امروزه تتر (USDT) شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است و حتی افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال هم فعالیت ندارند، این رمز ارز را می‌شناسند. در واقع، تتر استیبل کوینی با قیمت دلار است که ارزش این ارز فیات را در دنیای کریپتو نمایندگی می‌کند. ازاین‌رو، به‌طور گسترده در زمینه‌هایی، مانند سرمایه‌گذاری، معامله‌گری، وام‌دهی و... به کار می‌رود. از طرفی، بسیاری از افراد جامعه، به‌خاطر سختی‌های خرید و نگهداری از دلار، به تتر علاقه‌مند شده‌اند. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم که نحوه تبدیل تتر به دلار کاغذی و بالعکس را توضیح دهیم.


آشنایی با تتر USDT

آشنایی با تتر USDT

تتر (Tether)، با نماد اختصاری USDT، استیبل کوینی است که به‌صورت 1 به 1 قیمتی برای با دلار آمریکا دارد؛ یعنی نرخ هر واحد USDT برابر با 1 واحد USD است. این رمز ارز که در سال 2014 به بازار کریپتو آمد، روزبه‌رو محبوب‌تر شد؛ به‌طوری که درحال‌حاضر در رتبه سوم ارزهای دیجیتال، از نظر ارزش بازار، قرار گرفته است. از طرفی، تتر به‌عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات شناخته می‌شود؛ یعنی به‌ازای هر واحد USDT، یک واحد دلار در خزانه این شرکت قرار گرفته است. این پشتوانه دلاری به USDT کمک می‌کند که همیشه قیمت خود را در محدوده 1 دلار حفظ کرده و ارزی پایدار و باثبات تبدیل شود.


تتر (USDT) بهتر است یا دلار (USD)؟

تتر (USDT) بهتر است یا دلار (USD)؟

انتخاب هر کدام از این ارزها بستگی به استفاده شما از آن‌ها دارد؛ بااین‌حال، این دو دارایی با یکدیگر تفاوت‌هایی اساسی داشته و در هنگام انتخاب، شما باید این نکات را در نظر بگیرید. دلار یک ارز سنتی محسوب می‌شود که تاریخچه کهنی دارد و برای سالیانِ سال توسط مردم و تاجران مورد استفاده قرار گرفته است. شاید بتوان دلار را قدرتمندترین ارز دنیا به حساب آورد که نقشی اساسی در اقتصاد جهانی دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاری بر روی دلار، روشی ایمن و قابل اعتماد برای حفظ ارزش سرمایه‌های شما است. بااین‌حال، دلار به‌شدت تحت‌ نظارت نهادهای قانونی قرار دارد و توسط بانک مرکزی ایالات متحده صادر و مدیریت می‌شود.

در سوی مقابل، تتر رمز ارزی به حساب می‌آید که تمام مزایای دلار را یدک می‌کشد و ویژگی‌های مختص به دنیای ارزهای دیجیتال را هم با خود به‌همراه دارد. ازآنجایی‌که رمز ارزها با هدف تمرکززدایی از امور مالی و مقابله با سانسور پایه‌گذاری شده‌اند، USDT به‌راحتی در دسترس همه افراد گرفته است. در نتیجه، حتی افرادی که در کشورهای تحریم‌شده‌ای، مانند ایران، زندگی می‌کنند، به‌سادگی می‌توانند تتر را خرید و فروش کرده و از مزایای ارزش دلار بهره‌مند شوند. همچنین، این استیبل کوین حواله‌های ارزی و پرداخت‌های بین‌المللی را برای ساکنان ایران فراهم می‌کند.


شما نیز می‌توانید USDT را از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، با پرداخت ریالی خریداری کنید. صرافی اکسبیتو امکان معامله تتر را با 3 روش «خرید و فروش فوری»، «خرید و فروش محدود» و «سواپ» فراهم کرده است و از این نظر، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارند.


چرا قیمت تتر همیشه برابر با دلار نیست؟

چرا قیمت تتر همیشه برابر با دلار نیست؟

همان‌طور که گفتیم، تتر به‌عنوان جایگزینی برای دلار به بازار کریپتو آمد تا قیمت خود را برابر با این ارز فیات حفظ کند. بااین‌حال، لزوماً همیشه قیمت این رمز ارز با دلار برابر نیست، بلکه سعی می‌کند تا ارزش خود را در یک محدوده مشخص نگه دارد. به‌این‌ترتیب، ما شاهد نوسانات زیادی از این استیبل کوین در اطراف 1 دلار هستیم. این نوسانات به‌خاطر تغییرات عرضه و تقاضا در بازار ایجاد می‌شوند و اگر شما قصد خرید و فروش USDT را داشته باشید، باید این رمز ارز با قیمت لحظه‌ای تتر که نزدیک به USD است، معامله کنید.


نحوه تبدیل تتر به دلار کاغذی و بالعکس

در بخش‌های قبل، ویژگی‌های هرکدام از این دو ارز را توضیح دادیم. با درک این نکات، احتمال دارد که شما بخواهید تتر را به دلار کاغذی و یا بالعکس تبدیل کنید. به همین خاطر، در این بخش، توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید در ایران، تبادل این دو ارز را انجام دهید.


صرافی خارجی ارز دیجیتال

صرافی خارجی ارز دیجیتال

اگر در خارج از ایران زندگی می‌کنید و یا اینکه دارای کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستید، می‌توانید تتر و دلار را با یکدیگر معاوضه کنید. دراین‌صورت، به یک صرافی فیزیکی نیز برای پرداخت یا دریافت دلار کاغذی نیاز خواهید داشت.


درصورتی‌که مقداری دلار کاغذی دارید، ابتدا باید از طریق صرافی‌ها و یا بانک‌های بین‌المللی دلارهایتان را به کارت اعتباری خود انتقال دهید. سپس، با مراجعه به یک صرافی خارجی ارز دیجیتال می‌توانید به خرید تتر اقدام کنید.


در سوی مقابل، اگر مقداری تتر داشته باشید، باید آن‌ها را در صرافی خارجی ارز دیجیتال بفروشید و به‌جایش دلار دریافت کنید. در مرحله بعد، با مراجعه به صرافی فیزیکی یا بانک بین‌المللی، قادر خواهید بود که موجودی کارت خود را برداشت کرده و دلار کاغذی تحویل بگیرید.


بااین‌حال، این روش برای ساکنان ایران کارآمد نیست؛ چراکه ما با تحریم‌های جهانی مواجهیم و به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی نداریم. از طرفی، اغلب صرافی‌های خارجی نیز کشور ما را در لیست تحریم‌ها قرار داده‌اند و به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کنند.


صرافی داخلی ارز دیجیتال

بهترین روش برای معاوضه تتر با دلار، مراجعه به یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال است. در همین راستا، صرافی اکسبیتو، به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی دانش‌بنیان، امکان خرید و فروش تتر را با کمترین قیمت و کارمزد برای شما فراهم کرده است. فرایند کار با اکسبیتو بسیار ساده بوده و شما در عرض 1 دقیقه می‌توانید در این صرافی ثبت‌نام کنید.


اگر مقداری دلار کاغذی دارید، ابتدا باید آن را با مراجعه به یک صرافی فیزیکی بفروشید. سپس، با انتقال وجه ریالی خود به اکسبیتو، قادر خواهید بود که به خرید تتر اقدام کنید. صرافی اکسبیتو برای خرید و فروش USDT کارمزدهای بسیار پایینی را در نظر گرفته است؛ در نتیجه، این معاوضه برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و فقط باید حواستان به کارمزد دریافتی صرافی فیزیکی باشد.


در سوی مقابل، هنگامی که مقداری تتر در کیف پول خود دارید، می‌توانید با انتقال آن‌ها به صرافی اکسبیتو، USDTهای خود را با بهترین قیمت بفروشید. به‌این‌ترتیب، معادل ریالی ارزهای شما به‌سرعت به حساب کاربری‌تان واریز می‌شود. برای برداشت این وجه نیز اکسبیتو خدمات تسویه حساب آنی را در نظر گرفته است؛ یعنی با ارائه درخواست تسویه حساب آنی، ریال‌های شما 3 ثانیه تا 1 دقیقه بعد به حساب بانکی‌تانی واریز می‌شوند. انجام این تسویه حساب به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته امکان‌پذیر است. بعد از دریافت وجه ریالی نیز می‌توانید با مراجعه به یک صرافی فیزیکی، دلار کاغذی مورد نظرتان را دریافت کنید.


صرافی فیزیکی

صرافی فیزیکی

برخی از صرافی‌های فیزیکی خدمات تبدیل تتر به دلار کاغذی و بالعکس را به کاربران ارائه می‌دهند. اگرچه این روش سرراست‌تر به‌نظر می‌رسد، اما چندان توصیه نمی‌شود؛ چراکه این صرافی‌ها مجوز معامله رمز ارزی را ندارند. در نتیجه، شما باید USDTهای خود را به کیف پول متصدی صرافی واریز کنید که اقدام بسیار پرخطری است و احتمال کلاهبرداری در این زمینه وجود دارد. در نتیجه، توصیه می‌شود که خرید و فروش تتر را در صرافی ارز دیجیتال انجام داده و فقط برای دریافت دلار کاغذی به صرافی فیزیکی مراجعه کنید؛ زیرا صرافی‌های فیزیکی مجوز مبادله ارز فیات با ریال را دارند. در ضمن، هرگز با دلالان و سایت‌های نامعتبر وارد معامله نشوید. این کار خطرات زیادی داشته و دارایی‌های شما را در معرض سرقت قرار می‌دهد.


سخن پایانی


در سال‌های اخیر، تتر (USDT) توانسته بخشی از بازار دلار (USD) را به خود اختصاص دهد. این ارز دیجیتال به‌خوبی مزایای دلار را در اختیار کاربران می‌گذارد؛ به همین خاطر، بسیاری از کاربران به سرمایه‌گذاری بر روی آن علاقه‌مند شده‌اند. بااین‌حال، گاهی کاربران نیاز دارند که تترهای خود را به دلار کاغذی و بالعکس تبدیل کنند. در کشورهای خارجی این معاوضه رایج است؛ اما در ایران، کاربران باید روش انجام این کار را یاد بگیرند تا با سرعت بالا و به‌صورت مقرون‌به‌صرفه‌ای ارزهای خود را معاوضه کنند. ازاین‌رو، در این مقاله، نحوه تبدیل تتر به دلار کاغذی و بالعکس را برایتان شرح دادیم.