  • آفت (Scourge): پرهیز از تمرکزگرایی و سایر ریسک‌های پروتکل ناشی از حداکثر - - ارزش قابل استخراج (MEV)

  • لبه (Verge): آسان کردن تأیید بلاک

  • پاک‌سازی (Purge): ساده‌سازی پروتکل و کاهش هزینه‌های اجرایی گره‌های شبکه

  • ول‌خرجی (Splurge): رفع دیگر مشکلات باقی‌مانده

اینفوگراف منتشرشده توسط ویتالیک بوترین در این زمینه را در شکل زیر مشاهده کنید:


اینفوگراف منتشرشده توسط ویتالیک بوترین در این زمینه را در شکل زیر مشاهده کنید


اینفوگراف منتشرشده توسط ویتالیک بوترین در این زمینه را در شکل زیر مشاهده کنید (2)

سولانا در سال ۲۰۲۳ میلادی چند پیشرفت را شاهد بوده است. ارائه سرویس‌های deFi جدید مثل پلتفرم‌های اجاره‌ای، پروتکل‌های LSD و مبادلات غیرمتمرکز (DEX) از جمله پیشرفت‌های سولانا به حساب می‌آیند. با بهبود نسخه کلاینت سولانا به ۱.۱۷ مصرف حافظه بهینه‌سازی‌ شده و از اثبات دانش صفر (ZKP) هم پشتیبانی می‌شود. این به‌روزرسانی باعث پایداری بهتر شبکه و کاهش سخت‌افزار مورد نیاز می‌گردد. سولانا با یک به‌روزرسانی عمده در آوریل ۲۰۲۳ باعث شد ذخیره‌سازی داده در خارج از شبکه اصلی ارزان‌تر شود.


توسعه‌دهندگان سولانا قصد دارند به طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) بهتری نسبت به گذشته دست یابند. پیش‌بینی می‌شود سولانا بتواند بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را جذب کند.


کاربرد توکن

اتریوم نقش عمده‌ای در فناوری بلاک چین بازی کرده و علاوه‌بر ارائه پروژه‌های مختلف، به بهبود اثربخشی، سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها و ارائه کاربردهای غیرمتمرکز در صنایع مختلف در سراسر جهان پرداخته است. کاربردهای اساسی اتریوم عبارتند از:


  • فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (De-Fi)

  • سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO)

  • قراردادهای هوشمند

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

  • توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

  • برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Dapp)

به اختصار باید گفت بخش‌های بی‌شماری برای کاربردهای اتریوم و ارزش‌آفرینی آن وجود دارند. صنایع گوناگون از سرگرمی تا املاک و حتی سلامت درحال خلق برنامه‌های کاربردی و ابزارهای مبتنی بر راه‌حل‌های بلاک چین مبتنی بر اتریوم هستند.


توکن‌های سولانا در موارد بسیاری کاربرد دارند که از آن جمله می‌توان به پرداخت‌های همتابه‌همتا (Peer to peer payment)، مبادله و مکانیزم امنیتی تأییدکنندهٔ آن اشاره کرد.


کدام یک رمز ارز بهتری است؛ اتریوم (ETH) یا سولانا (SOL)؟

کدام یک رمز ارز بهتری است؛ اتریوم (ETH) یا سولانا (SOL)؟

در مقایسه اتریوم و سولانا باید گفت هر دو دارای مزایای مفیدی هستند و از ارزهای معتبر بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌روند. البته دقت کنید که درحال‌حاضر قیمت اتریوم تقریبا ۲۵ برابر سولانا است و در هنگام تحلیل پیش‌بینی‌های آینده، به این نکته باید توجه داشته باشید. برای مثال طبق نمودار زیر که TradingView منتشر کرده است، سولانا تا ابتدای ۲۰۲۴ در مسیر رشد مناسبی قرار داشته است که بنا به مطالعات تکنیکال، ارزیابی کارشناسان از تداوم این رشد در سال ۲۰۲۴ میلادی حکایت دارد.


حکایت دارد

بنا به گزارش فوربس (Forbes) بر اساس پیش‌بینی Cryptonewz رمز ارز اتریوم تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بالاترین حد خود در ۶۵۰۰ دلار و با حداقل قیمت ۴۵۰۰ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتظار می‌رود به بالاترین رقم ۲۰۵۰۰ دلار و کمترین رقم ۱۴۰۰۰ دلار دست یابد.


بنا به تحلیل Changelly blog سولانا در سال ۲۰۲۴ با بازار گاوی روبه‌رو است و علی‌رغم برخی کاهش‌‌ها و نوسانات قیمتی بنا به تحلیل‌های تکنیکال انجام‌شده، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی به قیمت بیشینه ۱۰۰.۲۳ دلار و قیمت کمینه ۱۰۰.۰۶ دلار دست یابد که بازگشت سرمایه معادل ۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد.


dapp

همچنین، اگر به‌دنبال فعالیت‌های تولید نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) هستید، احتمالا اتریوم گزینهٔ مناسب‌تری برای شماست. بااین‌حال، درصورتی‌که به سرعت معاملات توجه دارید، سولانا گزینه‌ای معتبر به حساب می‌آید. از سویی سولانا نیازمند پشتیبانی سخت‌افزاری مناسبی است که آن را رمز ارزی هزینه‌بر می‌سازد. اتریوم نیز به‌دلیل نیاز به منابع زیاد، نمی‌تواند کارایی بالایی را ارائه کند.


در پایان باید گفت که قبل از اقدام به خرید و مبادلهٔ رمز ارزها حتما با متخصصین حرفه‌ای مشورت کنید. بازار رمز ارزها دارای پیچیدگی‌های فنی مختلفی است و تنها با کمک گرفتن از کارشناسان کاربلد می‌توانید در این مارکت پرنوسان موفق شوید. صرافی اکسبیتو می‌تواند در خرید و فروش امن و آسان رمز ارزها یک همراه مطمئن برای شما باشد.


سخن پایانی


کارشناسان با مقایسه اتریوم و سولانا سال ۲۰۲۴ میلادی و سال‌های بعد از آن را دوره‌های رشد برای اتریوم و سولانا می‌دانند و وضعیت بازار گاوی (Bullish) را برای این ارزها پیش‌بینی کرده‌اند. بنابر تحلیل مجله فوربس (Forbes) اتریوم دومین و سولانا چهارمین رمز ارز معتبر برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۴ میلادی هستند. برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد سرمایه‌گذاری بر اتریوم یا سولانا باید ویژگی‌هایی از قبیل سرعت تراکنش، مقیاس‌پذیری و پایداری پلتفرم را در بازار پویای کریپتوکارنسی در نظر بگیرید. در این زمینه صرافی اکسبیتو با خدمات حرفه‌ای و امن خود، پشتیبانی قوی و مطمئن برای معاملات رمز ارزی شماست.