قیمت ارزهای دیجیتال همیشه در نوسان بوده،‌ اما از ابتدای خرداد ماه سال 1401 این نوسانات شدیدتر شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را نگران کرده است. در چند هفته‌ گذشته قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در حال کاهش بوده و پیش‌بینی‌های زیادی درباره‌ی قیمت BTC انجام شده است.


بیت کوین در اردیبهشت سال گذشته به محدوده قیمتی ۲۰ هزار دلار رسید و روز ۲۸ خرداد وارد کانال قیمتی ۱۹ هزار دلار شد. سرعت ریزش قیمت اولین و بزرگترین رمزارز بازار به اندازه‌ای زیاد بود که خیلی از تحلیلگران این حوزه ادعا کردند احتمال به صفر رسیدن قیمت این دارایی دیجیتال وجود دارد. با این حال، پس از دو روز ریزش متوالی، بیت کوین روز ۳۰ خرداد دوباره وارد کانال ۲۰ هزار دلاری شد و نگرانی‌ها تا حدودی کاهش یافت.

ریزش قیمت بیت کوین


از بهمن سال ۱۴۰۰ تاکنون بیت کوین ریزش‌های متعددی را پشت سر گذاشته که این کاهش قیمت در خرداد ماه 1401، آخرین موج ریزشی سال گذشته بود. پیش از این شاهد سقوط قیمت بیت کوین در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بودیم. در آن‌زمان بیت کوین برای اولین بار از جولای ۲۰۲۱ برای مدت کوتاهی به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد. در حالی که قیمت این رمزارز در آخرین موج ریزشی‌ به کف قیمت رسید، بیت کوین در خرداد ماه 1401 برای نخستین بار در دو سال گذشته ارزشی در حدود ۲۰ هزار دلار و کمتر را تجربه کرد.


بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان در آن زمان کمتر از نصف ارزش خود را نسبت به پاییز سال 1400 داشت. در همین حین سایر ارزهای دیجیتال مانند اتر (ETH) و بایننس کوین (BNB) نیز روند کاهش قیمت مشابهی داشتند. حجم معاملات در صرافی‌های اصلی نیز در این مدت کمتر شده بود. برخی از کارشناسان این موضوع را زمستانی برای بازار ارزهای دیجیتال می‌دانستند و هشدار می‌دادند که در این دوره رشد شگفت‌انگیز ارزهای دیجیتال با دوره طولانی انقباض جایگزین می‌شود.


دلیل ریزش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در ورودی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به بازار، حمله به تتر و سقوط لونا-ترا جستجو می‌کنند، اما آیا این موضوعات دلایل کاهش قیمت دارایی‌های دیجیتال هستند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.


چرا بیت کوین در حال ریزش است؟

از روزهای ابتدایی خرداد ماه 1401، قیمت بیت کوین به شدت در حال ریزش است. البته دلایل این موضوع کاملا مشخص نیست. بازگشت موج تازه‌ی کرونا به کشورهای بزرگ مانند آمریکا و چین، ظهور گونه‌های جدیدی از بیماری‌های همه‌گیر، ادامه جنگ روسیه و اوکراین، مشکلات سیاسی و اقتصادی جهان، سقوط لونا-ترا، توقف برداشت‌ها در پلتفرم وام‌دهی سلسیوس و مشکلات قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای مختلف را می‌توان علل کاهش قیمت بیت کوین در سال گذشته دانست. البته برای بررسی دقیق‌­تر دلایل این ریزش قیمت، باید مشکلات را به‌صورت ریشه‌­ای بررسی کنیم.

چرا بیت کوین در حال ریزش است


زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا بازارهای جهانی را در مارس ۲۰۲۰ با مشکل مواجه کرد، قیمت بیت کوین نیز ۵۷ درصد سقوط کرد. پس‌ازآن، بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال رو به بهبودی رفتند و قیمت آن‌ها با نرخ سرسام‌آوری رشد کرد. اما اخیراً سرمایه‌گذاران نگران تغییرات در بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند و این نگرانی در حال افزایش است. برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن هستند بیت کوین که طبیعتاً به‌شدت نوسان دارد ممکن است بسیار خطرناک باشد.


سقوط بیت کوین به دنبال بدترین رکود یک‌روزه در بازار بورس اوراق بهادار آمریکا و بازار سهام نزدک از سال ۲۰۲۰ و همچنین سقوط S&P ۵۰۰ در سال گذشته رخ داد. بازار ارزهای دیجیتال با حمله روسیه به اوکراین ناآرام‌تر شده بود که تورم، مشکلات زنجیره تامین و قیمت نفت را افزایش داد. در این زمان کندی رشد اقتصادی در چین هم به دلیل ویروس کووید-۱۹ به نگرانی‌های مالی افزود.


با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال مقداری از ارزش خود را از باور مردم نسبت به آن‌ها می‌گیرند، بازار کریپتوکارنسی ممکن است با بدبینی‌های اطراف یا تغییرات سیاست‌ها متزلزل شود. برای مثال، سرکوب استخراج بیت کوین توسط چین در اواسط سال ۲۰۲۱منجر به ریزش شدید قیمت بیت کوین از ۶۵ هزار دلار در آوریل به ۳۵هزار دلار در ژوئن شد. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به‌طور مشابه در همان زمان کاهش یافت. در ادامه هم ایلان ماسک اعلام کرد تسلا دیگر بیت کوین را به دلایل زیست‌محیطی برای پرداخت از ماه مه ۲۰۲۱ به بعد نمی‌پذیرد، به همین دلیل قیمت این ارز دیجیتال همچنان کاهش پیدا کرد.


بسیاری از کشورها مانند ایالات‌متحده، چین، هند و آلمان قصد دارند برای معاملات و تجارت بیت کوین قوانین و مقرراتی وضع کنند و آن را به سمت متمرکز شدن سوق دهند، به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران هستند که با این اتفاق قیمت این ارز کاهش پیدا کند. در همین حال، پروژه ارزهای دیجیتال توسط موجی از هک‌ها و نقض‌های امنیتی از جمله هک ۶۰۰میلیون دلاری زنجیره جانبی اتریوم رونین (Ethereum Ronin) متزلزل شد که این هک‌ها اعتماد مصرف‌کننده به ارزهای دیجیتال را کاهش داده و رشد خریداران جدیدی را که وارد این حوزه می‌شوند، کند کرده‌اند.


سقوط لونا ترا  و کاهش قیمت بیت کوین

برخی از کارشناسان معتقدند که جنجال‌های مربوط به ارز دیجیتال ترا یو اس دی (TerraUSD) که یکی از بزرگ‌ترین استیبل کوین‌ها بوده، در سقوط سال گذشته بیت کوین نقش داشته است. TerraUSD که با نام UST نیز شناخته می‌شود، توکنی است که همیشه به ارزش ۱ دلار معامله می‌شد، اما در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت به زیر ۷۰ سنت سقوط کرد، زیرا دارندگان این استیبل کوین دچار وحشت شدند و توکن‌های خود را به‌صورت انبوه و در یک شب به فروش رساندند.


بنیاد لونا (Luna Guard) که از این استیبل کوین محافظت می‌کند، به‌منظور دفاع از قیمت UST علاوه بر ۱/۳ میلیارد دلار اندوخته بیت کوین خود ۸۵۰ میلیون دلار BTC جدید خرید. آن‌ها این کار را انجام دادند تا مردم از فروش TerraUSD دست بردارند. الکس دیاز (Alex Diaz)، مدیر بخش بیت کوین در فیس‌بوک معتقد است که دلیل کاهش قیمت بیت کوین، خود این رمزارز و ماهیتش نیست، بلکه ارزهایی هستند که با هدف کلاهبرداری به وجود می‌آیند.


عوامل موثر در قیمت اولین ارز دیجیتال بازار

بیت کوین پرکاربردترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و ارزش آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. قیمت بیت کوین معمولاً توسط هیچ سازمان، گروه یا دولتی تنظیم نمی‌شود، زیرا این ارز غیرمتمرکز است و به هیچ چیزی وابسته نیست.


انتقال بیت کوین به بیت کوین از طریق یک شبکه همتا به همتا (P2P) که به‌شدت رمزگذاری شده انجام می‌شود. شبکه P2P انتقال بیت کوین تراکنش بین کاربران را پیگیری و تأیید می‌کند. به همین دلیل است که بلاک چین بیت کوین امنیت بالایی دارد. درک و پیش‌بینی عواملی که باعث فراز و نشیب در قیمت بیت کوین می‌شوند به ما کمک می‌کند تا بازار ارزهای دیجیتال را به‌طور تقریبی پیش‌بینی کنیم. در اینجا چند عامل مؤثر بر قیمت بیت کوین را برای شما بیان می‌کنیم:


عرضه و تقاضای بیت کوین


مجموع بیت کوین معامله‌شده در صرافی‌ها نشان می‌دهد که درصد کمی از کل عرضه این ارز دیجیتال در بازار در حال گردش است. ازآنجایی‌که افراد معمولاً بیت کوین را نگهداری و ذخیره می‌کنند، پس این ارز دیجیتال همیشه برای خرید در دسترس نیست.


پذیرش بیت کوین توسط کاربران یکی از جنبه‌هایی است که می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. محبوبیت یک ارز قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، درحالی‌که تقاضای کم برای ارز ارزش آن را کاهش می‌دهد. افزایش تقاضا و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.


بسیاری از مردم، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران شروع به استفاده از بیت کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای انجام تراکنش‌های آنلاین خود کرده‌اند، اما این روزها شاهد کاهش تقاضا و همچنین ریزش قیمت بیت کوین هستیم. حال باید دید که کاهش قیمت بیت کوین تا کی ادامه دارد.


قانون گذاری بیت کوین و ارزهای دیجیتال

قوانین و مقررات در مورد بیت کوین


به دلیل افزایش سریع محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، تنظیم‌کننده‌ها در حال بحث در مورد قانون‌گذاری بر روی این دارایی‌های دیجیتال هستند. درحالی‌که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارزهای دیجیتال را به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌کند، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات‌متحده (CFTC) بیت کوین را به‌عنوان یک کالا می‌شناسد.


اگر قوانین بیش‌ازحد سخت‌گیرانه شوند، ارزش ارز دیجیتال کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، اگر این قوانین برای صنعت ارزهای دیجیتال مطلوب باشند می‌توانند باعث رشد سریع قیمت ارزهای دیجیتال شوند. ازآنجایی‌که بیت کوین غیرمتمرکز است، یعنی به هیچ دولت مرکزی خاصی مرتبط نیست، مقررات می‌توانند تاثیر مستقیمی بر قیمت این ارز داشته باشند. اساساً اگر نگرانی‌هایی در مورد یک بیانیه یا تصمیم خاص دولتی در مورد ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد، قیمت BTC می‌تواند کاهش پیدا کند.


قدرت رسانه


چندین گزارش نشان داده‌اند که رسانه‌ها بیشترین تاثیر را بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌گذارند. زمانی که رسانه‌ها به ارزهای دیجیتال توجه کنند، درک عموم مردم از ارزهای دیجیتال و به‌ویژه بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث جذب کاربران جدید به سمت بازار ارزهای دیجیتال می‌شود.


هنگامی‌که یک سرمایه‌گذار رمزارز دانش جدیدی در رسانه‌ها پیدا می‌کند، بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی می‌کند و این اخبار دست‌به‌دست به گوش همه مردم می‌رسند. این خبر به دلیل قدرت رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت منتشر می‌شود و قیمت بیت کوین تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پوشش رسانه‌ای مثبت بیت کوین معمولاً منجر به افزایش قیمت‌ می‌شود، درحالی‌که پوشش منفی قیمت نتیجه معکوس خواهد داشت.


رقابت بیت کوین


بیت کوین بدون شک شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال در سراسر جهان است. بااین‌حال، هزاران ارز دیجیتال دیگر مانند تتر (USDT) و اتریوم (ETH) با بیت کوین رقابت می‌کنند. اگرچه بیت کوین از نظر ارزش بازار همچنان باارزش‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود، اما آلتکوین‌هایی مانند اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB)، کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT) از رقبای بزرگ آن در ماه مارس 2021 بودند. ارزش بازار نیز عاملی است که می‌تواند بر قیمت ارز در این سناریوی همیشه در حال تغییر تأثیر بگذارد.


استخراج بیت کوین


بلاک چین بیت کوین امکان ایجاد بیت کوین‌های جدید با نرخ تعیین‌شده را فراهم می‌کند. همان‌طور که ماینرها بلوک‌های تراکنش را پردازش می‌کنند، بیت کوین‌های جدید به بازار اضافه می‌شوند. مقدار بیت کوینی که سیستم اجازه می‌دهد وجود داشته باشند نیز می‌تواند بر عرضه تأثیر بگذارد. این عدد به 21 میلیون محدود شده است و پس از رسیدن به آن عملیات استخراج بیت کوین دیگر وجود نخواهد داشت و بیت کوین جدیدی تولید نمی‌شود. استخراج ارزهای دیجیتال فرآیندی هزینه‌بر و دشوار است. اگر هزینه استخراج ارزهای دیجیتال افزایش یابد، به‌طورقطع بر قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد.


سیاست


شاید تعجب کنید که بگوییم حتی سیاست نیز نقش خود را در تغییر قیمت بیت کوین ایفا می‌کند. زمانی که دولت بی‌ثبات و در آستانه سقوط باشد نیاز به بیت کوین سر به فلک خواهد کشید یا برعکس ممکن است قیمت آن به‌شدت کاهش یابد.


چطور از بازار ریزشی سود بگیریم؟

چطور از بازار ریزشی بیت کوین سود بگیریم؟

سرمایه‌گذار بودن در بازار ارزهای دیجیتال در سال گذشته کار سختی بوده است. کاهش بی‌امان قیمت دارایی‌های دیجیتال و اخبار منفی می‌تواند دلسردکننده باشد. حتی آن‌هایی که در این بازار حرفه‌ای هستند هم نگران شده‌اند اما در اینجا سه روش وجود دارد که می‌توانید با انجام آن تاثیر مثبتی بر سبد ارزهای دیجیتال خود در زمان سقوط بیت کوین داشته باشید.


1. با کاهش قیمت بیت کوین از مالیات فرار کنید


وقتی صحبت از روش‌های کاهش مالیات به میان می‌آید، ارزهای دیجیتال می‌توانند ابزار بسیار خوبی برای فرار مالیاتی باشند. نوسان یکی از ویژگی‌های ذاتی ارزهای دیجیتال است و سرمایه‌گذاران هوشمند می‌توانند از جریان دائمی آن به نفع خود استفاده کنند. هنگامی‌که نوسانات گسترده مانند همین افت چند روز اخیر اتفاق می‌افتند بسیار عاقلانه است که ارزهای خود را نگه‌دارید و ضرر کنید. فرض کنید بیت کوین را در اوج قیمت آن در ماه نوامبر یعنی ۶۹ هزار دلار به ازای هر ارز خریداری کرده‌اید و امروز در زمان نگارش این مقاله با قیمت حدود ۲۲ هزار دلار به ازای هر ارز معامله می‌شود.


شما می‌توانید آن بیت کوین را امروز با یک استیبل کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری مبادله کنید و سپس بلافاصله همان بیت کوین را در عرض چند دقیقه بازخرید کنید. هیچ دوره انتظاری ۳۰ روزه برای خرید مجدد وجود ندارد. با استفاده از مثال بالا می‌توانید کاهش ۴۵ درصدی ارزش را در بلاک چین ثبت کنید و ۳۱ هزار دلار ضرر را دریافت کنید که می‌تواند باعث کاهش مالیات شما شود.


2. از ارزهای دیجیتال کار بکشید


اگر تعداد انگشت‌شماری ارز یا توکن متفاوت در سبد خود دارید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که StakingRewards.com را بررسی کنید. این وب‌سایت دارای ده‌­ها گزینه ارز دیجیتال مانند کاردانو، اتریوم، سولانا، پالیگان و کازموس است که بسته به تقاضا برای ارز دیجیتال مربوطه درصد بازدهی سالانه بین ۵ تا ۵۰ درصد را ارائه می‌دهند. برای به دست آوردن این بازده‌های منحصربه‌فرد و بالا باید دارایی‌های دیجیتال خود را «استیک» کرده یا در مجموعه‌ای از همان دارایی با سرمایه‌گذاران دیگر قرار دهید. ارزهای دیجیتال شما مقدار لازم ارز یا «نقدینگی» را برای دیگران فراهم می‌کنند تا تراکنش‌ها را کامل کنند و به شما هم سود تعلق می‌گیرد.


3. همان کاری را انجام دهید که وارن بافت انجام می‌دهد


با کاهش بیش از ۵۰ درصد قیمت بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، اکنون زمان خرید دارایی‌های اثبات‌شده با تخفیف‌های زیاد است. این تاکتیکی است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار تاریخ یعنی وارن بافت برای درآمد میلیاردی در طول سال‌ها از آن استفاده کرده است.


بافت یک سخن معروف دارد که می‌گوید: «وقتی دیگران حریص هستند بترسید و وقتی دیگران می‌ترسند حریص باشید». در حال حاضر، احساسات سرمایه‌گذاری در بیت کوین که یک شاخص مهم در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود همه را ترسانده است. شاخص فعلی ترس و طمع بیت کوین نشان می‌دهد که احساسات سرمایه‌گذاری در حال حاضر در حالت "ترس شدید" قرار دارد و آن را به زمان مناسبی برای خرید ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند.


قیمت بیت کوین تا چه زمانی کاهش می‌یابد

قیمت BTC تا چه زمانی کاهش می‌یابد؟

قیمت بیت کوین در روز دوشنبه ۲۳خرداد ۱۴۰۱ به زیر ۲۴ هزار دلار سقوط کرد و سپس در ۲۸ خرداد حدود ۱۸ هزار دلار شد. این کاهش قیمت سبب کاهش قابل توجه ارزش بازار رمزارزی شد. این پایین‌ترین قیمت بیت کوین از سال ۲۰۲۰ تا سال 2022 بود.


تورم جهانی در اردیبهشت 1401 به ۸/۶درصد رسیده که سریع‌ترین افزایش تورم از دسامبر ۱۹۸۱ است و هیچ نشانه‌ای از کاهش آن به چشم نمی‌خورد. البته نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که قیمت ارزهای دیجیتال تا کی ریزشی خواهد بود، اما با این اوصاف به نظر می‌رسد که این ریزش‌ها همچنان ادامه دارد.


بیت کوین در سال 2022 نوسانات زیادی را تجربه کرد،‌ زیرا ارزهای دیجیتال و بازارهای سهام در تلاش برای به دست آوردن حرکت صعودی قابل‌توجه پس از فروش گسترده در ماه مه بودند. کارشناسان همچنین به جنگ مداوم در اوکراین و نگرانی در مورد سیاست‌های پولی سخت‌تر توسط فدرال رزرو اشاره کرده و این‌ها را دلیلی بر کاهش قیمت‌ها در بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال عنوان کردند.


کارشناسان می‌گویند که بازار ارزهای دیجیتال اخیراً به‌طور چشمگیری بازار سهام را دنبال می‌کند و این امر باعث می‌شود که این بازار با عوامل کلان اقتصادی پیوند بخورد. اتریوم نیز از الگوی مشابه بیت کوین پیروی کرده است.


نوسانات اخیر قیمت ارزهای دیجیتال به دنبال افزایش تورم، عدم اطمینان در مورد از بین رفتن ویروس کرونا و اقدامات نظارتی جدید توسط دولت ایالات‌متحده، از جمله فرمان اجرایی اخیر بایدن رخ داده است. در صنعتی جدید و اثبات نشده مانند ارزهای دیجیتال ایجاد نوسانات بزرگ در قیمت کار زیادی نمی‌خواهد.


در سال 2022 طبق گزارشی از Glassnode Insights، یک شرکت تحلیل بلاک چین، اعلام شد سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت جدیدی که در واکنش به آخرین افت قیمت، دارایی‌های خود را می‌فروشند می‌توانند در کاهش ارزش بیت کوین نقش داشته باشند. قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال تا زمانی به رکود ادامه می‌دهد که افزایش تورم، بازار سهام متزلزل، افزایش نرخ بهره و ترس از رکود وجود داشته باشد.

آپدیت 2023 قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها


شکایت سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) چه تاثیری بر قیمت آلت کوین‌ها دارد؟

در تاریخ 10 ژوئن 2023 شاهد ریزش تقریبا 25 درصدی برای آلتکوین‌ها بودیم. این ریزش به دلیل شکایت تنظیم کننده‌های ایالات متحده (SEC) علیه صرافی‌های Binance و Coinbase بود که توانست قیمت آلتکوین‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.


علاوه بر این در این شکایت SEC نزدیک به 54 توکن از جمله آدا (ADA)، متیک (MATIC)، سولانا (SOL)، فایل کوین (FIL)، ریپل (XRP)، چیلیز (CHZ)، کازماس (ATOM)، ترون (TRX)، نیر (NEAR)، اکسی (AXS)، دیسنترالند (MANA)، الگورند (ALGO)، سندباکس (SAND)، بایننس کوین (BNB) و … را به دلیل رفتار مشابه، به عنوان اوراق بهادار شناسایی کرده است.


در طی شکایت اخیر ارز‌های بلاک چین‌هایی مثل سولانا ، پالیگان و کاردانو بین 23 تا 32 درصد ریزش قیمت داشتند.


بازیگران اصلی بازار معتقدند طبقه‌بندی‌های SEC علاقه افراد را برای سرمایه گذاری در بلاک چین‌های زیربنایی از جمله سولانا و کاردانو که هر دو زنجیره‌ای برای توسعه مالی غیر متمرکز هستند، به شدت کاهش می‌دهد.


طبق گزارشات، در حالی که پالیگان تاکنون بیانیه‌ای منتشر نکرده‌است بنیاد کاردانو و سولانا با طبقه‌بندی جدید SEC مخالفت کرده‌اند و خواستار همکاری با تنظیم کننده‌ها برای رفع این مشکل هستند.


قیمت بیت کوین بعد از شکایت (SEC) به کدام سمت می‌رود؟

در شکایت اخیر نامی از بیت کوین و اتریوم که حداقل 75 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند برده نشده اما بیت کوین حدود 4.5 درصد و اتر 8 درصد ریزش قیمت داشته‌است.


بیت کوین که در مواقع بحرانی همیشه پناهگاه امن معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بوده‌است این بار هم نقش خود را به خوبی ایفا کرد و به گزارش ردیاب کوین مارکت کپ (CoinMarketCAP)، سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال از 45 درصد قبل از شکایت به 47.6 درصد افزایش یافته است.


قیمت بیت کوین بعد از شکایت (SEC) به کدام سمت می‌رود؟

در تحلیل تکنیکال چارت بیت کوین به صورت هفتگی، قیمت پس از ریزش از محدوده 68 هزار دلار ، محدوده حمایتی 15.800 دلار را به سمت پایین شکسته‌است و هم اکنون در حال پولبک و ریتریس عمیق است. محدوده مقاومتی پیش روی آن 37 هزار و 40 هزار دلار بوده که در انتهای اصلاح و پولبک قیمت است. پیش بینی می‌شود انتهای ریزش برای بیت کوین محدوده 12 هزار تا 11 هزار دلار باشد و انتظار ریزش بیت کوین تا این نواحی را داریم.