در این مقاله قصد داریم به آموزش اندیکاتور RSI بپردازیم. RSI یک اندیکاتور قوی در بازارهای مالی است که به شدت کاربرد دارد، به طوری که بسیاری از تریدرها وجود دارند که تنها با پرایس اکشن و RSI فعالیت می‌کنند و این اندیکاتور تاییدیه‌ای بر تمام تحلیل‌های معاملاتی آنهاست.


آموزش ویدئویی اندیکاتور RSI



اندیکاتور RSI چیست؟

اندیکاتور RSI مانند تمام اندیکاتورهای دیگر نظیر استوکاستیک یا مک‌دی از یک مدار صفر تا صد درجه پایه‌گذاری شده است. این اندیکاتور از سه ناحیه تشکیل شده که ناحیه اول بین صفر تا سی، ناحیه میانی بین سی تا هفتاد و ناحیه‌ی سوم بین هفتاد تا صد قرار می‌گیرد. با اندیکاتور RSI می‌توان قدرت و جهت روند را تشخیص داد. برای گرفتن واگرایی نیز، از RSI استفاده می‌شود اما نیاز به آموزش‌های بیشتر دارد.


اگر شکل زیر را مشاهده کنید، متوجه یک خط زرد مووینگ اوریج در این اندیکاتور خواهید شد که قبلا داخل RSI وجود نداشت. از طریق تنظیمات می‌توان آن را غیرفعال کرد یا رنگ پیشفرض خط را تغییر داد که ما در این آموزش آن را به رنگ قرمز تغییر می‌دهیم.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟

همچنین داخل تنظیمات RSI می‌توان تعداد طول محاسباتی را تعیین کرد که به طور پیش فرض روی عدد 14 قرار دارد. این طول قابل تغییر است و به عبارتی با افزایش عدد RSI، نمودار آن کشیده می‌شود. مثلا اگر این عدد را روی 50 قرار دهیم، خط اندیکاتور 50 کندل قبلی را محاسبه می‌کند. معامله‌گران معمولا زمانی این عدد را زیاد می‌کنند که قصد بررسی حمایت و مقاومت‌های چارت را داشته باشند. در این مواقع با اندیکاتور RSI مانند چارت اصلی برخورد می‌کنند و مواردی نظیر خطوط روند و … را روی آن پیاده‌سازی می‌کنند که البته تکنیک خیلی مهمی نیست و با پرایس اکشن تحلیل‌های بهتری می‌توان ارائه کرد.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟

همانطور که اشاره شد اندیکاتور RSI از سه ناحیه تشکیل می‌شود که ناحیه 0 تا 30 ناحیه اشباع خرید، محدوده 30 تا 70 محدوده نرمال و دارای خط میانی و محدوده 70 تا 100 ناحیه اشباع فروش است. برخی از تریدرها تنها با استفاده از RSI سیگنال ورود و خروج دریافت می‌کنند. برخی بعد از شکست خط میدلاین توسط RSI وارد معامله شده و برخی نیز هنگامی که خط RSI در ناحیه اشباع خرید، ناحیه 30 را به سمت بالا بشکند وارد معامله می‌شوند. در این مورد اشاره به خط مووینگ اوریج نیز حائز اهمیت است. برای مثال در شکل زیر مشاهده می‌کنید که خط RSI در محدوده اشباع خرید محدوده 30 را رو به بالا قطع کرده و همچنین خط مووینگ اوریج را هم رو به بالا قطع می‌کند. همانطور که بالاتر اشاره شد این اندیکاتور برای بازارهای در حال رنج زدن مناسب نیست ولی قدرت روند، جهت روند و حتی برگشت روند را در سقف‌ها و کف‌ها به ما نشان می‌دهد.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟

از RSI برای گرفتن واگرایی هم استفاده می‌شود اما توجه کنید مبحث واگرایی تعالیم مجزایی دارد که در آموزش تمام اندیکاتورها توضیح داده شده است. ما یک واگرایی ساده را در این آموزش‌ها بررسی کرده‌ایم. برای مثال واگرایی شکل زیر را مشاهده کنید. در این محدوده یک سقف بالاتر مشاهده می‌شود ولی خط RSI داخل محدوده اشباع فروش بوده و به سمت زدن سقف پایین‌تر حرکت کرده است که این برای ما یک واگرایی محسوب می‌شود. حال دقت کنید اگر خط RSI خط مویینگ را به سمت پایین قطع کند و اگر بتواند محدوده‌ی هفتاد را به سمت پایین بشکند، می‌توانید در پولبک وارد معامله شورت شوید.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟ (2)

این اندیکاتور بسیار کاربردی بوده و کار کردن با آن ساده ‌است اما با این حال نیاز به یک آموزش چندمرحله‌ای و برخی پیش نیازها دارد. اندیکاتورهای RSI و MACD مباحث کاملا گسترده‌ای هستند و در این مقاله تنها آموزش‌های ابتدایی و پیش نیازهای آن مطرح می‌شود.


بعضی از تریدرها نیز بر روی RSI خط روند ترسیم می‌کنند. به شکل زیر توجه کنید، یک سقف و سقف بالاتر در نمودار قیمتی مشاهده می‌شود ولی نمودار RSI تنها یک سقف داشته و سقف پایین‌تر می‌زند. وقتی که روند داخل RSI شکسته می‌شود یک تاییدیه برای برگشت قیمت و خروج محسوب می‌شود.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟ (3)

حتی در شکل بعد مشاهده می‌کنید، روند خط RSI زودتر از نمودار قیمتی رو به بالا شکسته شده و سپس به روند RSI پولبک زده و مجدد رشد کرده است.


نواحی اندیکاتور RSI چگونه‌اند؟ (4)

بدین صورت می‌توانید از اندیکاتور RSI استفاده کنید. توصیه می‌شود تنظیمات اندیکاتور را تغییر ندهید و با حالت پیشفرض آن استفاده کنید. شما می‌توانید محدود 30 تا 70 را بزرگ‌تر کنید. بهتر است در حالت‌های مختلف بک تست بگیرید تا بهترین نقاط برای استفاده از اندیکاتور RSI را شناسایی کنید.


امیدوارم این آموزش برای شما مفید واقع شده‌باشد و معاملات پر سودی داشته باشید.