آموزش الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه یکی از الگوهای برگشتی بسیار قوی است که رؤیای دریافت سود از بازارهای مالی را به حقیقت تبدیل می‌کند. حتماً تا به حال شنیده‌اید که همه چیز در مارکت خلاصه می‌شود و اگر بتوانید نشانه‌های آن را به خوبی بشناسید، می‌توانید در فرصت‌های مناسب سود خوبی را از آنِ خود کنید. در این مطلب قصد داریم این الگوی پرتکرار و مهم را به شما آموزش دهیم تا با یادگیری ریشه‌ای تحلیل تکنیکال، یک گام به هدف خود نزدیک‌تر شوید. پس لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


آموزش ویدئویی الگوی سر و شانه


الگوی سر و شانه چیست؟

این الگو یکی از معروف‌ترین الگوهایی است که زیاد به چشمتان می‌خورد. ارزش واقعی آن زمانی مشخص می‌شود که بتوانید آن را در انتهای یک روند صعودی یا نزولی مشاهده کنید. اگر یک روند صعودی داشته باشیم، یعنی قیمت بیاید و سقف و کف‌های بالاتر بزند، گاهی می‌بینیم که قیمت از یک جا بازمی‌گردد و به اندازه لِگ صعودی قبلی، خود را اصلاح می‌کند. اگر خطی را به عنوان خط گردن ترسیم کنیم که پایین‌ترین نقطه این روند را نشان دهد، گاهی قیمت تا این خط پایین می‌آید، دوباره بازمی‌گردد و به اندازه لگِ صعودی قبلی بالا می‌رود.
گاهی این اصلاح بازگشتی به اندازه شانه قبلی است و اگر خطی را ترسیم کنیم، متوجه تراز بودن بازگشت قیمت در این الگو می‌شویم. گویی قیمت الگوی سر و شانه را ایجاد کرده است. در انتهای روند نزولی که قیمت سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری را زده است نیز همین الگو را به صورت معکوس داریم، به طوری که سر و شانه‌ها به سمت پایین می‌افتند. گاهی قیمت می‌آید و ۱۰۰ درصد لگ قبلی خودش را اصلاح می‌کند یا حتی از آن هم فراتر می‌رود. جالب است، نه؟


الگوی سر و شانه چیست؟.jpg

از کجا بدانیم الگوی سر و شانه شکل گرفته است؟

برای تشخیص این الگو لازم است بدانیم که شانه چپ آن، حکم نشانه را برایمان دارد. اگر الگوی M یا W شکلی را در نمودار دیدید، این احتمال را بدهید که با الگوی هد اند شولدر سروکار داشته باشید. در این صورت قیمت ممکن است تا نوک شانه چپ اصلاح دهد و موقعیتی عالی را برای تعیین ستاپ معاملاتی سودده ایجاد کند.
البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این الگو همیشه به صورت شارپ و تروتمیز در نمودار ایجاد نمی‌شود! گاهی خسته حرکت می‌کند، گاهی در گره‌های حمایت و مقاومت کمی بازی می‌کند و گاهی هم خیلی کم خود را اصلاح می‌کند.


الگوی سر و شانه تا چه اندازه می‌تواند ریزش یا رشد داشته باشد؟

ریزش و رشد الگوی سر و شانه

اگر می‌خواهید ستاپ معاملاتی پرسودی را تنظیم کنید، بدون شک کنجکاوید بدانید حد رشد یا ریزش این الگوی قوی چقدر است. جالب است بدانید که میزان رشد یا ریزش این الگو به اندازه ارتفاع یا عمق سر آن است. به عنوان مثال اگر عمق سر این الگو در انتهای یک روند ریزشی حدود ۱۲ درصد باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت پس از شکستن خط گردن و تثبیت شدن کندل، به اندازه تقریباً ۱۲ الی ۱۳ درصد رشد کند.
اما نکته مهم اینجاست که همیشه میزان ریزش یا رشد به اندازه عمق یا ارتفاع سر نیست. گاهی این میزان به اندازه نصف عمق یا ارتفاع سر است. پس اگر می‌خواهید هوشمندانه عمل کنید، لازم است پس از اینکه قیمت خط گردن را شکست و الگوی سر و شانه شکل گرفت، آنگاه تارگت خود را به اندازه نصف عمق یا ارتفاع سر قرار دهید. مثلاً اگر عمق سر ۱۲ درصد است، شما می‌توانید تارگت خود را روی ۵ یا ۶ درصد قرار دهید.


الگوی سر و شانه تا چه اندازه می‌تواند ریزش یا رشد داشته باشد؟.jpg

آیا الگوی سر و شانه با یک نگاه به چارت قابل تشخیص است؟

واقعیت را بخواهید، خیر. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، این الگوی معروف به صورتی نیست که کاملاً تروتمیز روی نمودار به چشم بخورد. گاهی اوقات الگوی هد اند شولدر به صورتی است که با رسم خط گردن، یک خط صعودی یا نزولی را مشاهده می‌کنید. گاهی اوقات نیز شانه سمت چپ خیلی کوچک یا خیلی عمیق شکل می‌گیرد. بنابراین انتظار یک شکل زیبا و واضح را از چارت قیمت نداشته باشید.


الگوی سر و شانه چه زمانی معتبر است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است به آن توجه داشته باشید، تشخیص معتبر بودن الگوی هد اند شولدر است. این الگو یک سری تریگرها دارد که برای تشخیص اعتبار آن لازم است آن‌ها را فراگیرید. الگویی که یک لگ صعودی (سقف) داشته باشد، سپس یک کف و بعد یک هایر های (بالاترین نقطه)، سپس قیمت آن‌قدر ریزش کند که زیر کف قبلی را بزند و بعد شانه راست را بسازد، به عنوان قوی‌ترین الگو شناخته می‌شود.
شکست قیمت قبلی در این الگو حتی می‌تواند به صورت یک کندل شادو دار هم باشد. پس نیازی نیست دست نگه دارید تا کندل بسته شود. اگر به اندازه یک پیپ از سقف قبلی بالاتر یا از کف قبلی پایین‌تر بزند نیز الگویی بسیار معتبر و با وین ریت بالا در نظر گرفته می‌شود.


الگوی سر و شانه چه زمانی معتبر است؟.jpg

الگوی سر و شانه تا چه اندازه می‌تواند اصلاح بدهد؟

اصلاح قیمت در الگوی سر و شانه

برای اینکه بتوانید میزان اصلاح الگوی هد اند شولدرز را اندازه‌گیری کنید، می‌توانید از سطوح فیبوناچی کمک بگیرید. در الگویی که انتهای روند صعودی شکل گرفته است، مبدأ سطوح فیبوناچی را روی لگ ریزشی در نظر می‌‎گیریم و شانه سمت راست را تا فیبوی ۰٫۵ درصد یا ۰٫۶۱۸ به عنوان اصلاح در نظر می‌گیریم. الگو تا سطح ۰٫۳۸ فیبوناچی نیز معتبر است، زیرا نباید اصلاح عمیقی بدهد.
روش دیگر، کمک گرفتن از خطوط یا سطوحی است که می‌توانید به کمک آن‌ها شانه‌های الگو را به هم متصل کنید و رفتار خط قیمت را هنگام برخورد با آن بسنجید. همچنین می‌توانید با یکی از عددهای فیبوناچی از این خط یا سطح تأییدیه بگیرید و مطمئن شوید که قیمت نسبت به این سطح واکنش نشان می‌دهد و سپس ریزش خود را دنبال می‌کند.

الگوی سر و شانه تا چه اندازه می‌تواند اصلاح بدهد؟.jpg


چگونه الگوی سر و شانه را روی چارت پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن این الگو روی چارت لازم است به این نکته دقت داشته باشید که هیچ‌گاه به دنبال یک الگوی بی‌نقص نگردید. در واقع شما باید از بین خطوط چارت قیمتی و نوسان‌های کوچک و بزرگ آن، این الگو را بیرون بکشید و بر اساس آن نمودار را تحلیل کنید. برای پیدا کردن این الگوی قوی به نقاط هایر لو (کف بالاتر) و لور لو (کف پایین‌تر) دقت داشته باشید. به دنبال آخرین سقفی باشید که آمده کف پایین‌تر را زده است و سپس قیمت توانسته سقف را پس بگیرد.
در اینجا لازم است به دنبال یک سری تأییدیه‌ها باشید تا مطمئن شوید که الگویی که پیدا کرده‌اید، همان الگوی سر و شانه معروف است. چرا که گاهی ممکن است نمودار حالتی به خودش بگیرد که معادل این الگو نباشد. اگر کف‌ها و سقف‌هایی را که روی چارت می‌بینید با یک خط به یکدیگر متصل کنید، به آسانی می‌توانید شکل هد اند شولدر را در تصویر کلی این خطوط تشخیص دهید.


چگونه از الگوی سر و شانه تأییدیه بگیریم؟

پس از اینکه این الگو را روی نمودار پیدا کردید، نوبت آن می‌رسد که از آن تأییدیه بگیرید و با اطمینان خاطر بیشتری ستاپ معاملاتی خود را قرار دهید. برای این کار می‌توانید از ترسیم سطوح حمایت یا مقاومت کمک بگیرید. به این صورت که زمانی که دو شانه و یک سر را یافتید، یک سطح باکسی شکل در قسمت سقف‌ها یا کف‌ها ترسیم کنید و نحوه واکنش قیمت به این سطح را بسنجید.


چگونه به کمک الگوی سر و شانه ستاپ معاملاتی ایجاد کنیم؟

ستاپ معاملاتی با الگوی سر و شانه

اگر قیمت نتوانست کف قبلی را که منجر به ایجاد سقف جدید شده بشکند، لازم است به دنبال تأییدیه‌های بیشتری باشید و پیش از اطمینان، از باز کردن معامله جدید خودداری کنید. در این شرایط بهتر است صبر کنید تا قیمت در لگ ریزشی خود، پایین‌ترین کف الگو را بشکند و ریزش کند. آنگاه شما می‌توانید هنگام بازگشت قیمت به سوی بالا و هم‌تراز شدن آن با سقف شانه سمت چپ، وارد معامله شوید. در اینجا می‌توانید دارایی‌های خود را بفروشید و از ریزش پُرسود قیمت لذت ببرید.
اما اگر قیمت پیش از تشکیل شانه سمت راست موفق شد کف قبلی را حتی در حد یک پیپ بشکند، در این صورت خوشبختانه با الگویی قوی مواجه هستید که با خیال راحت‌تری می‌توانید از آن سود بگیرید. در اینجا می‌توانید در شانه سمت راست وارد معامله شوید. اما اگر چنین اتفاقی نیفتاد نیز کافی است صبر کنید تا شانه سمت راست کاملاً تکمیل شود، خط گردن خود را رد کند و به سطح شانه سمت راست دوباره پولبک بزند. این‌گونه می‌توانید معامله مطمئن‌تری را تجربه کنید.

چگونه به کمک الگوی سر و شانه ستاپ معاملاتی ایجاد کنیم؟.jpg


آیا الگوی سر و شانه قابل اتکا است؟

خوشبختانه بله. اگر به چارت دقت کنید، می‌بینید که این الگو بارها در طول چارت تکرار شده و جواب داده است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از سطوح فیبوناچی (۰٫۶۱ یا ۰٫۷۸) نیز تأییدیه‌های لازم را بگیرید و با دل قرص‌تری وارد معامله شوید. ضمناً این الگو در تایم فریم‌های مختلف نیز فراکتال دارد و از این جهت الگویی قوی برای ترید و الگوهای برگشتی محسوب می‌شود.


سخن پایانی


ترید با الگوی سر و شانه


الگوی سر و شانه یکی از بهترین الگوهایی است که به کمک آن می‌توانید ستاپ‌های معاملاتی دوطرفه باز کنید و از سود خود لذت ببرید. برای اینکه بتوانید مثل یک تریدر حرفه‌ای این الگو را در نمودار تشخیص دهید، لازم است تمرین کنید، بک تست بگیرید و نتیجه تحلیل‌های خود را بسنجید. با تمرین و تکرار می‌توانید با یک نگاه این الگو را تشخیص دهید و زودتر از همیشه معامله کنید. امیدواریم این آموزش برایتان مفید واقع شده باشد. موفق و پُرسود باشید.