امروز می‌خواهیم در رابطه با مووینگ اوریج‌ها صحبت کنیم. مووینگ اوریج Moving Average یک اندیکاتور کمک کننده است که استفاده‌های مفیدی در ترید‌ها دارد، ولی باید این را بدانید که این اندیکاتور فقط می‌تواند به شما کمک کند و اصلا سیگنال ورود و خروج قطعی با وین ریت 100 درصد به شما نمی‌دهد. در برخی از استراتژی‌ها می‌توانید با استفاده از این اندیکاتور ورود و خروج کنید شاید حتی سیگنال خرید یا فروش هم به شما بدهد ولی همانطور که گفتیم همه چیز به قیمت بستگی دارد و این مووینگ‌ها و تمام اندیکاتورها و اسیلاتورها به شما برای گرفتن تاییدیه‌های بیشتر برای ورود یا خروج از مارکت کمک می‌کنند.


آموزش ویدیوئی مووینگ اوریج



اندیکاتور مووینگ اوریج (MA)

برای این که اندیکاتور مووینگ اوریج روی نمودار ظاهر شود به بخش اندیکاتورها بروید و MA را سرچ کنید. در میان گزینه‌های ظاهر شده Moving Average را انتخاب کنید. با این انتخاب در گوشه صفحه مووینگ برای شما ظاهر می‌شود. تعداد کندل‌های آن در حالت پیشفرض بر عدد 9 تنظیم شده است.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA).jpg

وقتی وارد تنظیمات می‌شوید روبه‌روی گزینه Length یک عدد قرار دارد. اگر این عدد 9 باشد، اندیکاتور از اول چارت تا لایو بازار 9 تا 9 تا کلوز کندل‌ها را برای شما محاسبه می‌کند. گزینه Source به طور پیشفرض بر Close تنظیم شده است. شما می‌توانید این گزینه را مثلا به open، high و low تغییر دهید. اگر گزینه hl2 را انتخاب کنید اندیکاتور high و low را با یکدیگر جمع و سپس تقسیم بر 2 می‌کند و اگر گزینه hlc3 را انتخاب کنید اندیکاتور مقادیر high و low و closeها را با یکدیگر جمع و سپس تقسیم بر 3 خواهد کرد.


این گزینه به صورت پیشفرض بر کلوز تنظیم شده چرا که از اهمیت زیادی برخوردار است. کلوز آخرین جایی است که خریدار و فروشنده به توافق رسیدند و کندل بسته شده است. پس ما به صورت پیشفرض این گزینه را بر حالت Close قرار می‌دهیم. اگر گزینه Length را بر عدد 100 تنظیم کنید در تایم‌ فریم‌های پایین‌تر خط شما تقریبا خط صاف می‌شود و برای ترید کردن در این تایم‌ها به کارتان نمی‌آید. معمولا اعداد بزرگتر برای تایم فریم‌های بالاتر استفاده می‌شود مثلا اعداد 100 و 200 برای تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدد 9 و 21 برای تایم‌های پایین به کار می‌رود. این اعداد هیچ قطعیتی ندارند و شما می‌توانید آن‌ها را با هم ترکیب کنید. در بک تست‌های گرفته شده اعداد 9 و 21 کارایی بیشتری نشان داده‌اند.


وقتی عدد را روی 9 در تایم فریم 4 ساعته بگذارید و بعد به نمودار نگاه کنید، تقریبا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. با نگاه کردن به نمودار خواهیم دانست که تا زمانی که قیمت صعودی است مووینگ هم زیر نمودار حرکت می‌کند. شکست یعنی قیمت مووینگ ما را به سمت پایین بشکند و بعد از بسته شدن آن چند کندل دیگر نیز زیر مووینگ بماند. یعنی هم از لحاظ زمانی، هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ قیمتی باید چارت زیر مووینگ بماند.


حرفه‌ای‌ها معمولا مووینگ‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند مثلا از مووینگ 9 در کنار 21 استفاده می‌کنند. بعد از این ترکیب، زمانی که مووینگ پایین‌تر از سمت پایین مووینگ بالاتر را می‌شکند سیگنالی برای ورود است ولی این همیشه قطعیت ندارد و اینطور نیست که هر وقت مووینگ پایین‌تر مووینگ دیگر را به سمت بالا شکست بخریم و هر وقت به سمت پایین شکست بفروشیم. برای مثال در تصویر زیر مویینگ پایین‌تر مویینگ بالاتر را به سمت پایین و قیمت هم هر دوی آن‌ها را به سمت پایین شکسته و حتی چند کندل زیر آن‌ها بسته است. هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ حجمی برای ما تثبیت شده ولی باز به صعود خود ادامه داده است.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA) (2).jpg

این مووینگ‌ها بیشتر برای تاییدیه گرفتن است یعنی بیشتر برای کمک کردن به ترید‌‌های شماست. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مووینگ 9 مووینگ 21 را به سمت بالا شکسته و قیمت بعد از پول‌بک زدن به مووینگ‌ها به سمت بالا حرکت کرده است. در صورت آشنا بودن با رفتارشناسی قیمت می‌توانید با استفاده از مووینگ‌های 9 و 21 در تایم‌فریم‌های پایین‌تر ترید‌‌های خوبی داشته باشید و فقط متکی به این مووینگ ها و اندیکاتورها نباشید.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA) (3).jpg

نکته دیگر این است که وقتی اندیکاتورها در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند اگر فاصله آن‌ها با یکدیگر زیاد شود آنگاه قیمت شروع به حرکت به سمت مووینگ 21 (به سمت پایین) خواهد کرد. هر وقت شما فرار قیمت و فاصله گرفتن از مووینگ‌ها را مشاهده کردید بدانید که قیمت از میانگین خود دور شده است و باید به سمت آن برگردد. این موضوع برای تایم‌های بالاتر نیز صدق می‌کند. در تایم روزانه یا هفتگی وقتی مووینگ 90 یا 200 را انتخاب کنید اگر مووینگ 90 از مووینگ 200 فاصله زیادی گرفت قیمت باید به میانگین 200 روزه یا 200 هفته خودش برگردد.

برای دریافت سیگنال‌های ورود و خروج از این اندیکاتور باید مراقب نکات زیادی باشید چرا که سیگنال‌ دقیقی نمی‌دهد. مثلا در تصویر زیر وقتی قیمت بالا رفت این اندیکاتور خیلی دیر سیگنال خروج داده است. اگر پرایس اکشن بلد باشید خودتان می‌دانید که در این جا ما یک مقاومت داریم و این مقاومت اولین تاییدیه ما برای خروج است. مشخص است که قیمت چند بار در تایم 4 ساعته به این مقاومت واکنش نشان داده است. تاییدیه دیگر این است که مووینگ‌ها از هم خیلی فاصله گرفته‌اند و مومنتوم قیمت به سمت بالا غیرطبیعی است و با دو سه کندل مسیر 10 درصدی را یکدفعه طی کرده است. این موارد را می‌توانید کنار یکدیگر بگذارید و در ترید‌‌هایتان در کنار مووینگ اوریج استفاده کنید. در تایم‌های پایین‌تر شما با یک MA می‌توانید تریدهای خوبی داشته باشید و تاییدیه‌های خوبی از چارت بگیرید.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA) (4).jpg

به جای مووینگ 9 می‌توانید از خود قیمت هم استفاده کنید. وقتی قیمت خیلی از مووینگ 21 فاصله گرفت باید حساس‌تر شوید، چرا که قیمت احتمال برگشت قیمت به میانگین خود وجود دارد. تاییدیه‌های آن هم نفوذ قیمت داخل مووینگ است. از دو یا سه مووینگ هم به صورت همزمان می‌توانید برای گرفتن تاییدیه‌های خوب کمک بگیرید.


ما از چند مووینگ برای شناختن حرکت و روند قیمت استفاده می‌کنیم. بسیاری از یک مووینگ برای این کار و ترید‌‌‌هایشان استفاده می‌کنند که این موضوع بیشتر در تایم‌های پایین‌تر وجود دارد. معمولا در مووینگ‌های بالاتر باید از مووینگ‌های تایم بالا استفاده کنید. می‌توانید در کنار مووینگ 90 روزه خود یک مووینگ 21 روزه هم فعال کنید. پس از فعال کردن این مووینگ‌ها در نمودار مشاهده خواهید کرد که با زیاد شدن فاصله‌های این دو مووینگ با یکدیگر قیمت به میانگین اصلی خود بر می‌گردد.


معمولا استفاده از چند مووینگ با هدف نشان دادن ضعف یا مومنتوم و این که آیا قیمت حالت عادی دارد یا نه به کار می‌رود. این روش در روندهای بلندمدت و با مووینگ‌های تایم‌های بالاتر استفاده می‌شود. برای تایم های پایین تر مثل 15 دقیقه، 4 ساعته و 1 ساعته می‌توانید از یک مووینگ استفاده کنید. این مووینگ می‌تواند 21، 50 یا 9 باشد.


باید از این اندیکاتور در تایم‌های مختلف بک تست بگیرید تا متوجه شوید کدام‌یک با سیستم معاملاتی شما جور در می‌آید و کار کردن با آن راحت تر است. تمام این اندیکاتورها حالت انعطاف پذیر دارند و اگر قرار بود تنها با یک عدد کار کنیم برای آن تنظیماتی قرار نمی‌دادند که بتوانید آنها را تغییر دهید و طبق سیستم معاملاتی خود با آن رفتار کنید.


مووینگ اوریج EMA چیست؟

مووینگ اوریج دیگری هم به نام EMA داریم. EMA بیشتر به کار کسانی می‌آید که میخواهند در تایم‌های پایین یعنی 15 دقیقه و 1 ساعته به سبک اسکالپ ترید کنند. این افراد کسانی هستند که روندهای کوتاه مدت چارت را پیدا می‌کنند.


شیوه کار EMA به این صورت است که وقتی مثلا به آن عدد 9 را می‌دهید به کندل‌های آخر وزن بیشتری می‌دهد. این اندیکاتور در تایم‌های پایین‌تر نسبت به MA با دقت بیشتری‌ کار می‌کند و در کل کار کردن با آن راحت تر است. اگر در تایم فریم 15 دقیقه‌ای می‌خواهید از آن استفاده کنید آن را روی حالت 21 بگذارید. برای نتایج بهتر باید خودتان بک تست بگیرید.


مووینگ‌ها در حالت رنج تاثیر زیادی ندارند و بیشتر در روندها تاثیرات خود را نشان می‌دهند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که قیمت از مووینگ فاصله گرفته است و بعد از بالا رفتن دوباره تلاش کرد خود را به مووینگ برساند.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA) (5).JPG

EMAها دقیق‌تر هستند و می‌توانند سیگنال‌های خوبی به ما بدهند. قیمت دفعات متعددی EMAها را تاچ می‌کند چرا که زمانی که مووینگ بر چارت ما می‌افتد EMA وزن بیشتری به کندل‌های آخر می‌دهد و مووینگ را بر قیمت سوار می‌کند.


این مووینگ‌ها زیاد قطعیت ندارد ولی می‌توانید از آن‌ها در تایم‌فریم‌های مختلف برای ترید فیوچر یا اسپات استفاده کنید. در تصویر زیر می‌بینید که قیمت به سمت بالا اسپایک شده است. ما اینجا یک رالی داریم که مووینگ را به سمت بالا شکسته و با آن فاصله زیادی گرفته است. قیمت می‌خواهد خود را به مووینگ برساند پس به سمت آن حرکت کرده و آن را به سمت پایین می‌شکند. اگر طرف دیگر بازار را ببینید در همین قسمت ما یک حمایت-مقاومت داریم که شکستن آن توسط قیمت می‌تواند یک تاییدیه باشد.


اندیکاتور مووینگ اوریج (MA) (6).JPG

سخن پایانی


حتما باید مووینگ ها را با حمایت-مقاومت و اندیکاتورهای دیگر ترکیب کنید و تنها متکی به مووینگ‌ها نباشید. امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد. برایتان آرزوی موفقیت دارم.