با توجه به اهمیت توکن‌های تتر (USDT) برای کل سیستم ارزهای دیجیتال، انتشار تتر یک فرایند دقیق و برنامه‌ریزی‌شده دارد. این فرایند چهار مرحله مجزا را در بر می‌گیرد که در هریک از این مراحل، توکن‌های تتر ذخیره، عرضه، بازخرید یا نابود می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل صدور تتر بپردازیم و ببینیم که یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا، چطور وارد بازار شده و چگونه تعادل عرضه در آن رعایت می‌شود. اگر این موضوع برای شما نیز دغدغه ایجاد کرده، با ما همراه شوید.


تتر USDT چگونه رمز ارزی است؟

تتر USDT چگونه رمز ارزی است؟

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال است که در رده استیبل کوین‌ها (Stablecoins) قرار می‌گیرد. استیبل کوین‌ها دارای یک پشتوانه هستند. معمولاً پشتوانه آن‌ها یک دارایی فیزیکی است. پشتوانه تتر، دلار آمریکا (UST) در نظر گرفته شده؛‌ به همین خاطر است که قیمت تتر همواره با قیمت دلار آمریکا برابری می‌کند. تتر به‌‌خاطر قیمت باثباتی که دارد، برای سواپ (تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر) و تبدیل رمز ارزها به ارزهای فیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد تتر برای کاربران ایرانی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه کاربران ایرانی نمی‌توانند حساب‌های رمز ارزی خارجی خود را با ریال شارژ کنند؛ بنابراین، آن‌ها باید ابتدا ارز دیجیتال تتر را با واریز ریالی از صرافی‌های رمز ارزی داخلی خریداری کرده و سپس برای خرید آنچه که نیاز دارند، به حساب‌های خارجی انتقال دهند.


تتر با نماد «USDT» به‌عنوان اولین استیبل کوین جهان در سال 2014 ارائه شد. پس از تتر، چندین استیبل کوین دیگر ظهور کردند؛ اما تتر همچنان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین استیبل کوین در بازار کریپتو است.


مراحل صدور تتر چگونه است؟

در اینجا قصد داریم به بررسی مراحل صدور توکن‌های تتر بپردازیم که روشن می‌کند چرا تتر از این فرایند برای به حداکثر رساندن امنیت و قابلیت استفاده توکن‌های خود بهره می‌گیرد. مراحل صدور تتر به قرار زیر است:


1- مجاز (Authorized)

توکن‌های مجاز را می‌توان توکن‌های از پیش صادرشده در نظر گرفت. تراکنش‌های مجاز را می‌توان زودتر از موعد ایجاد کرد تا بعداً وارد مراحل بعدی صدور تتر شوند. مقدار توکن‌های مجاز توسط تعاملی که تتر با مشتریان دارد، تعیین می‌شود و نشان‌دهنده تقاضای پیش‌بینی‌شده برای تتر در جامعه است. تترهای مجاز به‌عنوان بخشی از ارزش بازار تتر محاسبه نمی‌شوند؛ چراکه این توکن‌ها در گردش نیستند و پشتیبانی وثیقه هم ندارند. این درحالی است که تمام تترهایی که در گردش قرار می‌گیرند، به‌صورت کامل توسط وثیقه پشتیبانی می‌شوند. در نتیجه، تمام تترهای مجاز در خزانه تتر قرار دارند.


کلیدهای خصوصی Tether توانایی صدور USDT را کنترل می‌کنند؛ بنابراین، امنیت کلید خصوصی اولویت اصلی Tether است. صدور دسته‌ای توکن‌ها، تعداد دفعات استفاده از کلیدهای خصوصی را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت که تترهای مجاز وجود دارند تا تقاضای مشتریان برای دریافت تتر به‌موقع برآورده شود.


Issued

2- صادر شده (Issued)

توکن‌های صادر شده از توکن‌های مجاز گرفته می‌شوند. توکن‌های تتر صادر شده، توکن‌هایی هستند که صادر شده‌اند و درحا‌ل‌حاضر در گردش قرار دارند. ارزش بازار تتر (USDT) به‌طور کامل از توکن‌های صادر شده تشکیل می‌شود. توکن‌های صادر شده ممکن است توسط یک صرافی، یک فرد یا یک مؤسسه نگهداری شوند. تمام تترهای صادر شده در ابتدا از عرضه فعلی تترهای مجاز در خزانه تتر برداشت می‌شوند. برای خروج از خزانه تتر، USDT تازه منتشر شده باید توسط وثیقه پشتیبانی شود. با هر عرضه توکن‌های صادر شده، موجودی توکن‌های مجاز کاهش پیدا می‌کند (تا زمانی‌که توسط مجوزهای آینده دوباره پر شود). همه USDTهای صادر شده به‌طور صددرصدی توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند که شامل ارز سنتی و معادل‌های نقدی آن است.


3- بازخرید شده (Redeemed)

هر تتر (USDT) را می‌توان به دلار آمریکا با نسبت 1:1 بازخرید کرد. توکن‌های بازخرید شده که دیگر توسط وثیقه پشتیبانی نمی‌شوند، از گردش بازگردانده شده و در خزانه تتر قرار می‌گیرند. توکن‌های USDT بازخرید شده دوباره در گردش قرار نخواهند گرفت، مگر اینکه وثیقه جدیدی برای پشتیبانی آن‌ها ارائه شود. توکن‌های USDT بازخرید شده ممکن است در پاسخ به تقاضا برای مشتریان جدید صادر شوند یا از بین بروند. تترهای بازخرید شده در ارزش بازار USDT نیز محاسبه نمی‌شوند.


4- تخریب شده (Destroyed)

بر اساس گزارش‌ها، اگر USDT مازاد بر نیاز در خزانه تتر وجود داشته باشد، USDTهای اضافی می‌توانند از بین بروند. در واقع، تترهای تخریب شده (نابود شده)، تترهایی هستند که برای همیشه از بین رفته‌اند و دیگر به چرخه حیات باز نمی‌گردند. تترهای نابود شده نه در گردش قرار دارند و نه در خزانه تتر یافت می‌شوند. وقتی توکن‌‌های تتر اضافی‌ای وجود داشته باشند که غیرضروری تلقی شوند، این کوین‌ها در یک سواپ زنجیره‌ای از بین می‌روند.


مراحل فوق به‌عنوان مراحل صدور تتر شناخته می‌شوند که جریان تولید و استفاده از تتر را به ما نشان می‌دهند.


زنجیره انتقال شبکه تتر USDT به چه صورت است؟.

زنجیره انتقال شبکه تتر USDT به چه صورت است؟

توکن تتر بر روی شبکه‌های بلاک چین بیشتری نسبت به سایر استیبل کوین‌ها در بازار صادر می‌شود؛ به‌طوری‌ که تتر درحال‌حاضر بر روی شبکه‌های الگوراند (Algorand)، اتریوم (Ethereum)، ایاس (EOS)، اومنی (Omni)، ترون (Tron)، سولانا (Solana) و... وجود دارد. هریک از این شبکه‌ها دارای استاندارد و شرایط انتقال منحصر‌ به خود هستند.


گاهی اوقات لازم است به‌منظور مدیریت تقاضای کاربر در هر یک از این شبکه‌ها، تتر از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل شود. انتقال تتر بین این شبکه‌ها از طریق سواپ زنجیره‌ای میسر خواهد شد. سواپ‌های زنجیره‌ای از نظر صدور USDT یک فرایند خنثی دارند که در آن، مانده خالص کل USDT ثابت می‌ماند. در واقع، توکن‌های تتر به‌راحتی از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل می‌شوند. همچنین صرف نظر از اینکه تتر در کدام بلاک چین قرار دارد، همه این کوین‌ها توسط همان وثیقه دلاری پشتیبانی خواهند شد.


انتقال تتر از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر برای کاربران عادی کار آسانی است؛ بااین‌حال، زمانی‌ که یک صرافی ارز دیجیتال باید مازاد یک نوع USDT را متعادل کند، ممکن است نیاز به سواپ زنجیره‌ای داشته باشد. احتمال دارد کاربران در طول این فرایند تصور کنند که USDT به دلیل مبادله‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود؛ اما صدور توکن‌ها در زنجیره جدید به‌منزله ایجاد USDT اضافی نیست؛ بلکه تترهای اضافی در زنجیره قبلی از بین می‌روند تا تعادل برقرار شود.


چرخه حیات USDT چگونه عمل می‌کند؟

چرخه حیات توکن‌های USDT از یک فرایند شفاف و قابل حسابرسی پیروی می‌کند. وقتی کاربران دلارهای آمریکا را به حساب ذخیره تتر واریز می‌کنند، فرایند ایجاد تتر آغاز می‌شود؛ اما وقتی کاربران تصمیم می‌گیرند تترهای خود را با دلار آمریکا بازخرید کنند، تترها به‌طور سیستماتیک بازنشسته خواهند شد. این روند با شفافیت در یک دفترکل قرار می‌گیرد که تمام مانده‌های USDT و جزئیات تراکنش را در وب‌سایت خود نشان می‌دهد. این موضوع به کاربران اطمینان می‌دهد هر تتری که در کیف پول خود نگهداری می‌کنند، حقیقتاً توسط یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به‌این‌ترتیب، چرخه حیات تتر توسط ارائه‌دهندگان این استیبل کوین اجرا شده تا با ایجاد شفافیت، اعتماد کاربران نسبت به پشتوانه حقیقی USDT جلب شود.


سخن پایانی


اگرچه تتر یک استیبل کوین قدرتمند است، اما برخی از تریدرها و سرمایه‌گذاران نسبت به آن دیدگاه خوبی ندارند. در واقع مخالفان تتر معتقدند که تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است و برخی‌ها نیز نسبت به ذخیره کافی دلار برای پشتیبانی از تتر دچار شک هستند. همین موضوع سبب شده تا چرخه حیات تتر که مراحل صدور USDT را در برمی‌گیرد، در یک دفترکل منتشر شود. مراحل صدور تتر می‌تواند تا حد زیادی شفافیت لازم برای اعتماد به این استیبل کوین را در جامعه کریپتو ایجاد کند.