اغلب ارزهای دیجیتال اولیه که آلت کوین نامیده می‌شدند، به‌دنبال ارائه جایگزینی برای بیت کوین بودند. بااین‌حال، در سال 2013، رمز ارزی پدید آمد که ایده بسیار جالب و جذابی داشت. دوج کوین (Dogecin) با نماد اختصاری DOGE با هدف شوخی و سرگرمی ایجاد شد و می‌خواست نشان دهد که چطور یک ارز دیجیتال می‌تواند تمام ارزش خود را از جامعه هواداری‌اش بگیرد. ازاین‌طریق، دوج کوین اولین میم کوین (Memecoin) بازار نام گرفت و سنگ بنایی را برای ایجاد میم‌ کوین‌های بعدی پایه‌گذاری کرد.


دوج کوین در رسیدن به هدف خود، موفقیت بسیاری را به دست آورد و رشدهای عجیب و غریبی را نشان داد که همگی از حمایت افراد مشهور و جامعه هواداری DOGE ناشی می‌شدند. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید دوج کوین علاقه پیدا کردند. از طرفی، یکی از روش‌های خوب تحلیل بنیادین رمز ارزها، مطالعه وایت پیپر (Whitepaper) آن‌ها است. وایت پیپر یا سپیدنامه متنی به حساب می‌آید که توسط بنیان‌گذاران یک ارز دیجیتال ارائه می‌شود و جنبه‌های فنی آن را توضیح می‌دهد. به همین خاطر، در این مقاله، به‌سراغ وایت پیپر دوج کوین (Dogecoin Whitepaper) رفته‌ایم تا شما را با عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال دوج کوین آشنا کنیم.


معرفی دوج کوین DOGE

معرفی دوج کوین DOGE

دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال همتابه‌همتا (P2P) و منبع‌باز است که برای انتقال ارزش و پرداخت‌های الکترونیکی، از طریق شبکه دوج کوین، طراحی شد. این رمز ارز را در سال 2013، دو مهندس نرم‌افزار با نام‌های «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) و «بیلی مارکوس» (Billy Markus) توسعه دادند. در آن زمان، دوج کوین به‌صورت یک انشعاب یا هاردفورک از زنجیره بلوکی «لاکی کوین» (Luckycoin) جدا شد. لاکی کوین یک هاردفورک لایت کوین (Litecoin) بود که امروزه دیگر وجود خارجی ندارد.


ازاین‌طریق، ارز دیجیتال دوج کوین به‌عنوان اولین «سکه طنزگونه» (Joke Coin) پدید آمد که بدون هیچ مدیرعامل و رهبری به مسیر خود ادامه می‌دهد و تمام انرژی‌اش را از جامعه پرشور هوادارانش می‌گیرد. این پایگاه هواداری روزبه‌روز رشد می‌کند و همین مسئله قیمت دوج کوین را به سطح خوبی رسانده است.


از طرفی، دوج کوین نام خود را از یک میم معروف کارتونی اینترنتی معروف گرفت. این میم که یک سگ از نژاد ژاپنی شیبا اینو را نشان می‌دهد، DOGE نام دارد. بنابراین، دوج کوین علاوه‌بر «سکه طنزگونه»، اولین «میم کوین» (Memecoin) بازار کریپتو نیز لقب گرفت.


مطالعه وایت پیپر دوج کوین

مطالعه وایت پیپر دوج کوین

امروزه افراد زیادی با خرید دوج کوین، بر روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین، توکن DOGE به‌عنوان ابزار پرداخت در بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین نیز پذیرفته شده و حتی شما می‌توانید در توییتر با این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوا پاداش بدهید. به همین خاطر، در ادامه، وایت پیپر دوج کوین را بررسی می‌کنیم. بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که وایت پیپر دوج کوین (Dogecoin Whitepaper) نیز مانند ماهیت خود این رمز ارز، حالتی طنزگونه دارد و چندان جدی به حساب نمی‌آید.


دوج کوین چیست؟ (عجب سکه‌ای!)

همان‌طور که در عنوان این بخش از وایت پیپر دوج کوین می‌بینید، این مقاله حالتی طنزگونه دارد. دوج کوین (Dogecoin) یک ارز دیجیتال شبیه بیت کوین است. البته این کوین از الگوریتم رمزنگاری SHA256 برای مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده نمی‌کند. در عوض، این رمز ارز از الگوریتم ساده‌شده‌ی رمزنگاری «تنبریکس» (Tenebrix) بهره می‌برد که در لایت کوین نیز به کار رفته بود.


لایسنس دوج کوین (لایسنس زیاد!)

به‌گفته‌ی وایت پیپر دوج کوین (Dogecoin)، این رمز ارز تحت لایسنس «مؤسسه فناوری ماساچوست» (MIT) فعالیت می‌کند.


توسعه و مشارکت در دوج کوین (خدای من چه توسعه‌دهندگانی!)

توسعه و مشارکت در دوج کوین (خدای من چه توسعه‌دهندگانی!)

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در وایت پیپر دوج کوین (DOGE)، توسعه این ارز دیجیتال همچنان ادامه دارد. تیم توسعه و هرکسی که تمایل داشته باشد، می‌توانند آزادانه بر روی نرم‌افزار این شبکه کار کرده و درخواست‌های خود را برای تغییر به جامعه ارائه دهند.


وایت پیپر دوج کوین به‌شدت از توسعه‌دهندگان دعوت می‌کند که کدهای این شبکه را اجرا کرده و پیشنهادات جدید کدنویسی خود را ارسال کنند. این تغییرات باید توسط شخصی دیگر آزمایش شده و درصورتی‌که مفید بودن آن‌ها تأیید شود، در شبکه به اجرا درمی‌آیند.


چه تعدادی دوج کوین می‌تواند وجود داشته باشد؟ (یک‌عالمه توله!)

در سال 2015، تقریباً یک سال و نیم پس از انتشار اولیه، حدود 100 میلیارد واحد دوج کوین (Dogecoin) وجود داشت. همچنین، هر بلوک بعدی شامل 10 هزار توکن دوج (DOGE) می‌شود. این کوین‌ها به ماینرها انگیزه می‌دهند تا ایمنی شبکه را فراهم کرده و دوج کوین‌های از بین رفته در کیف پول‌ها و تراکنش‌های اشتباه را جبران کنند.


چگونه دوج کوین به دست آوریم؟ (از ماه!)

چگونه دوج کوین به دست آوریم؟ (از ماه!)

این بخش از وایت پیپر دوج کوین در مورد نحوه به دست آوردن DOGE توضیح می‌دهد. دوج کوین از یک الگوریتم رمزنگاری ساده‌شده برای مکانیزم اجماع «اثبات کار» (PoW) خود استفاده می‌کند که زمان تولید هر بلوک را تا 1 دقیقه کاهش داده است. پاداش استخراج هر بلوک ثابت بوده و پس از استخراج هر 100 هزار بلوک، نصف می‌شود.


در ابتدا، پاداش‌ها به‌شکل دیگری طراحی شده‌ بودند؛ به‌طوری که ایجاد هر بلوک چهار ساعت طول می‌کشید و پاداش استخراج نیز به‌صورت تصادفی بین 0 تا حداکثر تعیین می‌شد. بااین‌حال، وضعیت پس از بلوک 145000 تغییر کرد تا کنترل سیستم به دست استخرهای استخراج بزرگ نیفتد و فقط بلوک‌های دارای پاداش زیاد استخراج نشوند.


سخن پایانی

سخن پایانی


ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE) به‌عنوان اولین میم کوین بازار شهرت بسیار زیادی کسب کرده است. با گذشت زمان، اعضای جامعه هواداری این رمز ارز توانستند کاربردهای گوناگونی را برای آن تعریف کنند. این مسئله برای DOGE ارزش ذاتی ایجاد کرده و می‌تواند بر روی قیمت دوج کوین نیز اثر بگذارد. با توجه به این موارد، افراد زیادی به خرید دوج کوین اقدام کرده و این رمز ارز را در سبد سرمایه خود گنجانده‌اند. درصورتی‌که شما نیز به سرمایه‌گذاری بر روی Dogecoin علاقه دارید، به‌راحتی می‌توانید به خرید دوج کوین از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو اقدام کنید. اکسبیتو امکان خرید DOGE را با کمترین قیمت دوج کوین و پایین‌ترین کارمزد برای شما فراهم کرده است.