اصلاح فیبوناچی یکی از ابزارهایی است که توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران بازارهای مالی به کار می‌رود. این ابزار در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد. علاقه بسیاری از افراد به اصلاح فیبوناچی باعث شده این ابزار، کاربرد فراوانی پیدا کند. در این مقاله قصد داریم به اصلاح فیبوناچی (Fibonacci Retracement)، که یکی از ابزارهای مرتبط با دنباله فیبوناچی است، بپردازیم و کارکرد آن را در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنیم.


اصلاح فیبوناچی چیست؟

اصلاح فیبوناچی یک ابزار تحلیل تکنیکال مهم در معاملات ارزهای دیجیتال است که به شما دیدگاهی در مورد زمان اجرا و بستن معاملات یا ثبت سفارش می‌دهد. این اندیکاتور از درصدها و خطوط افقی برای شناسایی نقاط حمایتی و مقاومتی مهم در طول یک روند صعودی یا نزولی استفاده می‌کند. شما می‌توانید از آن به عنوان بخشی از استراتژی معاملات ارز دیجیتال استفاده کنید.


قیمت ارزهای دیجیتال در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند بلکه در فرایندهای بالا رفتن و عقب‌گرد حرکت می‌کند و یک الگوی زیگ‌زاگی را شکل می‌دهد. برای مثال، در یک روند صعودی، قیمت مستقیماً به سمت بالا حرکت نمی‌کند. به سمت بالا حرکت می‌کند و قبل از اینکه به حرکت رو به بالا ادامه دهد، عقب می‌رود. این الگو به طور مداوم در یک روند اتفاق می‌افتد.


بسیاری از معامله‌گران ارز دیجیتال از اصلاح فیبوناچی برای بررسی مکان‌های احتمالی که ممکن است عقب‌نشینی قیمت، حمایت یا مقاومت پیدا کند، استفاده می‌کنند. عقب‌نشینی که به عنوان اصلاح قیمت نیز شناخته می‌شود، یک عقب رفتن قیمت به صورت موقت در روند بازار ارز دیجیتال است. عقب‌نشینی از این جهت که فقط یک حرکت کوتاه مدت علیه روند و به دنبال آن ادامه روند جاری است، با یک معکوس متفاوت است.


دنباله فیبوناچی

دنباله فیبوناچی مجموعه‌ای از اعداد صحیح است که با صفر شروع می‌شود، به دنبال آن یک، سپس یک دیگری، و سپس با یک سری اعداد به طور پیوسته در حال افزایش است. دنباله از این قانون پیروی می‌کند که هر عدد برابر با مجموع دو عدد قبلی است. دنباله فیبوناچی با 14 عدد صحیح زیر شروع می‌شود:


0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144، 233 ...


تمام اعداد موجود در دنباله از فرمول اصلی دنباله پیروی می‌کنند. به عبارتی تمام اعداد موجود در دنباله فیبوناچی بر اساس همین فرمول نوشته شده اند. برای مثال می‌توان به عدد هفتم در دنباله نگاه کرد که برابر 8 است. این عدد از مجموع دو عدد قبلی خود در دنباله که 5 و 3 هستند ایجاد شده است. دنباله فیبوناچی می‌تواند از نظر تئوری تا بی‌نهایت ادامه یابد و از همان فرمول برای هر عدد جدید استفاده کند.


نسبت طلایی فیبوناچی

یکی از نکات قابل توجه در دنباله، نسبت بین اعداد است. هر عدد تقریباً 1.618 برابر بزرگتر از عدد قبلی است. مشتق 1.618 به نسبت طلایی فیبوناچی معروف است. اصطلاح "نسبت طلایی" نه تنها بر اساس مشتق شدن دنباله است، بلکه به این دلیل است که این نسبت تقریباً در همه چیز اطراف ما منعکس می‌شود.

نسبت طلایی فیبوناچی

اعداد فیبوناچی در مولکول‌های DNA، الگوهای تولیدمثل، الگوهای طوفان، شاخه‌های درخت و غیره ظاهر می‌شوند. برای مثال، با نگاهی دقیق به گلبرگ‌های گل، متوجه می‌شوید که یک گلدان سالم پنج گلبرگ و سوسن‌ها سه گلبرگ دارند که اعداد فیبوناچی هستند.


اعداد فیبوناچی در معاملات ارزهای دیجیتال

همانطور که اعداد فیبوناچی به صورت عینی در اطراف ما قابل مشاهده است، ، در معاملات هم ‌می‌توان مصداق بارز آن را دید. معامله‌گران کریپتو، از ابزار اصلاح فیبوناچی برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت در حین معامله استفاده می‌کنند. این ابزار از اعداد به دست آمده از تفاوت بین اعداد در دنباله فیبوناچی تشکیل شده است. اعداد شامل 0.236، 0.382، 0.618 و 0.786 می‌باشد.

اصلاح فیبوناچی در معامله

قبلاً توضیح دادیم که نسبت 0.618 چگونه بدست می‌آید: با تقسیم یک عدد بر عدد قبلی. همچنین با تقسیم یک عدد به دو مکان بالاتر در دنباله، تقریباً 0.382 به دست می‌آید. به عنوان مثال، تقسیم 21 بر 55، 89 بر 233، و 233 بر 619 تقریباً 0.382 به ما می‌دهد.


با استفاده از همین الگو، تقسیم یک عدد به عدد دیگری در سه مکان بالاتر در دنباله، تقریباً 0.236 به دست می‌آید. بنابراین، نسبت‌های 0.236، 0.382، 0.618 و 0.786 از اختلاف بین اعداد تشکیل می‌شود. همچنین می‌توان آن‌ها را در درصد به ترتیب 23.69، 38.2، 61.8 درصد و 78.6 درصد بیان کرد.


عدد مهم دیگری که معمولاً در اصلاح فیبوناچی استفاده می‌شود 0.50 یا 50٪ است. این از اعداد فیبوناچی مشتق نشده است، اما به عنوان یک نقطه مهم برای برگشت احتمالی بر اساس تئوری‌های دیگر دیده شده است. از تصویر بالا می‌بینیم که قیمت از سطح فیبوناچی 0.618 برگشت و روند صعودی ادامه یافت. سطح فیبوناچی 0.618 به عنوان حمایت از قیمت در نمودار عمل کرد.


اصلاح فیبوناچی در معامله کریپتو

استفاده از ابزار اصلاح فیبوناچی نسبتاً ساده است. شما فقط باید نوسانات قیمت پایین و بالا را انتخاب کنید که مربوط به تحلیل و قیمتی است که در آن معامله می‌کنید. انتخاب دو نقطه باید با دقت انجام شود تا اندازه‌گیری دقیق به دست آید. در یک روند صعودی، باید ابزار را به پایین‌ترین قیمت مربوط به نوسان پایین وصل کنید و آن را به بالاترین قیمت مربوط به نوسان با قیمت بالا متصل کنید. در شرایط برعکس، شما باید آن را به بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های مربوط به آخرین روند، در یک روند نزولی متصل کنید. هر چقدر هم که این کار ساده به نظر برسد، انجام ندادن دقیق آن نتیجه اشتباهی را به همراه خواهد داشت.

اعداد فیبوناچی در معامله کریپتو

نمودار بالا نحوه استفاده از اصلاح فیبوناچی را در یک روند صعودی نشان می‌دهد. از نقطه 1 به نقطه 2 خط کشیدیم. نقطه 1 و 2، دو نقطه مهم بالا و پایین قبل از اصلاح هستند. سپس قیمت دوباره دنبال می‌شود و از سطح فیبوناچی 61.8% (0.618) جهش می‌کند تا به سمت بالا ادامه دهد. در مثال بالا خط فیبوناچی را به سمت بالا رسم کردیم. در مورد یک روند نزولی، خط را به سمت پایین ترسیم می‌کنیم. به عبارت دیگر، در یک روند صعودی، باید خط فیبوناچی را از پایین‌ترین نوسان مربوطه به سمت اوج آن رسم کنید و در یک روند نزولی، برعکس آن عمل کنید.


اطلاعاتی که از سطوح اصلاحی به دست می‌آورید به شما کمک می‌کند تا نقاط پشتیبانی و مقاومت احتمالی را تعیین کنید، و این‌که با چنین داده‌هایی چه می‌کنید بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد.


استفاده از اصلاح فیبوناچی در معامله ترند

بسیاری از معامله‌گران از سطوح اصلاحی فیبوناچی در ترکیب با خط روند و سایر شاخص‌های فنی به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی روند خود استفاده می‌کنند. آن‌ها از این ترکیب برای ایجاد ورودی‌های کم‌ریسک در یک روند مداوم و تشکیل یک تلاقی استفاده می‌کنند که به تصمیم‌گیری بهتر در معاملات کمک می‌کند.

فیبوناچی در معاملات ترند

در روندهای معاملاتی، معامله‌گران انتظار دارند که خط روند در صورت روند نزولی، مقاومت ایجاد کند و در صورت روند صعودی، قیمت چندین بار از خط روند جهش کند. اگر چه هیچ اطمینانی وجود ندارد که خط روند مطابق انتظار عمل کند، اما رسم یک خط اصلاح فیبوناچی می‌تواند به عنوان یک شاخص اضافی برای بررسی احتمال ادامه روند پس از رسیدن قیمت به خط روند باشد.


نمودار بالا نشان می‌دهد که قیمت چندین بار از خط روند جهش کرده است. بیایید موردی را تصور کنیم که در آن معامله‌گر مطمئن نیست که آیا خط روند قبل از جهش سوم در تصویر بالا به عنوان مقاومت ادامه می‌دهد یا خیر. خط روند تلاقی با یک خط فیبوناچی قوی می‌تواند اعتماد بیشتری را به معامله‌گر برای اجرای معامله سوق دهد. ادامه روندی که به دنبال داشت جای تعجب نداشت.


استراتژی معاملاتی و استفاده از اصلاح فیبوناچی

شما می‌توانید از ابزار اصلاح فیبوناچی با اندیکاتورها، از جمله الگوهای کندل، نوسانگرها، مومنتوم حجم، میانگین حرکت و غیره استفاده کنید. برخی از افراد از آن با پرایس اکشن برای معامله تغییر روند و استراتژی‌های معاملاتی ضد روند استفاده می‌کنند. این معامله‌گران منتظر نمی‌مانند تا قیمت به حمایت یا مقاومت اصلاحی فیبوناچی برسد، بلکه از سطوح فیبوناچی برای تعیین زمان تضمین سود خود استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز اصلاح فیبوناچی را گیج کننده و اتلاف وقت می‌دانند و ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند.


ما در تمام نمودارهایی که به عنوان مثال استفاده کردیم از سطح فیبوناچی 61.8٪ استفاده کردیم. با این حال، سطوح مورد استفاده به استراتژی شما بستگی دارد. این به شما بستگی دارد که متوجه شوید چگونه می‌توانید از این ابزار فنی برای به دست آوردن بهترین نتیجه تجارت رمزنگاری استفاده کنید.


کلام آخر
اصلاح فیبوناچی یکی از ابزارهای فراوانی است که معامله‌گران و تریدرها برای پیش‌بینی بازار و انجام معامله استفاده می‌کنند. این ابزار برای بسیاری از افراد بسیار کاربردی به نظر می‌رسد و برای عده دیگری از افراد هم خیلی سخت و بیهوده است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن نوع معاملات و استراتژی ترید خودتان انتخاب کنید از این ابزار استفاده کنید یا اینکه با ابزارهای ساده‌تری کار کنید؛ اگر همچنان درباره کاربرد اصلاح فیبوناچی پرسشی دارید می‌توانید در کامنت‌ها از ما بپرسید.