زمانی که قصد سرمایه‌گذاری در یکی از ارزهای دیجیتال را دارید، احتمالا پیش از هر تصمیمی به تحقیق و مطالعه کامل پیرامون آن ارز می‌پردازید و ویژگی‌ها، تاریخچه، عملکرد و موارد مشابه مرتبط با آن را بررسی می‌کنید. ازاین‌طریق، می‌توانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید و احتمال ضرر را به حداقل برسانید. آوه یکی از ارزهای دیجیتال برجسته در بازار محسوب می‌شود که در میان صد رمز ارز برتر دنیای کریپتو جای می‌گیرد و توجه سرمایه‌گذاران فراوانی را به خود جلب کرده است. آیا با ویژگی‌های این ارز آشنا هستید؟ در این مقاله از اکسبیتو به رمز ارز AAVE و تاریخچه قیمتی آن می‌پردازیم و ویژگی‌های شاخص آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


آشنایی با رمز ارز آوه (Aave)

آشنایی با رمز ارز آوه (Aave)

در اولین بخش از این مقاله، می‌خواهیم با رمز ارز آوه آشنا شویم و عملکرد آن را به‌طور کلی بررسی کنیم. اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال هستید، آشنایی با آن می‌تواند امری ضروری برای شما باشد.


آوه یک پروتکل نقدینگی غیرحضانتی غیرمتمرکز است که در آن، کاربران می‌توانند به‌عنوان سپرده‌گذار یا وام‌گیرنده فعالیت داشته باشند. پیش‌تر، Aave با نام ETHLend شناخته می‌شد. این پروتکل در نوامبر 2017 توسط «استنی کولشوف» (Stani Kulechov) تاسیس شد و در عرضه اولیه کوین (ICO) خود، بیش از 16 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. توکن بومی این پروژه، AAVE، در اکتبر 2020 به‌عنوان یکی از اقدامات آن جهت دستیابی به مدیریت خودگردان، راه‌اندازی شد.


در حقیقت در این پلتفرم، سپرده‌گذاران برای بازار نقدینگی فراهم می‌کنند و ازاین‌طریق، درآمد غیرفعال به دست می‌آورند؛ درحالی‌که وام‌گیرندگان امکان دریافت وام به‌شکل وثیقه مضاعف (Overcollateralized) یا کم وثیقه (Undercollateralized) را دارند. درآمد غیرفعال در این پروتکل از دو منبع میزان بهره وام و درصد کارمزد وام آنی (Flash Loan) تامین می‌شود. امکان دریافت این درآمد با نرخ ثابت یا متغیر وجود دارد. افراد بر بستر آوه می‌توانند از بیش از 20 دارایی گوناگون از جمله دای (DAI)، یونی (UNI) و یرن فایننس (Yearn.Finance) به‌عنوان وثیقه استفاده کنند.


این پروتکل یک توکن بومی با نماد AAVE دارد. این ارز به‌عنوان توکن حاکمیتی نیز ایفای نقش می‌کند که به هولدرهای خود قدرت تصمیم‌گیری در مسیر توسعه و تکامل این پروتکل را به‌شکلی جمعی ارائه می‌دهد.


پروژه آوه با بیش از 30 شرکت در حوزه‌های گوناگون همچون Curve ،1inch و Synthetix همکاری داشته است. شما می‌توانید رمز ارز AAVE را با بهترین قیمت و سهولت در فرایند انجام امور، از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید.


![ تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال آوه چیست؟(/uploads/tarykhchh_qymty_arz_dyjytal_awh_chyst_413d9334d0.png)

تاریخچه قیمتی ارز دیجیتال آوه چیست؟

در بخش قبلی این مطلب با ارز دیجیتال آوه به‌طور کلی آشنا شدیم. همانطور که مطالعه کردید، این پروتکل یک پلتفرم وام‌دهی و تامین نقدینگی است که کاربران می‌توانند در آن به کسب درآمد غیرفعال بپردازند. در این بخش، توکن بومی این پروژه را بیشتر شرح می‌دهیم و تاریخچه قیمتی آن را بررسی می‌کنیم.


توکن AAVE در اکوسیستم آوه در سه نقش مختلف توکن مدیریتی، انگیزشی و ابزار کاهشی ظاهر می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، این توکن در سال 2020 راه‌اندازی شد تا پروتکل مذکور به‌شکل خودگردان به فعالیت خود ادامه دهد.


آوه بیش از 1.7 میلیارد دلار ارزش بازار (Market Cap) دارد که این ارز را در میان 60 رمز ارز بزرگ بازار قرار می‌دهد. حداکثر 16 میلیون توکن برای میزان ذخایر این دارایی تعیین شده است و درحال‌حاضر (فوریه 2024) حدود 14.7 میلیون واحد از این ارز در چرخه هستند.


AAVE با قیمت حدود 50 دلار در بازار شروع به کار کرد. از آن زمان تاکنون، قیمت این ارز شاهد افت‌و‌خیز فراوانی بوده، اما به‌طور کلی رشد محسوسی را تجربه کرده است. بااین‌حال، آوه نسبت به بالاترین قیمت خود افت زیادی را نشان می‌دهد. در ماه مه 2021، AAVE به سطح قیمت 666 دلار رسید که اوج تاریخی قیمت این ارز محسوب می‌شود.


قیمت ارز دیجیتال آوه بر اثر عوامل متعددی از جمله عملکرد پروتکل آوه، اقتصاد کلان، اتفاقات و اخبار فاندامنتال در بازار کریپتو و مواردی از این قبیل، تغییر می‌کند.


چه ویژگی‌هایی آوه را منحصربه‌فرد می‌کنند؟

چه ویژگی‌هایی آوه را منحصربه‌فرد می‌کنند؟

تا اینجای مقاله با پروتکل آوه آشنا شدیم و نحوه کارکرد آن را شرح دادیم؛ همانطور که خواندید، Aave نوعی پلتفرم وام‌دهی محسوب می‌شود که در آن می‌توان به‌شکل‌های مختلف وام دریافت کرد و به درآمد غیرفعال دست یافت. همچنین، با ارز دیجیتال بومی این پروژه و تاریخچه قیمتی آن نیز آشنا شدیم. آیا ویژگی‌های خاص و برجسته این پروتکل را می‌دانید؟


تمام پروژه‌های دنیای کریپتو، قابلیت‌ها و ابعادی دارند که آن‌ها را از بقیه رقبا متمایز می‌کنند. آوه هم از این قاعده پیروی کرده است. در ادامه، به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که این پلتفرم را منحصربه‌فرد می‌کنند.


رای‌دهی

هولدرهای توکن بومی این اکوسیستم می‌توانند در تصمیمات کلیدی و طرح‌های پیشنهادی تعیین‌کننده آن حق رای داشته باشند. نکته قابل توجه پیرامون این موضوع این است که کاربران می‌توانند حق رای خود را به فرد یا نهاد مورد اعتماد دیگری در جامعه Aave واگذار کنند.


قابلیت وام گرفتن و وام‌دهی در قالب رمز ارزهای گوناگون

یکی از کاربردهای اصلی و اساسی آوه، پلتفرم وام‌دهی و دریافت وام است. کاربران در این پروتکل می‌توانند به شکل‌های مخلتف با وثیقه مضاعف یا به‌طور کم‌وثیقه، در قالب ارزهای دیجیتال مختلف به دریافت یا ارائه وام بپردازند.


وام کم‌وثیقه و واگذاری اعتبار

وام کم‌وثیقه و واگذاری اعتبار

وام کم‌وثیقه، وامی است که کاربر برای دریافت آن نیازی به ارائه وثیقه‌ای بیش از ارزش وام ندارد. در اکوسیستم آوه امکان دریافت این نوع وام وجود دارد، اما انجام این کار به‌طور مستقیم ممکن نیست. در حقیقت، کاربران می‌توانند با واگذار کردن اعتبار خود به فرد دیگر، به این گونه وام دست پیدا کنند.


وام آنی

وام آنی نوع خاصی از وام در دنیای کریپتو است در مدت بسیار کوتاهی در دسترس فرد قرار می‌گیرد و ویژگی‌ها و موارد زیر در ارتباط با آن قابل توجه هستند:


  • عدم نیاز به وثیقه: جهت دریافت این نوع وام، نیازی به ارائه هیچ‌گونه وثیقه‌ای از سوی فرد نیست و کاربر باید در همان تراکنش دریافت وام، دارایی دریافت‌شده را همراه با نرخ سود برگرداند.

  • دستیابی به فرصت‌های آربیتراژ و استراتژی‌های مالی پیچیده: این نوع وام به‌دلیل وضعیت و شکل متفاوت و منحصربه‌فرد خود، برای کاربران سطح بالا و باتجربه کاربرد دارد. آن‌ها می‌توانند با Flash Loan از طریق آربیتراژ کسب سود کنند و استراتژی‌های مالی پیچیده به کار ببرند.

  • هرکسی نمی‌تواند از وام آنی استفاده کند: وام آنی با توجه به ساختار و ماهیت خاص خود، نمی‌تواند برای نیاز همه کاربران مفید باشد و تنها گروه خاصی از افراد با مهارت و دانش بالا از این نوع وام برای برآورده کردن نیاز خود استفاده می‌کنند.

  • ویژگی مخصوص و مناسب برای توسعه‌دهندگان: اینگونه از وام برای توسعه‌دهندگان و متخصصان حوزه کریپتو می‌تواند بسیار مفید واقع شود و پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

  • نیاز به یک قرارداد دقیق و بی‌نقص برای دریافت وام آنی: افراد جهت دریافت و استفاده از چنین وامی باید دانش و تخصص لازم برای تنظیم یک قرارداد دقیق و خوش‌ساخت را داشته باشند.

آزادی عمل بیشتر و فرصت‌های مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاران گوناگون حوزه دیفای

آزادی عمل بیشتر و فرصت‌های مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاران گوناگون حوزه دیفای

در پروتکل Aave می‌توانید شاهد فرصت‌های در نظر گرفته‌شده برای افراد و سرمایه‌گذاران مختلف دنیای مالی غیرمتمرکز باشید. در حقیقت، ویژگی‌هایی از جمله وام آنی، واگذاری اعتبار، وام‌های کم‌وثیقه و غیره چنین فرصت‌هایی را برای کاربران فراهم می‌کنند.


ماژول امنیتی (Safety Module)

کاربران و هولدرهای توکن AAVE می‌توانند دارایی خود را در ماژول امنیتی پروتکل آوه، سپرده‌گذاری (Stake) کنند. این ماژول یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد توکنی آوه محسوب می‌شود. افراد با این کار می‌توانند از رخ دادن رویداد Shortfall (بروز کسری در منابع مالی) جلوگیری و جهت حفظ و افزایش انگیزه، پاداش دریافت کنند.


تعیین وثیقه بر اساس وضعیت بازار

تعیین وثیقه بر اساس وضعیت بازار

پلتفرم Aave به کاربران اجازه می‌دهد تا بر اساس شرایط بازار و ترجیح آن‌ها نسبت به ریسک، نرخ وثیقه را تعیین کنند. هرچه نرخ ارزش وثیقه بالاتر باشد امنیت بیشتر اما اهرم کوچک‌تر به‌دنبال دارد، از طرف دیگر هرچه نرخ وثیقه پایین‌تر باشد اهرم بزرگتر با ریسک بیشتری رقم می‌خورد. این ویژگی به کاربران، انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری بر روی وام آن‌ها ارائه می‌دهد.


تغییر حالت نرخ بهره

تغییر حالت یا سواپ نرخ بهره در پروتکل آوه، روشی است که برای کاربران امکان تغییر میان نرخ بهره ثابت یا متغیر بر روی وام‌های فعلی آن‌ها را فراهم می‌کند. این ویژگی به افراد، کنترل بیشتری بر روی هزینه‌های وام‌گیری و ریسک‌پذیری آن‌ها را ارائه می‌دهد.


 ویژگی های ارز دیجیتال آوه سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از وب‌سایت اکسبیتو، ابتدا رمز ارز آوه و تاریخچه قیمتی آن را بررسی کردیم، سپس با پروتکل Aave و ویژگی‌های خاص و برجسته آن آشنا شدیم و آن‌ها را شرح دادیم.


آوه، پلتفرمی است که به کاربران امکان دریافت وام را ارائه می‌دهد. افراد می‌توانند از این بستر جهت کسب وام استفاده کنند یا با ارائه نقدینگی، درآمد غیرفعال داشته باشند. Aave با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی همچون وام آنی، دریافت وام به‌شکل کم‌وثیقه، استفاده از دارایی‌های گوناگون به‌عنوان وثیقه و موارد دیگر، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد. همچنین، هولدرهای توکن بومی آن، AAVE، در حاکمیت و مدیریت این پروتکل نقش دارند. در مجموع، آوه یکی از پروژه‌های برجسته و با پتانسیل بالا در دنیای بلاک چین به شمار می‌رود.