آموزش ویدیوئی اندیکاتور ایچیموکو






آموزش سیستم معاملاتی ایچیموکو (Ichimoku)

در این مطلب قرار است درباره یک سیستم معاملاتی متفاوت صحبت کنیم که ایچیموکو نامیده می‌شود. ایچیموکو یک سبک متفاوت و سیستم معاملاتی مجزاست که حتی به صورت مستقل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور به معامله‌گر تحلیل زمانی، سطوح حمایت_مقاومت و قدرت روند را نشان می‌دهد. ایچیموکو سیگنال‌های کمی برای خرید و فروش در اختیار ما می‌گذارد ولی همین سیگنال‌ها درصد پیروزی بالایی دارند.


در نگاه اول ایچیموکو در چارت، شلوغ به نظر می‌رسد. وقتی این اندیکاتور را روی چارت اجرا می‌کنید، نمودار شلوغ شده و حتی شاید سردرگمتان کند. به همین خاطر بهتر است درباره ایچیموکو اطلاعات کاملی داشته باشید.


برای استفاده از ایچیموکو، مانند اندیکاتورهای دیگر، در تریدینگ‌ویو بر گزینه Indicators کلیک ‌کنید. سپس نام آن یعنی Ichimoku Cloud را سرچ نموده تا اندیکاتور برای شما ظاهر شود. با کلیک بر روی این اندیکاتور، یک ابر و دو خط در بالا و پایین آن در نمودار برایتان ظاهر خواهد شد. علاوه بر این یک خط سبز رنگ که با قیمت حرکت می‌کند نیز ظاهر می‌شود. همه این خط‌ها با اعداد پیشفرض تنظیم شده‌اند که توصیه می‌کنیم این اعداد و تنظیمات را تغییر ندهید.


درباره گذشته ایچیموکو باید گفت، ایچیموکو یک سیستم معاملاتی ژاپنی است که در سال 1930 در این کشور بوجود آمد. از این سیستم معاملاتی برای معاملات برنج در ژاپن استفاده می‌شد. از آنجایی که برنج برای مردم ژاپن اهمیت زیادی داشته است، از ایچیموکو برای تحلیل قیمت برنج و معاملات آن استفاده می‌کردند. این اندیکاتور در سال 1970 به دنیا معرفی شد و سیستم آن دارای پنج قسمت اصلی است که به ژاپنی نامگذاری شده‌اند. این 5 قسمت اصلی، تنکانسن، کیجونسن، چیکو اسپن، سنکو اسپن آ و سنکو اسپن بی هستند. در بخش تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو، این اسامی ترجمه شده و تغییر کرده‌اند. این اسامی در تریدینگ‌ویو به ترتیب conversation line، base line، lagging span، leading span A و leading span B هستند. اندیکاتور ایچیموکو قابل شخصی‌سازی است و می‌توان رنگ خط‌ها و ابر آن را تغییر داد یا آن‌ها را به طور کل حذف کرد.


در رابطه با ایچیموکو یک‌سری اعداد هم به کار رفته که مخصوص خود ژاپن است، چرا که در این کشور بازارهای مالی تنها 6 روز در هفته باز هستند. از این رو ایچیموکو از ضرایب 6 استفاده می‌کند. به عنوان مثال عدد 9 یعنی یک و نیم هفته، عدد 26 یعنی یک ماه و عدد 52 یعنی دو ماه، در بخش تنظیمات اندیکاتور می‌توانید این اعداد را تغییر دهید ولی توصیه بر این است که این اعداد به همان حالت پیشفرض باقی بمانند.


یک نکته درباره ایچیموکو این است که لازم نیست همه خط‌های آن را در نمودار داشته باشید، هر کدام از این خط‌ها، سبک معاملات جداگانه‌ای دارند. به عنوان مثال می‌توانید تنها با تنکانسن و کیجونسن کار کنید و بعد تیک این دو را خاموش کرده و مابقی خط‌ها را روشن کنید تا ببینید آیا محدوده‌هایی که با کیجونسن و تنکانسن پیدا شده درست هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد یا خیر؟


در ادامه آموزش قرار است در رابطه با اجزای ایچیموکو و اینکه چطور می‌توان از آن استفاده کرد، یاد بگیریم و به طور خاص تنکانسن و کیجونسن را مورد بررسی قرار دهیم.


تنکانسن و کیجونسن مانند مووینگ هستند با این تفاوت که از آن خیلی حرفه‌ای ترند. در روندها و حتی جاهایی که قیمت در حال رنج زدن است می‌توانید سیگنال‌های خوبی از این دو بگیرید. ساده‌ترین کارهایی که با دو خط تنکانسن و کیجونسن می‌توان انجام داد، دو مورد زیر است.


اولی این که تنکانسن باید کیجونسن را قطع کند. اگر این قطع کردن از پایین به بالا باشد، سیگنال خرید و اگر از بالا به پایین آن را قطع کند سیگنال فروش به ما داده است. این روش در تایم‌‎های بزرگ‌تر و تحلیلی بسیار کاربردی است.


روش دوم این است که وقتی خط کیجونسن و تنکانسن به حالت صاف در می‌آیند، آن نقطه می‌تواند نقش حمایت یا مقاومت را برای قیمت ایفا کند. وقتی قیمت از خط کیجونسن فاصله می‌گیرد، باید خود را دوباره به آن برساند. برخی اوقات نیز کیجونسن به صورت صاف شکل می‌گیرد که در این حالت قیمت باید به میانگین خود بازگردد. پس در این حالت باید منتظر باشید که قیمت رنج کند یا این که تغییر روند دهد تا به سمت کیجونسن برگردد.


به مثال زیر توجه کنید؛ در این تصویر تنکانسن از کیجونسن فاصله پیدا کرده است. بنابراین وقتی قیمت به سمت بالا شیب گرفته، باید مجددا به میانگین خود بازگردد. به همین خاطر کینجونسن به حالت صاف در می‌آید تا تنکانسن خود را به آن برساند. مشاهده می‌کنید که زمان‌هایی که تنکانسن می‌خواهد به کیجونسن برسد حالت صاف پیدا می‌کند. اگر به این تصویر خوب دقت کنید یک محدوده حمایتی-مقاومتی خواهید دید. این محدوده در آینده هم می‌تواند برای ما نقش حمایتی-مقاومتی داشته باشد.


آموزش سیستم معاملاتی ایچیموکو (Ichimoku)

در تصویر زیر هم مشاهده می‌کنید که در نمودار وقتی تنکانسن از کیجونسن فاصله گرفته، کیجونسن به حالت صاف در آمده است. در این حالت باز هم قیمت برای رساندن تنکانسن به کیجونسن به بالا برگشته است تا تعادل را برقرار کند.


آموزش سیستم معاملاتی ایچیموکو (Ichimoku) (2)

با روش‌های گفته شده می‌توانید از تنکانسن و کیجونسن استفاده کنید. در این مطلب تا به اینجا نکات کوچکی از آن‌ها را بیان کرده‌ایم. در ادامه وقتی خواستیم اجزای دیگر ایچیموکو را آموزش دهیم این موضوعات به کارتان خواهند آمد. با اجزای دیگر ایچیموکو می‌توانید تشخیص دهید که ما در یک سطح حمایتی پوزیشن فروش داریم یا این که قیمت می‌خواهد صرفا یک حرکت دفاعی انجام دهد و دوباره به سمت بالا حرکت کند. ایچیموکو می‌تواند بسیار کاربردی باشد. بسیاری از معامله‌گران تنها با استفاده از ایچیموکو معامله می‌کنند و سودهای خوبی می‌گیرند. برخی از آن‌ها حتی هیچ اطلاعاتی از سبک‌های مختلف ندارند و در حد خط روند با مفاهیم آشنایی دارند. یکی از ویژگی‌های مثبت ایچیموکو این است که می‌تواند تحلیل زمانی درستی (60 تا 70 درصد) درباره آینده قیمت ارائه کند. این مسئله برای تعیین اهداف قیمتی و شناسایی نقاط تغییر روند مفید است.


در ادامه قرار است به بررسی ابر کومو ایچیموکو بپردازیم. ایچیموکو دارای چند مرحله و استراتژی است که در مطالب فوق از میان آن‌ها، تنکانسن و کیجونسن و استراتژی‌های مربوطه را معرفی کردیم، مثلا این که شکست یا صاف شدن آن‌ها چگونه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ایچیموکو از آن دسته استراتژی‌هایی است که می‌توان از اجزای مختلف آن به صورت تکی هم سیگنال گرفت، ولی بهتر است که این اجزا را برای تحلیل با یکدیگر ترکیب کنید تا برای وارد معامله شدن حداقل با سه فاکتور مختلف سیگنال ورود یا خروج دریافت کرده باشید.


ابر کومو

ابر کومو از دو خط سبز و قرمز تشکیل شده است. اگر وارد تنظیمات ایچیموکو شوید می‌توانید این دو خط را بردارید یا رنگشان را تغییر دهید. حتی می‌توانید فضای رنگی بین دو خط را نیز محو کنید ولی بهتر است که این عناصر در نمودارها حضور داشته باشند.


قبلا اشاره کردیم که ابر کومو از دو خط تشکیل می‌شود که به آن‌ها سنکو اسپن A و سنکو اسپن B می‌گویند. در تنظیمات ایچیموکو این دو خط با نام‌های Leading span A و Leading span B ثبت شده‌اند. کار کردن با اسم‌های قدیمی و اصلی این خط‌ها بهتر است.


می‌توانید با چند استراتژی از ابر کومو استفاده کنید. استراتژی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، کلاسیک هستند و صرفا جهت آشنایی بیان می‌شوند. ریز جزئیات این استراتژی‌ها در دوره‌های پیشرفته بیان خواهد شد.


اولین استراتژی این است که هرچقدر ابر کومو بازتر شود، احتمال این که قیمت به سمت ابر حرکت و به داخل آن نفوذ کند بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال در تصویر زیر، بعد از این که قیمت از ابر کومو فاصله گرفته، در ناحیه سبز رنگ فاصله ابری زیادی به وجود آمده و می‌بینید ابر بزرگ شده است. این نشانه، حاکی از این است که احتمال برگشت قیمت به سمت میانگین خود و ابر کومو وجود دارد.


ابر کومو

همچنین نتیجه می‌گیریم که ابر کومو هر مقدار که بزرگ‌تر باشد عملکرد قوی‌تری خواهد داشت، مثلا در تصویر بالا جایی که ابر نازک می‌شود، نشان دهنده روند صعودی است و احتمال این که از این هم بالاتر برود وجود دارد.


⚠️نکته قابل توجه این است که اگر به ابر کومو در نمودار دقت کنید، همیشه 26 کندل از آخرین کندل جلوتر است. یعنی اگر در تایم روزانه باشیم، 26 روز از آخرین کندل جلوتر خواهد بود که به این بخش، ابر آینده می‌گویند. پس اگر جایی ابر کومو حالت صعودی را نشان می‌دهد، در واقع نمودار از چند کندل قبل حرکت صعودی خود را شروع کرده است.

نکته دوم این است که معمولا اگر قیمت وارد سیر نزولی شود، ابر سبز و اگر وارد سیر صعودی شود ابر قرمز را قطع خواهد کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر، ابر قرمزی وجود دارد که قیمت در مسیر صعودی شدن باید از آن به طرف بالا عبور کند. بعد از این اگر به یک تارگت برخورد کند، ابری سبز رنگ به وجود می‌آید که قیمت احتمالا با شکستن آن به سمت پایین حرکت خواهد کرد. در این تصویر ابر قرمز در حال بزرگ شدن است و قیمت برای رسیدن به آن تمایل دارد.


می‌توانید با توجه به استراتژی خود، نمودار را بررسی کنید و تشخیص دهید که آیا با توجه به رسیدن قیمت به سطح حمایتی احتمال پول‌بک و اصلاح به سمت بالا وجود دارد یا خیر. اگر به گذشته همین چارت هم نگاه کنید خواهید دید زمانی که قیمت با صعودی شدن ابر قرمز را به سمت بالا شکسته و زمانی که تمایل به نزول پیدا کرده از بین ابر سبز رد شده است. حتی خود ابرها هم دارای نواحی هستند که می‌توان آن‌ها را به عنوان سطوح حمایت و مقاومت حساب کرد.


ابر کومو

در نکته قبلی اشاره کردیم که وقتی ابر بزرگ می‌شود، قیمت باید برگردد یا با ابر برخورد داشته باشد. با استفاده از استراتژی‌های خود می‌توانید ببینید که آیا قیمت می‌تواند این تغییر روند را ایجاد کند یا خیر. به عنوان مثال می‌توانید از ابزارهای دیگر ایچیموکو استفاده کنید. حتی می‌توانید نگاه کلاسیک داشته باشید تا ببینید حمایت یا مقاومتی شکسته شده یا قیمت، گام و مومنتوم حرکتی بزرگی داشته و... نهایتا هم ابر به شما تاییدیه خواهد داد.


می‌توانید چارت‌های مختلف را بررسی کنید تا ببینید وقتی قیمت از ابر فاصله می‌گیرد یا ابر بزرگ می‌شود چه اتفاقاتی افتاده است. چرا در برخی نقاط قیمت به سمت بالا حرکت کرده؟ چرا در بعضی بخش های نمودار قیمت بعد از برخورد به ابر ریزش داشته؟ و...


صاف شدن ابر کومو

در مطالب فوق اشاره کردیم که ابر کومو از دو خط و دو رنگ قرمز و سبز تشکیل شده است. حتی فضای رنگی داخل ابرها هم، صعودی یا نزولی بودن قیمت را به ما نشان می‌دهد.


همچنین فهمیدیم که ابر کومو از سنکو اسپن A و سنکو اسپن B تشکیل شده است که این سنکو اسپن‌ها، همین خط‌های سبز و قرمزی هستند که بالا و پایین ابر کومو قرار گرفته‌اند. این خط‌ها و ابر کومو چه استفاده‌ای برای ما دارند؟


⚠️اولین نکته این است که وقتی ابر، شکلی صاف به خود می‌گیرد، ممکن است نقش حمایتی یا مقاومتی (مانند تصویر زیر) به خود بگیرد. پس اگر قیمت از زیر این سطوح بخواهد به سمت بالا حرکت کند، احتمال این که در آن ناحیه درگیر شود و یک پروسه زمانی را پیش از حرکت به سمت بالا و پایین طی کند یا این که بعد از برخورد به آن، به سمت پایین حرکت نماید وجود دارد. پس صاف شدن ابر، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین نقاط، در اندیکاتور ایچیموکو است.

صاف شدن ابر کومو

در تصویر زیر، آخرین قسمت ایچیموکو، خطی صاف است، اگر این خط ادامه دار شود، می‌تواند نقش یک ناحیه مقاومتی را برای ما بازی کند.


صاف شدن ابر کومو (2)

⚠️نکته مهم دیگر این است که بخش‌هایی از ابر کومو که صاف شده را مشخص کنید و به گذشته نمودار بروید تا ببینید آیا در بخش‌های دیگر نمودار هم، در آن نقطه چنین خط‌های صافی به وجود آمده یا خیر. به عنوان مثال در تصویر زیر ما ناحیه‌ای را مشخص کرده‌ایم که هم در آن کراس ابر داریم (که اهمیت زیادی دارد) که ابر نزولی ما تبدیل به ابر صعودی شده، و هم ناحیه‌ای صاف داریم که می‌تواند محدوده حمایتی یا مقاومتی بسیار خوبی باشد.

صاف شدن ابر کومو (3)

گفتیم که ابر کومو 26 کندل (26 روز در تایم روزانه) جلوتر از نمودار را به ما نشان می‌دهد. در تصویر زیر می‌بینید که زمانی که قیمت در 26 کندل قبل، ابر را به سمت بالا شکسته، در ادامه باز هم با آن درگیر شده است. حتی مشاهده می‌کنید که قیمت قبل از شکست این محدوده یک پولبک به آن زده و اصلاح یا ریزش قیمتی سنگینی داشته و بعد توانسته این محدوده را بشکند.


صاف شدن ابر کومو (4)

اگر به بخش آینده نمودار بروید (تصویر زیر) مشاهده خواهید کرد که قیمت دوباره به این محدوده واکنش نشان داده است. به این نکته توجه داشته باشید که ما از این محدوده‌ها به عنوان محدوده‌های «صفر پیپ» استفاده نمی‌کنیم. یعنی اینطور نیست که قیمت دقیقا بعد از برخورد به خطی که کشیده‌ایم به سمت پایین برگردد. این خط‌های صاف در واقع نواحی را به ما می‌دهد که گاهی حمایتی و گاهی مقاومتی است. در مثال زیر قیمت با شکست ناحیه صاف می‌تواند در آن ناحیه درگیر شود. به علاوه می‌توانید با استفاده از ابزارهای دیگر ایچیموکو بررسی کنید که آیا این محدوده برایتان کاربرد دارد یا خیر.


صاف شدن ابر کومو (5)

تصاویر زیر مثال‌هایی از صاف شدن ایچیموکو هستند.


صاف شدن ابر کومو (6)

صاف شدن ابر کومو (7)

قله‌ها و دره‌های ایچیموکو

یکی دیگر از بخش‌های مهم ایچیموکو، قله‌ها و دره‌های آن هستند. یعنی اگر قیمت، بخشی از ابر کومو را صاف کرد، اگر در راستای آن محدوده صاف دیگری نبود، محدوده قله‌ها و دره‌های ابر کومو می‌تواند یک تاییدیه باشد. برای مثال به تصویر زیر دقت کنید که قیمت به چنین محدوده‌ای برخورد کرده است. پس قله‌ها و دره‌ها اهمیت زیادی دارند و می‌توانند با محدوده‌های صاف همگرایی داشته باشند.


قله‌ها و دره‌های ایچیموکو

در تصویر زیر مثال‌های دیگری از مشخص کردن قله‌ها و دره‌ها می‌بینید. احتمال این که قیمت به این نواحی واکنش نشان دهد وجود دارد.


قله‌ها و دره‌های ایچیموکو (2)

گاهی وقتی تمام محدوده‌های صاف و قله‌ها و دره‌ها را با خط مشخص می‌کنید، برخی از خط‌ها به هم نزدیک‌تر هستند. این احتمال وجود دارد که قیمت بعد از برخورد به نواحی که خط‌ها اینچنین به هم نزدیک هستند، تغییر جهت دهد. می‌توانید بعد از دیدن چنین نواحی، در گذشته چارت دنبال نواحی حمایت و مقاومت نیز بگردید.


به تصویر زیر نگاه کنید؛ در این تصویر واکنش قیمت در نقاط مختلف نمودار به خط‌های رسم شده را می‌بینید. برخی از خط‌ها در گذشته خود نیز دارای قله‌هایی هستند که قیمت را درگیر کرده‌اند.


قله‌ها و دره‌های ایچیموکو (3)

بررسی روند بازار را با استفاده از ایچیموکو

پیشتر درباره کیجنسن، تنکنسن، ابر کومو، صاف بودن خطوط، خط چیکو اسپن، محدوده‌های قله و دره‌های کومو صحبت کردیم و از آن‌ها بک تست گرفتیم. یکی از موضوعاتی که درباره آن تذکر دادیم، این بود که آموزش‌های ما مقدماتی است و اگر قصد دارید در کار کردن با ایچیموکو خبره شوید باید سراغ آموزش‌های پیشرفته‌تر بروید.


یاد گرفتیم هنگام استفاده از روش کراس کیجنسن و تنکنسن، در کنار آن دو تاییدیه دیگر از ایچیموکو بگیریم. به عنوان مثال وقتی در جایی از نمودار، کراس کیجنسن و تنکنسن را مشاهده کردیم، باید پیش از ورود به معامله به دنبال صاف بودن ابر کومو، خروج قیمت از ابر کومو، هم راستا بودن با قله یا دره و... نیز باشیم. اگر بتوانیم دو تاییدیه دیگر به جز کراس بگیریم کار برای ادامه معامله بسیار راحت‌تر خواهد شد.


در ادامه مبحثی جذاب را بررسی می‌کنیم که نسبت به کارهایی که قبلا کرده‌ایم راحت‌تر است. در این روش روند بازار را با استفاده از ایچیموکو بررسی خواهیم کرد.


به تصویر زیر که تایم فریم تحلیلی ماست دقت کنید؛ در قسمتی که با خط قرمز مشخص شده، می‌بینید که قیمت به سمت بالا از ابر خارج شده و علاوه براین، چند فاکتور دیگر صعودی شدن قیمت را نشان می‌دهند. مشاهده می‌کنید که قیمت از ابر بیرون زده، کراس کیجنسن و تنکنسن هم وجود دارد و قیمت بالای این دو خط است. همچنین چیکو اسپن درگیر قیمت نیست و آزادانه حرکت می‌کند و نهایتا قیمت بالای ابر کومو قرار گرفته است. این‌ها همه نشانه‌های قرار گرفتن قیمت در یک روند صعودی هستند.


بررسی روند بازار را با استفاده از ایچیموکو

حال می‌توانیم به تایم‌فریم‌های پایین‌تر رفته و نقاط معاملاتی پیدا کنیم. در تصویر زیر، همان نقطه در تایم‌فریم 4 ساعته را در تایم‌فریم 15 دقیقه‌ای پیدا کردیم و همان کاری که در تایم 4 ساعته انجام دادیم را در این تایم فریم هم به اجرا در می‌آوریم. به عنوان مثال نمودار قیمت در این بخش از نمودار (مانند تایم 4 ساعته) از ابر کومو بیرون زده است. در این حالت، عمل هوشمندانه این است که تا شکسته شدن سقف مقاومتی توسط قیمت منتظر باشید و در پولبک نسبت به خرید آن اقدام کنید. برخی نیز با گذاشتن استاپ ترید می‌کنند. یعنی در نقطه‌ای مناسب استاپ خود را قرار می‌دهند تا زمانی که قیمت به سمت بالا شکست وارد معامله شوند. در همین نمودار اگر بعد از شکست مقاومت وارد معامله می‌شدید تا چند کندل بالاتر، 1 درصد سود دریافت می‌کردید.


بررسی روند بازار را با استفاده از ایچیموکو (2)

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که رفتار قیمت دوباره تکرار شده است. پس باید تا قیمت سقف مقاومتی خود که باعث پایین آمدن آن شده را به سمت بالا بشکند و سپس شما در پولبک وارد معامله شوید.


بررسی روند بازار را با استفاده از ایچیموکو (3)

این کار را می‌توانید چندین بار تکرار و بعد از مشاهده موارد زیر از معامله خارج شوید:


  • در همین تایم 15 دقیقه زمانی که تنکانسن، کیجونسن را به سمت پایین بشکند.

  • قیمت از ابر کومو فاصله زیادی بگیرد.

  • ابر کومو بزرگ شده و امکان جذب کردن قیمت به سمت خود را داشته باشد.

  • در گذشته نمودار محدوده‌های صاف ابر کومو وجود داشته باشد.

همچنین می‌توانید در تایم فریم 4 ساعته نمودار را بررسی کنید و در صورت مشاهده همین نشانه‌ها از معامله خارج شوید. حتی در معاملات short نیز می‌توانید از این شیوه معامله استفاده کنید. اول باید قیمت را بررسی و از میان شرایطی که عنوان کردیم، حداقل سه یا چهار نشانه ببینید.


به مثال دیگری در تصویر زیر دقت کنید؛ در این بخش از نمودار، قیمت با یک کندل 4 ساعته، ابر کومو را به سمت بالا شکسته، تنکانسن، بالای کیجنسن است، چیکو اسپن بدون درگیری با قیمت، آزادانه حرکت می‌کند و ابر آینده به ما کراس را نشان داده و در حال سبز شدن است. این موارد نشان دهنده این هستند که این محدوده می‌تواند برای ورود به معامله مناسب باشد. اگر برای مشاهده همین بخش به تایم‌های پایین‌تر مانند یک ساعته یا 15 دقیقه‌ای بروید، فرصت‌های مناسبی برای استفاده خواهید دید.


بررسی روند بازار را با استفاده از ایچیموکو (4)

صرافی اکسبیتو دسترسی به چارت‌های تریدینگ ویو را برای کاربران عزیز فراهم کرده است و می‌توانند جهت تست کردن آموزش‌های داده شده و مفاهیم تکنیکال به چارت ارز مورد نظر رفته و این تکنیک‌های آموزشی را پیاده سازی کنند.