بله! درست شنیدید، در بسیاری از کشورهای جهان دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال هستند. این دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند با کارت بانکی، ارز دیجیتال بخرید و به همین دلیل، این دستگاه‌ها طرفداران بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خودپرداز ارز دیجیتال و انواع آن خواهیم پرداخت. اگر علاقه دارید درباره خودپرداز ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن بدانید با ما همراه باشید.


دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

دستگاه‌های خودپرداز کریپتو (ATM)، کیوسک‌های الکترونیکی مستقلی هستند که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در ازای پول نقد یا با کارت نقدی می‌دهند. تمام خودپردازهای دیجیتال بیت کوین را می‌فروشند، در حالی که برخی دیگر ارزهای دیجیتال را نیز ارائه می‌دهند. همه دستگاه‌های خودپرداز کریپتو اجازه فروش ارزهای دیجیتال را نمی‌دهند، برخی از آن‌ها فقط به خرید محدود می‌شوند.


دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال مانند دستگاه‌های خودپرداز سنتی به حساب بانکی شما متصل نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها با کیف پول دیجیتال کاربر برای پردازش تراکنش و ارسال ارز دیجیتال به مشتری متصل می‌شوند. ده‌ها هزار دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد که اکثر آن‌ها در ایالات متحده واقع شده‌اند.


به گفته Coin ATM Radar، اگر صنعت ارزهای دیجیتال را از نزدیک دنبال نکرده باشید، برایتان جالب خواهید بود که بدانید بیش از 38000 دستگاه خودپرداز بیت کوین از آگوست 2022 در سراسر جهان نصب‌شده‌است، شگفت زده خواهید شد. هم اکنون تعداد زیادی از این دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال در نقاط مختلف جهان وجود دارند.


تاریخچه خودپرداز ارز دیجیتال

اولین دستگاه خودپرداز برای ارزهای دیجیتال برای اولین بار در 29 اکتبر 2013 افتتاح شد. این دستگاه روبوکین بود که در کافی‌شاپ Waves کانادا در ونکوور قرار داشت. تنها تا سال 2015 به دلیل خطاهای عملیاتی Bitstamp کار می‌کرد، اما به طور گسترده به عنوان پیشگام خودپرداز بیت‌کوین در جهان شناخته می‌شود. پس از مدت کوتاهی یک دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در اروپا افتتاح شد. این در براتیسلاوا، اسلواکی قرار داشت و در 8 دسامبر 2013 نصب شد.

تاریخچه خودپرداز ارز دیجیتال

در همین حال، اولین دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در ایالات متحده در 18 فوریه 2014 در آلبوکرکی، نیومکزیکو نصب شد. با این حال، عمر کوتاهی داشت و تنها پس از یک ماه از عملیات خارج شد. درست مانند خود ارز دیجیتال، دستگاه های خودپرداز بیت کوین از آن زمان با چالش های زیادی در رابطه با مقررات مواجه شده اند. در نهایت، با توافق بر سر این موضوع که دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین نیز باید از قوانین و مقررات مشابه دستگاه‌های خودپرداز سنتی پیروی کنند، اجماع حاصل شد.


این شامل محدودیت‌هایی در تعداد سپرده‌ها و برداشت‌هایی است که می‌تواند توسط یک فرد در هر تراکنش در روز انجام شود. به عنوان مثال، در ایالات متحده، همه اپراتورهای خودپرداز بیت کوین باید در شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) ثبت نام کنند و از مقررات ضدپولشویی (AML) قانون اسرار بانکی (BSA) پیروی کنند. بسته به میزان تراکنش ممکن است دستگاه خودپرداز بیت کوین به شماره تلفن همراه شما برای ارسال کد تأیید متنی برای شما نیاز داشته باشد. قبل از تکمیل تراکنش، ممکن است از شما خواسته شود که یک مدرک شناسایی صادر شده توسط دولت، مانند گواهینامه رانندگی را اسکن کنید.


خودپرداز بیت‌کوین

اکثر خودپردازهای ارز دیجیتال فقط از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند و به کمک آن‌ها می‌توان ارز دیجیتال بیت‌کوین را خرید و فروش کرد. شمایل ظاهری خودپردازهای بیت‌کوین انواع مختلفی دارد. برخی از این خودپردازهای ارز دیجیتال دقیقا مشابه خودپردازهای کش هستند. در ابتدای این جریان برای خرید و فروش بیت کوین نیازی به احراز هویت نبود، اما بعد از آن قانون درباره خود پرداز ارز دیجیتال عوض شد. اقدامی که منجر به ناراحتی بسیاری از فعالان کریپتو بود این است که بسیاری از دستگاه های خودپرداز بیت کوین دیگر بدون احراز هویت برای کاربران خدمات ارائه نمی‌دهند و شما به عنوان کاربر باید احراز هویت کنید تا بتوانید ارز دیجیتال خود را خرید و فروش کنید. این به دلیل مقرراتی است که کاربران را ملزم می‌کند قبل از انجام تراکنش هویت خود را تأیید کنند، به خصوص برای مبالغ زیاد.


در حال حاضر حدود 28000 دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر جهان وجود دارد که اکثریت آنها در ایالات متحده واقع شده اند. آمریکای شمالی با تقریباً 90 درصد بیشترین سهم بازار خودپردازهای بیت کوین را در سطح جهان در اختیار دارد. امروزه بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه های خودپرداز بیت کوین جنسیس کوین (41.5 درصد سهم بازار) و جنرال بایت هستند.


بیشتر BTMها در کافه‌ها یا مغازه‌های تخصصی و همچنین مراکز حمل و نقل مانند ایستگاه های راه آهن و فرودگاه ها یافت می‌شوند. به طور کلی، صاحبان مشاغلی که می‌خواهند یک BTM در یک فضای تجاری نصب کنند، باید با یک ارائه دهنده خودپرداز بیت کوین قرارداد ببندند. سپس ارائه دهنده نصب دستگاه را در محل انجام می‌دهد.


انواع خودپرداز بیت کوین

اکثر دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال، خدمات اصلی خود را فقط برای بیت کوین ارائه می‌دهند. این نکته اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد زیرا ارز دیجیتال بیت کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال در بازار شلوغ و به‌هم ریخته ارزهای دیجیتال است. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین انواع مختلفی دارند که در ادامه


دو نوع اصلی ماشین های بیت کوین وجود دارد: یک طرفه (یک طرفه) و دو طرفه (دو طرفه). تنها حدود 30 درصد از تمام دستگاه های خودپرداز رمزنگاری در سراسر جهان دو طرفه هستند و کمتر از 23 درصد در ایالات متحده هر دو نوع به اینترنت متصل هستند و امکان خرید نقدی و/یا فروش بیت کوین را فراهم می کنند. برخی از ماشین‌ها از رسید کاغذی استفاده می‌کنند و برخی دیگر پول را به کلید عمومی در بلاک چین منتقل می‌کنند. کیوسک های بیت کوین کش شبیه دستگاه های خودپرداز سنتی هستند، اما به حساب بانکی متصل نمی شوند و در عوض کاربر را مستقیماً به کیف پول بیت کوین یا صرافی متصل می کنند. در حالی که برخی از دستگاه های خودپرداز بیت کوین، دستگاه های خودپرداز سنتی با نرم افزار اصلاح شده هستند، اما همیشه به حساب بانکی یا کارت نقدی نیاز ندارند. به طور متوسط، کارمزد تراکنش 10 تا 20 درصد است، اما می تواند تا 25 درصد و تا 6.5 درصد کاهش یابد.


خودپرداز ارز دیجیتال در نقاط مختلف جهان

در 29 اکتبر 2013، یک دستگاه Robocoin در کافی‌شاپ Waves در مرکز شهر ونکوور، کانادا افتتاح شد. این دستگاه اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در دسترس عموم است. Robocoin در سال 2015 فعالیت خود را متوقف کرد. در 8 دسامبر 2013، اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین اروپا در براتیسلاوا، اسلواکی نصب شد.


خودپرداز ارز دیجیتال در کانادا

در سال 2014، کانادا اولین کشوری بود که مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال را تصویب کرد، اگرچه اجرای آن مدتی طول کشید. در فوریه 2014، وزیر دارایی به برنامه‌هایی برای معرفی مقررات ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم برای ارزهای مجازی مانند بیت‌کوین اشاره کرد. در ژوئن همان سال، فرماندار کل اصلاحیه‌ای را در لایحه C-31 تصویب کرد که کسب‌وکارهای ارزهای دیجیتال را به‌عنوان کسب‌وکارهای خدمات پولی تلقی می‌کرد، و وزارت دارایی پیش‌نویس مقررات پیشنهادی را در ژوئن 2018 منتشر کرد. از جولای 2020، کسب‌وکارهایی که معامله می‌کردند. در ارزهای مجازی توسط مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا، MSB در نظر گرفته می‌شوند.


در سال 2018، آژانس درآمد کانادا تحقیقاتی را در مورد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین انجام داد تا مشخص شود آیا قوانین مالیاتی توسط کاربران رعایت می‌شود یا خیر. از دسامبر 2017 تا فوریه 2018، تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در کانادا 20 درصد افزایش یافته است. در ژوئن 2019، ونکوور به دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی، در حال بررسی ممنوعیت ماشین‌ها بود.

خودپرداز ارز دیجیتال در کانادا

طبق Coin ATM Radar، از فوریه 2022، Localcoin، یک ارائه‌دهنده خودپرداز بیت‌کوین کانادایی، در حال حاضر بزرگترین ردپای دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین را در کانادا دارد. Bitcoin Well مستقر در ادمونتون در 30 ژوئیه 2021 به اولین شرکت سهامی عام بیت‌کوین خودپرداز تبدیل شد.


خودپرداز ارز دیجیتال در ایالات متحده

به تشخیص رادار خودپرداز ارز دیجیتال، تا سپتامبر 2021 بیش از 24700 دستگاه خودپرداز بیت کوین در ایالات متحده وجود داشته است که در ژانویه 2018 تعداد 2342 دستگاه به آن اضافه شده است. بر اساس گزارش‌ها بعضی از صاحبان مغازه‌های کوچک ماهانه 300 دلار درآمد افزوده دارند. تا امروز تعداد دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال به‌شدت افزایش یافته است و به بیش از 38000 رسیده. کارمزد تراکنش‌ها برای استفاده از دستگاه خودپرداز بسته به شرکتی که دستگاه را اداره می‌کند متفاوت است.


برخی از اپراتورهای ATM تا 25 درصد کارمزد دریافت می‌کنند در حالی که برخی دیگر تا 6.99 درصد کارمزد دریافت می‌کنند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین که در ایالات متحده کار می‌کنند از کشورهای دیگر وارد می‌شوند. برای مثال، شرکت چک جنرال بایت، هزاران دستگاه خود را به اپراتورهای فعال در ایالات متحده فروخته و قصد دارد به این فعالیت خود ادامه دهد. از طریق Coinme، بیت‌کوین را می‌توان در ایالات متحده با ارز محلی در دستگاه‌های خودپرداز واقع در مکان‌های انتخابی MoneyGram و ماشین‌های Coinstar مبادله کرد. البته که خودپردازهای کریپتو در نقاط دیگری از جهان هم فعال هستند؛ اما با در نظر گرفتن تراکم خودپردازهای ارز دیجیتال در کانادا و ایالات متحده، اهمیت بسیار زیادی دارند.

کلام آخر تا اینجا باید با خودپرداز ارز دیجیتال آشنا شده باشید. این خودپردازها به شما اجازه می‌دهند بیت کوین را خرید و فروش کنید. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند که به شکل‌های مختلفی کار می‌کند. اگر همچنان درباره خودپرداز ارزهای دیجیتال پرسشی دارید، از ما بپرسید.