بیت کوین نه‌تنها اولین ارز دیجیتال است، بلکه شناخته‌شده‌ترین رمز ارز در بین بیش از 5 هزار ارز دیجیتال به شمار می‌رود. رسانه‌های مالی همیشه تغییرات این ارز دیجیتال را پوشش می‌دهند، بنابراین بیت کوین به بخشی اجتناب‌ناپذیر از چشم‌انداز بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. احتمالاً شما هم نام این ارز را شنیده‌اید و دوست دارید به یکی از سرمایه‌گذاران بیت کوین تبدیل شوید. در این مقاله، ناگفته‌هایی از ارز دیجیتال بیت کوین را به شما می‌گوییم که شما را شگفت‌زده خواهند کرد.


بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin)، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توانید آن را به‌طور مستقیم و بدون واسطه بخرید، بفروشید و مبادله کنید. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، فرد ناشناسی است که گمانه‌زنی‌های بسیاری برای کشف هویتش وجود دارد. با وجود هویت مخفی ساتوشی ناکاموتو، شاهد رشد ارز دیجیتال بیت کوین و معامله‌ی آن در سطوح جهانی هستیم. هدف ساتوشی از راه‌اندازی بیتکوین، رفع نیاز به یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به‌جای اعتماد است.


هر تراکنش بیت کوینی که تابه‌حال انجام شده در یک دفتر کل عمومی وجود دارد که برای همه قابل‌دسترسی است. این موضوع باعث می‌شود تا تراکنش‌ها به‌سختی معکوس شوند و جعل آن‌ها دشوار باشد. بیت کوین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، توسط دولت یا هیچ مؤسسه صادرکننده دیگری پشتیبانی نمی‌شود و هیچ‌چیز به‌جز اثباتی که در قلب سیستم وجود دارد، ارزش آن را تضمین نمی‌کند.


آنتون موزگووی (Anton Mozgovoy)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت خدمات مالی دیجیتال هالی‌هلد (Holyheld) می‌گوید: «دلیل اینکه بیت کوین هم مانند پول ارزش دارد این است که مردم خواسته‌اند بیت کوین هم مثل طلا ارزشمند باشد.» از زمان عرضه عمومی بیت کوین در سال 2009، ارزش این ارز دیجیتال به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اگرچه زمانی هر بیت کوین کمتر از 150 دلار فروخته می‌شد، اما در 26 اکتبر 2021، یک بیت کوین بیش از 62 هزار دلار به فروش رسید.


ازآنجایی‌که عرضه بیت کوین به 21 میلیون توکن محدود شده است، بسیاری از افراد انتظار دارند که قیمت آن با گذشت زمان همچنان در حال افزایش باشد، به‌خصوص که سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ‌تر آن را به‌عنوان نوعی طلای دیجیتال برای محافظت در برابر نوسانات بازار و تورم تلقی می‌کنند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ارز بیت کوین بر روی یک بایگانی دیجیتال توزیع‌شده به نام بلاکچین ایجاد شده است. بلاکچین مجموعه‌ای از داده‌های مرتبط با یک ارز دیجیتال است که از واحدهایی به نام بلوک تشکیل شده است. این بلوک‌ها حاوی اطلاعات مربوط به هر معامله ازجمله تاریخ و زمان، ارزش کل، خریدار و فروشنده و یک کد شناسایی منحصربه‌فرد برای هر صرافی هستند. این اطلاعات به ترتیب در هنگام ورود در کنار هم قرار می‌گیرند و زنجیره دیجیتالی از بلوک‌ها را تشکیل می‌دهند.


استیسی هریس (Stacey Harris)، مشاور شرکت پلی‌کوین (Pelicoin) که یک شبکه خودپرداز ارزهای دیجیتال است، به مجله فوربز گفته: «هنگامی‌که یک بلوک به بلاکچین اضافه می‌شود، همه افراد حاضر در آن بلاکچین می‌توانند آن را ببینند، زیرا بلاکچین مثل یک دفتر کل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال عمل می‌کند.»


بلاکچین غیرمتمرکز است؛ یعنی توسط هیچ سازمانی کنترل نمی‌شود. بوچی اوکورو (Buchi Okoro)، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران صرافی ارز دیجیتال گوییدکس (Quidax) درباره‌ی بلاک‌چین می‌گوید: «بلاکچین مانند گوگل داک (Google Doc) است و هرکسی می‌تواند روی آن کار کند. هیچ‌کس مالک آن نیست، اما هرکسی که آدرس آن را داشته باشد می‌تواند در آن مشارکت کند. همان‌طور که افراد مختلف آن را به‌روز می‌کنند، نسخه شما نیز به‌روز می‌شود.»


درحالی‌که این ایده که هرکسی می‌تواند بلاکچین را ویرایش کند ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما درواقع این همان چیزی است که بیت کوین را قابل‌اعتماد و ایمن می‌کند. برای اینکه یک بلوک تراکنش به بلاکچین بیت کوین اضافه شود باید توسط اکثر دارندگان بیت کوین تأیید شود. کدهای منحصربه‌فرد مورداستفاده برای شناسایی کیف پول و تراکنش‌های کاربران باید با الگوی رمزگذاری درست در بلاکچین مطابقت داشته باشند. این کدها اعداد طولانی و تصادفی هستند که هک کردن آن‌ها بسیار دشوار است. این سطح از کدهای تأیید تصادفی آماری بلاکچین که برای هر تراکنش موردنیاز هستند خطر انجام معاملات تقلبی بیت کوین را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

استخراج ارز بیت کوین فرآیند افزودن تراکنش‌های جدید به بلاکچین بیت کوین است. استخراج کردن بیت کوین کار سختی است، زیرا افراد در این فرآیند که از الگوریتم اثبات انجام کار استفاده می‌کنند، باید معادلات ریاضی پیچیده‌ای را حل کنند. در فرآیند ماینینگ، سیستم‌های محاسباتی مجهز به تراشه‌های تخصصی برای حل این معادلات باهم رقابت می‌کنند. برای ترغیب ماینرها به رقابت برای حل معماها و پشتیبانی از سیستم کلی، کد بیت کوین به ماینرها با بیت کوین‌های جدید پاداش می‌دهد. به گفته‌ی اوکورو، «با این روش توکن‌های جدید ایجاد شده و تراکنش‌های جدید به بلاکچین اضافه می‌شوند.»


در روزهای اولیه استخراج بیت کوین امکان استخراج بیت کوین برای افراد عادی وجود داشت، اما دیگر این‌طور نیست. کد بیت کوین به‌گونه‌ای نوشته شده است که حل معماهای آن در طول زمان چالش‌برانگیزتر شود و به منابع محاسباتی بیشتر و بیشتری نیاز داشته باشد. امروزه استخراج بیت کوین برای موفقیت به کامپیوترهای قدرتمند و دسترسی به مقادیر زیادی نیروی برق ارزان نیاز دارد.


ماینینگ بیت کوین نسبت به گذشته هزینه کمتری دارد. تخمین زده می‌شود که تا سال 2140 تمام بیت کوین‌ها وارد گردش شوند؛ به این معنی که دیگر نمی‌توان بیت کوین استخراج کرد و ممکن است استخراج‌کنندگان برای درآمد به کارمزد تراکنش‌ها روی بیاورند.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

چگونه از بیت کوین استفاده کنیم؟

در ایالات‌متحده آمریکا، مردم از بیت کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جایگزین استفاده می‌کنند. برای مردم آمریکا، بیتکوین سرمایه‌ای است که سبد سهام آن‌ها را تنوع می‌بخشد. شما همچنین می‌توانید از بیت کوین برای خرید استفاده کنید، اما تعداد فروشندگانی که ارز دیجیتال را به‌عنوان روشی برای پرداخت می‌پذیرند هنوز محدود هستند. شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، پی پال و هول فودز بیت کوین را به‌عنوان روش پرداخت قبول دارند.


همچنین می‌توانید از سرویسی استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد یک کارت نقدی را به حساب دیجیتال خود متصل کنید؛ به این معنی که می‌توانید از بیت کوین به همان روشی که از کارت اعتباری استفاده می‌کنید استفاده کنید. بیت کوین فرصتی را برای مردم فراهم می‌کند تا بدون اتکا به ارزی که توسط دولت حمایت می‌شود، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. با این روش مردم می‌توانند پول خود را از بدترین خطرات در امان نگه‌دارند.


چگونه بیت کوین بخریم؟

اکثر مردم بیت کوین را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری می‌کنند. صرافی‌ها به شما امکان خرید، فروش و نگهداری ارز دیجیتال را می‌دهند. بیت کوین در صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken)، جمینی (Gemini) و بسیاری دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر جهان موجود است.


از آن‌جایی که کاربران ایرانی به دلیل تحریم نمی‌توانند به‌راحتی از صرافی‌های خارجی استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بیت کوین از طریق صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو اقدام کنید، زیرااین صرافی یکی از امن‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیاست. فقط کافی است در آن ثبت‌ نام کرده و فرایند احراز هویت را به‌صورت آنلاین تکمیل کنید، زیرا خرید بیت کوین بدون احراز هویت غیرممکن است. در این صرافی می‌توانید به‌راحتی ارز دیجیتال بخرید یا ارزها را باهم مبادله کنید. مثلاً به‌راحتی می‌توانید تبدیل بیت کوین به تتر را در این صرافی انجام دهید.

چگونه بیت کوین بخریم؟

کیف پول بیت کوین چیست؟

صرف‌نظر از جایی که بیت کوین خود را خریداری می‌کنید، به یک کیف پول برای ذخیره این ارز دیجیتال نیاز دارید. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند. یک کیف پول گرم که کیف پول آنلاین نیز نامیده می‌شود، توسط یک صرافی یا یک ارائه‌دهنده در فضای ابری ایجاد می‌شود. کیف پول سرد یا کیف پول موبایل یک دستگاه آفلاین است که برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌شود و به اینترنت متصل نیست. برخی از گزینه‌های کیف پول تلفن همراه عبارت‌اند از ترزور (Trezor) و کیف پول لجر (Ledger).


همان‌طور که احتمالاً میدانید، قیمت بیت کوین به پول ایران زیاد است و شاید نتوانید یک بیتکوین کامل را خریداری کنید. امکانی که سایت معتبر خریدوفروش بیت کوین اکسبیتو برای کاربران ایجاد کرده این است که شما می‌توانید متناسب با سرمایه خود بیت کوین بخرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مبلغ موردنظر خود را وارد کرده و معادل آن بیت کوین دریافت کنید. ازآنجایی‌که تراکنش‌های بیت کوین باید توسط ماینرها تأیید شوند، ممکن است حداقل 10 تا 20 دقیقه طول بکشد تا بیت کوین‌های خریداری‌شده را در حساب خود مشاهده کنید.


چگونه در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

بیت کوین را هم می‌توانید مانند سایر سهام به‌عنوان سرمایه‌گذاری خریداری و نگهداری کنید. مهم نیست که بیت کوین خود را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید. فقط باید بدانید که از کدام روش می‌خواهید برای سرمایه‌گذاری بیت کوین استفاده کنید. بعضی از افراد بیت کوین می‌خرند و درازمدت نگه می‌دارند، برخی خرید می‌کنند و پس از افزایش قیمت آن را به فروش می‌رسانند و برخی دیگر روی کاهش قیمت آن شرط‌بندی می‌کنند. قیمت بیت کوین در طول زمان نوسانات زیادی را تجربه کرده و تنها در سال 2020 هم قیمت 5165 دلار و هم قیمت 28990 دلار را به خود دیده است. اکثر سرمایه‌گذاران بیت کوین سرمایه‌گذاران بلندمدت هستند. آن‌ها معتقدند که ارزش این ارز دیجیتال در طول زمان افزایش می‌یابد، پس چه دلیلی دارد که آن را بفروشند.

چگونه در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

آیا باید بیت کوین بخریم؟

به‌طورکلی، بسیاری از کارشناسان مالی از تمایل مشتریان خود برای خرید ارز دیجیتال حمایت می‌کنند، اما به آن‌ها توصیه نمی‌کنند که حتماً این کار را انجام دهند. افراد معمولاً با میل و علاقه خود اقدام به خرید ارزهای دیجیتال می‌کنند. معمولاً سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به خرید بیت کوین دارند، اما بهتر است بیش از 10 درصد سبد خود را به بیت کوین اختصاص ندهید و همیشه با پول اضافی خود ارز دیجیتال بخرید.