استیبل کوین‌های دارای پشتوانه دلاری یکی از مهم‌ترین توکن‌های بازار ارزهای دیجیتال هستند و حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. استیبل‌ کوین‌های مختلفی با پشتوانه دلار آمریکا توسعه پیدا کرده‌اند که هرکدام از آن‌ها ارزشی برابر با یک دلار دارند. این رمز ارزها بر روی بلاک چین‌های گوناگونی توسعه یافته‌اند. برای انتخاب اینکه کدام استیبل کوین را بخرید، باید ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید و تفاوت‌هایشان را بدانید. در این مقاله تفاوت دو استیبل کوین USD کوین و تتر USDT را بررسی می‌کنیم.


استیبل کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیبل کوین (StableCoin) به معنی کوین باثبات است و در فارسی با معادل ارز دیجیتال پشتوانه‌دار هم شناخته می‌شود. ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار با دارایی‌های ارزشمندی مثل دلار، یورو، طلا یا حتی نفت پشتیبانی شده و قیمتشان به ارزش دارایی پشتوانه بستگی دارد. متداول‌ترین استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند که معمولاً در نماد این ارزهای دیجیتال عبارت «USD» به کار رفته است.


استیبل کوین‌هایی که از پشتوانه دلار استفاده می‌کنند، همیشه قیمت ثابت و برابر با یک دلار آمریکا دارند. این ارزهای دیجیتال برای کاربردهایی مثل معامله توکن‌های مختلف، ذخیره ارزش و پرداخت هزینه‌های پلتفرم‌های دیفای به کار می‌روند. در واقع، تریدرها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برای حفاظت از دارایی‌هایشان در روزهای پرنوسان بازار، آن‌ها را به استیبل کوین تبدیل می‌کنند.


در بازار فارکس، حدود ۹۰ درصد معاملات جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود و این واحد مالی به ارز ذخیره جهانی تبدیل شده‌ است. در بازار ارزهای دیجیتال هم روند مشابهی وجود دارد و استیبل کوین‌هایی که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند، به یک ارز کاربردی برای تریدرها تبدیل شده‌اند.


USD کوین یا USDC چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

USD کوین یا USDC چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

USDC ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۸ توسط صرافی کوین بیس (Coinbase) و بنیاد سیرکل (Circle) توسعه پیدا کرد. این ارز دیجیتال توسط کنسرسیوم مرکزی متشکل از شرکت‌های فعال در حوزه رمزنگاری مثل کوین بیس و سیرکل، مدیریت می‌شود. این کنسرسیوم بر رعایت استانداردهای مالی و فنی USDC نظارت می‌کند. کنسرسیوم مرکزی USD کوین تضمین کرده است که به‌ازای هر توکن USDC، یک دلار ذخیره‌شده وجود دارد و این ارز دیجیتال با شفافیت کامل توسط دلار یا سایر دارایی‌های نقدی معادل، پشتیبانی می‌شود. البته تغییراتی که اخیراً در کنسرسیوم رخ داده باعث شده که مدیریت اصلی این استیبل کوین به صرافی ارز دیجیتال کوین بیس واگذار شود.


ارز دیجیتال USDC یک توکن ERC-20 است و بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند. البته علاوه‌بر اتریوم، بلاک چین‌های دیگری چون بایننس اسمارت چین، الگوراند، سولانا، استلار و هدرا نیز از این توکن پشتیبانی کرده‌اند. ارز دیجیتال USDC در لیست معاملاتی اکثر صرافی‌های معتبر جهان وجود دارد.


ویژگی‌های کلیدی USDC

مهم‌ترین ویژگی‌های استیبل کوین USDC عبارتند از:


  • ثبات قیمت: این ارز دیجیتال همیشه ارزشی برابر با یک دلار دارد و هیچوقت نرخ آن تغییر نمی‌کند.

  • شفافیت: کنسرسیوم مرکزی ناظر بر USDC درباره پشتوانه توکن‌ها شفافیت کامل دارد و مستند است که هر ارز دیجیتال USDC، با یک دلار یا معادل نقدی آن پشتیبانی می‌شود.

  • کاربرد گسترده: USDC یک استیبل کوین پذیرفته‌شده است که در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مبادله می‌شود، پروتکل‌های دیفای آن را می‌پذیرند و بلاک چین‌های مختلف از تراکنش‌های آن پشتیبانی می‌کنند.

  • رگولاتوری: این ارز دیجیتال به‌صورت رگولاتوری‌شده و قانونی فعالیت می‌کند. دارایی‌های پشتوانه این ارز دیجیتال در موسسات مالی معتبر و قانونی نگهداری می‌شوند. کنسرسیوم مرکزی، گزارش‌های مربوط به ذخایر پشتوانه USDC را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کند.

تتر یا USDT چیست؟.

تتر یا USDT چیست؟

تتر اولین استیبل کوین مبتنی بر دلار در بازار ارزهای دیجیتال بود که در سال ۲۰۱۴ توسط بنیاد تتر در هنک‌کنگ عرضه شد. این ارز دیجیتال با هدف پر کردن شکاف بین بازار ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات توسعه پیدا کرد و و برای اولین‌بار، امکان مبادله ارز دیجیتالی به پشتوانه دلار آمریکا و ارزش برابر با این ارز فیات را به کاربران ارائه داد.


تتر مزیت‌های دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات را در کنار یکدیگر دارد. کاربران با خرید تتر می‌توانند دلارهایشان را با کارمزد کم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد بازار ارزهای دیجیتال کنند. مدتی بعد از استیبل کوین تتر و افزایش کاربرد آن در میان کاربران ارزهای دیجیتال، صرافی‌های ارز دیجیتال اکثر توکن‌های موجود در لیست خود را با تتر جفت کردند. این جفت‌ارزها کاربرد تتر در بازار را بالاتر بردند و باعث شدند که این توکن به اولین استیبل کوین بازار تبدیل شود. درحال‌حاضر، اکثر بلاک چین‌های اصلی مثل اتریوم، بیت کوین، الگوراند و ایاس از تراکنش‌های USDT پشتیبانی می‌کنند.


ویژگی‌های کلیدی تتر USDT

مهم‌ترین ویژگی‌های تتر USDT عبارتند از:


  • ثبات قیمت: قیمت تتر از ابتدا تاکنون برابر با یک دلار بوده است. حتی با اینکه شایعاتی درباره عدم وجود نسبت ۱:۱ بین تتر و دلارهای ذخیره‌شده برای پشتوانه مطرح می‌شوند، اما قیمت این ارز دیجیتال هیچوقت تغییر نکرده است.

  • نقدینگی: USDT اولین و پرکاربردترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است و در میان استیبل کوین‌های مختلف، بیشترین نقدینگی را دارد.

  • شفافیت: بنیاد تتر تضمین می‌کند که همه توکن‌های USDT به نسبت ۱:۱ و به صورت صددرصدی توسط ذخایر دلاری تتر پشتیبانی می‌شوند. این بنیاد ارزش ذخایر خود را به‌صورت روزانه در وب‌سایت رسمی تتر منتشر می‌کند.

  • دسترس‌پذیری: تتر در دسترس‌ترین ارز دیجیتال بازار است که با اکثر ارزهای فیات و دیجیتال جفت می‌شود. به‌عنوان مثال در ایران شما می‌توانید با ریال ایران تتر بخرید و سپس با تتر سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.

  • سرعت بالای انتقال: تراکنش‌های تتر با سرعت بالایی انجام می‌شوند. تکمیل این تراکنش‌ها در بلاک چین‌های بیت کوین و اتریوم بین ۱ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، اما این تراکنش‌ها در سولانا و پالیگان طی ۵ الی ۲۰ ثانیه تکمیل می‌شوند.

  • مدیریت ریسک: تتر همیشه ارزشی برابر با یک دلار دارد و دلار آمریکا هم ارز ذخیره ارزش جهانی است. پس با استفاده از این استیبل کوین می‌توان از دارایی‌ها در برابر نوسان‌های بازار ارزهای دیجیتال محافظت کرد و ریسک ضرر یا از بین رفتن سود را به حداقل رساند.

تتر USDT و USDC چه تفاوتی با هم دارند؟

تتر USDT و USDC چه تفاوتی با هم دارند؟

در این بخش تفاوت‌های USDC و USDT را بررسی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید درباره انتخاب استیبل کوین مناسب تصمیم بگیرید.


بلاک چین‌های پشتیبان

تعداد بلاک چین‌هایی که از USDT پشتیبانی می‌کنند، بیشتر از بلاک چین‌های پشتیبانی‌کننده از USDC است. USDT در بلاک چین‌هایی مثل اتریوم، الگوراند، بیت کوین، سولانا، ایاس و ترون در گردش بوده و USDC توسط بلاک چین‌هایی مثل اتریوم، سولانا و الگوراند پشتیبانی می‌شود.


شفافیت دارایی‌های پشتوانه

شفافیت ذخایر پشتوانه USDC از USDT بیشتر است. شرکت حسابرسی Grant Thornton به‌عنوان یکی از ۵ شرکت برتر حسابرسی دنیا شناخته می‌شود و وظیفه حسابرسی ذخایر پشتوانه USDC را بر عهده دارد. این شرکت داده‌های مربوط به ذخایر پشتوانه USDC را به‌صورت ماهانه در سایت Circle منتشر می‌کند. بنیاد تتر مدعی است که هر توکن تتر توسط یک دلار پشتیبانی می‌شود و ذخایر تتر قابل استناد هستند. وظیفه حسابرسی ذخایر پشتوانه USDT به سه شرکت به نام‌های Freeh، Sporkin و Sullivan LLP واگذار شده است. ازآنجایی‌که تتر گزارش‌های منظمی منتشر نمی‌کند، سرمایه‌گذاران تتر درباره اینکه آیا حسابرسی به‌درستی انجام می‌شود یا خیر، تردید دارند. البته تتر اخیرا گزارش‌های شفاف‌تری درباره حسابرسی‌های خود ارائه می‌دهد و کم‌کم اعتماد کاربران را جلب می‌کند.


تتر USDT و USDC چه شباهتی با هم دارند؟

تا پیش از توسعه USDC، تتر با اختلاف زیاد پرکاربردترین استیبل کوین بازار بود و بیشترین حجم معاملات استیبل کوین را به خود اختصاص داد. درحال‌حاضر، USDC هم جزء استیبل کوین‌های پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال است که در لیست معاملاتی صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف وجود دارد و با توکن‌ها و کوین‌های گوناگون جفت ارز معاملاتی تشکیل داده است.


مهم‌ترین شباهت‌های USDT و USDC عبارتند از:


  • هر دو قیمتی برابر با یک دلار آمریکا دارند.

  • هر دو استیبل کوین هستند و توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند.

  • امکان انجام تراکنش با این استیبل‌ کوین‌ها بر بستر بلاک چین‌های مختلف وجود دارد.

مقایسه USDT و USDC چگونه است؟

بر اساس مقایسه‌های انجام‌شده متوجه می‌شویم که USDT هنوز هم پرکاربردترین و معتبرترین استیبل کوین بازار است. USDC از دیگر استیبل کوین‌های معتبر بازار شناخته می‌شود که درحال‌حاضر بسیاری از پلتفرم‌های دیفای، صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال و کاربران بازار رمز ارزها آن را پذیرفته‌اند و از آن استفاده می‌کنند.


برای انتخاب استیبل کوین مناسب ابتدا باید بررسی کنید که پلتفرم دیفای، بلاک چین یا صرافی ارز دیجیتال مورد نظرتان از کدام یک از استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کند. برای کاربران ایرانی، تتر بهترین استیبل کوین محسوب می‌شود، زیرا اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، از جمله اکسبیتو، از آن پشتیبانی می‌کنند و خدمات خرید تتر با ریال ایران را ارائه می‌دهند.


در جدول زیر نکاتی را که تا پیش از این درباره مقایسه USDC و USDT ارائه داده بودیم، گردآوری کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید این دو توکن را باهم مقایسه کنید.


جدول

ریسک‌های استیبل کوین‌ها کدامند؟

استفاده از استیبل کوین‌ها مزیت‌های بسیاری دارد، اما خالی از ریسک هم نیست. مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم، ریسک‌های مشترک بین تمام استیبل کوین‌های بازار از جمله USDT و USDC هستند.


رگولاتوری

استیبل کوین‌ها تحت‌نظارت شدید دولت‌ها و نهادهای حکومتی قرار دارند و باید فعالیتی مطابق با قانون داشته باشند. درحال‌حاضر دولت‌ها مشکلی با استفاده از استیبل کوین‌ها ندارند و قوانین سختگیرانه‌ای در برابر این دسته از دارایی‌های دیجیتال وضع نشده‌اند؛ اما در صورت تغییر در قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها، ممکن است تریدرها و سرمایه‌گذاران این دسته از دارایی‌های دیجیتال با مشکل مواجه شوند.


ریسک‌های مربوط به شخص ثالث

وقتی استیبل کوینی می‌خرید، باید به یک شخص ثالث اعتماد کنید که قیمت توکن را ثابت نگه می‌دارد و دارایی‌‌هایی را ‌به‌عنوان پشتوانه استیبل کوین ذخیره می‌کند. اگر این شخص ثالث به هر دلیلی دارایی‌های پشتوانه را برای استیبل کوین ذخیره نکرده یا به اعتماد کاربران خیانت کند، سرمایه‌گذاران دچار ضرر می‌شوند.


ریسک‌ عدم شفافیت

استیبل کوین‌ها یک نهاد مرکزی دارند که متعهد می‌شود به‌ازای هر توکن، یک دلار (یا سایر دارایی‌های پشتوانه) را در خزانه ذخیره کند. بعضی از نهادهای مرکزی گزارش شفافی درباره مقدار دارایی‌های پشتوانه ذخیره‌شده ارائه نمی‌دهند. این مسئله کاربران را درباره اینکه آیا واقعا دارایی پشتوانه‌ای وجود دارد یا خیر، دچار تردید می‌کند و این مسئله ریسکی برای استیبل کوین‌ها به شمار می‌آید.


ریسک‌های مربوط به فعالیت متمرکز

اکثر استیبل کوین‌ها از جمله USDC توسط یک بنیاد متمرکز مدیریت می‌شوند. بنابراین احتمال اینکه دارایی‌ها به‌خاطر اختلاس از بین بروند یا از دسترس صاحبان آن‌ها خارج شوند، وجود دارد. این یک ریسک مشترک بین استیبل کوین‌های متمرکز و ارزهای فیات است.


تکنولوژی

تکنولوژی

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند کار می‌کنند. اگر در کدهای این قرارداد هوشمند ایرادی ایجاد شود یا حتی کسی به صورت عمدی این کدها را دستکاری کند، ممکن است دارایی‌های همه کاربران تحت‌تأثیر قرار بگیرند و خسارات جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد شوند.


ریسک نقدشوندگی

استیبل کوین‌ها برای پیشگیری از ضرر در موقعیت‌های بحرانی بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین باید خیلی سریع قابل خرید یا فروش باشند. اگر یک استیبل کوین نقدشوندگی نداشته باشد، تریدر نمی‌تواند از موقعیتی که در آن قرار گرفته است، خارج شود و احتمال ضرر وجود دارد. ریسک نقدشوندگی استیبل کوین‌های مشهوری چون USDT و USDC کم‌تر است.


رویدادهای قوی سیاه

قوی سیاه یک پرنده بسیار نادر است. نظریه قوی سیاه به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی که تغییرات جدی در بازار ایجاد می‌کنند، اشاره دارد. حمله ۱۱ سپتامبر یا بحران مالی ۲۰۰۸ مثال‌هایی از رویدادهای قوی سیاه هستند. اگر چنین رویدادهایی باز هم تکرار شوند، روی استیبل کوین‌ها هم تأثیر می‌گذارند.


ریسک‌های بازار

ریسک‌های کلی بازار ارزهای دیجیتال ممکن است روی استیبل کوین‌ها هم تأثیر داشته باشند. به‌عنوان مثال حمله‌های هکری، سرقت اطلاعات یا استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال چند مورد از ریسک‌های بازار ارزهای دیجیتال هستند که شامل استیبل کوین‌ها نیز می‌شوند.


سخن پایانی


در این مقاله دو استیبل کوین مطرح بازار، یعنی USDC و تتر USDT را باهم مقایسه کردیم و به تفاوت‌هایشان پرداختیم. هرکدام از این استیبل کوین‌ها مزایای منحصربه‌فردی دارند و کاربران بر اساس اولویت‌ها و دیدگاه‌هایشان می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام استیبل کوین را بخرند. در ایران هم مانند بازار جهانی، تتر پرکاربردترین استیبل کوین بازار است.


صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خدمات خرید تتر با ریال ایران را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این صرافی همچنین امکان خرید انواع توکن‌ها را با تتر فراهم کرده است. برای خرید تتر از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو فقط باید در این صرافی یک حساب کاربری بسازید. سپس درخواست خرید تتر را ثبت کنید و هزینه آن را از طریق درگاه‌های پرداخت بانکی بپردازید. تراکنش خرید تتر در اکسبیتو در کوتاه‌ترین زمان ممکن پردازش می‌شود و توکن‌های USDT خریداری‌شده، به کیف پول شما در اکسبیتو واریز خواهند شد.