بیت کوین از زمانی که متولد شده به نوسان قیمتی معروف بوده و دیگر ارزهای دیجیتال هم این ویژگی را از بیت کوین به ارث برده‌اند. بازار کریپتوکارنسی در کوتاه‌مدت ممکن است نوسانات زیادی را تجربه کند و برای سرمایه‌گذاران پرریسک کاملا مناسب است. کسانی که می‌خواهند در مدت زمان کمی سود کلانی از بازار به دست بیاورند وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند و شروع به معامله می‌کنند. در میان این بازار پرتلاطم و پر از نوسان، ارزهایی وجود دارند که قیمت ثابتی دارند. این ارزها استیبل کوین یا سکه پایدار نامیده می‌شوند. استیبل کوین‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا سودهای خود را ذخیره کنند و دارایی خود را در جای مطمئنی نگه دارند. یکی از استیبل کوین‌های مهم بازار، تتر یا USDT نام دارد که مطمئنا همه شما با آن آشنا هستید. تتر با پشتوانه دلار آمریکا به وجود آمده و قیمت آن به صورت یک به یک با دلار آمریکا برابر است. در این مقاله قصد داریم انواع تتر را به شما معرفی کنیم و ببینیم چه تتری امنیت بیشتری دارد و کم‌هزینه‌تر است. با ما همراه باشید.
 تاریخچه تتر

تاریخچه تتر

استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند که محبوب‌ترین آنها، استیبل‌ کوین‌های با پشتوانه ارزهای فیات مانند دلار و یورو هستند. استیبل کوین تتر در این دسته قرار دارد و دلار آمریکا از آن پشتیبانی می‌کند. یعنی به اندازه استیبل کوین تتری که در بازار موجود است، دلار آمریکا یا معادل آن در ذخایر این استیبل کوین نگهداری می‌شود. این ذخایر در بانک‌ها و موسسات مالی قرار دارند و موسسات حسابرسی میزان موجودی آنها را بررسی می‌کنند. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند دلار آمریکا را به راحتی در سراسر جهان جا‌به‌جا کنند از استیبل کوین تتر استفاده می‌کنند.


استیبل کوین تتر برای اولین بار در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی لانچ شد. این ارز دیجیتال در ابتدا با کمک پروتکل اُمنی (Omni Protocol) بر بستر بلاک چین بیت کوین قرار داشت و ریِِل کوین نام گرفت. یک ماه بعد سازندگان آن تصمیم گرفتند که نام آن را به ارز دیجیتال تتر تغییر دهند. در ابتدای سال ۲۰۱۵ تتر توانست وارد بازار شود و معاملات آن در سال اول رشد خوبی را تجربه کرد. این رشد تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت اما در این سال بانک‌های آمریکایی معاملات تتر را به دلیل عدم شفافیتِ ذخایرِ دلاری ممنوع کردند. پس از حل مشکلات قانونی، بازار تتر توانست رشد زیادی را در سال ۲۰۱۸ تجربه کند و میزان تتر عرضه شده از حدود ۱۰ میلیون دلار به ۲.۸ میلیارد دلار رسید.


در حال حاضر استیبل کوین تتر بعد از بیت کوین و اتریوم، سومین ارز دیجیتال بازار است اما حجم معاملات تتر در رتبه اول ارزهای دیجیتال قرار دارد. شرکت‌ها و فروشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان این استیبل کوین را پذیرفته‌اند و به کاربران خود اجازه خرید و فروش با تتر به جای ارزهای فیات را داده‌اند. ذخایر دلاری این استیبل کوین به صورت دوره‌ای حسابرسی می‌شوند و ریسک‌های امنیتی کمی برای خرید و فروش و نگهداری استیبل کوین تتر وجود دارد.


 چند نوع تتر (TETHER) داریم؟

چند نوع تتر (TETHER) داریم؟

استیبل کوین تتر برای اولین بار با استفاده از پروتکل امنی ایجاد شد، اما این پروتکل دوام زیادی نیاورد. یکی از دلایل مهم آن بالا بودن کارمزد تراکنش‌های تتر در این شبکه بود. شرکت تتر در سال ۲۰۲۳ میلادی رسما اعلام کرد که دیگر از این شبکه برای نقل و انتقال تتر استفاده نمی‌کند.


بعد از شبکه امنی دومین بلاک چینی که از استیبل کوین تتر میزبانی کرد، بلاک چین مهم اتریوم بود. در سال ۲۰۱۷ توسعه‌دهنده‌گان استیبل کوین تتر تصمیم گرفتند تا شبکه‌ای سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر را برای آن انتخاب کنند. اتریوم در آن زمان بهترین انتخاب به شمار می‌آمد و تتر ERC-20 وارد بازار شد. در بلاک چین اتریوم، توکن‌ها با استاندارد ERC-20 صادر می‌شوند و به همین دلیل تتری که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته می‌شود، تتر ERC-20 نام دارد. البته با گذشت زمان و شلوغ‌تر شدن شبکه اتریوم، کارمزد معاملات تتر در این شبکه افزایش پیدا کرد و سرعت معاملات نیز زیادتر شد.


بلاک چین ترون میزبان بعدی استیبل کوین تتر بود. ترون در ابتدا بر بستر بلاک چین اتریوم قرار داشت اما بعد از مدتی به شبکه اصلی خود نقل مکان کرد. توکن این بلاک چین همانطور که می‌دانید با نماد TRC معامله می‌شود و استاندارد توکن آن TRC-20 است. بلاک چین ترون هم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. این بلاک چین سرعت بالاتری در انجام تراکنش‌ها دارد و هزینه کارمزد آن پایین‌ است. استیبل کوین تتری که بر بستر ترون به وجود آمده تتر TRC-20 نام دارد.


علاوه بر بلاک چین اتریوم و ترون، تتر بر بستر بلاک چین‌های دیگری مانند ایاس نیز موجود است. شبکه‌های سولانا، آوالانچ و الگوراند نیز تتر را ارائه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای تنوع در شبکه‌های ارائه‌دهنده تتر، راحتی کاربران است. از آنجایی که هر شبکه استاندارد و اکوسیستم مخصوص به خود را دارد، کاربران به راحتی می‌توانند از تتر اختصاصی شبکه استفاده کنند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد.


تفاوت تتر ERC-20 با تتر TRC-20

تتر ERC-20 و تتر TRC-20 در واقع یک توکن هستند که در دو شبکه مختلف قرار دارند. تفاوت آنها در شبکه و ویژگی‌های بلاک چین اتریوم و ترون است. نکته مهم این است که آدرس قراردادهای تتر TRC-20 با حرف T شروع می‌شود و آدرس قراردادهای تتر ERC-20 با 0x آغاز می‌شود. این قراردادها برای همه توکن‌هایی که در این شبکه‌ها صادر و معامله می‌شوند یکسان هستند.


تفاوت مهم دیگری که میان تتر TRC-20 و تتر ERC-20 وجود دارد سرعت انجام تراکنش‌هاست. تتر در سال ۲۰۱۸ به دلیل سرعت پایین تراکنش‌های شبکه بیت کوین وارد بلاک چین اتریوم شد، اما به دلیل شلوغی شبکه و بالا رفتن کارمزد‌ها نیاز به بستری جدید کاملا حس می‌شد.به این ترتیب، در سال ۲۰۱۹ و با ورود بلاک چین ترون، سرعت تراکنش‌های تتر افزایش پیدا کرد. در واقع توکن‌های TRC-20 سرعت بالاتری نسبت به توکن‌های ERC-20 دارند. به طور میانگین زمان انجام تراکنش در شبکه ترون ۳ دقیقه است اما در شبکه اتریوم این زمان به ۱۵ دقیقه می‌رسد. همچنین بلاک چین ترون می‌تواند تا ۲۰۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام دهد، در حالی که اتریوم تنها با سرعت ۱۵ تراکنش در ثانیه جلو می‌رود.


هزینه تراکنش‌های تتر TRC-20 نیز از تتر ERC-20 به مقدار قابل توجهی کمتر است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران تترِ شبکه ترون (TRC-20) را به تتر در شبکه اتریوم (ERC-20) ترجیح می‌دهند. با این حال کاربرانی که قصد دارند از استیبل کوین تتر در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های دیفای شبکه اتریوم استفاده کنند، معاملات خود را با تتر ERC-20 انجام می‌دهند.


 آیا تتر TRC-20 امن‌تر است یا تتر TRC-20؟

آیا تتر TRC-20 امن‌تر است یا تتر TRC-20؟

شبکه اتریوم بعد از بیت کوین قدیمی‌ترین و امن‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال است. پروژه‌های دیفای و غیرمتمرکز معمولا ترجیح می‌دهند توکن‌های خود را با استاندارد ERC-20 صادر کنند تا از مزایای این شبکه بهره‌مند شوند. بلاک چین اتریوم طیف وسیعی از پروژه‌های ارز دیجیتال را در برمی‌گیرد و قرارداشتن در این اکوسیستم برای توکن‌های تازه بسیار مفید است. میان کارشناسان در مورد امن‌تر بودن بلاک چین اتریوم یا ترون اختلاف نظر هست، اما برحسب قدمتِ بیشترِ اتریوم و وسعت بالای اکوسیستم آن، بسیاری از آنها اتریوم را شبکه امن‌تری نسبت به ترون می‌دانند. با این حال نمی‌توان به طور قطعی در این مورد نظر داد و هر دو تتر TRC-20 و تتر ERC-20 از امنیت بالایی برخوردارند.


سخن پایانی


استیبل کوین محبوب تتر بر بستر بلاک چین‌های زیادی وارد بازار شده‌است. بلاک چین‌های ترون و اتریوم در میان آنها برجسته‌تر هستند و از استانداردهای ERC-20 و TRC-20 استفاده می‌کنند. همه این تترها با قیمت ثابت یک دلاری در بازار معامله می‌شوند و از نظر ارزش هیچ تفاوتی با هم ندارند. مهم‌ترین تفاوت در این میان، تفاوت در ویژگی‌های شبکه‌هاست. هر شبکه‌ سرعت، کارمزد و امنیت مخصوص به خود را دارد و برای دسته‌ای از کاربران مناسب است.


شبکه اتریوم از امنیت بیشتری برخوردار است و اکوسیستم بزرگتری در میان ارزهای دیجیتال دارد، اما شبکه ترون با سرعت بالاتری تراکنش‌ها را انجام می‌دهد و کارمزد کمتری از کاربران خود دریافت می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، شبکه تتر را انتخاب کنید. نکته مهمی که در هنگام معاملات باید در نظر گرفته شود، یکی بودن شبکه مبدا و مقصد است. اگر شبکه مبدا و مقصد شما برای انتقال تتر یکی نباشد، دارایی خود را از دست خواهید داد و با ضرر رو به رو می‌شوید. پس در معاملات خود این نکته را حتما در نظر بگیرید.