درک مفهوم تایم فریم در تحلیل تکنیکال و استفاده از آن در معاملات مختلف از شما یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌سازد. به کمک این مفهوم جذاب می‌توانید چارت قیمت را بهتر از همیشه تحلیل کنید، با اطمینان بیشتر پوزیشن خرید یا فروش خود را باز کنید و از سود معاملات خود لذت ببرید. پس اگر مشتاق هستید در این زمینه بیشتر بدانید، با آموزش استفاده از تایم فریم‌ها ما را همراهی کنید.


آموزش ویدیوئی استفاده از تایم فریم‌ها



تایم فریم چیست؟

در ابتدای آموزش استفاده از تایم فریم‌ها، بهتر است مفهوم آن را به زبان ساده درک کنید. تایم فریم به بازه‌های زمانی مختلفی گفته می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توانید نمودار قیمت را به شیوه کارآمدتری تحلیل کنید. زمان هر تایم‌فریم نشان‌دهنده مدت زمان بین باز تا بسته شدن هر کندل را نشان می‌دهد. برای مثال در تایم‌فریم ۸ ساعته، فاصله بین باز تا بسته شدن هر کندل ۸ ساعت است. از این بازه‌های زمانی می‌توانید هم برای تحلیل چارت و هم برای ورود به معاملات استفاده کنید. معامله‌گران معمولا تنها با بررسی یک تایم‌فریم اقدام به انجام معامله نمی‌کنند. معمولا معامله گران در تایم‌های بالا‌تر تحلیل خود را انجام می‌دهند و در تایم‌فریم‌ های پایین‌تر به دنبال تاییدیه برای ورود به معامله در جهت تحلیل می‌گردند. معروف‌ترین بازه‌های زمانی که بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند، به شرح زیر است:

W > D > 4H/8H > 15M
D > 4H > 15M > 1M
4H > 1H > 5M



تایم فریم چیست؟.png

این‌ها تایم فریم‌هایی هستند که در بک‌تست‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. نقاط مهم، حمایت و مقاومت‌ها و چرخش‌های بازار در این بازه‌های زمانی دقیق‌تر است. این بازه‌ها برای تریدرهایی که اکانت پریمیوم Trading View را ندارند نیز بسیار مفید و کارآمد هستند. به کمک این بازه‌ها می‌توانید تأییدیه ورود به معاملات مختلف را بگیرید و با خیال راحت‌تری پوزیشن خود را باز کنید.

تایم فریم بلند مدت چیست؟

در این بخش از آموزش استفاده از تایم فریم‌ها به بررسی بازه‌های زمانی بلند مدت می‌پردازیم. افرادی که مایل هستند معاملات خود را در بازه‌های زمانی طولانی‌تری باز کنند و معمولاً تمایل به کار با ارزهایی دارند که انجام معاملات اسپات را ممکن می‌سازند، می‌توانند از بازه‌های زمانی بلند مدت کار کنند. معروف‌ترین بازه زمانی بلند مدت به شرح زیر است:

W > D > 4H/8H > 15M


برای باز کردن یک معامله بلند مدت لازم است ابتدا بازه زمانی هفتگی، سپس روزانه، بعد 4 ساعته یا 8 ساعته و در نهایت 15 دقیقه‌ای را تحلیل و بررسی کنید. تحلیل‌های خود را از تایم بالاتر شروع کنید و پله پله به تایم پایین‌تر بیایید. این‌گونه در واقع محدوده‌های خود را باریک‌تر و دقیق‌تر می‌کنید.

تایم فریم کوتاه مدت و میان مدت.png

تایم فریم میان مدت چیست؟

برای اینکه بتوانید معاملات خود را در بازه زمانی میان مدت باز کنید، می‌توانید طبق آموزش استفاده از تایم فریم‌ها به شرح زیر عمل کنید:

D > 4H > 15M > 1M


ابتدا چارت خود را روی بازه روزانه تنظیم کنید و محدوده‌ها و سقف و کف‌های مهم را پیدا کنید. سپس چارت را روی بازه 4 ساعته تنظیم کنید و تحلیل خود را بسنجید. پس از تحلیل در بازه 4 ساعته، دیگر نیازی به تحلیل در بازه یک ساعته نیست. چون همان اطلاعات را می‌توانید در بازه 4 ساعته نیز پیدا کنید. پس مستقیماً پل بزنید و بروید روی بازه 15 دقیقه‌ای تا بتوانید جزئیات نمودار را به صورت کامل‌تر مشاهده کنید.

بعد از تایم 15 دقیقه‌ای، می‌توانید سراغ تایم یک دقیقه‌ای بروید. در تایم روزانه و 4 ساعته می‌توانید دید بلند مدت‌تری نسبت به چارت داشته باشید و معاملات اسپات میان مدتی را تنظیم کنید. در تایم 15 دقیقه و یک دقیقه می‌توانید پس از اینکه تحلیل‌های خود را انجام دادید، اسکلپ هم کار کنید و درآمدی روزانه داشته باشید. در واقع در این دو تایم می‌توانید تأییدیه‌های لازم را برای ورود به معامله بیابید، وارد معامله شوید و معامله خود را در عرض دو یا چند ساعت ببندید.

تایم فریم کوتاه مدت چیست؟

در این بخش از آموزش استفاده از تایم فریم‌ها، به بررسی بازه زمانی کوتاه مدت می‌پردازیم. برای اینکه بتوانید معاملات خود را در عرض چند ساعت باز کنید و به نتیجه برسانید، کافی است از الگوی زیر پیروی کنید:

4H > 1H > 5M



برای معاملات کوتاه مدت، کافی است چارت را در بازه‌های 4 ساعت و یک ساعت تحلیل کنید، سپس در بازه 5 دقیقه تأییدیه بگیرید و وارد معامله شوید. دقت داشته باشید که علت سبزرنگ بودن بعضی زمان‌ها به معنای بازه مناسب برای تأییدیه گرفتن است. در واقع لازم است در بازه‌های قرمزرنگ تحلیل خود را انجام دهید و در بازه‌های سبزرنگ برای ورود به معامله تأییدیه بگیرید .

از کدام تایم فریم در معاملات خود استفاده کنیم؟

در معاملات خود می‌توانید از همه بازه‌هایی که بالاتر به شما آموزش دادیم، استفاده کنید. افرادی که معاملات اسپات و بلند مدت کار می‌کنند، می‌توانند از بازه زمانی بلند مدت استفاده کنند. برای افرادی که معاملات ماهیانه باز می‌کنند، بازه زمانی میان مدت مناسب‌تر است. افرادی که معاملات کوتاه مدت باز می‌کنند یا اسکلپ می‌کنند نیز می‌توانند از بازه زمانی کوتاه مدت یا میان مدت استفاده کنند. چگونه برای ورود به معاملات از تأییدیه‌های قیمت استفاده کنیم؟

برای بسیاری از معامله‌گران، گرفتن تأییدیه‌های لازم برای ورود به معاملات کار استرس‌زایی است. برای اینکه از استرس نحوه پیشروی معامله خود رها شوید و نیازی نباشد مدام معامله خود را بررسی کنید، در این بخش از آموزش استفاده از تایم فریم‌ها نحوه ورود به معاملات به کمک الگوی مهم سر و شانه یا QM را به شما آموزش می‌دهیم.

برای این منظور ابتدا لازم است به کمک تایم فریم‌هایی که بالاتر به شما آموزش دادیم، محدوده‌های حمایت و مقاومت را از بازه‌های زمانی قرمزرنگ پیدا کنید. سپس سراغ بازه‌های سبزرنگ بروید و به دنبال الگوی سر و شانه بگردید. اگر چنین الگویی را در چارت مشاهده کردید، در بازه سبزرنگ می‌توانید وارد معامله شوید.

آموزش استفاده از تایم فریم‌ها برای گرفتن تایید ورود.png

چگونه به کمک الگوی QM و تحلیل تایم فریم وارد معامله شویم؟

قیمت پیش از اینکه به ناحیه مقاومت برخورد کند، یک های (High) و لو (Low) ماژور را تشکیل می‌دهد. زمانی که قیمت به محدوده مقاومت برخورد می‌کند، معمولاً با شتاب زیاد ریزش می‌کند. وقتی قیمت با شتاب زیاد ریزش می‌کند، بسیاری از افراد تصور می‌کنند از معامله خود جا مانده‌اند و سریع می‌خواهند وارد معامله شوند. این رویکرد صحیح نیست.

در این شرایط لازم است آخرین کفی را که منجر شده تا قیمت سقف بالاتر را بزند، در نظر بگیرید. اگر قیمت در ریزش موفق شد این کف ماژور را به سمت پایین بشکند و کلوز دهد، در این صورت می‌توانید از لِگ قبلی کمک بگیرید. نوک این لگ را در نظر بگیرید و در این ناحیه اوردر خود را بارگذاری کنید. استاپ خود را نیز پشت آخرین سقف الگو قرار دهید.

خوشبختانه این الگو وین ریت بسیار بالایی دارد و در 80 درصد مواقع جوابگو است. البته گاهی نیز برخی مؤسسات ترفندهایی را اجرا می‌کنند که معامله‌گران را به اشتباه می‌اندازد. مثلاً کاری می‌کنند تا قیمت، سقفی بالاتر از سقف قبلی بزند، سپس ریزش کند و کف قبلی را هم بزند و پس از یک صعود، به ریزش شارپ خود ادامه دهد. اما در کل، QM الگویی با وین ریت عالی محسوب می‌شود.


چگونه به کمک الگوی QM و تحلیل تایم فریم وارد معامله شویم.png


سخن پایانی

در این مطلب آموزش استفاده از تایم فریم‌ها را با زبانی ساده خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. به کمک این آموزش‌ها می‌توانید چارت را در تایم فریم مورد نظر تحلیل کنید و سپس در بازه پایین‌تر با خیال آسوده‌تری معامله خود را باز کنید. منتظر دریافت دیدگاه‌های ارزشمند شما هستیم. موفق و پُرسود باشید.