اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) چیست؟

بی‌شک استوکاستیک یکی از اندیکاتورهای اختصاصی برای کسانی است که در بازارهای مالی بر اساس اندیکاتورها و اسیلاتورها ترید می‌کنند و از آن در تحلیل‌هایشان برای تاییدیه گرفتن، پیدا کردن روند و یافتن نقاط برگشت چارت بهره می‌برند. استوکستیک (stochastic) یکی از ابزارهایی است که تقریبا می‌توان گفت در بازارهای رنج هم قابل استفاده است. در یکی از مباحث درباره اندیکاتور مکدی گفتیم که متاسفانه این اندیکاتور در بازارهای رنج، سیگنال‌های ورود و خروج نمی‌دهد و نمی‌توانیم در این نوع بازار از آن استفاده کنیم، ولی استوکاستیک از آن دسته اندیکاتورهایی است که می‌توان در بازارهای رنج هم از آن استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.


آموزش ویدئویی آموزش اندیکاتور استوکاستیک (stochastic)


استوکاستیک (stochastic) از چه اجزایی تشکیل شده و چگونه استفاده می‍شود؟

استوکستیک از یک نمودار مووینگ اوریج تشکیل شده است. دو خطی که در این اندیکاتور مشاهده می‌کنید، دو مووینگ اوریج است. خط آبی خط K% و خط نارنجی خط D% است. کل کار ما با همین دو مووینگ اوریجی است که در این اندیکاتور قرار دارد. حالت پیشفرض این اندیکاتور 14.1.3 است.


این اندیکاتور از سه ناحیه تشکیل شده است که ناحیه اول ناحیه 0 تا 20، ناحیه میانی ناحیه 20 تا 80 و ناحیه سوم 80 تا 100 می‌باشد. با مراجعه به تنظیمات اندیکاتور استوکستیک می‌توانید ناحیه‌های آن را کوچک یا بزرگ کنید. خط 50 درصد بخش میانی اندیکاتور است ولی بخش‌های مهم تر آن، ناحیه اول و سوم هستند. در تنظیمات اندیکاتور همچنین می‌توانید رنگ خط‌های آبی و نارنجی را نیز تغییر دهید. توصیه بر این است که اعداد اندیکاتور بر همان حالت پیشفرض باقی بماند و تغییر نکند.


وقتی خط های %K و %D بین محدوده 20 تا 80 هستند، نمودار دارای روندی نرمال است و هیجانات داخل چارت مشاهده نمی‌شود. وقتی استوکستیک در محدوده 0 تا 20 قرار می‌گیرد، این محدوده اشباع فروش است و بسیاری از این نقطه برای تاییدیه برگشت قیمت کمک می‌گیرند. این موضوع درباره محدوده 80 تا 100 نیز به صورت برعکس صادق است. ورود قیمت به این بخش نشانه اشباع خرید است و می‌توان از آن سیگنال فروش دریافت کرد.


ویژگی این اندیکاتور این است که نسبت به بسیاری از اندیکاتورها سیگنال را زودتر برای ما ارسال می‌کند. اگر مقاله-ویدیو مربوط به مکدی را دیده باشید، نشان داده‌ایم که آن اندیکاتور در چه نقطه‌ای سیگنال خروج داده است، در یک نمودار مشابه، استوکستیک در سه کندل جلوتر همان سیگنال را ارسال می‌کند.


اگر در بخش تنظیمات محدوده 80 را به 90 تغییر دهید، سیگنال‌های کمتری از اندیکاتور دریافت خواهید کرد ولی همان سیگنال‌های کم مطمئن‌تر خواهند بود. این موضوع درباره محدوده 0 تا 20 نیز این موضوع صدق می‌کند. به عنوان مثال برخی این محدوده را به 0 تا 10 تغییر می‌دهند تا سیگنال‌های کمتر ولی مطمئن‌تری دریافت کنند.


در محدوده 20 تا 80 یک خط میدلاین (50) وجود دارد که آن نیز مورد استفاده ما قرار می‌گیرد. در مقاله بعدی درباره استوکستیک به کاربرد این میدلاین خواهیم پرداخت.


زمانی که قیمت به یک محدوده مقاومتی یا حمایتی می‌رسد، باید رفتار قیمت را طبق آموزش‌هایی که پیش از این در اختیارتان گذاشته‌ایم پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال وقتی قیمت در حال ریزش به سمت پایین است، دو مووینگ اوریج در استوکستیک به منطقه اشباع فروش می‌رسد، در این محدوده خط آبی، خط نارنجی را به سمت بالا قطع می‌کند و هر دو خط وارد محدوده 20 تا 80 درصد می‌شوند. وقتی خط آبی، خط نارنجی را به سمت بالا قطع می‌کند، این یک تاییدیه برای چرخش قیمت به سمت بالاست. دومین تاییدیه‌ای که باید پیش از ورود به معامله با این اندیکاتور بگیرید این است که هر دو خط باید حتما وارد بخش آبی رنگ یا نزدیک آن شوند. چنین ورودی بسیار مطمئن‌تر از ورود صرفا با شکستن خط نارنجی توسط خط آبی است.


نمونه‌هایی از اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) کدامند؟

می‌توانید از استوکاستیک (stochastic) برای تشخیص واگرایی هم استفاده کنید. به مثال زیر توجه داشته باشید، همانطور که مشاهده می‌کنید، نمودار سقف‌های بالاتر تشکیل می‌دهد ولی اندیکاتور در همان قسمت سقف‌های پایین‌تر ساخته است. در آخرین کلوز انجام شده نیز، خط آبی خط نارنجی را شکسته است. این الگو همانطور که در آموزش‌های قبلی گفتیم، لگ تسویه می‌باشد و برای ریزش بیشتر فشردگی ایجاد می‌کند.


نمونه‌هایی از اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) کدامند؟

استوکستیک در همه تایم‌ها حتی 10 و 15 دقیقه‌ای هم قابل استفاده است. به عنوان مثال در تصویر زیر این اندیکاتور را در تایم‌فریم 4 ساعته مشاهده می‌کنید. در میانه نمودار، قیمت بعد از یک بالا رفتن مختصر کف پایین‌تر زده، در عین حال استوکاستیک کف بالاتر زده، در ادامه قیمت به منطقه اشباع خرید استوکستیک رسیده و از آن جا به سمت بالا حرکت کرده است.


نمونه‌هایی از اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) کدامند؟ (2)

تصویر زیر اندیکاتور را در تایم فریم 15 دقیقه‌ای نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت، ابتدا آخرین پیوت را به سمت بالا شکسته و بعد اصلاح داده است. بعد از این اصلاح استوکاستیک سیگنال خرید داده و قیمت هم بالا رفت. اگر دقت کنید، همان جایی که استوکستیک به ما سیگنال ورود داده، سطحی وجود دارد که در آن حمایت و مقاومت‌ها به یکدیگر تبدیل شده‌اند. وقتی قیمت با مومنتوم این بخش را به سمت بالا شکست، با دادن یک اصلاح، دوباره به سمت بالا حرکت کرده است.


نمونه‌هایی از اندیکاتور استوکاستیک (stochastic) کدامند؟ (3)