در این مقاله قصد داریم استفاده از اندیکاتور مک دی را به شما آموزش دهیم. در تحلیل تکنیکال برخی از اندیکاتورها مناسب اکثر سبک‌های تریدینگ هستند. اندیکاتور مک دی نیز یکی از همین اندیکاتورهای موثر محسوب می‌شود. در نتیجه فرقی ندارد که شما چه سبک معاملاتی و سیستم تحلیلی را در پیش می‌گیرید. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از این اندیکاتور در تایم فریم کوتاه و بلند سیگنال ورود و چرخش قیمت دریافت کنید. همچنین این اندیکاتور برای دی تریدرها نیز یک ابزار مناسب جهت دریافت سیگنال ورود و خروج است. اندیکاتور مکدی در روند صعودی بازار نیز می‌تواند سیگنال نزولی برای خروج به موقع ارائه کند.

آموزش ویدئویی مک دی (MACD)




اندیکاتور مک دی (MACD) چیست؟

اندیکاتور مک دی متشکل از یک نمودار هیستوگرام و یک خط آبی و نارنجی است. خط آبی در واقع مووینگ اوریج، و خط نارنجی رنگ سیگنال اندیکاتور مک دی را نشان می‌دهد. این اندیکاتور مخفف Moving Average Convergence Divergence است. شما می‌توانید همگرایی و واگرایی را از این اندیکاتور مشاهده کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید می‌توان کندل‌های قیمت را نیز به این اندیکاتور اضافه و همگام با آن روند را مشاهده کرد. با بسته شدن هر کندل خطوط سیگنال و مووینگ اوریج به جلو حرکت می‌کنند.


اندیکاتور مک دی (MACD) چیست؟.png

بهترین زمان برای استفاده از اندیکاتور مک دی (MACD)

اندیکاتور مک دی نیز مانند سایر اندیکاتورها دارای یک خط مرکزی است. این اندیکاتور باید در زمان مناسب استفاده شود. بهترین عملکرد برای اندیکاتورهایی نظیر مکدی در تایم فریم‌های طولانی‌تر مشاهده می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که در وسط یک الگوی حرکتی نمی‌توان سیگنال‌های درستی از اندیکاتور مک دی دریافت کرد. نکته بعدی این است که استفاده از MACD در بازاری که در حال رنج زدن است مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود.


چگونه از اندیکاتور مک دی (MACD) استفاده کنیم؟

مکدی یک اندیکاتور روند‌گرا است. با استفاده ماهرانه از این اندیکاتور می‌توان روند و قدرت بازار را تشخیص داد. برای مثال زمانی که قیمت نزولی است، بعد از چند کندل قرمز پررنگ، تعدادی مستطیل کمرنگ در نمودار هیستوگرام مشاهده می‌شود. این نشانه شکست روند نزولی است و برعکس برای مستطیل‌های سبز کم رنگ نشان دهنده ضعیف شدن روند صعودی و تغییر جهت بازار است. ارتفاع و رنگ مستطیل‌ها نشانه قدرت و روند بازار در اندیکاتور مک دی محسوب می‌شود.


هنگامی خط آبی (مووینگ اوریج) از سمت بالا خط سیگنال را روبه پایین قطع کند، یکی از نشانه‌های تغییر جهت قیمت به سمت روند نزولی است. اما این مورد قطعی نیست. همانطور که اشاره شد باید بدانید در چه زمانی از این اندیکاتور استفاده کنید. چرا که نیاز دارید با دانستن الگوها و تحلیل پرایس اکشن در کنار اندیکاتور مک دی صحت روند را تایید کنید.


برای مثال در تصویر زیر مشاهده می‌کنید علیرغم اینکه خط مووینگ اوریج خط سیگنال را از پایین به سمت بالا قطع می‌کند. این نشانه یک سیگنال ورود محسوب می‌شود. اما پس از زدن یک سقف، قیمت شروع به ریزش کرده است. این موضوع نشان می‌دهد اندیکاتور مک دی (MACD) سیگنال درستی در جهت ورود نداده است. درنتیجه بسیار حائز اهمیت است که در چه موقعیتی از این اندیکاتورها استفاده کنید که خود به آموزش‌های قبلی باز می‌گردد.


چگونه از اندیکاتور مک دی (MACD) استفاده کنیم؟.png

زمانی که خط مووینگ اوریج و سیگنال، پایین نمودارهای هیستوگرام هستند و خط مووینگ اوریج خط سیگنال را رو به بالا قطع کند، می‌تواند سیگنال مناسبی برای ورود باشد. البته قدرت این تاییدیه هنگامی بیشتر است که خط مووینگ اوریج خط مرکزی را به سمت بالا قطع کند. برعکس اگر خط سیگنال، خط مووینگ اوریج را رو به پایین خط مرکزی قطع کند، یک نشانه قوی برای اصلاح و نزول قیمت است. در شکل زیر یک مثال از استفاده درست و بررسی سیگنال‌های اندیکاتور مک دی قرار داده شده است. مشاهده می‌کنید که در دو نقطه خط مووینگ اوریج خط سیگنال را شکسته است. اما در یک نقطه سیگنال درست جهت روند صعودی و ورود داده شده است.


چگونه از اندیکاتور مک دی (MACD) استفاده کنیم؟ (2).png

چگونه با اندیکاتور مکدی (MACD) روند چارت را بررسی کنیم؟

همانطور که گفته شد، اندیکاتور مک دی (MACD) روند‌گرا بوده و استفاده از آن در بازارهایی که در حال رنج زدن هستند، مناسب نیست. به یاد دارید که نحوه قطع کردن خط مک‌ دی و خط سیگنال می‌تواند نشانگر سیگنال ورود یا خروج باشد. همچنین نمودار هیستوگرام این اندیکاتور نشان‌دهنده قدرت و مومنتوم روند است. این اندیکاتور روند گرا است و برای بررسی همگرایی یا واگرایی می‌توان از آن استفاده کرد. اندیکاتور مک دی یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال است اما باید در موقعیت مناسب استفاده شود.


همانطور که می‌دانید استفاده از این اندیکاتورها نشان‌دهنده حتمی بودن روند نیست و باید بتوانید هنگام استفاده از نمودار قیمتی از سیگنال تاییدیه بگیرید. یکی از رویکردهای استفاده از اندیکاتور مک دی بررسی آن در تایم فریم‌های مختلف است. در واقع اهمیت استفاده صحیح از این اندیکاتور زمانی مشخص می‌شود که در الگوهای مختلف بررسی گردد.


واگرایی و سیگنال گرفتن با اندیکاتور مک دی

برای بررسی اولین مثال در تایم فریم هفتگی از اندیکاتور مک دی استفاده می‌کنیم. به تصویر زیر توجه کنید، در این محدوده مشخص شده قیمت به محدوده 30 هزار دلار افت و برای یک الی دو ماه در آن محدوده نوسان کرده است. در این حالت می‌توان از اندیکاتور مک دی (MACD) یا اندیکاتور RSI استفاده کرد. حال اگر از اندیکاتور مک دی استفاده کنیم، مشاهده می‌شود هنگامی که قیمت سقف بالاتر می‌زند، اندیکاتور مک دی سقف پایین‌تر را نمایش می‌دهد. این مسئله نمایانگر یک نوع واگرایی است. قیمت در این روند قدرت کافی برای ادامه دادن به مسیر خود را ندارد. در محدوده 30 هزار دلار، یک کندل اینگولفینگ یا شکست محدوده مشاهده می‌شود. در سبک‌های دیگر به این قسمت سکرت سیگنال گفته می‌شود که در این آموزش به آن نمی‌پردازیم.


واگرایی و سیگنال گرفتن با اندیکاتور مک دی

مثال‌هایی از اندیکاتور مکدی (MACD) در چارت

1_ هنگامی که قیمت سقف بالاتر را می‌شکند، با اندیکاتور مک دی و مشاهده یک کندل اینگولفینگ به راحتی می‌توان متوجه شد که بازار به سمت پایین می‌چرخد. این چرخش می‌تواند یک روند نزولی شدید یا یک اصلاح قیمتی باشد.


در تایم فریم‌های پایین‌تر نیز اندیکاتور مک دی قابل استفاده است. برای مثال در تصویر زیر تایم فریم روزانه را بررسی می‌کنیم. بطور مشابه قیمت سقف بالاتر می‌زند و پس از اصلاح مجدد سقف بالاتر را می‌شکند. برعکس این روند در اندیکاتور مک دی مشاهده می‌شود و اندیکاتور مک دی سقف پایین‌تر را نشان می‌دهد. در انتهای روند، خط مک دی خط سیگنال را رو به بالا می‌شکند اما این شکست معتبر نیست. باید به پیشینه نمودار قیمتی نگاه کرد و دید چه حمایت یا مقاومت‌هایی داریم. موضوع بعدی فاصله خط مکدی و نمودار هیستوگرام است. این شکست بهتر بود زیر نمودار هیستوگرام یا در نزدیکی آن اتفاق بیفتد. در صورتی که خط مکدی در زیر نمودار هیستوگرام خط سیگنال را رو به بالا قطع کند، نشانگر پایان روند نزولی است.


مثال‌هایی از اندیکاتور مکدی (MACD) در چارت

2_ در مثال دیگر مشاهده می‌کنیم که قیمت در حال رسیدن به کف‌های پایین‌تر است اما خط روند مک دی سقف بالاتر را نشان می‌دهد. حال آیا در صورت مشاهده شکست به سمت بالا، زمان مناسبی برای ورود است؟ در روند زیر مشاهده می‌کنید که نمودار در ناحیه رنج هست. همانطور که گفته شد اندیکاتور مک دی برای این نواحی مناسب نیست. موقعیت‌های اصلی برای دریافت سیگنال از اندیکاتور مک دی اولین پیوت و آخرین پیوت است. اگر در محدوده رنج زدن قرار داشته باشیم، اولین و آخرین پیوت برای بررسی همگرایی یا واگرایی مهم است. حال باید بررسی کنید آیا شکست خطوط سیگنال و مکدی، شکست معتبری برای ورود هست یا خیر. برای این کار باید به نمودار قیمتی توجه کرد. آیا قیمت توانسته سقف بالاتر بزند؟ یا برای مثال آیا توانسته کندل نزولی را به سمت بالا بشکند؟ درنتیجه باید برای کامل‌تر شدن الگو صبر کرد.


در شکل زیر نیز یک الگو وج (Wedge) مشاهده می‌شود که یکی از الگوهای کلاسیک است.


مثال‌هایی از اندیکاتور مکدی (MACD) در چارت (2)

3_ در تایم‌ فریم‌های پایین‌تر نیز می‌توان از اندیکاتور مکدی برای دریافت تاییدیه استفاده کرد. هنگامی که واگرایی در تایم فریم‌ بزرگ‌تر تکمیل می‌شود، می‌توان از اندیکاتور مکدی جهت دریافت سیگنال ورود در تایم فریم کوچک‌تر استفاده کرد. برای مثال در شکل زیر مشاهده می‌کنید پس از پایان واگرایی در تایم فریم بزرگ‌تر، خط مکدی خط سیگنال را رو به بالا شکسته است. همچنین شکست در نزدیکی نمودار هیستوگرام انجام شده و خط مک دی نیز نمودار هیستوگرام را قطع کرده است.


مثال‌هایی از اندیکاتور مکدی (MACD) در چارت (3)

در این مطلب واگرایی و دریافت سیگنال با استفاده از اندیکاتور مک دی توضیح داده شد. استفاده از این اندیکاتور پیچیدگی بالایی ندارد اما باید در نمودار به مراتب بررسی شود تا بتوان برای معامله از آن استفاده کرد.