سولانا که به‌عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شود یک شبکه بلاکچین است که در سال 2020 راه‌اندازی شد. این ارز دیجیتال از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران رقیب اتریوم است. سولانا ارز دیجیتال اختصاصی بلاکچین سولانا نیز هست که با نماد SOL در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. این ارز دیجیتال از ژانویه 2021 تا ماه نوامبر همان سال حدود 16 هزار درصد رشد داشته است. برای خرید سولانا می توانید از طریق لینک درج شده قیمت لحظه‌ای را ببینید و سپس اقدام به خرید کنید.


در آغاز سال 2021 قیمت سولانا 1.51 دلار بود و ارزش بازار این ارز دیجیتال حدود 86 میلیون دلار برآورد شد. طبق گزارش وب‌سایت CoinMarketCap اواخر سال 2021 قیمت این ارز دیجیتال به 241 دلار رسید و ارزش بازار آن هم به 73 میلیارد دلار افزایش یافت. در حال حاضر این ارز دیجیتال در رتبه ششم بازار قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که مردم در سال 2021 سرمایه‌گذاری زیادی روی ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید مانند سولانا داشته‌اند. حتی اگر قیمت سولانا در سال 2022 هم صعودی باشد، بازهم خرید آن می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد، زیرا بازار ارزهای دیجیتال همیشه نوسان دارد. در این مقاله قصد داریم تا عوامل مؤثر بر روی سولانا را بررسی کنیم.


دلایل رشد ارز سولانا

وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به‌سرعت رشد می‌کند، همیشه باید منتظر باشیم که یک سقوط اتفاق بیفتد. حتی اگر قیمت ارز دیجیتال بعد از رشد کاهش نیابد باز هم باید محتاط بود. درک اینکه چرا قیمت یک ارز افزایش پیدا می‌کند یکی از راه‌های سنجش میزان پایداری این افزایش قیمت است. در اینجا عوامل مؤثر بر افزایش قیمت سولانا را برای شما توضیح می‌دهیم.

Solana currency growth

1. حرکت سولانا به سمت NFT با توکن‌های Degenerate Ape

احتمالاً نام توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به گوشتان خورده است. توکن های غیرقابل تعویض دارایی‌های دیجیتالی هستند که باعث تغییرات زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند. با کدگذاری اطلاعات مالکیت و حق چاپ در این توکن‌ها، داده‌های کلیدی دارایی به‌طور کامل ذخیره می‌شود. Degenerate Apes اولین حمله بزرگ سولانا به NFT بود. این مجموعه از میمون‌های بامزه ویژگی‌های مختلفی دارند. راه‌اندازی این پروژه مشکلات فنی زیادی داشت. تیم سازنده این پروژه در توییتی اعلام کرد که کاربران درخواست‌های زیادی مبنی بر رفع مشکلات و باگ‌ها داشته‌اند. البته تقاضای این پروژه هم زیاد بود و مجموعه 10 هزار میمون در کمتر از 10 دقیقه به فروش رسید. تمام این خرید و فروش‌ها در پلتفرم سولانا انجام می‌شد و بنابراین به ارز SOL نیاز داشت. به همین دلیل افراد زیادی این ارز دیجیتال را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت آن شدند.


2. سولانا پروژه‌های زیادی جذب می‌کند که بعضی از آن‌ها موفق می‌شوند.

بیش از 400 پروژه بر روی شبکه Solana ساخته شده است. این پروژه‌ها شامل برنامه‌های مختلف مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند. این برنامه‌های مالی مجموعه‌ای از پروژه‌ها هستند که واسطه‌ها (اغلب بانک‌ها) را از تراکنش‌های مالی حذف می‌کنند. FTX و Alameda Research صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال خود را به نام Serum در شبکه سولانا ایجاد کردند که استیبل کوین USDC را عرضه می‌کند. این ارز دیجیتال بسیار محبوب است. یکی دیگر از ارزهای دیجیتال Audius (AUDIO) نام دارد که آن هم بر روی شبکه سولانا ایجاد شده است. به‌علاوه، برنامه TikTok اعلام کرد که با Audius شریک است. این موضوعات می‌توانند باعث افزایش قیمت سولانا باشد.


3. سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین‌هایی برای اتریوم (ETH) هستند.

اتریوم اولین بلاکچینی بود که می‌توانستیم به آن برنامه بدهیم. اتریوم بلاکچینی است که می‌تواند از برنامه‌های کاربردی و ارزهای دیجیتال میزبانی کند. بسیاری از رمزارزها در ابتدای ایجاد اتریوم از آن پیروی می کردند. هنوز هم برنامه‌های زیادی بر روی اتریوم ساخته می‌شوند، اما شبکه اتریوم بسیار شلوغ شده و هزینه‌های بالایی هم دارد. درنتیجه، هم توسعه‌دهندگان و هم سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین‌هایی کم‌هزینه‌تر و بی‌دردسرتر برای اتریوم هستند.


سولانا یکی از بلاکچین های قابل‌برنامه‌ریزی است که برای رسیدن به پول پوزیشن تلاش می‌کنند. سولانا قاتل اتریوم است، اما به‌احتمال‌زیاد اتریوم در سال های آینده به یکی از پنج شش رهبر بازار ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد شد. اگر سولانا هم بتواند به عملکرد خوب خود ادامه دهد، احتمال دارد بتواند جایگاه خوبی در بین بهترین ارزهای دیجیتال پیدا کند.


4. پروژه wormhole را با موفقیت راه‌اندازی کرد.

پروژه wormhole یا همان کرم‌چاله راهی برای پل زدن آسان بین شبکه‌های مختلف ارائه می‌کند. این پروژه یک راه ارتباطی بین بلاکچین های مختلف است. در حال حاضر بلاکچین ها رابطه خوبی با هم ندارند و این موضوع یکی از موانع رشد آن‌ها به‌حساب می‌آید. این اتفاق شبیه دو گوشی موبایل است که نمی‌توانند باهم ارتباط بگیرند.


به گفته Coindesk پروژه‌های مختلف در حال حاضر می‌توانند از کرم چاله برای انتقال دارایی‌ها بین اتریوم و سولانا با سرعت زیاد و هزینه کم استفاده کنند. سولانا می‌گوید در گام بعدی می‌خواهد Terra (LUNA) و زنجیره هوشمند Binance را به خودش متصل کند. این موضوع هم می‌تواند باعث افزایش قیمت سولانا شود.


5. سولانا سرعت بالایی دارد.

سولانا یکی از سریع‌ترین رمزارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم ادعا می‌کند که می‌تواند حداقل 50 هزار تراکنش را در ثانیه با هزینه کمتر از 0.01 دلار برای هر تراکنش پردازش کند. سولانا می‌گوید که با بهبود سخت‌افزار می‌تواند سریع‌تر هم عمل کند و به 700 هزار تراکنش در ثانیه برسد. اتریوم حداکثر می‌تواند 15 تا 45 تراکنش را در ثانیه پردازش کند، اگرچه با به‌روزرسانی به نسخه Eth2 می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهد. سرعت در بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد، اما همه چیز نیست. سولانا ادعا کرده که برای دستیابی به این سرعت امنیت تراکنش‌ها را قربانی نکرده است. بنابراین سولانا می‌تواند با این ویژگی در بین 10 ارز برتر در چند سال آینده قرار بگیرد.


6. شرایط فعلی بازار

یکی از دلایل مهمی که می‌تواند بر سولانا تأثیر بگذارد شرایط فعلی بازار است. بازار ارزهای دیجیتال این روزها به جنگ روسیه و اوکراین بستگی دارد و لحظه‌ای باعث بالا رفتن و لحظه‌ای بعد باعث پایین آمدن قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود.


7. تعداد مبادلات

ارز دیجیتال سولانا در صرافی‌های زیادی معامله می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا افراد زیادی به این ارز دسترسی داشته و آن را خریداری کنند که به ‌خودی خود منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.


8. شفافیت

ارز دیجیتال سولانا شفاف عمل می کند، یعنی اطلاعات زیادی در اختیار دارندگان این ارز قرار می‌دهد و مردم هم به آن اعتماد می‌کنند. یکی از دلایل افزایش قیمت این ارز دیجیتال هم همین موضوع است.

solana price

چه عواملی قیمت سولانا را تهدید می‌کنند؟

همیشه همه‌چیز بر وفق مراد نیست و مشکلات در راه خواهند بود. مقامات ایالات‌متحده در مورد مقررات سختگیرانه تر DeFi صحبت می‌کنند که می‌تواند بر تعدادی از پروژه‌ها در پلتفرم Solana تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری‌های بسیار بی‌ثباتی هستند که همیشه نوسان دارند. این ارزها گاهی می‌توانند سود زیادی به بار بیاورند و گاهی هم می‌توانند سرمایه افراد را با خاک یکسان کنند. همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، فضای بلاکچین های قابل‌برنامه‌ریزی بسیار رقابتی است و چندین جایگزین قدرتمند هم برای اتریوم وجود دارد. البته با دلایلی که آوردیم به نظر می‌رسد قیمت سولانا می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.


سخن آخر

عوامل زیادی بر قیمت سولانا تأثیر می‌گذارد، اما یکی از مهم‌ترین عوامل تقاضای سرمایه‌گذاران است که باعث می‌شود قیمت ارز دیجیتال افزایش پیدا کند. اگر شما هم می‌خواهید این ارز دیجیتال را خریداری کنید، باید مثل همیشه به تحلیل نمودارها و قیمت‌های این ارز بپردازید و به صعودی بودن این ارز نگاه نکنید. همچنین بهتر است که سرمایه زیادی را برای خرید سولانا صرف نکنید.