صرافی بایننس، بزرگترین صرافی رمز ارز از نظر حجم معاملات در دنیا محسوب می‌شود و روزانه به کاربران زیادی از سراسر جهان سرویس می‌دهد. این پلتفرم، ارز دیجیتال خود را در میان صد‌ها رمز ارز بازار راه‌اندازی کرد؛ ارزی که اکنون در جایگاه یکی از ده مورد برتر در میان ارزشمندترین ارزهای دیجیتال بازار قرار گرفته است. این توکن کاربردها و موارد استفاده متعددی دارد. آیا شما از نحوه کارکرد آن آگاهید؟ در این مقاله از اکسبیتو با فناوری بایننس کوین، بخش‌های مختلف اکوسیستم این ارز، موارد استفاده و توکن سوزی آن آشنا می‌شویم و به پرسش‌های شما پیرامون این موضوع پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.


بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین (BNB) چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بایننس که در سال 2017 راه‌اندازی شد، به‌عنوان بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین پلتفرم معاملات کریپتو در دنیا شناخته می‌شود. بایننس به‌دنبال تبدیل کردن صرافی‌های رمز ارزی به پلتفرم پیشتاز در فعالیت‌های مالی در سطح جهان است.


بایننس در کنار جایگاه خود به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی، اکوسیستمی از قابلیت‌ها برای کاربران خود هم فراهم کرده است. بی ان بی، عاملی حیاتی در عملکرد موفقیت‌آمیز و صحیح بسیاری از زیرشاخه‌های اکوسیستم بایننس به شمار می‌رود وبا گذشت سال‌ها از زمان عرضه آن، علاقه سرمایه‌گذاران به آن افزایش یافته است. در سال 2021، BNB افزایش قیمت محسوسی را تجربه کرد و همین اتفاق، این ارز را در معرض توجه مردم قرار داد.


از بایننس کوین جهت پرداخت هزینه کارمزد شبکه، سرویس‌ها و محصولات در اکوسیستم Binance استفاده می‌شود. همچنین، این ارز برای شرکت در فروش توکن و امور پروژه‌ها کاربرد دارد. حداکثر ذخایر این کوین در سطح 200 میلیون واحد تعیین شده است. بالاترین قیمت ارز دیجیتال بایننس کوین در مه 2021 در سطح 690 دلار به ثبت رسید.


بایننس کوین (BNB) چگونه کار می‌کند؟

بایننس کوین (BNB) چگونه کار می‌کند؟

در بخش قبلی این مقاله با ارز دیجیتال بی ان بی به‌طور کلی آشنا شدیم. همانطور که می‌دانید، این توکن ارز صرافی بایننس است که کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی دارد. حال می‌خواهیم به نحوه کارکرد آن بیشتر بپردازیم.


بی ان بی، ارزی مشابه بقیه رمز ارزها در بازار است که بر اساس استفاده و معاملات مردم، رشد و افت می‌کند. شما می‌توانید این توکن را در کیف پول‌های خصوصی هولد کرده و آن را به‌طور مستقیم برای بقیه بفرستید.


بلاک چین لایه1 صرافی بایننس جهت ایجاد BNB Smart Chain (سابقا Binance Smart Chain) ادغام شده است. این صرافی در ساخت BNB Smart Chain عملکرد بهینه در انجام معاملات آنچین را اولویت نهاده بود و پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز خود با عنوان Binance DEX را بر بستر آن توسعه داد. لازم به ذکر است که تراکنش‌های این بلاک چین بر پایه توکن BNB (مخفف Build and Build) انجام می‌شوند.


به‌طور کلی، فناوری بایننس کوین و بلاک چین بایننس شامل دو بخش BNB Beacon Chain و BNB Smart Chain می‌شود. مورد اول بر حاکمیت و مدیریت BNB Chain با امکان شرکت هولدرهای بی ان بی در استیک و رای‌دهی تمرکز دارد و مورد دوم یک لایه اجماع بوده که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری داشته و شامل بسترهایی برای مولتی چین‌ها است.


اکوسیستم بایننس کوین شامل چه بخش‌هایی است؟

اکوسیستم بایننس کوین شامل چه بخش‌هایی است؟

در قسمت قبلی این مطلب با نحوه کارکرد و فناوری بایننس کوین به شکل جزئی‌تر و دقیق‌تر آشنا شدیم. این ارز به عنوان توکن کارمزد برای تراکنش‌ها و Utility Token در صرافی غیرمتمرکز بایننس ایفای نقش می‌کند. در دنیای کریپتو، اکوسیستم‌های گوناگونی وجود دارند که در بخش‌های مختلف مانند قرارداد هوشمند، وام‌دهی، معاملات و غیره به کاربران خود سرویس می‌دهند. Binance هم یکی از این اکوسیستم‌ها برای توکن خود در دست دارد که شامل بخش‌های گوناگونی است. در این بخش از مقاله، اکوسیستم بایننس کوین را بررسی می‌کنیم.


صرافی رمز ارزی بایننس

می‌توان گفت که بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین بخش این اکوسیستم، پلتفرم معاملاتی Binance است. این صرافی در سال 2017 راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون میزبان میلیون‌ها کاربر با تراکنش‌ها و امور مالی مختلف بوده است. بنا به آمار رسمی منتشرشده توسط وب‌سایت این صرافی، در‌حال‌حاضر نزدیک به 175 میلیون کاربر در این پلتفرم حساب دارند. در حقیقت، Binance اولین گزینه برای بسیاری از کاربران جهت خرید و معامله رمز ارز به شمار می‌رود.


صرافی بایننس از زمان شروع فعالیت خود تاکنون یکی از موثرترین سازمان‌ها و نمادها در حوزه ارز دیجیتال بوده و در توسعه و پیشرفت این صنعت نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.


لانچ پد بایننس در دنیای کریپتو، لانچ پد به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که معمولا بر بستر یک صرافی غیرمتمرکز توسعه یافته و برای معرفی و کسب سرمایه پروژه‌های جدید و تازه وارد در این حوزه طراحی شده‌اند. در بیشتر موارد در این پلتفرم‌ها، فروش اولیه توکن‌های رمز ارزی پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران اولیه انجام می‌شود.


لانچ پد بایننس یکی از این پلتفرم‌ها برای عرضه توکن است که توسط این صرافی راه‌اندازی شد. این برنامه در سال 2018 با هدف ارائه روش‌هایی امن و بهینه به استارت‌آپ‌های بلاک چینی برای جذب سرمایه مطرح شد و به حقیقت پیوست. پروژه‌های این لانچ پد بر اساس چند فاکتور از جمله تجربه تیم پروژه، تکنولوژی پروژه و تقاضای بالقوه بازار برای آن توسط بایننس انتخاب می‌شوند.


آکادمی بایننس

آکادمی بایننس

در بازار ارزهای دیجیتال مقالات و پایگاه‌های آموزشی بسیاری در مقیاس‌های مختلف و با کیفیت‌های متفاوت در دسترس است؛ چراکه این حوزه، صنعت نسبتا جدیدی به شمار می‌رود و هنوز خیلی از افراد با آن آشنایی ندارند. در نتیجه، آموزش مفاهیم کریپتو می‌تواند به آشنایی آن‌ها کمک کند.


بایننس به‌عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، بخش آموزشی خود را هم راه‌اندازی کرده است. در آکادمی Binance موضوعات مختلفی از جمله بیت کوین، بلاک چین، آلت کوین، فناوری بایننس کوین، اجماع، دیفای و بسیاری از موارد مشابه تحت پوشش قرار دارند. بنا به آمار وب‌سایت رسمی این پلتفرم، تاکنون 366 عبارت و اصطلاح در مقالات این بخش بررسی و شرح داده شده‌اند.


بنیاد خیریه بایننس

همه ما سعی می‌کنیم تا به دیگران کمک کنیم و جایگاه کارهای خوب و خیر را در زندگی خود نگه داریم. این موضوع در میان کسب‌وکارها و سازمان‌ها هم دیده می‌شود.


بنیاد خیریه بایننس یک سازمان غیرانتفاعی با اولویت و هدف اصلی ساخت آینده‌ای با بهره‌گیری از تکنولوژی وب3 به عنوان نیرو و قدرت خیر و نیکی است. این موسسه با فراهم کردن دسترسی همگان به آموزش و تحقیقات Web3، این فناوری را به عاملی برای تحول در جامعه و پیش بردن اهداف بشردوستانه تبدیل می‌کند. این سازمان تاکنون با تقبل بیش از 23 میلیون دلار سرمایه برای 32 پروژه، به بیش از 2 میلیون نفر در 54 کشور جهان کمک کرده است.


موسسه تحقیقات بایننس

یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در هر حوزه‌ای، تحقیقات و مطالعات در زمینه تخصصی آن‌ها است. شرکت‌های ارز دیجیتال هم از همین قاعده پیروی می‌کنند.


موسسه تحقیقات بایننس برای تمام فعالان و کاربران بازار کریپتو تحلیل عمیق، آمار و ارقام دقیق و اطلاعات بی‌طرفانه ارائه می‌دهد. وب‌سایت این بخش از اکوسیستم Binance، مقالاتی در این زمینه به‌طور مرتب منتشر می‌کند.


توکن‌سوزی بایننس کوین چگونه است؟

توکن‌سوزی بایننس کوین چگونه است؟

تا اینجای مطلب با ارز دیجیتال بی ان بی و فناوری بایننس کوین آشنا شدیم و بخش‌های گوناگون اکوسیستم بایننس را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، Binance در بخش‌های مختلف پلتفرم معاملاتی، لانچ پد، آموزش، خیریه و تحقیقات فعالیت می‌کند.


بسیاری از پروژه‌ها در بازار از مکانیزم توکن‌سوزی برای کنترل ذخایر و عرضه خود جهت حفظ ارزش و قیمت رمز ارز خود بهره می‌گیرند. توکنسوزی اقدامی است که منجر به حذف دائمی مقدار مشخصی از یک دارایی در چرخه می‌شود. معمولا این کار به‌طور مرتب توسط پروژه‌ها صورت می‌گیرد.


بی ان بی از دو مکانیزم متفاوت برای سوزاندن توکن‌های خود بهره می‌برد. یکی از آن‌ها، حذف مقداری از توکن‌های خرج‌شده بر سر کارمزد تراکنش‌ها در BNB Chain است و دیگری شامل توکن‌سوزی‌های انجام‌شده در دوره‌های سه ماهه می‌شود.


سال 2017 زمانی که بی ان بی راه‌اندازی شد، بایننس برای حذف 100 میلیون BNB یعنی حدود نیمی از مجموع ذخایر این ارز از چرخه از طریق فرآیند توکن‌سوزی، هدف‌گذاری کرد. ژانویه 2024 بیست‌وششمین توکن‌سوزی این پروژه با حذف بیش از 2 میلیون واحد بایننس کوین، انجام شد.


موارد استفاده بایننس کوین کدامند؟

موارد استفاده بایننس کوین کدامند؟

در بخش‌های پیشین در مورد رمز ارز بایننس کوین، نحوه کارکرد آن، بخش‌های مختلف اکوسیستم Binance و توکن‌سوزی این پروژه نوشتیم.


ارزهای دیجیتال کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند و در شکل‌های مختلفی از جمله روش پرداخت، ابزار سرمایه‌گذاری، پول دیجیتال و موارد مشابه ظاهر می‌شوند. BNB هم یکی از همین ارزها است و موارد استفاده متعددی دارد. در ادامه، تعدادی از برجسته‌ترین کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.


پرداخت کارت اعتباری

کاربران با استفاده از بی ان بی می‌توانند صورت حساب کارت‌های اعتباری خود را با سرعت بالا و کمترین دردسر پرداخت کنند. این توکن می‌تواند در قالب یک روش پرداخت مطلوب در این زمینه عمل کرده و منجر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه افراد شود.


پرداخت هزینه‌های سفر

به کمک BNB و فناوری بایننس کوین، امکان پرداخت هزینه بلیت حمل‌ونقل، رزرو هتل و مواردی از این قبیل برای سفرهای برنامه‌ریزی‌شده کاربران وجود دارد. در حقیقت، وب‌سایت‌هایی با پذیرش این توکن به‌عنوان روش پرداخت در دسترس هستند.


خرید هدایای مجازی

خرید هدایای مجازی

یکی از کاربردهای اصلی رمز ارزها، خرید کالا است. در سطح اینترنت پلتفرم‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارند که به کاربران امکان خرید نوعی خاص از هدایا به‌شکل مجازی را ارائه می‌دهند.


تکمیل فرایند پرداخت‌ها

بی ان بی هم مانند بسیاری از بقیه ارزهای دیجیتال، در جایگاه‌های متعددی به‌عنوان ابزار پرداخت ایفای نقش می‌کند. با استفاده از سرویس Binance Pay می‌توانید در فروشگاه‌های پشتیبانی شده، پرداخت هزینه را از طریق BNB انجام دهید.


سرمایه‌گذاری

در سال‌های اخیر با ظهور رمز ارزها، روش جدیدی برای سرمایه‌گذاری هم پدید آمده است. اگر قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود از این طریق را دارید، بایننس کوین با توجه به شرایط می‌تواند یکی از گزینه‌ها برای شما باشد.


انتقال دارایی و وام‌دهی

ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک چین، امکان انتقال پول فارغ از موقعیت جغرافیایی و فاصله را برای کاربران در سراسر جهان فراهم کرده‌اند. فناوری بایننس کوین هم به شما اجازه ارسال دارایی برای دوستان خود در هر مکان و زمانی را ارائه می‌دهد.


کمک به خیریه

بایننس کوین و اکوسیستم Binance امکان ارسال پول برای اهداف بشردوستانه و خیریه را برای کاربران ایجاد کرده‌اند. شما می‌توانید از طریق سرویس پرداخت Binance Pay برای انجام این کار اقدام کنید.


آیا بایننس کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا بایننس کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

همانطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال روش و بستر جدیدی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌اند و بسیاری از کاربران به این حوزه به دید ذخیره پول و حفظ ارزش دارایی نگاه می‌کنند.


صرافی بایننس با فناوری بایننس کوین خود به‌دلیل جایگاه مستحکم و برجسته خود در حوزه کریپتو، اعتماد کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و خیلی از افراد تازه‌کار در این حوزه، از این پلتفرم استفاده می‌کنند. بنابراین، توکن بومی آن یعنی BNB هم می‌تواند در مقایسه با برخی دیگر از ارزها، سرمایه‌گذاری نسبتا مطمئنی قلمداد شود. بااین‌حال، عوامل بسیار زیادی از جمله حجم معاملات، رفتارهای قیمتی، اخبار فاندامنتال و موارد مشابه در قیمت این ارز دخیل هستند که باید آن‌ها را در نظر داشت.


همچنین، اگر قصد خرید BNB را دارید می‌توانید از طریق صرافی اکسبیتو اقدام کنید. این پلتفرم با ویژگی‌های مطلوب خود از جمله قیمت مناسب، سهولت در طرز استفاده، تسویه ریالی سریع و غیره گزینه‌ای عالی برای شما کاربران ایرانی به شمار می‌رود.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو با BNB و فناوری بایننس کوین آشنا شدیم، بخش‌های مختلف اکوسیستم بایننس را بررسی کردیم و توکن‌سوزی و موارد استفاده بی ان بی را شرح دادیم.


صرافی بایننس، مشهورترین و برجسته‌ترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال محسوب می‌شود که توکنی برای اکوسیستم خود توسعه داده است. این توکن موارد استفاده متعددی دارد و یکی از پایه‌های بایننس چین به شمار می‌رود. اگر همه چیز طبق برنامه این صرافی رقم بخورد و اتفاق عجیبی رخ ندهد، می‌توان با پیشرفت Binance آینده مطلوبی را برای توکن بومی آن تصور کرد.