آیا واژه کندل استیک یا Candle Stick یا نمودارهای شمع ژاپنی به گوشتان خورده است؟ نمودارهای سبز و قرمز ارز دیجیتال را دیده‌اید؟

ارزهای دیجیتال وارد زندگی ما شده‌اند و خواسته یا ناخواسته آینده بازارهای مالی را به دست خواهند گرفت. بسیاری از افراد از همان سال‌های اولیه به سرمایه گذاری در این بازار و کسب سودهای هنگفت روی آوردند. بسیاری دیگر نیز در طول زمان به این بازار پرطرف‌دار اعتماد کرده و سرمایه خود را وارد آن کردند. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید با مفهوم بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در آن آشنا شوید، بایستی در ابتدا به این موضوع توجه کنید که راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در این بازار وجود دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها به ترید کردن است. ما در این مقاله و سایر مقالات مرتبط می‌خواهیم آموزش‌های ابتدایی مربوط به شناخت و آنالیز قیمت‌ها و سرمایه گذاری را به شما آموزش دهیم.

این مجموعه تحت عنوان آموزش تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال در مجموعه صرافی اکسبیتو ضبط و آماده‌سازی شده است و به صورت کاملا رایگان بر بسترهای مقالات آموزشی تحلیل تکنیکال و آموزش ویدئویی تحلیل تکنیکال در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در ادامه با تعریف موضوع کندل شناسی همراه ما باشید.

آموزش ویدئویی کندل شناسی

اگر به آموزش‌های ویدئویی علاقه‌مند هستید، این مجموعه برای شما آموزش‌های رایگان ویدئویی را هم آماده کرده است که به تفکیک در همین صفحه می‌بینید:

آموزش ویدئویی کندل شناسی | الگوهای تک کندلی و دو کندلی

آموزش ویدئویی کندل شناسی | الگوهای سه کندلی

کندل استیک (Candle Stick) چیست؟

در ابتدای بحث کندل شناسی، لازم است تا ابتدا با مفهوم کندل آشنا شویم. در واقع «کندل» (Candle) نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بالا و پایین یک دارایی را طی یک دوره مشخص نشان می‌دهد.

کندل استیک (Candle Stick) چیست؟

انواع کندل در نمودار ارزهای دیجیتال

به طور کلی کندل‌ها به دو نوع نزولی و صعودی دسته بندی می‌شوند. کندل‌های صعودی با رنگ سبز و کندل‌های نزولی با رنگ قرمز بر روی نمودارها مشخص هستند. پس به طور کلی 2 نوع کندل وجود دارد:

  1. کندل‌های صعودی یا Bully Candle Sticks
  2. کندل‌های نزولی یا Bear Candle Sticks

مشخصات هر کندل استیک یا نمودار شمعی

از هر کندل یا شمع بازار می‌توان اطلاعات زیر را در زمان مشخصی (تایم فریم مورد نظر) دریافت کرد:

  • قیمت اولیه (قیمت بازشدن معامله)
  • قیمت بسته شدن (قیمت پایانی معامله)
  • کم‌ترین قیمت در بازه زمانی مشخص شده
  • بیشترین قیمت در بازه زمانی مشخص شده

با تعیین بازه‌های یک ساعته، یک روزه، یک‌هفته‌ای و هر بازه زمانی دلخواه دیگری، اطلاعات بالا را از کندل به دست آورید. شایان ذکر است که کندل‌ها به صورت مستطیل کم عرض بر روی نمودار نشان داده می‌شوند. توجه داشته باشید که اولین گام در تحلیل تکنیکال، اشراف کامل بر کندل شناسی است. پس توصیه می‌کنیم حتماً موارد ابتدایی را دقت بالایی فرا بگیرید.


برای مشاهده نمودار و قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال تتر USDT کلیک کنید.

یک کندل استیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

هر کندلی از دو بخش بدنه اصلی یا Body و سایه یا Shadow تشکیل می‌شود.


  • بدنه اصلی در واقع یک مستطیل طویل با عرض کم است قیمت بازشدن معامله و قیمت بسته شدن معامله را برای افراد نشان می‌دهد. برای کندل‌های صعودی (سبز رنگ) عرض بالایی مستطیل نشان دهنده‌ی قیمت بسته شدن و عرض پایینی، نشانگر قیمت آغازین معامله است. برای کندل‌های نزولی (قرمز رنگ) این پارامتر دقیقاً برعکس است. یعنی از طریق عرض بالای مستطیل قیمت آغازین و از طریق عرض پایین مستطیل قیمت بسته شدن را نمایش می‌دهد.
  • بخش سایه نیز که به "شدو" نیز معروف است، در واقع یک، دو خطی است که از بالا و پایین بدنه اصلی کندل بیرون زده است. خط بالایی در هر دو حالت صعودی و نزولی بیانگر بالاترین قیمت معامله شده در بازه زمانی دلخواه را نشان می‌دهد. تکه خط پایینی نیز بیانگر کم‌ترین مقدار معامله شده در یک بازه است. در برخی کندل‌ها سایه بالا یا پایین و یا هر دو وجود ندارد که این به معنی برابر بودن بالاترین و یا پایین‌ترین قیمت با قیمت باز و یا بسته شدن آن کندل است.
یک کندل استیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

انواع الگوهای کندل استیک (Candle Stick Patterns)

الگوهای کندلی یا پترن‌های کندل استیک به 3 دسته الگوهای تک کندلی، الگوهای دو کندلی و الگوهای سه کندلی تقسیم می‌شوند. در ادامه این موارد را با تصاویر مجزا برای شما شرح خواهیم داد:

الگوهای تک کندلی

الگوهای تک کندلی یکی از مباحث پایه کندل شناسی دانسته می‌شوند. این الگوها انواع بسیار مختلفی داشته و هر کدام از آنها روند بازار را تا حدودی پیش‌بینی می‌کنند. در واقع ایجاد این الگوها بیانگر ایجاد روند صعودی و یا روند نزولی در ادامه معاملات است. بسیاری از تریدرها با در نظر گرفتن این الگوها صعود یا نزول قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنند. در ادامه به بررسی چند نوع از اصلی‌ترین و مهم‌ترین این الگوها می‌پردازیم.

کندل مارابوزو (Marubozo)

کندل مارابوزو، یک کندل مستطیلی شکل با بدنه‌ای بسیار بلند و کشیده است. در بحث کندل شناسی شما می‌توانید این کندل را به راحتی شناسایی کنید چرا که شدو های آن بسیار کوچک بوده و اندازه بدن حداقل 5/1 الی 2 برابر متوسط طول کندل‌های قبلی شکل می‌گیرد. وجود این نوع کندل در هر دو حالت صعودی و یا نزولی نشانگر قدرت روند جاری در ادامه روند معاملات خواهد بود. توجه داشته باشید که هر چه این بدنه بلندتر و کشیده‌تر باشد اعتبار الگو بیشتر خواهد شد.

کندل مارابوزو (Marubozo)

کندل شوتینگ استار یا ستاره دنباله دار (Shooting Star)

شوتینگ استار یا همان ستاره دنباله دار یکی دیگر از کندل‌های بسیار قوی و مهم در بحث کندل شناسی است. الگوی ستاره دنباله دار به عنوان یک الگوی بازگشتی نزولی شناخته می‌شود که تنها شامل یک کندل است. الگوی ستاره دنباله دار زمانی ظاهری می‌شود که قیمت به سمت بالا رو به حرکت باشد و به حداکثری مقدار ممکنش برسد یا به این مقدار نزدیک شود. پس از آن شاهد فروش از طرف خریداران بوده و به همین دلیل ناگهان قیمت افت می‌کند و یک روند کاهشی پیوسته‌ای را دنبال می‌کند. کندل شناسی ستاره دنباله دار به این صورت است که سایه حداقل دو برابر اندازه بدنه اصلی بوده و قیمت نهایی (close) نمودار نزدیک به پایین کندل باشد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت این الگو در روند برگشت صعودی به وجود می‌آید.

کندل شوتینگ استار یا ستاره دنباله دار (Shooting Star)

کندل چکشی (Hammer)

کندل شناسی کندل چکشی بسیار راحت و ساده بوده و همان‌طور که از نامش نیز پیداست به شکل چکش شبیه است. در واقع بدنه این کندل بسیار کوچک بوده و طول سایه پایینی آن نیز کشیده و چند برابر بدنه است. الگو چکشی را می‌توان متضاد الگوی ستاره دنباله دار نیز دانست. این الگو بیانگر ضعف در فروشندگان و ایجاد یک قدرت در خریداران است. الگوی کندل چکشی معمولاً در آخر روند نزولی ایجاد شده و بیانگر ایجاد صف خرید و شروع روند صعودی و افزایش قیمتی است. به زبان ساده‌تر می‌توان چنین عنوان کرد که الگوی صعودی برگشتی است که در طول روند نزولی نمودار شکل می‌گیرد.

کندل چکشی (Hammer)

کندل مرد به دار آویخته (Hanging Man)

الگوی مرد به دار آویخته نشانگر آن است که تعداد فروشندگان کم کم بر تعداد خریداران غلبه می‌کند. یعنی این الگو در هنگام شروع روند نزولی ظاهر می‌شود. از جمله از راه‌های کندل شناسی این الگو موارد زیر هستند:

  • سایه‌ی پایینی بلند که حدود دو تا سه برابر بدنه اصلی است.
  • سایه‌ی بالایی ندارد و یا بسیار کوچک است.

شایان ذکر است که ایجاد الگو تک کندلی مرد به دار آویخته در مقایسه با سایر کندل‌های بیان شده، تأییدیه ضعیف‌تری است. پس نمی‌توان تنها به خاطر وجود این الگو ریسک‌های معامله بزرگی را پذیرفت.

کندل مرد به دار آویخته (Hanging Man)
به عنوان یک نکته بسیار مهم در کندل شناسی این موضوع را مدنظر قرار بدهیم که برای اعتبار داشت الگوهای گفته شده، حتماً بایستی سایه آن‌ها حداقل 1.5 الی 2 برابر بدنه‌شان باشد. در غیر این صورت نمی‌توان آن‌ها را به عنوان الگوهای کندل شناسی گفته شده در نظر گرفت.

الگوهای دو کندلی

الگوهای دو کندلی نیز کاربردی مشابه با الگوهای تک کندلی دارند، به طوری که می‌توانند تا حدود زیادی مقاومت‌ها و حمایت‌ها را برای سهام داران مشخص کند. الگوهای دو کندلی نسبت به تک کندلی از اعتبار و تأییدیه بیشتری برخوردار هستند. الگوهای دو کندلی نیز انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

الگوی دو کندلی پوششی (Harami)

الگوی کندل انگالفینگ که با نام کندل پوششی نیز شناخته می‌شود. در واقع از دو کندل مخالف جهت در کنار هم تشکیل می‌شود. این کندل اکثرا در قعر یا قله به وجود می‌آید. در واقع زمانی که یک روند وقتی به یک ناحیه حمایتی یا مقاومتی برسد ممکن است قدرت حرکت خود را از دست بدهد یعنی در این ناحیه قدرت طرف مقابل بیشتر شود. وجود این الگو نشان می‌دهد که در روند نزولی خریداران در ناحیه حمایتی فشار می‌آورند و در روند صعودی نیز با فشار فروشندگان در ناحیه مقاومتی همراه می‌گردد.

الگوی دو کندلی پوششی (Harami)

الگوی کندل انگالفینگ (Engulfing)

ظاهر شدن این الگو در معاملات می‌تواند تأییدیه بسیار خوبی برای اتمام روند نزولی و آغاز روند صعودی باشد. توجه داشته باشید که در این حالت احتمال بازگشت روند و یا ایجاد یک اصلاح نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که در این نوع از الگوی بایستی کندل انگالفینگ صعودی و کندل قبل از آن نزولی باشد. همچنین قیمت باز شدن انگالفینگ نیز باید برابر یا کمتر از قیمت بسته شدن کندل نزولی قبلی باشد. برای روند‌های صعودی نیز باید برعکس این اتفاق ایجاد شود.

الگوی کندل انگالفینگ (Engulfing)

الگوهای سه کندلی

الگوهای سه کندلی همانطور که از اسمش هم پیداست، الگوهایی هستند که روند صعودی با نزولی پیشرو بازار را از طریق سه کندل به ما نشان می‌دهند. این الگوها را می‌توان تاییدیه بسیار معتبری دانست. الگوهای سه کندلی نسبت به دو نوع الگوی قبلی از اعتبار بیشتری برخوردارند. یکی از مهم‌ترین الگوهای سه کندلی، ستاره صبحگاهی نام دارد. در ادامه با کندل شناسی این الگو همراه ما باشید.

الگوی کندل ستاره صبحگاهی (Morning Star)

الگوی ستاره صبحگاهی یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین الگوهای سه کندلی است. این الگو از نوع بازگشتی بوده و در کف بازار تشکیل می‌شود. بروز این الگو از تغییر جهت بازار خبر می‌دهد. شکل گیری این الگو به وسیله حداقل سه شمع انجام می‌شود. اولین شمع نزولی بوده و سپس یک ستاره (کندل با بدنه کوچک و شدو های ریز) در قعر نمودار شکل می‌گیرد و بعد از آن یک شمع صعودی که باعث تغییر جهت بازار می‌گردد دیده می‌شود. در واقع شمع ستاره که در وسط دو شمع مختلف الجهت دیده می‌شود، حاکی از وجود دودلی و عدم تصمیم گیری خریداران و فروشندگان است. وجود گپ و فاصله بین این شمع‌ها بر اعتبار این الگو افزوده می‌شود.

الگوی ستاره صبحگاهی (Morning Star)

الگوی کندل ستاره عصرگاهی یا ستاره شامگاهی (Evening Star)

الگوی ستاره عصرگاهی نیز یکی دیگر از انواع الگوهای بازگشتی است. این الگو در سقف بازار شکل گرفته و روند بازار را از حالت صعودی به نزولی تغییر می‌دهد. برای شکل گیری این الگو به حداقل سه شمع احتیاج است. در تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی اولین شمع صعودی و سپس یک ستاره در قله نمودار دیده می‌شود، پس از ستاره نیز یک شمع نزولی ایجاد شده و روند تغییر جهت بازار آغاز می‌شود. ظاهر دن الگوی ستاره عصرگاهی نشان از وجود دو دلی و عدم تصمیم گیری خریداران و فروشندگان است. در این الگو نیز وجود فاصله بین شمع‌ها بر اعتبار آن می‌افزاید.

الگوی ستاره عصرگاهی یا ستاره شامگاهی (Evening Star)

جمع بندی

در این بخش با کندل شناسی و انواع مختلف الگوها آشنا شدیم و نحوه‌ی تشخیص آن‌ها را تا حدودی آموختیم. توجه داشته باشید که وجود الگوهای گفته شده و ویژگی‌هایی که دارند، صرفاً بر پایه احتمالات بوده و نشان دهنده‌ی روند حتمی بازار نیست. از این رو لازم است تا سرمایه خود را مدیریت کرده و با پذیرفتن ریسک‌های معامله، سرمایه گذاری مد نظرتان را انجام دهید.

کندل شناسی