اتریوم یک شبکه و یک اکوسیستم بزرگ است که خدماتی فراتر یک ارز دیجیتال به کاربران خود ارائه می‌دهد. این اکوسیستم بزرگ میزبان أنواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های ارز دیجیتال است و به آن‌ها امکان می‌دهد تا خدمات خود را گسترش داده و توکن‌ خود را بسازند. اتریوم استاندارد‌های مختلفی را برای ایجاد توکن در اکوسیستم خود معرفی کرده ‌است. در این مقاله استانداردهای توکن‌های اتریومی را به شما معرفی کرده و هزینه ساخت توکن را در بستر اتریوم با هم بررسی می‌کنیم.


معروف‌ترین استانداردهای توکن اتریوم کدامند؟.

معروف‌ترین استانداردهای توکن اتریوم کدامند؟

توکن‌هایی که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند همه دارای استاندارد ERC هستند. این استاندارد مخفف “Ethereum Request for Comments” است و مجموعه‌ای از قوانین و استانداردهای فنی را دربرمی‌گیرد که برای ساخت توکن‌های اتریومی لازم است. برنامه‌نویسان پروژه‌های ارز دیجیتال می‌توانند با کمک این استانداردها، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی را که برای معامله این توکن‌ها بر بستر اتریوم لازم است، ایجاد کنند.


استاندارد ERC شبکه اتریوم، تمام موارد مربوط به جابه جایی توکن‌ها در شبکه، مالکیت توکن‌ها و امنیت قراردادهای هوشمند را دربرمی‌گیرند.


اگر شبکه اتریوم را به عنوان یک اکوسیستم بزرگ در نظر بگیرید که از قراردادهای هوشمند، بلاک چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تشکیل شده‌ است، استانداردهای توکن ERC به پروژه‌های تازه ارز دیجیتال اجازه می‌دهند تا وارد این اکوسیستم شوند و از مزایای آن استفاده کنند. در حال حاضر چندین استاندارد اتریوم وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. این استانداردها با اضافه شدن اعدادی به ERC مشخص می‌شوند، مانند توکن‌های با استاندارد ERC-20، توکن‌های با استاندارد ERC-721 و غیره. توکن‌های ERC-20 معروف‌ترین نوع توکن‌های اتریومی هستند که مطمئنا در مورد آن‌ها شنیده‌اید، به عنوان مثال استیبل کوین معروف تتر با استاندارد ERC-20 روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. توکن‌های ERC-721 نیز برای ان اف تی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


توکن‌های با استاندارد ERC-20

توکن‌های با استاندارد ERC-20

استاندارد ERC-20 مهم‌ترین و محبوب‌ترین استاندارد توکن‌های اتریوم است، چون بیشتر توکن‌ها در شبکه اتریوم با استفاده از این استاندارد ساخته می‌شوند. پرو‌ژه‌های ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص به خود را ندارد و می‌خواهند توکن خود را در اکوسیستم اتریوم ایجاد کنند، از این استاندارد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال استیبل کوین معروف تتر قسمتی از توکن‌هایش را با استاندارد ERC-20 بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته است و بسیاری دیگر از پروژه‌های معروف با این استاندارد وارد بازار شده‌اند.


این استاندارد دستورالعمل‌هایی را مانند میزان موجودی یک توکن، نحوه انتقال آن از یک آدرس به آدرس دیگر و اعتبار دادن به دیگران برای خرج کردن توکن را در برمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای توکن‌های ERC-20 اتریوم، سازگاری آن‌ها با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال است. این مزیت برای ارزهای دیجیتالی که تازه می‌خواهند وارد بازار شوند، اهمیت زیادی دارد و باعث رشد و افزایش کاربران آن‌ها می‌شود.


علاوه بر استیبل کوین‌ها، توکن‌های کاربردی، توکن‌های امنیتی و غیره از این استاندارد استفاده می‌کنند. پروژه‌های بزرگی مانند چین لینک و یونی سواپ توکن‌های خود را از این طریق وارد بازار کرده‌اند.


توکن‌های با استاندارد ERC-223.

توکن‌های با استاندارد ERC-223

استاندارد ERC-20 اتریوم با وجود داشتن مزایای زیاد، مشکلاتی نیز به همراه دارد و کاربران، پول زیادی را به این دلیل از دست داده‌اند. مشکل مهم آن از دست رفتن دارایی در صورت فرستادن آ‌ن‌ها به قراردادهای هوشمند است. یعنی وقتی کاربران به صورت اشتباهی توکن‌های خود را به قرارداد هوشمند می‌فرستند، دارایی‌شان از دست می‌رود. استاندارد ERC-223 نسخه بهتری از استاندارد قبلی است. در این استاندارد جدید، کاربران قبل از فرستادن توکن‌های خود می‌توانند از کیف پول مقصد مطمئن شوند و در صورتی که بخواهند توکن‌های خود را به قرارداد هوشمند بفرستند به آن‌ها هشدار داده می‌شود.


توکن‌های با استاندارد ERC1400

استاندارد ERC1400 یک انتخاب مناسب برای توکن‌های امنیتی به شمار می‌آید. توکن‌های امنیتی در صنایعی به کار می‌روند که قانون‌گذاری بالایی دارند و کاملا نظارت می‌شوند. توکن‌های با استاندارد ERC1400 را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که تنها به کیف پول‌های قانونی واریز شوند یا از قوانین خاصی پیروی کنند. یکی دیگر از مزایای این توکن‌ها، سازگاری کامل آن‌ها با اکوسیستم اتریوم و دیگر اجزای آن است. این امتیاز به کسب و کارها امکان می‌دهد تا راحت‌تر بلاک چین را وارد زیرساخت خود کنند و وارد این اکوسیستم شوند.


توکن‌های با استاندارد ERC-721

توکن‌های با استاندارد ERC-721

مطمئنا نام ان اف تی‌ها یا توکن‌های غیرمثلی را شنیده‌اید. ان اف تی‌ها هم یک نوع توکن اتریومی هستند که با استاندارد ERC-721 ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت این توکن‌ها با توکن‌های ERC-20 یکتا بودن آنهاست. یعنی نمی‌توان از یک ان اف تی به تعداد زیادی تولید کرد. این ویژگی ان اف تی‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای کالکشن‌های هنری، آیتم‌های بازی، هنر دیجیتالی و اسناد و مدارک املاک و مستغلات تبدیل کرده است.


استاندارد ERC-721 به گونه‌ای طراحی شده‌ است که به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های خود را بسازند، مالکیت توکن‌های خود را داشته باشند و آن‌ها را انتقال دهند. هر ان اف تی یک سری مشخصات یکتا دارد که با دیگر توکن‌ها در اکوسیستم اتریوم کاملا متفاوت است و نشان‌دهنده هویت آن است. با خرید ان اف تی‌ها شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی در بازارهای مختلف معامله کنید و مالکیت آن‌ها را به سادگی انتقال دهید.


در سال ۲۰۲۱ بازار ان اف تی رشد بسیار بالایی را تجربه کرد و هنرمندان بزرگی وارد این حوزه شدند. کالکشن‌های معروفی مانند باشگاه میمون‌های کسل و کریپتوکیتیز با قیمت‌های نجومی و میلیون دلاری به فروش رسیدند. بازی‌های ویدئویی هم در حال انطباق خود با این دنیای جدید هستند تا تمام اجزای خود را به صورت ان اف تی درآورند.


 انواع توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم کدامند؟

انواع توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم کدامند؟

پروژه‌های ارز دیجیتال، توکن‌های ERC-20 را با اهداف متفاوتی تولید کرده و وارد بازار می‌کنند. در این قسمت انواع این توکن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.


توکن‌های کاربردی (Utility Tokens):

هر بلاک‌ چین و پروژه غیرمتمرکزی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال می‌شوند، دارای ارزش است. توکن‌های کاربردی این ارزش را به صورت‌ واحدهایی درمی‌آورند و قابل معامله می‌کنند. کاربران با استفاده از این توکن‌ها می‌توانند به محصولات هر پروژه دسترسی پیدا کنند و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند.


توکن‌های امنیتی (Security Tokens)

توکن‌های امنیتی (Security Tokens):

توکن‌های امنیتی به پشتوانه دارایی‌های خارجی به وجود می‌آیند. این توکن‌ها از قانون‌گذاری‌ و سیاست‌های مشخصی پیروی می‌کنند و برای کسب و کارها و صنایع بزرگ به کار می‌روند.


توکن‌های اکوئیتی (Equity Tokens):

این توکن‌ها معادل سهام در بازار بورس هستند، با این تفاوت که این توکن‌ها بر بستر بلاک چین ثبت می‌شوند و نقل و انتقال آن‌ها به صورت دیجیتالی اتفاق می‌افتد.


توکن‌های غیرمثلی (Non-Fungible Tokens)

توکن‌های غیرمثلی (Non-Fungible Tokens):

ان اف تی‌ها یا توکن‌های غیرمثلی، مالکیت یک دارایی را بر بستر بلاک چین ثبت می‌کنند. از این توکن‌ها تنها یکی به وجود می‌آید و قابل معامله با دیگر ان اف تی‌ها نیستند. هنرمندان می‌توانند آثار خود را به صورت ان اف تی دربیاورند و از مالکیت آثار خود روی بلاک چین مطمئن باشند. همچنین هر نوع سند و دارایی را می‌توان به صورت ان اف تی روی بلاک چین ثبت کرد و به راحتی در سراسر جهان آن را انتقال داد.


توکن‌های پاداش (Reward Tokens):

پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال، برای مشارکت در شبکه خود به کاربران پاداش می‌دهند. توکن‌های پاداش برای این منظور صادر می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در بلاک چین‌هایی که با مکانیزم اثبات سهام کار می‌کنند، در صورتی که کاربران ارزهای خود را استیک کرده و در فرایند تایید تراکنش‌ها شرکت کنند، توکن ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند.


توکن‌های ارزی (Currency Tokens):

این نوع توکن‌ها دقیقا مثل ارزهای فیات هستند و برای پرداخت یا معامله مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربران می‌توانند این توکن‌ها را در برابر دیگر توکن‌های ارز دیجیتال یا حتی ارزهای فیات معامله کنند و با استفاده از آن‌ها کالا و خدمات خریداری نمایند.


مزایای توکن‌های مبتنی بر بستر اتریوم چیست؟

مزایای توکن‌های مبتنی بر بستر اتریوم چیست؟

اتریوم بزرگترین شبکه و اکوسیستم غیرمتمرکز را در میان ارزهای دیجیتال دارد. به همین دلیل پروژه‌های ارز دیجیتال سعی می‌کنند تا توکن‌های خود را بر بستر اتریوم هم ایجاد کنند. در این قسمت شما را با مزایای توکن‌های اتریومی آشنا می‌کنیم.


امنیت بالا (Security):

در حال حاضر امنیت به مساله‌ مهمی در میان پروژه‌های ارز دیجیتال تبدیل شده‌ است. حمله‌های هکری به اپلیکیشن‌های ارز دیجیتال می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی کاربران و سرمایه‌گذاران شود. به همین دلیل استفاده از یک توکن امن مزیت مهمی برای پروژه‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. اتریوم بلاک چینی با امنیت بسیار بالاست. توکن‌های ERC-20 اتریوم نیز این مزیت را به ارث می‌برند و ریسک‌های احتمالی را کاهش خواهند داد.


liq

نقدینگی فراوان (Liquidity):

نقدینگی به معنای زمان تبدیل شدن یک توکن به پول نقد است. هرچه این زمان کوتاه‌تر باشد به این معناست که نقدینگی آن توکن بالاست. توکن‌های اتریوم نقدینگی بالایی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را به پول نقد تبدیل کرد. نقدینگی بالای یک توکن باعث می‌شود که کاربران معاملات روانی را تجربه کنند و دارایی‌شان به صورت توکن در بلاک چین باقی نماند.

تراکنش‌هایی سریع و موثر (Faster & Effective Transactions):

علاوه بر امنیت، سرعت هم فاکتور مهمی برای تراکنش‌های یک توکن به شمار می‌آید. به کمک توکن‌های ERC-20 اتریوم کاربران می‌توانند با سرعت و دقت بیشتری تراکنش‌های خود را در شبکه ثبت کنند و کیفیت مراودات و جابه جایی‌ها را در اکوسیستم خود افزایش دهند.


ساخت توکن به سادگی

ایجاد توکن‌های ERC-20 بسیار ساده است. با این حال معمولا پروژه‌ها برای ساخت یک توکن کارآمد و کاربردی، از متخصصان بلاک چین استفاده می‌کنند. آن‌ها با توجه به نیاز‌‌های پروژه، توکن مورد نظر را به وجود می‌آورند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.


هزینه ساخت توکن در شبکه اتریوم به چه صورت است؟.

هزینه ساخت توکن در شبکه اتریوم به چه صورت است؟

هزینه ساخت یک توکن اتریومی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل استاندارد توکن مورد نظر است. عوامل دیگر عبارتند از طراحی توکن، امکانات آن، پلتفرم مورد استفاده، مقدار عرضه و نحوه توزیع آن در بازار. برای ساخت توکن بهتر است این کار را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید. در کشورهای مختلف هزینه ساخت توکن متفاوت است. به عنوان مثال و به طور میانگین در ایالات متحده آمریکا هزینه ساخت توکن با استانداردهای اتریوم بین ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است. در اروپا این مقدار بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار دلار، در عربستان صعودی بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار و در هندوستان از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برآورد می‌شود.


سخن پایانی


برای ساخت توکن در شبکه اتریوم اول باید هدف پروژه و تمام مختصات مربوط به آن را مشخص کرد. اطلاعاتی مانند نام توکن، علامت اختصاری آن، تعداد توکنی که وارد چرخه می‌شود و نحوه توزیع توکن اهمیت بسیاری دارد. برای ساخت توکن‌های اتریومی نیز باید از یک تیم حرفه‌ای و متخصصان این حوزه کمک گرفت. اتریوم یک شبکه امن با بیشترین تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیای ارز دیجیتال است. با ساخت توکن در این شبکه، پروژه‌ها می‌توانند با شبکه‌ای گسترده از پروژه‌ها در ارتباط باشند و به رشد و توسعه خود سرعت بخشند.