نهنگ‌های ارز دیجیتال یک اصطلاح جامعه ارزهای دیجیتال است که به افراد یا نهادهایی اطلاق می شود که مقادیر زیادی ارز دیجیتال را در اختیار دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نهنگ‌های ارز دیجیتال و کیف پول نهنگ ها بپردازیم.


نهنگ ارز دیجیتال کیست؟

نهنگ‌های ارز دیجیتال به کسانی گفته می‌شود که تعداد زیادی از یک ارز دیجیتال را دارند. نهنگ ها به اندازه کافی ارز دیجیتال دارند که پتانسیل دستکاری در ارزش گذاری ارز را دارند.

مقدار قابل توجهی از BTC توسط تعداد نسبتا کمی از سرمایه گذاران نگهداری می شود. 40 درصد بیت کوین در کمتر از 2000 کیف پول جداگانه ذخیره می شود. این سرمایه گذاران که نماینده ثروتمندترین نهادهای بیت کوین هستند، به نام نهنگ ها شناخته می شوند.

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

اینکه با داشتن چه مقدار از یک ارز دیجیتال می‌توان به نهنگ آن ارز تبدیل شد موضوع مورد بحثی است. برای مثال بر اساس قانونی نانوشته و به عقیده بسیاری از کاربران در انجمن‌های کریپتوکارنسی، فردی با دارایی بیش از 1,000 BTC یک نهنگ محسوب می‌شود.


ویژگی مهم نهنگ‌های ارز دیجیتال

نهنگ ها اغلب طوری عمل می کنند که انگار دسته ماهی های کوچک هستند. آنها به جای اینکه به عنوان یک نهاد بزرگ عمل کنند، ثروت خود را در حساب های متعدد پراکنده می کنند. آنها ثروت خود را به طور پیوسته جمع می کنند و هنگام فروش، سفارشات خود را به طور مساوی تقسیم و توزیع می کنند. به این ترتیب، تشخیص اقدامات آنها دشوارتر و استنباط هویت آنها دشوارتر است. این نه تنها به آنها کمک می کند تا برنامه های خود را انجام دهند، بلکه آنها را از پیگرد قانونی در امان نگه می دارد. از این گذشته، همانطور که گفتیم، دستکاری نهنگ ها در اکثر بازارهای تنظیم شده ممنوع است.

ویژگی مهم نهنگ‌های ارز دیجیتال

اهمیت نهنگ‌ها بر بازار رمز ارز

نهنگ‌های ارز دیجیتال تاثیرات مختلفی بر بازار ارز دیجیتال دارند. این تاثیرات معمولا در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.


تأثیر نهنگ‌ها بر نقدینگی

از آنجایی که نهنگ ها کیف پول های پرمخاطبی هستند، به دلیل تمرکز ثروت، نهنگ ها می توانند برای ارزهای دیجیتال مشکل ساز شوند، به خصوص اگر در یک حساب جابجا شوند. وقتی سکه‌ها به جای استفاده در یک حساب قرار می‌گیرند، نقدینگی آن ارز دیجیتال خاص را کاهش می‌دهد زیرا سکه‌های کمتری در دسترس است.

تاثیر نهنگ‌ها بر نقدینگی

تاثیر نهنگ‌ها بر قیمت

نهنگ‌ها همچنین می‌توانند باعث افزایش نوسانات قیمت شوند، به خصوص زمانی که مقدار زیادی ارز دیجیتال را در یک تراکنش جابه‌جا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مالکی بخواهد بیت کوین خود را به ارز فیات بفروشد، کمبود نقدینگی و حجم تراکنش بزرگ فشار نزولی بر قیمت بیت کوین ایجاد می کند زیرا سایر فعالان بازار معامله را مشاهده می کنند. وقتی نهنگ‌ها می‌فروشند، دیگر سرمایه‌گذاران به حالت آماده‌باش در می‌آیند و به دنبال نشانه‌هایی هستند که نهنگ‌ها دارند دارایی‌های خود را «دفنی» می‌کنند. نشانه رایجی که سرمایه‌گذاران رمزنگاری به آن توجه می‌کنند، میانگین ورودی صرافی یا میانگین مقدار یک ارز دیجیتال خاص است که به صرافی‌ها سپرده می‌شود.

تاثیر نهنگ‌ها بر قیمت

کیف پول نهنگ‌های ارز دیجیتال

مهمترین ارز دیجیتال، بیت کوین است و طبیعتا مهمترین کیف پول‌ها نیز مربوط به بیت کوین هستند. در ادامه به بررسی این کیف پول های ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

بزرگترین کیف پول های نهنگ های ارز دیجیتال

در ادامه به بررسی بزرگترین کیف پول نهنگ‌های ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. این کیف پول‌ها اهمیت بسیار زیادی بر بازار ارزهای دیجیتال دارند.

ساتوشی ناکاموتو

به گفته مدیر دارایی متمرکز روی بیت کوین، ریور فایننشال، ساتوشی ناکاموتو، مخترع ناشناس بیت کوین، تخمین زده می شود که بزرگترین دارنده بیت کوین با بیش از یک میلیون بیت کوین ذخیره شده در حدود 2200 آدرس باشد. طبق گزارش River Financial، هیچ یک از دارایی های تخمینی ناکاموتو BTC به جز چند تراکنش آزمایشی جابه جا نشده است.

ساتوشی ناکوموتو

بایننس

با نگاهی به داده های آدرس کیف پول گردآوری شده توسط بیت‌فوچارت، دارندگان برتر بیت کوین آدرس‌هایی هستند که به صرافی‌های ارزهای دیجیتال بایننس و بیت فینکس مرتبط هستند. کیف پول بایننس با 252597 بیت کوین به ارزش بیش از 6 میلیارد دلار و 1.3 درصد از عرضه بیت کوین در گردش، ثروتمندترین آدرس بود. کیف پول بیت فینکس تا 29 ژوئیه 2022 حدود 0.9٪ از عرضه فعلی BTC را در اختیار داشت.

بایننس

MicroStrategy

چندین شرکت در طول سال ها بیت کوین جمع آوری کرده اند. بر اساس گزارش درآمد سه ماهه اول سال 2022، شرکت نرم افزاری MicroStrategy مستقر در ایالات متحده با داشتن حدود 129,218 بیت کوین، بزرگترین مالک سهام عمومی بیت کوین در جهان است. دارایی های بیت کوین MicroStrategy تا 22 ژوئیه 2022 بیش از 3 میلیارد دلار ارزش داشت.

میکرو استراتژی

تسلا

تسلا (TSLA) همچنین به عنوان دارنده بیت کوین شناخته می شود. با این حال، این شرکت در 20 جولای 2022 اعلام کرد که 75 درصد از دارایی های بیت کوین خود را تا پایان سه ماهه دوم سال 2022 فروخته است. این سازنده خودروهای الکتریکی میزان بیت کوینی که در اختیار دارد را فاش نکرد. این شرکت تا تاریخ 30 ژوئن 2022، "دارایی دیجیتال" را به ارزش 218 میلیون دلار در ترازنامه خود گزارش کرد که از 1.26 میلیارد دلار در 31 مارس 2022 کمتر بود. تا اینجا می‌توان گفت مهمترین کیف پول های نهنگ‌های ارز دیجیتال شامل این افراد و شرکت‌هاست. در ادامه نیز به بررسی کیف پول ارز دیجیتال نهنگ‌های ارز دیجیتالی که به شرکت‌های خصوصی تعلق دارند، خواهیم پرداخت.

تسلا

شرکت های خصوصی با بیشترین مقدار بیت کوین عبارتند از: شرکت نرم افزار EOSIO که دارای 140000 بیت کوین است؛ بنیاد تزوس با 17500 بیت کوین و گروه Holdings Stone Ridge با 10000 بیت کوین. MassMutual با 3500 بیت کوین در مرحله بعدی قرار می گیرد.


کلام آخر
این نهنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی بر بازار ارز دیجیتال دارند زیرا تقریبا تمام ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر نوسانات بیت کوین قرار دارند. شما به عنوان یک تریدر یا سرمایه گذار در بازار ارز دیجیتال می‌توانید با بررسی دقیق رفتار نهنگ‌ها سود خود را در بازار ارز دیجیتال تضمین کنید. اگر درباره نهنگ‌ها سوالی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.