الگوی کنج یکی از الگوهای پُرسود و با وین ریت بالا برای معامله‌گری ارزهای دیجیتال است. با یادگیری این الگوی ساده و جذاب می‌توانید یک قدم به شناخت بهتر مارکت نزدیک‌تر شوید و از پُرسود بودن معاملات خود لذت ببرید. برای یادگیری زیر و بم‌های این الگوی مهم و کاربردی تحلیل تکنیکال، لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

آموزش ویدئویی الگوی کنج

الگوی کنج چیست؟

الگوی کنج یکی از الگوهای سودآور و کاربردی است که در تحلیل تکنیکال نمودار قیمت کاربرد بسزایی دارد. این الگو که به شکل الگوی صعودی یا نزولی خود را نشان می‌دهد، از جمله الگوهای ادامه‌دهنده روند محسوب می‌شود. در ادامه درباره این الگو، نحوه شناسایی و باز کردن معاملات به کمک آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

الگوی کنج نزولی چیست؟

این الگو دو نوع است: صعودی و نزولی. الگوی کنج نزولی در ادامه یک روند صعودی به وجود می‌آید. گاهی شرایطی پیش می‌آید که قیمت روندی صعودی دارد، خط مقاومتی را از سمت چپ می‌شکند و سفارش‌هایی را که از قبل در این نواحی بوده‌اند، کاملاً مصرف می‌کند. در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم که قیمت به استراحت و تجدید قوا نیاز دارد تا بتواند سفارش‌های جدید را بارگذاری کند و ادامه روند صعودی را از سر گیرد. به این الگو، الگوی نزولی می‌گوییم.


گاهی هم می‌بینیم که قیمت روندی صعودی را شروع کرده است. زمانی که قیمت به سطح بالایی می‌رسد، کاربران سهم، دارایی یا جفت ارزهایی را که خریداری کرده‌اند، می‌فروشد. به همین دلیل است که یک الگوی نزولی شکل می‌گیرد. حالا اگر بیاییم دو تا خط بالا و پایین قیمت بیندازیم، متوجه می‌شویم که دو ضلع در حال حرکت به سمت پایین هستند و حالتی نزولی به خود گرفته‌اند.


الگوی کنج صعودی چیست؟

گاهی قیمت روندی نزولی را در پیش می‌گیرد. در یک سری جاها، سطح حمایتی در مسیر قیمت داریم که قیمت آن را می‌شکند و از سر راه خود برمی‌دارد. این حمایتی که شاید در گذشته موفق شده چند باری قیمت را نگه دارد، حالا به وسیله قیمت شکسته می‌شود. زمانی که این حمایت از دست می‌رود، متوجه می‌شویم که قیمت به یک استراحت قیمتی نیاز دارد. این استراحت قیمتی به صورت فشردگی یا کنج خود را نشان می‌دهد.


علت نام‌گذاری الگوی کنج چیست؟

الگوی کنج صعودی و نزولی.png

به این الگو اصطلاحاً کنج می‌گوییم، زیرا فشرده شدن قیمت را می‌توانیم به وضوح در آن ببینیم. قیمت خط مقاومت را می‌شکند و سپس به سمت پایین اصلاح می‌کند. دوباره یک پولبک می‌زند و سپس به سمت پایین اصلاح می‌کند. هر چه قیمت بیشتر پیش برود، های (High) و لو (Low) پایین‌تری می‌زند. از یک جایی به بعد نیز عمق اصلاح‌ها کمتر می‌شود و مانند این است که نوعی بی‌تصمیمی در بازار اتفاق می‌افتد.


جالب اینکه در این شرایط، اصلاح‌ها نیز به مراتب قوی‌تر می‌شوند. این روند تا حدی می‌رسد که می‌توانیم یک مثلث یا کنج را در قیمت ببینیم. قیمت نیز از یک جایی از کنج یا الگوی ما بیرون می‌زند و یک سیگنال یا تأییدیه مبنی بر ورود به ما می‌دهد. از آنجا می‌توانیم سوار قیمت شویم و با آن پیش برویم.


اگر هر دو ضلع به سمت پایین شیب داشته باشند، به این الگو نزولی می‌گوییم. اگر هم این الگو در ادامه روندی نزولی شکل گیرد و دو ضلع به سمت بالا شیب داشته باشند، این الگو را صعودی می‌گوییم.


چگونه الگوی کنج را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این الگوی کاربردی لازم است به چند نکته توجه داشته باشید. نکته اول این است که این الگو حتماً باید ۵ برخورد داشته باشد. وقتی یک الگوی نزولی داریم، قیمت لازم است از پایین سه برخورد داشته باشد. وقتی الگوی صعودی داریم نیز قیمت باید از بالا سه برخورد داشته باشد. البته دقت کنید که در تشخیص الگوها لازم است کمی انعطاف‌پذیر باشید و انتظارِ دیدن یک الگوی کاملاً دقیق و تمیز را از نمودار نداشته باشید.


حتی خط زیری که ترسیم می‌کنید، لازم نیست شادو به شادو کندل‌های قیمتی را خیلی دقیق به هم وصل کند. همچنین این‌گونه نیست که اگر شادوی سوم به خط ترسیم برخورد نکند و تاچ نشود، بگوییم الگو نامعتبر است! اصلاً چنین نیست و در اینجا لازم است به اصل انعطاف‌پذیری پایبند باشید. ضمناً خطوط را لازم است به چشم یک محدوده ببینید، نه یک خط دقیق و مستقیم.


نکته دیگری که لازم است به آن دقت کنید، این است که زمانی که خط قیمت الگوی صعودی را به سمت پایین می‌شکند، ریزش قیمت به صورت شارپ و آبشاری اتفاق می‌افتد. این ریزش حداقل تا رسیدن به انتهای سطحی که الگو از آن شکل گرفته است، پایین می‌آید.


چرا این الگو با شتاب حرکت می‌کند؟

دلیل حرکت با شتاب و مومنتوم بالا در این الگو، فشردگی این الگوی مهم است. هر بار که قیمت صعود می‌کند و سقف قبلی خود را می‌زند، در ریتریس می‌آید و تمامی سفارش‌های نواحی قبلی خود را پاکسازی می‌کند. سپس قیمت دوباره سقف بالاتری را می‌زند و مجدداً سفارش‌های ناحیه پایین را پاکسازی می‌کند. به عبارتی، قیمت هیچ سفارشی را سر راه خودش نمی‌گذارد. پس زمانی که قیمت می‌خواهد به سمت پایین دراپ کند، به سادگی و با مومنتوم بالا و فشار فروش بالا به سمت پایین (در روند نزولی) حرکت می‌کند.


در روندهای صعودی نیز همین قاعده پابرجاست. زمانی که قیمت در الگو فنر جمع می‌کند و فشردگی خود را نمایان می‌‌سازد، کف قبلی خود را در چند اصلاح به طرف پایین می‌شکند. این‌گونه ریتریس قیمت سفارش‌های قبلی را مصرف می‌کند. اگر قیمت تا ۳۰ درصد لِگ ریزشی نمودار بالا بیاید، می‌توانیم به صورت تقریبی بگوییم که سفارش مصرف شده است. اگر قیمت بیشتر بالا بیاید و تا سطوح ۵۰ درصد تا ۶۱.۸ درصد فیبوناچی برسد، می‌توانیم آن را سیگنال بهتری در نظر بگیریم.


کدام الگوها از نوع الگوی کنج محسوب نمی‌شوند؟

الگوهای مشابه با الگوی کنج.png

گاهی بعضی الگوهای مشابه، با این الگوی کارآمد به اشتباه گرفته می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است ضلع بالایی الگو شیب کاملاً صافی داشته باشد و صعودی نباشد، در حالی که ضلع پایینی در حال فشرده شدن باشد. این الگوی مثلث است و نباید با الگوی مورد بحث ما به اشتباه گرفته شود. چرا که الگوی کنج صعودی باید جفت ضلعش به سمت بالا صعودی باشد.


الگوی کنج نزولی یا صعودی بازشونده اما از نوع الگوی مدنظر ما هستند. اما به اندازه الگویی که در ابتدا به شما آموزش دادیم، قوی نیستد. در این الگو، لِگ‌ها یا گام‌های اصلاحی بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند.


چگونه با الگوی کنج معاملات پُرسود انجام دهیم؟

به تأییدیه‌های ورود به معامله دقت داشته باشید. اجازه بدهید الگو کامل شود و سپس معامله خود را باز کنید تا احیاناً در دام فریب نهنگ‌های بازار گرفتار نشوید. در الگوی نزولی لازم است منتظر باشید تا آخرین سقفی که باعث شده پایین‌ترین کف را بزنیم، از قیمت گرفته شود. یعنی قیمت بالای این سقف کندل ببندد و کلوز دهد. چه بهتر که بعد از آن هم کمی بازی بکند. می‌توانید روی آخرین لِگ صعودی، فیبوناچی بیندازید و در اصلاح روی سطح ۶۱٫۸ فیبوناچی وارد معامله شوید.


همچنین می‌توانید گره معاملاتی را، یعنی نقطه‌ای را که انتظار داشتیم سطح مقاومت باشد اما شکسته شده است، پیدا کنیم و انتظار داشته باشیم قیمت پس از برخورد به آن واکنش نشان دهد و رو به بالا حرکت کند. اگر این اتفاق افتاد، دست نگه دارید تا قیمت اصلاح بدهد، سپس وارد معامله شوید. اولین، سریع‌ترین و ایمن‌ترین تارگت شما نیز هم‌سطح با ابتدای شکل‌گیری الگو است.


از اینکه تا انتهای این آموزش همراه اکسبیتو بودید، سپاسگزاریم. موفق و پُرسود باشید.