امروز قرار است در رابطه با پلتفرم تریدینگ‌ویو (Trading view) صحبت کنیم. چهار یا پنج سالی می‌شود که مردم ایران به صورت حرفه‌ای با تریدینگ ویو کار می‌کنند. تمام صرافی‌ها، بروکرها، نمودارها، اخبار و تمام نیازهای یک تحلیل‌گر داخل این پلتفرم وجود دارد. پلتفرم تریدینگ‌ویو یک نسخه Basic یا رایگان دارد که خدمات محدود به کاربران می‌دهد و اشتراک نسخه پولی آن هم به صورت ماهانه تا یکساله قابل خریداری است. در سایت تریدینگ‌ویو گزینه‌های مختلفی شامل محصولات، اخبار و... وجود دارد که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.


آموزش ویدئویی تریدینگ ویو (Trading view)



بخش جستجو Trading view

در بخشی از این سایت سهام‌ها، کریپتو، فارکس و... به صورت دسته‌بندی قرار داده شده است. در بخش search آن در صفحه اصلی می‌توانید اسم ارزی که به دنبال آن هستید را جستجو کنید. امکانات این بخش از سایت امکان محدود کردن جستجو به یک صرافی خاص را به کاربر می‌دهد. علاوه براین می‌توانید جستجوی خود را به طور خاص در یک بازار مثلا فارکس یا کریپتوکارنسی انجام دهید. مثلا در بازار فارکس بیت کوین وجود ندارد اما برای دیدن نمودارهای یورو می‌توانید آن را در بازار فارکس جستجو کنید.


⚠️ نکته: در فارکس تنها بروکرهای OANDA و FXCM هستند که چارت معتبر و منظمی دارند و کندل‌سازی کمتر در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

اگر EUROUSD را در بخش کریپتو جستجو کنید، تنها صرافی‌هایی را نشان می‌دهد که در آن‌ها تتر (USDT) را به یورو و بالعکس تبدیل می‌کنند و مانند بروکرها EUROUSD قابل معامله نیست. این مورد شبیه به صرافی‌های ایرانی است که ریال را تبدیل به تتر می‌کنند. صرافی‌هایی مثل بایننس به کشورهایی که تحریم نیستند اجازه می‌دهد با کارت اعتباری خودشان به صرافی پول واریز و آن را به تتر تبدیل کنند و نهایتا با استفاده از آن از خدمات سایت نظیر خرید و فروش بهره ببرند.


بخش Market Summary

بخش Market Summary شاخص‌هایی مثل نزدک، بیت کوین، دلار و... را نشان می‌دهد که با ورود به هر کدام از این بخش‌ها می‌توانید آن‌ها را تحلیل‌کنید. بهتر است ارتباطات شاخص‌ها با یکدیگر را بشناسید. مثلا وقتی شاخص دلار بالا می‌رود چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد و...


بخش Editor's picks

بعد از بخش مارکت سامری، بخش Editor's picks قرار دارد. این بخش مانند یک سوشال مدیا در حوزه بازارهای مالی عمل می‌کند. حتی در نسخه رایگان تریدینگ‌ویو کاربر می‌تواند یک اکانت با اسمی دلخواه برای خود ایجاد و با استفاده از این اکانت قادر خواهد بود تحلیل خود از یک جفت ارز را بارگذاری کند. افراد از سراسر دنیا می‌توانند توضیحات و تحلیل کاربر را بخوانند، برای او کامنت بگذارند، تحلیل او را لایک کنند یا برای دیگران بفرستند. در واقع کاربر می‌تواند در این بخش یک صفحه شخصی‌سازی شده برای خود ایجاد کند. افراد کمی از این تحلیل‌ها استفاده می‌کنند چرا که کاربر صرفا دیدگاه خودش را قرار داده و می‌تواند درباره آن با دیگران گفتگو کند.


بخش Streams

پایین تر بخش Streams وجود دارد. در این بخش افراد می‌توانند تحلیل‌های خود را به صورت ویدیویی ارائه دهند. اگر به تحلیل‌هایی که قبلا در این بخش منتشر شده نگاه کنید با زدن دکمه پلی، چارت را از زمانی که آن شخص تحلیل خود را قرار داده به بعد خواهید دید. این ویژگی به کاربران نشان می‌دهد تحلیل او درست یا غلط بوده است. ویژگی خوب تریدینگ‌ویو این است که وقتی کاربر تحلیل‌های خود را در آن گذاشت تنها یک ربع برای ویرایش یا پاک کردن آن فرصت خواهد داشت و بعد از این زمان نمی‌تواند آن را پاک یا ویرایش کند. نکته دیگر درباره این بخش، وجود برچسب‌های Premium، Pro، Pro+ در کنار اسم کسانی است که به عنوان تحلیل‌گر، ویدیو منتشر می‌کنند. برای بعضی‌ها هم هیچ برچسبی وجود ندارد. این برچسب‌ها در واقع حکم همان تیک آبی اینستاگرام را دارند که برای اشخاص اعتبار به همراه می‌آورند. شخص برای این که اکانت پریمیوم تهیه کند باید 1000 دلار پول بپردازد. در نتیجه کاربران به چنین افرادی بیشتر اعتماد می‌کنند و ویدیوهایشان بیشتر بازدید می‌خورد.


بخش US Stocks

تریدینگ‌ویو در بخش US Stocks شاخص‌ها را به صورت مرتب برای کاربر آورده است. در بخش Gainers و Losers سهام‌ها یا ارزهایی که بیشترین سود و ضرر را داشتند به کاربر نشان می‌دهد.


بخش Community

در بخش Community می‌توانید تحلیل‌های دیگران را ببینید. با کلیک بر یکی از تحلیل‌ها به آن وارد می‌شوید. بعد از وارد شدن به صفحه یک تحلیل اگر بر گزینه پلی کلیک کنید چارت به صورت زنده برایتان نشان داده خواهد شد و درست یا غلط بودن تحلیل شخص را متوجه می‌شوید. وقتی شخصی تحلیل خود را در بخش کامیونیتی قرار می‌دهد، افراد می‌توانند برای او کامنت بگذارند و حتی سوالاتی از او بپرسند. این تحلیل‌ها حتی می‌تواند برای اشخاصی که در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به دنبال کار می‌گردند، رزومه محسوب شود. در این بخش تحلیل‌های برخی اشخاص را می‌بینید که تعداد زیادی لایک و کامنت دارند، این نشان می‌دهد که این افراد از قدیم در بازار هستند، مارکت را رصد می‌کنند، تحلیل‌هایشان با کیفیت است و دنبال‌کننده‌های زیادی دارند. با رفتن داخل صفحه این افراد خواهید دید که چند نفر آن‌ها را فالو کردند و چقدر بیننده دارند. در ایران هم افراد زیادی هستند که پیج شخصی دارند و می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید.


شما می‌توانید اپلیکیشن‌های این سایت را دانلود نمایید. نسخه‌های اپ استور، گوگل‌پلی و دسکتاپ قابل دانلود و استفاده در سیستم‌های مختلف هستند.


Your (20).png

بررسی پلن‌های اشتراک تریدینگ ویو (Trading view)

با زدن گزینه Upgrade پلن‌های قابل خریداری تریدینگ ویو نشان داده می‌شوند. در بخش پلن‌های ماهانه می‌توانید اکانت پریمیوم Trading view را با قیمت 59 دلار خریداری کنید. اگر اکانت را سالانه خریداری نمایید 50 درصد تخفیف دریافت خواهید کرد. مثلا می‌توانید برای خرید اکانت پریمیوم سالانه 360 دلار پرداخت کنید.


اگر صفحه را پایین‌تر بیاورید ویژگی‌های هر پلن نشان داده خواهد شد. برای مثال در پلن Pro مشاهده چند مدل چارت امکان‌پذیر است و در مانیتورتان چارت‌های مختلفی خواهید داشت. در پلن Basic قرار دادن بیش از سه اندیکاتور در صفحه ممکن نیست در حالی که در پلن‌های پولی بسته به نوع پلن می‌توانید اندیکاتورهای بیشتری در صفحه قرار دهید.


از تفاوت‌های دیگر، محدود بودن تعداد نمایش کندل‌ها در پلن Basic است. در پلن‌های پریمیوم و Pro+ می‌توانید چارت را کات کنید. در پلن پریمیوم این امکان فراهم است که حتی تایم 1 ثانیه را هم مشاهده کنید در حالی که در پلن Pro+ کمتر از تایم 1 دقیقه‌ای وجود ندارد. این ویژگی‌ها در پلن بیسیک به کاربر ارائه نمی‌شوند. در کل ویژگی‌هایی با تیک سبز در پلن وجود دارند.


⚠️ نکته: به یاد داشته باشید اگرچه قادر به استفاده از نسخه رایگان تریدینگ‌ویو بدون فیلترشکن هستید ولی با توجه به تحریم‌های اعمال شده اگر پلتفرم، متوجه ایرانی بودنتان شود دسترسی به اکانت خود را از دست خواهید داد و باید با آی پی کشور دیگری وارد حساب کاربری خود شوید، حتی اگر نسخه پولی خریداری کرده باشید(با اینکه پلتفرم پولتان را قبول می‌کند و اکانت را به شما می‌دهد). این اتفاق نزدیک به دو ماه است که برای کاربران ایرانی رخ می‌دهد و پیش از آن خبری از تحریم سایت تریدینگ‌ویو نبود. پس اگر نسخه‌های پولی را تهیه کردید حتما مراقب این موضوع باشید.

در این بخش می‌خواهیم راجع به ابزارهای Trading view صحبت کنیم اما پیش از آن که به معرفی و آموزش این ابزارها بپردازیم، لازم است مقدمه‌ای درباره آن‌ها بگوییم. اول این که تریدینگ ویو به عنوان یکی از بهترین سایت‌های ارائه دهنده خدمات به کاربران بازارهای مالی در ازای ارائه برخی از ابزارها و خدمات هزینه دریافت می‌کند.


معمولا افراد پیش از این که کار در بازارهای مالی را آغاز کنند سراغ دیدن آموزش مختلف می‌روند که باعث افتادن آن‌ها در یک دور باطل می‌شود. این افراد نهایتا بعد از یک پروسه متوجه خواهند شد که همه چیز بازار بستگی به خود آن‌ها دارد. روحیه، ذائقه و میزان فعالیت برای ترید کردن فاکتور‌هایی هستند که در پیدا شدن سبک مورد علاقه‌تان برای ترید تاثیرگذار هستند.


زمانی که سبک و سیستم معاملاتی خود را پیاده‌سازی می‌کنید و به آن مسلط می‌شوید بی‌شک پیش از آن با یک سری ابزارها هم آشنا خواهید شد. مهم‌ترین چیزی که یک تریدر باید بداند جای درست استفاده از این ابزارهاست.


البته این موضوع قطعی نیست. گاهی یک فرد در 10 معامله از RSI استفاده می‌کند و از میان این 10 معامله تنها 3 معامله به او سیگنال درست می‌دهد در عین حال فرد دیگری با استفاده از همین ابزار در ده معامله 6 سیگنال درست دریافت می‌کند.


موضوع دیگر این است که وقتی با تریدینگ ویو آشنا می‌شوید با تعدادی از ابزارهایی که مناسب کار شماست راحت‌ترید و با دریافت آموزش‌های لازم از برخی اندیکاتورها، اوسیلاتورها و ابزارها برای تحلیل و ترید کردن استفاده خواهید کرد. با این حال به این نکته توجه کنید که اگر گاهی برای بک تست خود از Macdi یا یک Moving ساده استفاده می‌کنید، این اندیکاتورها صد‌در‌صد درست نیستند.


برای درک بهتر این موضوع فرض کنید قرار است توپی را از ارتفاع به پایین پرت کنید، اگر 5 فیزیکدان بیاورید همه آن‌ها با محاسبات ریاضی و فیزیکی درباره زمان رسیدن توپ به زمین به یک عدد و یک نتیجه مشترک می‌رسند. در عین حال اگر به خاطر یک ناراحتی به 5 دکتر مراجعه کنید ممکن است هر 5 نفر نظر متفاوتی درباره بیماری داشته باشند.


پس بعد از این که اندیکاتور RSI را یاد گرفته و به آن مسلط شدید، انتظار نداشته باشید معاملاتی که با سیگنال‌های این اندیکاتور انجام می‌دهید 100 درصد به برد ختم شوند. گاهی ممکن است تنها بتوانید از یک اندیکاتور مانند RSI در روندهای صعودی استفاده کنید ولی در روندهای نزولی مدام با شکست روبه‌رو شوید.


گفتن این مقدمه لازم بود تا بدانید ابزارهای پولی که در تریدینگ ویو (Trading view) وجود دارند نیز به شما سیگنال‌های صد درصدی نمی‌دهند. حال به سراغ آموزش ابزارها می‌رویم.


چارت

با زدن بر گزینه Chart یا کلیک بر نام یک جفت ارز وارد چارت خواهید شد. وقتی وارد چارت می‌شوید با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد. همانطور که می‌بینید ابزارها در گوشه‌های صفحه قرار دارند و نمودار چارت داخل صفحه قابل مشاهده است.


تریدینگ ویو 1.jpg

اجزای تشکیل دهنده نمودار کندل‌ها هستند. کندل‌ها از 4 بخش تشکیل شدند که عبارت هستند از:


  • Open: قیمتی است که کندل در آن قیمت باز می‌شود.

  • High: بالاترین قیمتی که کندل آن را لمس می‌کند.

  • Low: پایین ترین قیمتی که کندل آن را لمس می‌کند.

  • Close: قیمتی که کندل در آن بسته می‌شود.

⚠️ نکته: توجه کنید که حتی اگر بخواهید اکانت غیرپولی در تریدینگ‌ویو داشته باشید باید از یک ایمیل ثبت نامی استفاده کنید. اگر ایمیل خود را ثبت نکنید این سایت اجازه نمی‌دهد وارد چارت شوید.

جستجوی نمودار ارزها

با کلیک کردن بر نام جفت ارز (در اینجا BTCUSD) می‌توانید ارزهای دیگر را جستجو کرده و با انتخاب آن‌ها نمودارشان را مورد بررسی قرار دهید. در بخش جستجو با قرار دادن فیلتر بر گزینه Crypto تنها جستجوهای مربوط به کریپتوکارنسی برایتان نمایش داده خواهد شد. اگر ارزهای دیجیتال را با فیلتر Forex جستجو کنید به نتیجه نخواهید رسید. البته برخی بروکرها شروع به اضافه کردن ارزهای دیجیتال کرده‌اند. برای باز شدن صفحه جستجو می‌توانید به جای کلیک بر جفت ارز، یکی از حروف کیبورد را بزنید.


Trading view به صورت پیشفرض صرافی‌هایی را در بخش جستجو بالاتر نشان می‌دهد که جفت ارز جستجو شده نقدشوندگی بیشتری در آن‌ها دارد. معمولا چون بایننس کندل‌ها و تایم فریم‌های کامل‌تری دارد و نقدشوندگی ارزها در آن بیشتر است بالاتر نشان داده می‌شود.


موضوع دیگر این که اگر فیلتر جستجو بر کریپتو باشد، به صورت پیشفرض تنها نمودارهای اسپات برایتان نمایش داده می‌شوند. با اضافه کردن Perp به انتهای نام جفت ارز نمودارهای پرپچوال و فیوچرز هم برایتان نمایش داده خواهند شد. به خاطر حجم معاملات، نمودارهای فیوچر یک ارز با اسپات آن متفاوت است.


⚠️ نکته: بین نمودارهای بازار اسپات و فیوچرز تفاوت وجود دارد و اگر می‌خواهید در تایم‌های 5 یا 15 دقیقه‌ای معامله فیوچرز باز کنید حتما باید نمودار فیوچرز آن ارز در آن صرافی را مورد بررسی قرار دهید.

مقایسه بین ارزها

با زدن علامت + کنار نام جفت ارز می‌توانید یک جفت ارز دیگر را برای مقایسه نمودارها انتخاب کنید. دومین ارز انتخاب شده به صورت یک مووینگ (نمودار خطی) نمایش داده خواهد شد و قیمت آن در سمت چپ نمودار قرار خواهد گرفت. این گزینه بسیار عالی است و برای اکانت‌های رایگان هم وجود دارد.


تایم‌فریم‌ها

در کنار علامت + گزینه‌ای وجود دارد که تایم فریم فعلی نمودار را نشان می‌دهد. در این تصویر تایم‌فریم چهار ساعته باز است و ما در حال مشاهده نمودار آن هستیم. با کلیک بر گزینه 4h لیست تایم‌فریم‌ها برایتان باز می‌شود. در اکانت‌های رایگان تایم‌فریم‌های زیر 1 دقیقه وجود ندارد. افراد زیادی در دنیا با استفاده از این تایم‌فریم‌ها معاملات سوپر اسکلپ انجام می‌دهند. این تایم‌فریم‌ها که تنها برای اکانت‌های پریمیوم هستند بیشتر در فارکس به کار می‌آیند، چرا که با توجه به حجم معاملات کریپتو، کندل‌های این تایم‌فریم‌ها به صورت تیک چارت نمایش داده می‌شوند. تایم‌فریم‌های بخش Ranges نیز برای اکانت‌های رایگان قابل استفاده نیستند.


در اکانت‌های رایگان می‌توانید از تایم‌فریم‌هایی که خود تریدینگ‌ویو به صورت پیشفرض ارائه می‌دهد استفاده کنید ولی در صورت داشتن اکانت پولی قادر خواهید بود تایم‌فریم‌های جدید مانند «10 دقیقه» به لیست اضافه نمایید. از آنجایی که خیلی از تایم فریم‌های پیشفرض ارائه شده استاندارد نیستند بهتر است با تهیه اکانت پولی قابلیت مشاهده تایم فریم‌های استاندارد را برای خود فراهم کنید.


کندل‌ها

با کلیک بر بخش کندل، انواع کندل‌های قابل انتخاب را مشاهده می‌کنید. گزینه اول این لیست کندل میله‌ای یا bars می‌باشد که نخستین نوع کندل در بازارهای مالی است. تنها فرق این مدل با مدل پیشفرض یعنی کندل استیک، نداشتن بدنه در آن است.


سومین گزینه Hollow candles است که تفاوتی با مدل کندل استیک ندارد. گزینه چهارم columns می‌باشد که قیمت را به شکلی متفاوت از کندل استیک و شبیه به ولوم نمایش می‌دهد. پنجمین گزینه یعنی Line برای تحلیل نموداری کاربردی است. این گزینه بدون در نظر گرفتن شدوها فقط اوپن-کلوزها را نشان می‌دهد. این موضوع در تحلیل‌ها به کارتان خواهد آمد. برخی از این نمودارها پولی هستند، مثلا Renko که اصلا یک سبک خاص و مجزا دارد و آموزش‌هایی برای کار با آن تهیه شده است. خواندن این نمودار تبحر خاصی می‌خواهد و یاد گرفتن آن بسیار به کمکتان خواهد آمد. باقی انواع کندل‌ها را نیز می‌توانید بررسی کنید.


اندیکاتورها

گزینه بعدی Indicators است. با زدن این گزینه به اندیکاتورهایی مثل RSI دسترسی پیدا می‌کنید. با سرچ کردن RSI در این بخش، انواع و اقسام اندیکاتورهای RSI را خواهید دید. هرکدام از این RSI‌ها با یک سیستم متفاوت کار می‌کنند. بسیاری از این اندیکاتورها توسط تریدینگ ویو ارائه نشده و خود کاربران آن را ساخته اند.


هرکسی می‌تواند اندیکاتور شخصی خود را طراحی کند و در تریدینگ‌ویو قرار دهد. حتی می‌تواند برای استفاده از آن توسط کاربران هزینه دریافت کند. شما می‌توانید اندیکاتور مورد علاقه خود را با زدن علامت ستاره وارد بخش Favorite کنید تا دسترسی به آن برایتان راحت‌تر شود.


در کنار گزینه اندیکاتور، گزینه‌ای وجود دارد که با زدن آن لیستی از چند اندیکاتور انتخاب شده و پیشنهادی برایتان نمایش داده می‌شود. می‌توانید این لیست را تغییر دهید و اندیکاتورهای خودتان را به آن اضافه کنید تا با یک کلیک چند اندیکاتور دلخواه را به نمودار اضافه نمایید.


⚠️ نکته: اگر اکانتتان رایگان باشد نمی‌توانید بیشتر از 3 اندیکاتور به صورت همزمان در چارت استفاده کنید. هرچند اندیکاتورهای ترکیبی وجود دارد که می‌تواند برای حل این مسئله به کار بیاید.

هشدارها

گزینه بعدی ابزار پرکاربرد Alert است. این ابزار برای زمانی است که نمی‌توانید پای چارت بنشینید و باید از رسیدن قیمت به یک نقطه خاص با خبر شوید. با ایجاد یک آلِرت می‌توانید به محض رسیدن قیمت به آن نقطه هم در گوشی و هم در دسکتاپ خود هشدار دریافت کنید. نکته اینجاست که در اکانت‌های رایگان نمی‌توانید بیش از 1 آلرت همزمان ایجاد کنید.


Reply


گزینه بعدی، گزینه عالی Reply است که در اکانت‌های رایگان وجود ندارد. از این ابزار استفاده های مختلفی می‌توان کرد. وقتی بر این ابزار کلیک می‌کنید با یک خط مشخص خواهید کرد که از یک جای چارت به بعد نشان داده نشود. با این حساب می‌توانید بک تست‌های خود را آزمایش کنید یا این که از این قابلیت برای دسترسی راحت‌تر به بخش‌های مختلف نمودار بهره ببرید.


Undo و redo


گزینه‌های بعدی که به شکل دو فلش عقب و جلو است، در واقع حکم همان undo و redo را دارد و برای برگرداندن تغییرات به کار می‌رود.


سخن پایانی


یادگیری تریدینگ ویو و استفاده از ابزار‌های آن بسیار کاربردی است و می‌تواند کمک بسیاری به معامله‌گران بازار بکند. امیدواریم این آموزش برایتان مفید بوده باشد، موفق و پر سود باشید.