آموزش ویدیوئی انجام معاملات مارکت



در این مطلب قرار است در مورد معاملات مارکت صحبت کنیم که بسیار کمتر از معاملات لیمیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع معاملات درصد کمتری از معاملات را در بین انواع سفارش‌گذاری‌ها به خود اختصاص می‌دهند و در واقع برای نقطه ورود یا خروج سریع گزینه مناسب‌تری هستند. این شیوه معامله زمانی استفاده می‌شود که معتقدیم قیمت از همین محدوده قرار است به سمت بالا یا پایین حرکت کند. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینید که قیمت اتریوم 1723 دلار است و شما حدس می‌زنید که قیمت از این همین جا قرار است به سمت بالا حرکت کند.


آموزش انجام معاملات مارکت

در این حالت نمی‌توان از معاملات لیمیت (سفارش محدود) استفاده کرد چرا که احتمال پر نشدن آن وجود دارد. در واقع در صرافی اوردرهای زیادی گذاشته شده که اگر ما بخواهیم سفارش لیمیت بگذاریم، احتمال این که سفارش ما پر نشود (به صورت کامل انجام نشود) وجود خواهد داشت. از معاملات مارکت بیشتر در بازارهایی که در حال حرکت با شتاب هستند، استفاده می‌شود. معاملات مارکت یا سفارش فوری یا سفارش بازار به این صورت است که وقتی وارد صرافی می‌شوید، در بخش سفارش فوری مقدار ارز خود را برای خرید یا فروش وارد کرده و عملیات مورد نظر خود را انجام می‌دهید. در این بخش اصلا نمی‌توانید قیمت ارز را شخصا و به صورت دستی وارد کنید.


در مقاله قبلی که درباره سفارش محدود صحبت کردیم، گفتیم در این بخش تعیین می‌کنید که اگر قیمت پایین‌تر آمد ارز مورد نظر برای شما خریداری و اگر قیمت بالاتر رفت رمز ارز شما فروخته شود.


آموزش معاملات مارکت

اگر قصدتان خرید ارز است، در کادر سمت راستی مقدار ارز مد نظر خود را وارد کرده و خرید را بزنید. با زدن دکمه خرید، صرافی به صورت خودکار، ارز را با نزدیک‌ترین اوردرها، نسبت به قیمت فعلی آن برایتان خریداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.


یکی از تفاوت‌های سفارش مارکت و سفارش لیمیت، بیشتر بودن کارمزد مارکت نسبت به لیمیت است. البته این اختلاف کارمزد اصلا رقم چشمگیری نیست. علت این بیشتر بودن کارمزد این است که با اقدام به خرید یا فروش به صورت مارکت، صرافی سفارش در صف شما را، جلوتر از بقیه قرار می‌دهد تا این اوردر در لحظه انجام شود و در صف انتظار باقی نمانید.


اگر معتقدید که قیمت قرار است از همین نقطه به سمت پایین ریزش کند، به جای ایجاد سفارش لیمیت تعداد ارزهای خود را برای فروش فوری در کادر وارد کرده و فروش را بزنید. مانند فرایند خرید، هنگام فروش نیز صرافی با استفاده از نزدیک‌ترین اوردرها به قیمت فروش شما، رمز ارزها‌تان را به فروش می‌رساند. وقتی سفارش مارکت ایجاد می‌کنید، ممکن است تبادل ارز‌ها میان شما و صرافی انجام شود و صرافی رمز ارزها‌یتان را خریداری کند و یا ارزهای خود را مستقیما به شما بفروشد.


در ادامه درباره عناصر صفحه معاملات اکسبیتو توضیحاتی خواهیم داد:


اگر به این بخش از صفحه معاملات نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که مورد پیچیده‌ای بین آن‌ها نیست و استفاده از این پلتفرم بسیار کاربر پسند است. در سمت چپ، نموداری می‌بینید که تماما مانند تریدینگ ویو عمل می‌کند و همه اندیکاتورها، کندل‌ها و... مانند همان سایت است، با این تفاوت که قیمتی که در نمودار مشاهده می‌کنید قیمتی است که در صرافی اکسبیتو خرید و فروش می‌شود.


سمت چپ پایین صفحه، سه بخش سفارشات باز، تاریخچه سفارشات و تاریخچه معاملات را مشاهده می‌کنید. سفارشات باز برای نشان دادن وضعیت سفارشات لیمیت به کار می‌رود و در آن جزئیاتی نظیر زمان، مقدار، قیمت، میزان کامل شدن، نوع سفارش و… نمایش داده می‌شود. تاریخچه سفارشات برای نشان دادن سفارشات sell و buy و تاریخچه معاملات، مخصوص معاملات انجام شده بین شما و دیگر کاربران یا صرافی است. لازم به ذکر است که سفارشات لغو شده و... در لیست معاملات انجام شده قرار نمی‌گیرند. سفارش گذاری به صورت مارکت و لیمیت چندان سخت نیست و به راحتی قابل انجام است ولی استاپ لیمیت و اوسیو، معاملات حرفه‌ای‌تری هستند و می‌توانید آن‌ها را با لیمیت و مارکت ترکیب و استفاده کنید.