شرکت گوگل از بدو تأسیس کوشیده است تا به‌عنوان یکی از غول‌های حوزه اینترنت و تکنولوژی، باکیفیت‌ترین خدمات نوین و باکیفیتی را به کاربران خود ارائه دهد. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها و سیاست‌های شرکت گوگل برای حضور در مارکت جهانی این است که هنگامی که یک موضوع ترند می‌شود، گوگل نیز سرویس خود را ارائه دهد تا از سایر غول‌های حوزه اینترنت عقب نماند.


باتوجه‌به اینکه گوگل همواره از بهترین افراد بهره می‌گیرد و خدمات سطح بالایی را ارائه می‌دهد، همیشه سهم مناسبی از بازار مدنظر را به دست می‌آورد. یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های کاری که در چند سال اخیر موردتوجه شرکت گوگل قرار گرفته، ارائه خدمات در حوزه بازارهای مالی است. در این راستا در سال 2006 این شرکت دست به تأسیس گوگل فایننس (Google Finance) زد تا خدمات و سرویس‌های مدنظر خود را به تریدرها و معامله‌گران حوزه‌های مالی مختلف ارائه دهد. در ادامه این مطلب بنا داریم تا به گوگل فایننس (Google Finance) بپردازیم و موضوعات مرتبط با این سرویس شرکت گوگل را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در رابطه با این موضوع اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.


گوگل فایننس (Google Finance)

این وب‌سایت تخصصی که در حوزه انجام تحقیقات در مورد بازارهای اقتصادی در جهان فعالیت دارد، توسط شرکت اپل در سال 2006 طراحی گردید. در ابتدای امر این وب‌سایت تنها به ارائه اخبار و اطلاعات درباره بازارهای مالی از جمله بورس و سهام شرکت‌های دنیا و فارکس می‌پرداخت؛ اما هم‌اکنون این وب‌سایت پیشرفت‌های بسیاری داشته و خدماتی جدید نیز به آن اضافه شده است.


یکی از امکانات گوگل فایننس (Google Finance) که بسیار موردتوجه تریدرها و معامله‌گران بازارهای مالی قرار گرفته، امکان انتقال مستقیم اطلاعات از گوگل فایننس به گوگل شیت (Google Sheet) است. با امکان انتقال مستقیم اطلاعات از گوگل فایننس به گوگل شیت، شما به‌راحتی می‌توانید اطلاعات بازار مدنظر خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و اطلاعات مالی مدنظر خود را سازماندهی کنید. از دیگر کاربردهای شاخص گوگل فایننس (Google Finance) می‌توان به بازیابی اطلاعاتی تاریخی اوراق بهادار نیز اشاره کرد. گوگل فایننس با تخصیص یک بخش از وب‌سایت خود به ارزهای دیجیتال، کار را برای تریدرهای این بازار مالی آسان کرده است و این دسته از افراد می‌توانند به‌راحتی و با مراجعه به این وب‌سایت، از قیمت‌ها و وضعیت بازار اطلاع یابند. به‌صورت اجمالی، می‌توان گوگل فایننس را به‌عنوان بستری ارزشمند برای ردیابی اطلاعات مالی مربوط به بازارهای جهانی و دارایی‌های مالی فردی معرفی کرد.


هدف گوگل فاینانس چیست؟

هنگامی که صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، سؤالات زیادی ذهن افراد را مشغول می‌کند. «از کجا می‌توانم اطلاعات دقیقی را در مورد سهام به دست آورم؟»، «قبل از سرمایه‌گذاری باید به چه اعداد و آماری نگاه کنم؟»، «عملکرد سهام من در مقایسه با سهام دیگر چگونه است؟»، «آیا ارز دیجیتالی که خریداری می‌کنم، آینده‌دار است؟»، «آیا ممکن است که قیمت ارز دیجیتال مدنظر من ریزش کند؟» و... از این دست سؤالات هستند. مشکل اینجاست که دست‌یافتن به پاسخ چنین سؤالات بسیار مشکل است و حتی اگر پاسخ این سؤالات را به دست آورید، درک آنها نیز خود معضلی بزرگ است! شرکت گوگل با این هدف گوگل فایننس (Google Finance) را در دو نسخه دسکتاپ و موبایل طراحی و عرضه کرده است تا کاربران بتوانند به‌راحتی اطلاعات لازم در مورد سهام یا ارزهای دیجیتال را به دست آورند و روند بازار و اخبار مربوط به دارایی مدنظر را بیابند تا تصمیمات اقتصادی هوشمندانه‌ای بگیرند و معاملات پرسودی را انجام دهند.


هدف گوگل فایننس

درک وضعیت موجود در بازار مهم‌ترین موضوع در تصمیم‌گیری آگاهانه و سرمایه‌گذاری منطقی و هوشمندانه است. شرکت گوگل در پلتفرم گوگل فاینانس (Google Finance) نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا با ارائه و مقایسه اطلاعات به شکل سازماندهی شده، مطالعه این دسته از اطلاعات را برای شما آسان سازد. امکانات متنوعی در این پلتفرم برای شما در نظر گرفته شده تا مطالعه وضعیت سهام یا ارزهای دیجیتال مدنظر شما آسان‌تر شود. به طور مثال، شما می‌توانید سهام یا ارزهای دیجیتالی مدنظر خود که به شکل مرتب آنها را مورد بررسی قرار می‌دهید، را در یک لیست قرار دهید تا بررسی اخبار، آمار و جزئیات این دارایی ساده‌تر شود و بتوانید برای انجام معاملات اطلاعات بیشتری را به دست آورید. به این لیست که می‌تواند رمزارزها یا سهام مدنظر خود را در آن قرار دهید، Watch List می‌گویند.


با این تفاسیر می‌توان گفت که هدف گوگل فایننس (Google Finance) از ارائه خدمات خود، آسان‌سازی دسترسی به اطلاعات اقتصادی و تصمیم‌گیری بهتر در مورد انجام معامله در بازارهای مالی مختلف است.


معرفی اپلیکیشن گوگل فایننس

با معرفی بستر گوگل فایننس دریافتیم که تریدرها و معامله‌گران بازارهای مالی می‌توانند با استفاده از این بستر اطلاعات بازارهای مالی مدنظر خود را به دست آورید و بر اساس تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری‌های خود، معاملات مدنظر خود را پیش ببرند. شرکت گوگل برای اینکه استفاده از این بستر برای شما کاربران عزیز ساده‌تر شود، اقدام به طراحی و معرفی اپلیکیشن گوگل فایننس کرده است. این اپلیکیشن هم‌اکنون در دسترس شما عزیزان است و می‌توانید به‌راحتی اپلیکیشن گوگل فایننس (Google Finance) را از گوگل پلی دانلود کنید. از جمله خدمات و کاربردهای اپلیکیشن گوگل فایننس می‌توان به دسترسی سریع به نمودار و چارت‌های قیمتی، امکان دنبال‌کردن موضوعات موردعلاقه، مشاهده خلاصه اخبار روزانه بازارها و شرکت‌ها، دسترسی به اطلاعات کامل و دقیقه به دقیقه از بازار سهام، اوراق بهادار و دسترسی به اطلاعات رتبه‌های برتر ارزهای دیجیتالی و... اشاره کرد.


 اپلیکیشن گوگل فایننس

استفاده از این اپلیکیشن بسیار ساده است و شما می‌توانید این برنامه را بر روی گوشی‌هایی که سیستم‌عامل آنها اندروید 5.1 به بالا است، نصب نمایید و نهایت بهره را از این بستر ببرید. ضمناً استفاده از این اپلیکیشن کاملاً رایگان است و برای بهره‌گیری از اطلاعات موجود در این اپلیکیشن نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت.


ارزهای دیجیتال گوگل فاینانس

باتوجه‌به اینکه در دهه گذشته، بازار ارزهای دیجیتال بیش از پیش مورد توجه فعالان بازارهای اقتصادی قرار گرفته است، گوگل فایننس (Google Finance) نیز بخشی از وب‌سایت و اپلیکیشن خود را به بررسی قیمت و اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال اختصاص داده است. معامله‌گران حوزه کرپیتوکارنسی، هم‌اکنون می‌توانند تنها با یک کلیک و مراجعه به وب‌سایت گوگل فایننس، قیمت ارزهای دیجیتال شاخص بازار را مورد بررسی قرار دهند و اخبار مربوط به این رمزارزها را مطالعه کنند.


در وب‌سایت گوگل فایننس و با فشردن گزینه "Crypto" در نوار بالایی صفحه می‌توانید به بخش مربوط به ارزهای دیجیتال مراجعه نمایید. لیست رمزارزهای موجود در بخش کریپتو گوگل فایننس (Google Finance) به شرح زیر است.

  • Bitcoin (BTC / USD)
  • Ether ( ETH / USD)
  • Cardano ( ADA / USD)
  • Binance Coin ( BNB / USD)
  • Tether (USDT / USD)
  • XPR (XPR / USD)
  • Dogecoin (DOGE / USD)
  • ChainLink (LINK / USD)
  • Litecoin (LTC / USD)
  • Stellar (XLM / USD)
  • Teron (TRX / USD)
  • Ethereum Classic (ETC / USD)
  • Monero (XMR / USD)
  • EOS (EOS / USD)
  • NEO (NEO / USD)
  • Dash (DASH / USD)
  • OmiseGO (OMG / USD)
  • Decred (DCR / USD)
  • NEM (XEM / USD)
  • Decentraland (MANA / USD)
  • ICON (ICX / USD)
  • Qtum (QTUM / USD)
  • Zilliqa (ZIL / USD)
  • Basic Attention Token (BAT / USD)
  • Bitgem (BTG / USD)
  • Bancor (BNT / USD)
  • OX (ZRX / USD)
  • Siacon (SC / USD)
  • Ontology (ONT/USD)
  • DigiByte (DGB / USD)
  • Nano (NANO / USD)
  • و چندین رمزارز دیگر

ارزهای دیجیتال گوگل فاینانس

با توجه‌ به لیست بالا از رمزارزها، می‌توان مدعی شد که گوگل فایننس (Google Finance) لیست کاملی از رمزارزهای محبوب بازار را جمع‌آوری کرده و اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار شما قرار داده است. همان‌طور که می‌دانید، بیش از 80 درصد بازار تحت سلطه ارزهای دیجیتال بیت‌کوین، اتریوم، تتر، بایننس کوین، ترون و دوج کوین است و جمع‌آوری اطلاعات کامل در مورد این رمزارزها در یک پلتفرم باعث شده تا گوگل فایننس را یکی از مراجع مطلوب برای مطالعه در مورد ارزهای دیجیتال بدانیم.


شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد رمزارزهای مختلف و مطالعه اخبار مؤثر در قیمت این رمزارزها، بر روی آیکون رمزارز مدنظر کلیک کنید. پس از بازشدن صفحه مربوط به رمزارز مدنظر، شما می‌توانید نمودار قیمت این رمزارز در یک روز، پنج‌روز، یک ماه، شش ماه، یک سال، پنج سال و.. مشاهده کنید و نوسان قیمت ارز مدنظر را مورد بررسی قرار دهید. در بخش پایینی این صفحه، اخبار مربوط به رمزارز مدنظر درج شده‌اند و شما می‌توانید با مطالعه این اخبار و با استفاده از نمودار قیمتی رمزارز، در مورد انجام معاملات خود تصمیم‌گیری کنید.


بررسی گوگل فایننس (Google Finance) می‌تواند تمام اطلاعات لازم را در اختیار تریدرها قرار دهد؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره شد، پلتفرم گوگل فایننس (Google Finance) اطلاعات مهمی را در مورد ارزهای دیجیتال و سهام به شما ارائه می‌دهد و از این نظر، می‌توان گوگل فایننس را پلتفرمی کاربردی توصیف کرد؛ اما بدیهی است که استفاده از یک منبع برای دریافت اطلاعات برای تریدرهای حرفه‌ای قابل‌قبول نیست و اگر شما تریدری حرفه‌ای هستید، می‌بایست علاوه بر گوگل فایننس، پلتفرم‌های دیگری را نیز برای کسب اطلاعات بیشتر مورد بررسی قرار دهید. پس می‌توان نتیجه گرفت که وب‌سایت تحلیل اقتصادی، بزرگ‌ترین غول تکنولوژی جهان نیز نمی‌تواند به‌تنهایی تمام محتوا لازم برای سرمایه‌گذاری و تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال را تأمین نماید. وب‌سایت‌های تحلیل و ارائه اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال به شکل روزانه در حال پیشرفت هستند و از این رو، گوگل فایننس نیز باید خود را در زمینه ارائه اطلاعات به تریدرها و کاربران ارتقا دهد تا از سایر پلتفرم‌های تحلیل ارزهای دیجیتال عقب نماند.


سلب مسئولیت در گوگل فایننس

نکاتی که در این بخش متذکر می‌شویم، نکات استفاده از سایت گوگل فایننس است.

  • اطلاعات و داده‌های موجود بر روی وب‌سایت گوگل فایننس (Google Finance) صرفاً جهت اطلاع‌رسانی ارائه می‌شوند و هیچ کدام از مطالب موجود بر روی این وب‌سایت، توصیه مالی، سرمایه‌گذاری، مالیاتی، حقوقی، حسابداری یا توصیه دیگری نیستند.
  • قبل از انجام هرگونه معامله پیشنهاد می‌شود تا با کارگزار یا نماینده مالی خود مشورت کنید تا تحت‌تأثیر تحلیل‌ها و مطالب موجود بر روی وب‌سایت‌های تحلیل قیمت ارز دیجیتال و بورس دست به معامله نزنید.
  • هیچ کدام از اطلاعاتی که بر روی وب‌سایت گوگل فایننس وجود دارند، به منزله پیشنهاد، مشاوره اقتصادی، توصیه یا درخواست شرکت گوگل برای خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار و... نیستند و شرکت گوگل هیچ ادعایی در مورد سودده بودن یا مناسب‌بودن سرمایه‌گذاری در بازار مالی مشخصی ندارد.
  • مسئولیت بررسی مناسب و سودده بودن معاملات یا خرید ارزهای دیجیتال و اوراق بهادار تماماً بر عهده کاربر است و ایشان می‌بایست بر اساس علایق، افق سرمایه‌گذاری، ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری خود اقدام به انجام معاملات نماید؛ بنابراین، شرکت گوگل مسئولیت هیچ‌گونه ضرر یا آسیب ناشی از انجام هرگونه معامله‌ای را نمی‌پذیرد و شما به‌عنوان کاربر مسئول اعمال اقتصادی خود هستید. شرکت گوگل اطلاعات موجود بر روی وب‌سایت گوگل فایننس (Google Finance) را به‌عنوان سیگنال یا توصیه برای خرید و فروش دارایی‌ها پیشنهاد نمی‌دهد و شما می‌بایست بر اساس صلاحدید خود اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مالی مدنظر نمایید.

سلب مسئولیت در گوگل فایننس

سخن پایانی
در این مطلب به بررسی یکی از سرویس‌های شرکت گوگل، گوگل فایننس (Google Finance) پرداختیم و دریافتیم که با استفاده از سرویس‌های این وب‌سایت می‌توان اطلاعات مفیدی در برابر قیمت سهام، ارزهای رایج در کشورهای جهان، ارزهای دیجیتال و... به دست آورد. وب‌سایت گوگل فایننس یکی از کامل‌ترین لیست‌های رمزارزها در میان وب‌سایت‌هایت تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال را دارد و می‌تواند اطلاعات مدنظر شما به‌عنوان یک تریدر را به‌خوبی تأمین نماید. در این وب‌سایت امکان ایجاد Watch List نیز وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، تمامی رمزارزها، سهام و ارزهای مختلف را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید و معاملات خود در بازارهای مالی مختلف را پیگیری نمایید. در پایان امید است که این مطلب موردپسند شما عزیزان واقع شده باشد.