اتریوم و بایننس اسمارت چین دو شبکه بلاک چین محبوب هستند که امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کنند. هر دو پلتفرم دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی هستند، اما از نظر سرعت و کارمزد تراکنش عملکرد متفاوتی دارند. اتریوم اولین و بزرگ‌ترین پلتفرم غیرمتمرکز در جهان به شمار می‌رود، درحالی‌که زنجیره هوشمند بایننس یک پلتفرم جدیدتر است. اگر می‌خواهید بدانید فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین چیست و آینده متعلق به کدام یک از این دو بلاک چین خواهد بود، در این مقاله همراه ما باشید.
بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) یک شبکه بلاک چین است که توسط بایننس در سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد. این شبکه به‌عنوان یک بلاک چین قدرتمند طراحی شده است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار بوده و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.


زنجیره هوشمند بایننس بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) ساخته شده است و از معماری دو زنجیره‌ای بهره می‌برد که به آن اجازه می‌دهد با شبکه اتریوم سازگار باشد و همچنین، سرعت تراکنش‌ سریع‌تر و کارمزد کمتری را ارائه دهد.


مزیت اصلی زنجیره هوشمند بایننس سرعت پردازش سریع‌ آن است که می‌تواند تا 100 تراکنش در ثانیه را مدیریت کند. زنجیره هوشمند بایننس همچنین از قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای (Cross-Chain) پشتیبانی کرده که به آن امکان می‌دهد تا از طریق پل‌ها (Bridges) با سایر شبکه‌های بلاک چین، مانند اتریوم و بیت کوین، ارتباط برقرار کند.


آشنایی با شبکه اتریوم

آشنایی با شبکه اتریوم

اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده و بیشتر به‌خاطر ارز دیجیتال بومی خود، یعنی اتر (ETH)، شناخته می‌شود. اتریوم می‌تواند توسط هر شخصی برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز به کار رود. این توکن به‌منظور پرداخت هزینه کارهای انجام‌شده در بلاک چین طراحی شده است، اما کاربران همچنین می‌توانند از آن برای پرداخت کالاها و خدمات عمومی استفاده کنند. در ضمن، شبکه ارز دیجیتال اتریوم از قراردادهای هوشمند به‌عنوان ابزار ضروری برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی کرده است.


مقایسه بین توکن‌های بومی شبکه‌ها

هر دو شبکه Ethereum و BSC دارای توکن‌های بومی خود هستند. این توکن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند که رایج‌ترین آنها پرداخت کارمزد گس (Gas) است. در ادامه به بررسی این دو ارز دیجیتال محبوب می‌‌پردازیم:


توکن BNB

توکن بایننس (BNB) به‌عنوان یک توکن ERC-20 برای کمک به جمع‌آوری پول برای توسعه صرافی ارز دیجیتال بایننس ایجاد شد. این توکن پس از انتقال به زنجیره بیکن (Beacon Chain)، به نماد اصلی زنجیره هوشمند بایننس بدل گردید.


اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند از ارز دیجیتال BNB با استاندارد Bep-20 برای پرداخت کارمزدهای شبکه یا ایجاد توکن‌های جدید استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند از آن در برنامه‌های غیرمتمرکز زنجیره هوشمند BNB بهره ببرند.


توکن ETH

بلاک چین اتریوم دارای یک توکن بومی به نام اتر (ETH) است. این توکن در درجه اول برای پرداخت کارمزدها در شبکه استفاده می‌شود. اتر همچنین دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار به شمار می‌‌رود. این امر حاکی از آن است که ETH درحال‌حاضر یکی از قابل‌اعتمادترین ارزهای دیجیتال بازار است. ضمناً توسعه‌دهندگان هنگام ساخت دپ‌ها و توکن‌های خود در شبکه اتریوم از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.


ارزش ETH در سال‌های گذشته به‌طور کلی روبه‌افزایش بوده و با BTC رقابت داشته است. اتریوم که بر پایه کاستی‌های بلاک چین بیت کوین ساخته شد، اولین بلاک چینی بود که قراردادهای هوشمند را معرفی کرد و اکنون از مکانیزم اثبات کار به اثبات سهام درحال گذار است. این انتقال، زنجیره اتریوم را کارآمدتر و سریع‌تر می‌کند.


تفاوت‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم کدامند؟

تفاوت‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم کدامند؟

در نگاه اول، بایننس اسمارت چین (BSC) و شبکه ارز دیجیتال اتریوم بسیار به هم شباهت دارند. دپ‌ها و توکن‌های ساخته‌شده بر روی BSC با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند. حتی پروژه‌هایی وجود دارند که در هر دو شبکه عمل می‌کنند. بااین‌وجود، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو زنجیره وجود دارند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:


متمرکز بودن

اولین فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین این است که بلاک چین اتریوم شرکت‌کنندگان بیشتری نسبت به بایننس اسمارت چین دارد. بااین‌حال، BSC یک بلاک چین غیرمتمرکز جامعه‌محور است که توسط توکن BNB مدیریت می‌شود. BSC تحت مکانیزم اثبات سهام (PoSA)، دارای 21 اعتبارسنج (Validator) می‌باشد که بلاک چین آن را اجرا می‌کنند.


این 21 نفر بزرگ‌ترین استیک‌کنندگان BNB محسوب می‌شوند. آنها باید هر روز با رأی‌گیری انتخاب شوند تا به‌عنوان اعتبارسنج شبکه باقی بمانند. هر اعتبارسنج باید یک گره کامل (فول نود) BSC را اجرا کرده و حداقل 10000 BNB را استیک کند.


از طرف دیگر، بلاک چین اتریوم دارای ماینرهای بی‌شماری است که از بلاک چین اثبات کار (PoW) آن پشتیبانی می‌کنند. هنگامی که شبکه به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) منتقل می‌شود، استیک‌کنندگانی که مقدار مشخصی ETH را در اختیار دارند، بلاک چین را اجرا می‌کنند. ضمناً، تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در شبکه اتریوم، مستلزم سپرده‌گذاری 32 ETH در این شبکه است.


سرعت و هزینه تراکنش

دومین فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین میزان کارمزد و سرعت تراکنش آن‌هاست. به‌طور کلی، BSC از نظر کارمزد تراکنش‌ گزینه ارزان‌تری است. همچنین، زمان بلاک اتریوم از حدود 2 الی 14 ثانیه در هر بلاک متغیر می‌باشد، درحالی‌که BSC دارای زمان بلاک 3 ثانیه است. اگرچه به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ و افزایش مقیاس‌پذیری آن می‌تواند شرایط را برای این بلاک چین در آینده تغییر دهد.


به‌طور کلی، زنجیره هوشمند بایننس متمرکزتر است، اما می‌تواند تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را به کاربران خود ارائه دهد.


اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیفای در دو شبکه

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیفای در دو شبکه

در فضای دیفای (امور مالی غیرمتمرکز)، به‌دلیل سازگاری بلاک چین‌ها، شمار زیادی برنامه غیرمتمرکز (دپ) مشترک بین BSC و Ethereum وجود دارند. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌راحتی دپ‌ها را از Ethereum به BSC منتقل کنند. پروژه‌های جدید BSC اغلب از کد متن‌باز اتریوم با نامی دیگر استفاده می‌نمایند. اکنون بیایید نگاهی به پنج دپ برتر اتریوم بیندازیم.


در اینجا می‌توانید ترکیبی از دو بازارساز خودکار (یونی سواپ و سوشی سواپ)، یک بازی کریپتو (اکسی اینفینیتی) و یک بازار NFT (اپن سی) را مشاهده کنید. اگر به پنج مورد برتر BSC نگاهی بیندازید، شباهت‌های زیادی خواهید یافت.


صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap) به‌عنوان یک هارد فورک از یونی سواپ (Uniswap) ایجاد شد. Autofarm و Pancake Bunny پلتفرم‌های کشت سود (Yield Farming) زنجیره هوشمند بایننس هستند، نوعی برنامه‌ غیرمتمرکز که در لیست ۵ پروژه برتر اتریوم مشاهده نمی‌کنید. Biswap و Apeswap نیز هر دو بازارسازهای خودکار (AMM) هستند. ازآنجایی‌که کارمزدها در BSC بسیار ارزان و تراکنش‌ها به‌طور قابل توجهی سریع‌تر می‌باشند، پلتفرم‌های کشت سود در بایننس اسمارت چین کارآمدتر هستند. این عوامل آنها را به یک گزینه محبوب برای کاربران BSC تبدیل می‌کند.


اما وقتی صحبت از بازی‌های کریپتو به میان می‌آید، اتریوم بی‌رقیب ظاهر می‌شود. اگرچه پروژه‌هایی در بایننس اسمارت چین وجود دارند که بسیار شبیه به CryptoKitties و Axie Infinity هستند، اما نتوانسته‌اند به‌اندازه بازی‌های کلاسیک در اتریوم مخاطبان زیادی پیدا کنند.


استاندارد توکن

استاندارد توکن

دیگر فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین استاندارد توکن آنهاست. شبکه اتریوم از استانداردهای ERC (مخفف Ethereum Request for Comments) استفاده می‌کند، درحالی‌که زنجیره هوشمند بایننس از استاندارد BEP (مخفف Binance Evolution Proposal) بهره می‌برد. از سوی دیگر، توکن‌های BEP-20 دارای معماری‌ مشابه استاندارد ERC-20 اتریوم هستند.


BEP-20 کاملاً با ERC-20 در اتریوم قابل تعامل است و به توسعه‌دهندگان BSC همان سطح انعطاف‌پذیری شبکه اتریوم را می‌دهد. علاوه‌بر این، BEP-20 با استاندارد BEP-2 این شبکه نیز سازگار است و امکان تعویض آنها را فراهم می‌کند.


تاریخچه

از دیگر تفاوت‌های دو بلاک چین مذکور، تاریخچه آنهاست. اتریوم در سال 2015 راه‌اندازی شد، درحالی‌که زنجیره هوشمند BNB در سال 2022 آغاز به کار کرد. ازآنجایی‌که اتریوم قدمت بیشتری دارد و از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است، قابل‌اعتمادتر از زنجیره هوشمند بایننس در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، اتریوم با فناوری قدیمی‌تری ساخته شده و با انتقال به الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) شروع به تغییر چارچوب خود کرده است.


تفاوت میان مکانیز‌م‌های اجماع دو شبکه

تفاوت میان مکانیز‌م‌های اجماع دو شبکه

آخرین فرق شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین در مکانیزم اجماع آنها نهفته است. درحالی‌که مکانیسم اجماع اثبات کار اتریوم (PoW) شبیه به مکانیزم اجماع بیت کوین می‌باشد، اما تفاوت زیادی با الگوریتم PoSA در زنجیره هوشمند بایننس دارد. بااین‌حال، این تفاوت‌ها زیاد ماندگار نخواهند بود، زیرا با راه‌اندازی کامل اتریوم 2.0، این شبکه به مکانیزم اثبات سهام (PoS) منتقل خواهد شد.


الگوریتم اجماع PoSA زنجیره هوشمند بایننس ویژگی‌های الگوریتم‌ اثبات اعتبار (PoA) و الگوریتم اثبات سهام واگذار شده (DPoS) را با یکدیگر ترکیب می‌کند. همانطور که گفتیم، 21 اعتبارسنج به نوبت بلوک‌ها را تولید کرده و در ازای آن، کارمزد تراکنش BNB را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج نیاز به اجرای یک گره و سپرده‌گذاری حداقل 10000 BNB دارید.


سایر کاربران که به‌عنوان واگذار‌کننده (Delegators) شناخته می‌شوند، BNBهای خود را به یک نماینده منتخب واگذار می‌نمایند. 21 نامزد منتخب برحسب مقدار BNB دریافت‌شده، به‌نوبت به بلوک‌ها رسیدگی می‌کنند. کل این فرایند هر 24 ساعت تکرار می‌شود. واگذارکنندگان همچنین از جوایزی که اعتبارسنج‌ها (نماینده‌ها) کسب می‌کنند، سهمی دریافت می‌نمایند.


در سوی مقابل، الگوریتم اجماع PoW اتریوم بسیار متفاوت عمل می‌کند. به‌جای اینکه کاربران اعتبارسنج‌ها را انتخاب کنند، رقابتی برای حل یک معمای محاسباتی وجود دارد. هرکسی می‌تواند در این رقابت شرکت کند، اما برای این کار به تجهیزات تخصصی ماینینگ نیاز دارید. هرچه قدرت محاسباتی بیشتری داشته باشید، احتمال بالاتری وجود دارد که زودتر از بقیه معما را حل کنید و یک بلاک را تأیید نمایید.


اتریوم یا بایننس اسمارت چین؛ کدام بهتر است؟

اتریوم یا بایننس اسمارت چین؛ کدام بهتر است؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پاسخ قطعی به این سوال بدهد، زیرا پاسخ این سوال به اولویت‌ها و نیازهای کاربران بستگی دارد. اگر توسعه اتریوم ۲.۰ (Eth2) مطابق انتظار پیش برود، بلاک چین اتریوم در نهایت می‌تواند تراکنش‌های بسیار سریع‌تر و ارزان‌تری را ارائه دهد و نقاط ضعف خود را برطرف نماید.


بااین‌حال، با توجه به روند سریع تکامل صنعت کریپتو و بلاک چین، هیچ‌کس نمی‌داند تا یک سال یا یک دهه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. همانطور که در یک دهه اخیر این صنعت از یک بلاک چین تنها، یعنی بیت کوین، به یک صنعت مملو از بلاک چین‌ها و ارزهای دیجیتال مختلف، تکامل پیدا کرده است.


سخن پایانی


اتریوم و بایننس اسمارت چین دو شبکه بلاک چین برجسته هستند که ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. اتریوم دارای یک کامیونیتی قوی بوده که آن را به اولین گزینه برای بسیاری از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. بااین‌حال، کارمزدهای بالا و سرعت تراکنش پایین‌تر، برخی از کاربران را به بررسی جایگزین‌هایی مانند زنجیره هوشمند بایننس سوق داده است.


زنجیره هوشمند بایننس کارمزد کمتر و تراکنش‌های سریع‌تری ارائه می‌کند، اما متمرکز بودن آن، نگرانی‌هایی را در مورد پایداری بلندمدت آن ایجاد کرده است. در نهایت، انتخاب بین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس به ترجیحات و اهداف فردی شما بستگی دارد، زیرا هر دو پلتفرم نقاط قوت و ضعف خود را داشته و این موارد باید قبل از تصمیم‌گیری، در نظر گرفته شوند.