توکن‌سوزی فرایندی است که در آن توکن‌های اتریوم به منظور ثبات قیمت اتریوم و ثبات عرضه و تقاضا از بین می‌روند یا به عبارتی سوزانده می‌شوند. اغلب ارزهای دیجیتال توکن‌سوزی دارند و با استفاده از این روش قیمت خود را ثابت نگه می‌دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی اتریوم، فرایند توکن‌سوزی اتریوم و تاثیر آن بر بازار ارز دیجیتال اتریوم خواهیم پرداخت. اگر علاقه دارید درباره توکن‌سوزی اتریوم بدانید، با ما همراه باشید.


ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یک پلتفرم جهانی غیرمتمرکز است که توسط بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌شود. شبکه اتریوم، میزبان بسیاری از برنامه‌های مختلف است که به بازی‌ها و متاورس‌های مختلف را میزبانی می‌کند. ارز دیجیتال اتریوم یکی از مهمترین و باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال با ارزش بازار یا مارکت کپ صد و چهل و چهار هزار دلار در رتبه دوم در میان ارزهای دیجیتال قرار دارد.


اتریوم می‌تواند توسط هر‌کسی برای ایجاد هر فناوری دیجیتال استفاده شود. توکن اتریوم برای پرداخت هزینه‌های فعالیت در بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است و به صورت کلی به این منظور استفاده می‌‌شود، اما کاربران همچنین می توانند از آن برای پرداخت کالاها و خدمات ملموس در صورت پذیرش استفاده کنند.


بلاک‌چین اتریوم به گونه‌ای طراحی شده است که مقیاس پذیر، قابل برنامه‌ریزی، ایمن و غیرمتمرکز باشد. این بلاک چین انتخابی برای توسعه دهندگان و شرکت هایی است که بر اساس آن فناوری ایجاد می کنند تا تعداد صنایعی که در حال فعالیت هستند و نحوه انجام زندگی روزمره ما را تغییر دهند.


توکن سوزی چیست؟

سوزاندن توکن به این معناست که یک توکن یا همان کوین از عرضه و استفاده خارج شود. این فرایند اهمیت بسیار زیادی دارد. سوزاندن یک توکن شامل ارسال کوین‌ها یا توکن‌ها به یک کیف پول بدون کلید خصوصی شناخته شده است. این کیف پول فقط می‌تواند کوین‌ها را دریافت کند. به عبارتی بعد از اینکه این کوین به کیف پول مورد نظر ارسال می‌شود، نمی‌توان آن را برداشت کرد و کوین برای همیشه از دسترس کاربران خارج می‌شود.

توکن سوزی چیست؟

سوزاندن بخش کوچکی از کوین‌ها می‌تواند به حفظ ارزش ارز دیجیتال کمک کند. فرآیند سوزاندن توکن در حالت کلی یک امر یک نفره نیست و جامعه‌ای از صاحبان آن توکن به صورت گروهی اقدام به سوزاندن کوین‌های خود می‌کنند. ممکن است بپرسید چگونه ممکن است صاحبان یک ارز دیجیتال تصمیم بگیرند توکن‌های خود را از بین ببرند. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت گاهی اوقات، نهنگ‌های یک ارزهای دیجیتال یا افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فالوور زیادی دارند، مخاطبان خود را به یک توکن‌سوزی دسته‌جمعی دعوت می‌کنند. هنگامی که همه تعداد کمی از دارایی‌های خود را به طور همزمان می‌سوزانند، تفاوت قابل توجهی در تعداد کلی سکه‌های در گردش و بنابراین، در ارزش سکه ایجاد کند.


توکن‌سوزی اتریوم

مکانیسم کارمزد تراکنش یا گس فی اتریوم، در سال 2021، 1.3 میلیون توکن اتریوم را از گردش حذف کرد. کوین‌های سوختن اتریوم 4.85 میلیارد دلار ارزش داشت، پلتفرم CryptoRank، یک پلتفرم جمع آوری داده‌های بازار ارزهای دیجیتال و پلتفرم تجزیه و تحلیل، اخیراً با استناد به داده‌های التراسوند توییت شده است.

توکن سوزی اتریوم

در توکن‌سوزی ETH، در راستای اجرای پروتکل EIP-1559 سال 2021، بخشی از کارمزد هر تراکنش، که براساس اتریوم اندازه‌گیری می‌شود، سوزانده می‌شود. همانطور که گفته شد سوزاندن توکن‌های اتریوم باعث می‌شود قیمت آن‌ ثابت می‌ماند. ادول پاتل، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Mudrex، یک پلتفرم جهانی سرمایه‌گذاری مبتنی بر الگوریتم، می‌گوید که ارتقای EIP-1559 که به عنوان بخشی از ارتقاء هارد فورک لندن در آگوست 2021 اتفاق افتاد، اتریوم را یک قدم به ETH 2.0 نزدیک‌تر کرد. هدف آن کاهش تورم اتریوم است. از زمان ارتقاء، بیش از 2.54 میلیارد دلار ETH سوزانده شده است. طبق اعلام coinmarketcap، اتریوم در 3 ژانویه 3799.51 دلار ارزش داشت و قیمت آن در فاصله یک روز 1.75 درصد افزایش داشت.


توکن‌سوزی اتریوم در 2022

ادوارد اوستربن، تحلیلگر اتریوم در راستای تحقیقات انجام شده در کوین دسک، به نقل از کوین دسک گفته است که لایه اجماع اتریوم برای اثبات سهام، ماینرها را از شبکه می‌راند و آن‌ها را با کاربرانی برای اعتبارسنجی جایگزین می‌کند. "اجرای تصادفی فرایند تولید بلوک، اثبات سهام می‌تواند با مصرف انرژی بسیار کمتر اجرا شود. براساس این رویداد، اثبات سهام باعث خواهد شد که در شبکه اتریوم توکن‌های بیشتری سوزانده شوند و در نهایت قیمت اتریوم شاهد افزایش باشد. طبیعتا اتریوم 2.0 باعث خواهد شد توکن‌سوزی اتریوم افزایش یابد و این می‌تواند یکی از مهمترین اثرات تغییر شبکه اتریوم باشد.


اهمیت توکن سوزی اتریوم

اگر از دیدگاه بلاک‌چین و سرمایه‌گذاران آن به توکن‌سوزی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که توکن‌سوزی مزایای بسیار زیادی برای شبکه دارد. مزیت اصلی توکن‌سوزی برای هر ارز دیجیتال از جمله ارز دیجیتال اتریوم این است که تورم کاهش می‌یابد و در بسیاری از موارد قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. در ادامه نحوه‌ی افزایش قیمت با توکن‌سوزی را توضیح خواهیم داد.

اهمیت توکن سوزی اتریوم

یکی از مهمترین و شناخته‌شده‌ترین مزایای توکن‌سوزی این است که باعث افزایش قیمت یک ارز دیجیتال می‌شود. اتریوم هم مانند هر ارز دیجیتال دیگری تعدادی سکه در گردش دارد و با فرایند استخراج به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. در این شرایط بالانس عرضه و تقاضا به سمت عرضه بیشتر می‌شود و قیمت آن کاهش می‌یابد. توکن‌سوزی در واقع اقدامی برای جلوگیری از کاهش قیمت ارز دیجیتال اتریوم و در بعضی موارد افزایش قیمت آن است. این مسئله انگیزه بسیاری از سرمایه‌گذاران و صاحبان تعداد زیادی اتریوم است که با سوزاندن توکن‌های اتریوم در مقیاس بالا، سعی می‌کنند به افزایش قیمت اتریوم و در نتیجه افزایش سود سرمایه‌گذاریشان کمک کنند.


توکن‌سوزی‌های اتریوم

با هر بلوک ETH که استخراج شده و در گردش قرار می‌گیرد و با در نظر گرفتن نرخ استخراج فعلی، تخمین زده می‌شود که هر سال 603000 اتریوم در گردش قرار گیرد. قبل از اجرای طرح توکن‌سوزی اتریوم، استخراج اتریوم باعث افزایش تعداد ETH در گردش می‌شد، اما حالا با شروع فرایندهای توکن سوزی، تعداد توکن‌های اتریوم به ثبات و تعادل می‌رسد و مشکلات تورم رفع خواهد شد. بعد از آپدیت آگوست 2021 تغییر چشمگیری اتفاق افتاد و پس از آن، توکن سوزی اتریوم به بر اساس داده‌های Ultra Sound Money، 7.67 ETH در هر دقیقه سوزانده می شود و تا 11042 ETH هر روز سوزانده می‌شود.


در چندین مورد تعداد زیادی توکن از شبکه اتریوم سوزانده شده اند که مهمترین آن‌ها همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم توکن سوزی سال 2021 بود که تعداد بسیار زیادی از توکن‌های اتریوم در آن سوزانده شدند. سوزانده شدن توکن‌های اتریوم از چند لحاظ مختلف برای کاربران اهمیت بسیار زیادی ندارد و البته که باعث جهش ناگهانی قیمت نشده اما تصور کنید که از زمان آغاز کار اتریوم، شبکه توکن‌هایی به ارزش صد میلیون دلار را سوزانده است. این مقدار شاید ارزش خیلی زیادی دارد اما تصور کنید اگر این توکن‌ها از گردش خارج نشده بودند قیمت اتریوم به مراتب پایین‌تر می‌بود.


تاثیر توکن‌سوزی بر قیمت اتریوم

همانطور که گفتیم، توکن سوزی اتریوم شاید در مقیاس کمتر تاثیر زیادی بر ارزش اتریوم نداشته است یا به عبارتی باعث پامپ قیمت اتریوم نشده اند؛ اما می‌توان تصور کرد که اگر توکن‌سوزی اتریوم اتفاق نیفتاده بود و اگر صدها هزار توکن اتریوم از چرخه خارج نشده بودند، ارزش و قیمت اتریوم چقدر نسبت به الان کمتر بود و چه آسیب جدی و بزرگی به اکوسیستم اقتصادی حول محور اتریوم وارد می‌شد. البته که به صورت کلی مسئله عرضه و تقاضا در بسیاری از موارد باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شده است و طبیعتا استراتژی بسیاری از معامله گران همین است که با در نظر گرفتن این رویدادهای توکن‌سوزی اتریوم از آن برای معامله و سود جستن از آن استفاده کنند، با این حال پیش‌بینی دقیق تاثیر آن بر ارز دیجیتال اتریوم دشوارتر از چیزی است که فکر می‌کنید.


کلام آخر
در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف توکن سوزی اتریوم پرداختیم. این ارز دیجیتال که تا چند سال قبل مکانیزمی برای توکن سوزی نداشت در حال حاضر روزی بیش از ده توکن می‌سوزاند که در مقیاس بزرگ کمک بسیار شایانی به اقتصاد آن می‌کند.