در دنیای ارزهای دیجیتال، پروتکل‌ها و پروژه‌های متعدد با ویژگی‌های گوناگون و متنوعی وجود دارند و می‌توان گفت که میان آن‌ها نوعی رقابت شکل گرفته است. کاربران می‌توانند این پروتکل‌ها را در سرویس‌های ارائه‌شده، تکنولوژی‌های به کار رفته، نحوه کارکرد و مواردی از این قبیل با یکدیگر مقایسه کنند. مسک نتورک (Mask Network)، یک پروتکل بلاک چینی فعال در حوزه پیام‌رسانی است که به طرفداران ارزهای دیجیتال سرویس می‌دهد. آیا از مشخصات این پروتکل و تفاوت‌های آن با پروژه‌های مشابه MASK Network اطلاع دارید؟ در این مقاله از اکسبیتو با مسک نتورک آشنا می‌شویم، نحوه کارکرد آن را بررسی می‌کنیم و چندی از پروژه‌های مشابه این پلتفرم را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.


پروتکل Mask Network چیست؟

پروتکل Mask Network چیست؟

پیش از اشاره به تفاوت‌های پروژه مسک با موارد جایگزین، آشنایی با پروژه‌های مشابه MASK Network و بررسی دقیق آن‌ها، بهتر است با خود این پروتکل آشنا شویم.


Mask Network پروتکلی است که به کاربران خود، امکان ارسال پیام رمزنگاری‌شده (Encrypted) را بر بستر شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) و فیسبوک ارائه می‌دهد. در حقیقت، این پلتفرم به‌عنوان یک پُل (Bridge) میان اینترنت و شبکه غیرمتمرکز فعال بر روی آن، عمل می‌کند. به نقل از وب‌سایت رسمی مسک، این شبکه «حریم خصوصی و مزایای مرتبط در حوزه وب 3 را با یک افزونه مرورگر متن‌باز، به پلتفرم‌های شبکه اجتماعی می‌آورد».


شبکه مسک در ابتدا در ماه ژوئیه 2019 راه‌اندازی شد. در آن زمان، اولین مورد استفاده این پروتکل، رمزنگاری کردن پست‌های ارسال‌شده در فیسبوک و توییتر بود. سپس در سال 2020، این پروژه 2 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و چند ماه بعد در فوریه 2021، موفق به دریافت 3 میلیون دلار دیگر از طرف سازمان‌های Digital Currency Group و Fundamental Labs شد.


اکنون قابلیت‌ها و خدمات این پروتکل گسترش یافته‌اند؛ حال، کاربران امکان انجام پرداخت به کمک این شبکه را هم دارند. همچنین، امکان ذخیره‌سازی فایل و داده بر بستر وب 3 از طریق مسک وجود دارد. علاوه‌بر آن، می‌توانید تراکنش‌های رمز ارزی خود را نیز با این پلتفرم انجام دهید.


ارز دیجیتال این شبکه با نماد MASK در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های معتبر از نظر ارزش بازاری، در میان 200 رمز ارز برتر قرار دارد. بالاترین قیمت ارز دیجیتال مسک در فوریه 2021 در سطح 97 دلار به ثبت رسید.


مسک نتورک (MASK) چگونه کار می‌کند؟

مسک نتورک (MASK) چگونه کار می‌کند؟

در بخش پیشین این مقاله با پروژه Mask Network به‌طور کلی آشنا شدیم. همان‌طور که خواندید، این پروتکل به‌عنوان نوعی پل میان اینترنت وب 2 با نسل سوم وب (اینترنت غیرمتمرکز و متن‌باز) کار می‌کند. مسک نتورک توسط سوجی یان (Suji Yan) راه‌اندازی شد.


در ماه فوریه 2021، این شبکه توکن حاکمیتی خود یعنی MASK را عرضه کرد. هدف این توکن، کمک به شبکه مسک در ساخت یک بریج میان Web 2 و Web 3 است. این توکن توسط یک «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Organization) با نام MaskDAO مدیریت می‌شود. هولدرهای این توکن می‌توانند در تصمیمات کلیدی مرتبط با این سازمان حق رای داشته باشند. در حقیقت، هر MASK یک سهم رای محسوب می‌شود.


شبکه Mask بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند. Ethereum طی ارتقای مرج (Merge) به الگوریتم اجماع گواه سهام (Proof of Stake) کوچ کرد. بنابراین، مسک نتورک هم از این مکانیزم جهت حفظ امنیت خود بهره می‌گیرد.


 چه چیزی مسک نتورک را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

چه چیزی مسک نتورک را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

تا اینجای مطلب با پروتکل Mask Network آشنا شدیم و نحوه کارکرد آن را بررسی کردیم. این پلتفرم در رمزنگاری پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال بر بستر وب 2 نقش دارد و هولدرهای توکن بومی آن می‌توانند در تصمیمات کلیدی آن مشارکت داشته باشند.


بااین‌حال، جهت مقایسه این پروتکل با پروژه‌های مشابه MASK Network باید به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بپردازیم.


این پلتفرم ویژگی‌ها و مواردی دارد که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کنند. در ادامه، به چند مورد برجسته از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:


  • امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های وب 3 و محتوای رمزنگاری‌شده در شبکه‌های اجتماعی بدون خروج از آن‌ها

  • پشتیبانی از انجام معاملات رمز ارزی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

  • مدل توسعه متن‌باز و مبتنی بر تلاش‌های جامعه طرفداران

در میان این ویژگی‌ها، موردی که این شبکه را منحصربه‌فرد می‌کند دسترسی به امکانات Web 3 در شبکه‌های اجتماعی وب 2 و ایجاد بریج میان دو نسل مختلف وب است.


5 مورد از پروژه‌های مشابه مسک نتورک کدامند؟

5 مورد از پروژه‌های مشابه مسک نتورک کدامند؟

تا این بخش از مقاله با پروژه مسک آشنا شدیم، کارکرد آن را بررسی کردیم و دلایل متفاوت بودن این پروتکل در مقایسه با سایر رقبا را شرح دادیم. این شبکه، بستری برای رمزنگاری پیام‌ها و پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. همچنین، اپلیکیشن‌های وب 3 هم بر روی آن اجرا شده و امکان خرید رمز ارز با ارزهای فیات از طریق آن وجود دارد. در ادامه، به پنج مورد شاخص از پروژه‌های مشابه MASK Network اشاره می‌کنیم و آن‌ها را توضیح می‌دهیم.


وان اینچ

شبکه وان اینچ (1inch) پروتکل‌های غیرمتمرکز را با یکدیگر متحد کرده و ازاین‌طریق به سودآورترین و سریع‌ترین عملیات محافظت‌شده در حوزه دیفای دست می‌یابد.


یکی از پروتکل‌های این شبکه، راه‌حل گردآورنده صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است که در میان منابع نقدینگی مختلف به جستجوی معاملات مطلوب می‌پردازد و در مقایسه با بقیه صرافی‌های ارز دیجیتال، بهترین نرخ را به کاربران ارائه می‌دهد. وان اینچ برای این راه‌حل از الگوریتم Pathfinder بهره می‌گیرد. بیش از 400 منبع نقدینگی بر بستر دوازده شبکه بلاک چین در جستجوی معاملات بررسی می‌شوند.


پروتکل دیگر آن، پروتکل اوردر لیمیت است که انعطاف‌پذیرترین و نوآورانه‌ترین فرصت‌های سواپ اوردر لیمیت را فراهم می‌کند. ویژگی‌های برجسته این پروتکل شامل قیمت‌گذاری متغیر، سفارشات شرطی و پشتیبانی بیشتر از Request for Quote یا RFQ هستند.


همچنین، 1inch یک کیف پول چندزنجیره‌ای (Multichain) برای موبایل دارد که رابط کاربری آسان با قابلیت ذخیره امن دارایی و انجام تراکنش‌ها و سپرده‌گذاری را ارائه می‌دهد.


توکن بومی این شبکه با نماد 1INCH به‌عنوان توکن کاربردی و حاکمیتی شبکه وان اینچ استفاده می‌شود. هولدرهای این توکن با استیک کردن آن می‌توانند در مدیریت دائو این شبکه نقش داشته باشند.


مون سواپ

مون سواپ

یکی دیگر از پروژه‌های مشابه MASK Network، مون سواپ است. MoonSwap یک راه‌حل لایه 2 است که با هدف مقابله با چالش‌های مربوط به سرعت و کارمزد شبکه بالا در پلتفرم‌های مبتنی بر بازارساز خودکار (AMM) از جمله یونی سواپ، فعالیت می‌کند.


مون سواپ به‌عنوان جایگزینی برای بازارسازهای خودکار مانند یونی سواپ و سوشی سواپ، در تلاش است تا معامله رمز ارزها را به فرایندی سریع و تقریباً رایگان تبدیل کند. این پلتفرم برای دستیابی به این هدف از بلاک چین Conflux بهره می‌گیرد. MoonSwap از تکنولوژی Tree Graph کانفلاکس استفاده می‌کند تا از تایید تراکنش‌ها در کمتر از 23 ثانیه اطمینان حاصل شود و درعین‌حال، به توان پردازشی حداکثر 6000 تراکنش بر ثانیه برسد. بنا به داده‌های وب‌سایت رسمی مون سواپ، درحال‌حاضر مجموع نقدینگی این پروژه به بیش از 2 میلیون دلار می‌رسد.


میست سواپ

به معرفی پروژه‌ای دیگر در این فهرست رسیدیم. میست سواپ (MistSwap) نوعی صرافی غیرمتمرکز ساخته‌شده بر بستر شبکه SmartBCH است. در واقع، این پلتفرم بر پایه صرافی محبوب SushiSwap توسعه یافته است و به کاربران امکان انجام معاملات به کمک نقدینگی فراهم‌شده توسط بقیه افراد را ارائه می‌دهد. پروژه‌های جدید در این پلتفرم می‌توانند در صورت دریافت نقدینگی از یک نهاد یا شخص فعال در آن، به‌سادگی به بازار مورد نظر خود دست یابند.


با توجه به ماهیت و نحوه کارکرد MistSwap، این صرافی یک بازارساز خودکار هم به شمار می‌رود.


 ریهولد

ریهولد

این پروژه در این لیست با بقیه موارد کمی تفاوت دارد. ReHold اپلیکیشنی است که به کاربران تجربه‌ای یکپارچه در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) را ارائه می‌دهد. وب‌سایت رسمی این پروژه می‌گوید که در اپلیکیشن ریهولد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با بازدهی و سود بالا با نرخ سالانه (APR) تا 220 درصد، در کنار تجربه‌ای مطلوب از تراکنش‌ها و رابط کاربری به کاربران ارائه می‌شود. ReHold از استراتژی‌های مالی پیشرفته و جدیدترین تکنولوژی‌های بلاک چینی جهت فراهم کردن سود چشم‌گیر با سرمایه‌گذاری دوگانه (Dual Investment) بهره می‌گیرد.


این پلتفرم فارغ از میزان تجربه و دانش شما از حوزه ارزهای دیجیتال، جهت پاسخگویی به نیازهایتان طراحی شده و تیم آن، یک راهنمای قدم‌به‌قدم جهت کمک به شما در فرایند سرمایه‌گذاری و کسب سود آماده کرده است.


سوشی سواپ

به یکی از مشهورترین موارد در میان پروژه‌های مشابه MASK Network رسیدیم. SushiSwap یکی از نمونه‌های شاخص در بازارسازهای خودکار است. AMMها صرافی‌های غیرمتمرکزی هستند که از قراردادهای هوشمند جهت ایجاد بازار برای جفت‌های معاملاتی توکن‌ها بهره می‌گیرند و در میان کاربران رمز ارزی به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند.


سوشی سواپ در ماه سپتامبر 2020 به‌عنوان رقیبی برای پلتفرم غیرمتمرکز مشهور یونی سواپ که نقش پررنگی در رونق دنیای دیفای داشت، راه‌اندازی شد. SushiSwap به‌دنبال ایجاد تنوع در بازار AMMها و اضافه کردن ویژگی‌های بیشتر در مقایسه با Uniswap از جمله افزایش پاداش برای فعالان شبکه از طریق توکن بومی خود یعنی SUSHI است. سوشی سواپ تلاش می‌کند تا امکان تاثیر بیشتر از سوی کاربران بر روی عملیات و آینده این پلتفرم را فراهم کند.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، در ابتدا با پروژه مسک نتورک آشنا شدیم، سپس کارکرد و دلایل تفاوت این پروتکل با رقبا را بررسی کردیم و در نهایت به چندی از پروژه‌های مشابه MASK Network پرداختیم.


مسک نتورک یک پروتکل بلاک چینی منحصربه‌فرد است که نوعی ارتباط میان اینترنت سنتی و وب 3 برقرار می‌کند. کاربران این پروتکل می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی مانند ایکس و فیسبوک، پیام‌های رمزنگاری‌شده ارسال کرده و از ویژگی‌های دنیای دیفای بهره ببرند. بااین‌حال، می‌توان گفت که بزرگ‌ترین تفاوت Mask با سایر پروژه‌های مشابه در ایجاد ارتباط میان دنیای وب 2 و نسل سوم وب است. این ویژگی در بقیه پروتکل‌ها دیده نمی‌شود و می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.